Cap a un currículum bimodal V.4 ”Aprendre fent, amb apunts i Internet, i retenir vocabulari” Pere Marquès (2013). grup DIM-UAB

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Hacia un currículum bimodal: cambio de paradigma en las aulas
Advertisements

Investigación: Investigación: Aplicación del curriculum bimodal Pere Marquès (2012). Grupo DIM Ver también: portal de.
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM Per a ampliar.
¿Para qué (nos) sirven las encuestas docentes? Miguel Valero.
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
ETC1 1er parcial Resultats enquestes Anàlisi de resultats Accions a prendre.
PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
“El temps és el recurs més important; Qui no el sap administrar, no sap administrar res” Peter Drucker.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
Página 1 Creade - LHH, Programes d´Outplacement. Página 2 Què és Creade - LHH ? Context Com ho fem Components bàsics Consultoría Visió Global Consultoría.
Tallers d’intercanvi d’experiències
Pràctica 17 Reflexions Maria Gisbert, Llorenç Godia, Mariona Kiskeri i David González.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
La llengua amb les TAC…. UN NOU MODEL SOCIAL ELS DOCENTS NO ENS PODEM QUEDAR ATURATS DAVANT ELS CANVIS SOCIALS. LA TECNOLOGIA ÉS EN TOTS ELS ÀMBITS (administratiu,
ASSIGNATURES DE LLIURE ELECCIÓ EN ENTORNS VIRTUALS O SEMIPRESENCIALS (INTERCAMPUS, METACAMPUS, CAMPUS GLOBAL O INTRACAMPUS). Dos exemples: DOCUMENTACIÓN.
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
En el seu compromís d’adaptació constant del projecte pedagògic de Pere Vergés als últims recursos tecnològics, l’escola presenta el projecte d’introducció.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
aviat versió 5 Il.lustrada
Dr. Pere Marquès (2014) UAB – grup DIM
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Una experiència a sisè de Primària
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
APRENENTATGE MULTINIVELL
Recursos Informàtics en Història
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
PETITS REPORTERS Títol.
@sebastiani64.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
MODELS DIDÀCTICS d’aplicació de les TIC a l’aula
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Les taules de multiplicar
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Una experiència lectora diferent a Cicle Mitjà
Introducció Al posicionament Web.
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

Cap a un currículum bimodal V.4 ”Aprendre fent, amb apunts i Internet, i retenir vocabulari” Pere Marquès (2013). grup DIM-UAB Veure també: la praxis del currículum bimodalla praxis del currículum bimodal Estem a l’Era Internet: necessitem un nou curriculum Què és la “memòria auxiliar personal (MAP)”? El desenvolupament curricular bimodal: activitats pràctiques i activitats memorístiques apunts i glossari-enciclopèdia Modalitats d'aplicació i infraestructures Principis del currículum bimodal: un nou paradigma Per què els alumnes aprenen més i milloren les notes? aviat versió 5 Il.lustrada

Un home no és més que el que sap. Francis Bacon Soc el què he après. Seré el que sigui capaç d’aprendre. Javier Martínez Aldanondo JO conviure ser fer saber família/amics escola/món laboral BOFELIÇÚTIL… Pere Marquès (2013) EDUCAR: CULTURITZAR + DESENVOLUPAMENT PERSONAL idees, visions del món llenguatge, normes, valors Instruments CULTURA SOCIETAT

NOUS OBJECTIUS /CONTINGUTS conceptes, fets, idiomes competències,TIC, emocional aprenentatge continu autonomia, valors NOVES EINES TIC pissarra digital, continguts digitals aula 2.0, plataforma educativa EVA sempre Internet Nova AVALUACIÓ nous criteris, memoritzar i fer “amb la memòria auxiliar” (apunts, Internet) NOVA ORGANITZACIÓ INFRAESTRUCTURES NOVES METODOLOGIES grupal: projectes, rols entorn (local/global) individual: casa, escola Pere Marquès (2013) CANVIS A L’EDUCACIÓ A L’ERA INTERNET

Després d'aparèixer el llenguatge, que va permetre el desenvolupament del pensament i la comunicació oral, la invenció de l'escriptura facilita la concreció i comunicació dels coneixements en l'espai i el temps. Llapis, paper, i llibres (sobretot la impremta, s.XV) augmenten les nostres capacitats: faciliten informació, comunicació i suport per pensar i actuar. Amb tot les persones alfabetitzades, són poques fins que en s.XVIII i s.XIX arriben els ideals culturals i democràtics de la Il · lustració, que a més estructura tot el coneixement humà en l'Enciclopèdia. El segle XX acosta l'alfabetització i els llibres a gairebé tota la població, i proporciona nous instruments d'informació, comunicació, procés de dades i actuació: mass media (diaris, ràdio, TV...), telèfon, audiovisuals... i després calculadores i ordinadors. I al segle XXI: la omnipresència d’Internet i els dispositius digitals mòbils (smartphones, tauletes…), consolida el ciberespai com un món paral.lel i ens converteix en “i-persons” dotats de moltíssimes noves capacitats... si desenvolupem la nostra competència digital. EVOLUCIÓ DE “homo sapiens” A “i-person” Pere Marquès (2013) i-person = sempre té a l’abast un dispositiu digital connectat a Internet i l’usa amb intel.ligència (segur i quan aporta valor afegit) a les seves activitats

FINALITATS DE L’EDUCACIÓ (ahir) 2. CONTEXT CULTURAL físic emotiu - volitiu inteligència Pere Marquès (2011) 1. JO COMUNICAR ACTUAR CONÈIXER social artístic vocabulari comprendre conviure r resoldre problemes curiositat crític alegre, optimista, perseverant moral - espiritual DESENVOLUPAMENT llenguatge INSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTS creatiu π²

FINALITATS DE L’EDUCACIÓ (avui) 2. CONTEXT CULTURAL físic emotiu - volitiu inteligència Pere Marquès (2011) 1. JO COMUNICAR ACTUAR CONÈIXER social artístic vocabulari comprendre conviure r resoldre problemes curiositat crític alegre, optimista, perseverant moral - espiritual DESENVOLUPAMENT llenguatge INSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTS creatiu π²

MEMÒRIA CEREBRAL i magatzem d’habilitats i centre de pressa de decisions INTERNET Pere Marquès (2013) Estem evolucionat a ”i-persons” sempre connectats a Internet El nostre coneixement abarca la nostra memòria i la nostra memòria auxiliar comunicar www informació xarxes els meus apunts a Internet en blog, wiki portafol.li… EVA einesTIC INSTRUMENTS AVUI SEMPRE ACCESIBLES L’experiència es pot emmagatzemar a la memòria i també a la memòria auxiliar + MEMORIA AUXILIAR PERSONAL (MAP) els meus apunts en paper els meus apunts en pendrive

És un concepte proper als EPA “entorns personals d’aprenentatge, PLE” però la MAP considera recursos útils pels estudi i també a la vida en general La MAP es com una biblioteca-agenda-taller. El seu nucli són els apunts. Els estudiants sense accés permanent a Internet fan els apunts en paper (llibreta, fitxes) o apunts en pendrive (si tenen ordinador) Si disposen d’Internet poden fer apunts a Internet (al blog, wiki…), integrant: o Anotacions, documents, fotografies i altres recursos multimèdia o Enllaços (webs, blogs, mapes, vídeos...),eines web 2.0, buscadors… QUÈ ÉS LA MEMÔRIA AUXILIAR PERSONAL (MAP)? Pere Marquès (2013) Es tota la informació i recursos als que cadascú de nosaltres pot accedir en qualsevol moment i lloc. Té 2 components: 1.- Apunts: dades (informació i enllaços a altres fonts i recursos) que hem recopil.lat i ordenat perquè pensem que ens seran útils. 2.- Altres recursos i fonts de informació a les que poden accedir: llibres, recursos d’Internet… 3.- Agenda y contactos ( , redes…)

Els apunts (notes ordenades, esquemes) sobretot han de ser útils per l’alumne No són la tradicional llibreta de resums (copiats del llibre o dictats pel professor) Cada alumne cal que elabori els seus apunts que, conjuntament amb els sabers que té a la memòria, constituiran el seu coneixement. Usarà: Les explicacions del professor i el que comenten amb companys El que troben als llibres de text, revistes, Internet... Els apunts constituiran el nucli de la seva “memòria auxiliar personal, MAP”. Cada alumne cal que procuri que entre el que sap de memòria i el que té als apunts disposa de tot el necessari per a realitzar bé qualsevol activitat pràctica d’aprenentatge. Convé que no els dicti el professor, cal ensenyar els alumnes a elaborar apunts ja que és una competència important per a la vida que ajuda molt a aprendre. Quan elaborem apunts (p.e. d’un llibre) hem de valorar si la informació que llegim és important (pot ser útil). En cas afirmatiu, si no la tenim ja a la memòria, la afegirem als apunts, on correspongui, ja que apunts desordenats no seran útils. Així, quan fem els apunts establim connexions entre el què sabem i la nova informació, que integrem i donem significat, el que facilita també la seva memorització. LA IMPORTÀNCIA D’ELABORAR APUNTS Pere Marquès (2012)

+ TUTORÍA: detecta dificultats i orienta estudi, talents, desenvolupament sociabilitat, emocions, motivació, família ACTIVIDATS PRÀCTIQUES ACTIVIDATS PRÀCTIQUES COMPETENCIALS 1. SABER FER Pere Marquès (9-2013) Consultant: apunts, llibres, Internet (inclús en exàmens) i elaborar uns “apunts” Internet VOCABULARI BÀSIC (glossari d’assignatures) 2. MEMORITZAR + fer MOLTES ACTIVITATS amb AVALUACIÓ CONTINUADA auto/hetero i exàmens-control Bimodalitat metodològica i a l’avaluació i fer un “glossari-enciclopèdia” memorització comprensiva: comprendre, usar, explicar CURRICULUM BIMODAL: 2 tipus d’activitats conceptes, persones, fets exercicis d’aplicació llegir EXPE RIÈN CIA individuals i col.laboratives investigar, aplicar, valorar, crear projectes, problemes, rols

La calculadora ens va alliberar de tenir que fer moltes i complexes operacions Ara el omnipresent Internet ens allibera de tenir que memoritzar moltes coses. S’aprèn fent… resolem problemes investiguem i fem tot tipus de treballs Pere Marquès (2012) Perquè sempre podem consultar la “memòria auxiliar” (apunts, Internet) quan… Per això… NO necessitem memoritzar fórmules, dades, processos complexos… EXÀMENS PRÀCTICS MEMORÍSTICS: NO

CAL MEMORITZAR TANT AVUI EN DIA? Dins de les activitats d’aprenentatge podem distingir: RECORDAR, reproduir, reconèixer… COMPRENDRE, conceptualitzar, interpretar… ANALITZAR, comparar, classificar, ordenar… SINTETITZAR, integrar, descriure, elaborar… APLICAR, experimentar, resoldre problemes (hipòtesis, deducció, inducció), calcular… VALORAR (amb criteris), jutjar, seleccionar, criticar, debatre CREAR, idees innovadores, imaginar, predir, transferir… PLANIFICAR i organitzar projectes… Implicant altres competències instrumentals: Buscar / seleccionar informació a l’entorn, Internet… Expressar / comunicar: oral, escrit, multimèdia… Altres: idiomes, ús d’eines TIC… Competències personals: treball autònom, metacognició I competències socials: treball col-laboratiu Esquema basat en la taxonomia d’activitats cognitives (Benjamin Bloom) Pere Marquès (2010) la única que exigeix memoritzar; les altres exigeixen pensar

Tot i tenir calculadora, necessitem saber fer "a mà" operacions senzilles Igualment, tot i disposar d'Internet, necessitem tenir "in mente" el vocabulari S'aprèn fent... però necessitem conèixer el vocabulari entendre al llegir i escoltar pensar amb criteri i imaginació expressar-nos amb precisió Pere Marquès (2012) Perquè necessitem disposar de vocabulari ”in mente” per a… Per això… SI hem de tenir memoritzat un ampli vocabulari EXÀMENS DE VOCABULARI MEMORÍSTICS : SÍ

1.- Realització de les activitats pràctiques (significatives, bàsiques i avançades), centrades en el desenvolupament de competències, consultant informació d’apunts, llibres, Internet (memòria auxiliar personal) inclús en els exàmens. - Cada alumne elabora els seus apunts -Treball individual i col.laboratiu amb àmplia autonomia; projectos, rols (alumnes periodistes, professors, cercadors de recursos, creadors…) - Investigar, aplicar, valoració crítica, crear… adquirir experiència 2.- Memorització reconstructiva del vocabulari bàsic (glossaris de les assignatures, que els alumnes reben a principi de curs). Avaluació en exàmens tradicionals (sense poder usar apunts) - Comprendre, usar i definir/explicar el vocabulari. - Llegir i fer molts exercicis per a aplicar el vocabulari. - Cada alumne elabora un glossari-enciclopèdia personal 3.- Fer moltes activitats implicant els alumnes en l’avaluació continuada i amb exàmens-control: autoavaluació, correcció entre alumnes i pel professor, presentació i correcció pública (a la pissarra digital), portafol.li… 4.- Tutoria: cerca el màxim desenvolupament personal i social de cada alumne (tractament de la diversitat), considera els seus talents i emocions, detecció precoç de dificultats, orientació, motivació, família… Pere Marquès (2013) ELS 4 PRINCIPIS DEL CURRICULUM BIMODAL

Hi ha 3 modalitats d’aplicació del currículum bimodal: 1.- CB amb “memòria auxiliar de paper”: apunts (elaborats en una llibreta o fitxes), llibres… 2.- CB amb “memòria auxiliar digital en pendrive”: apunts en un pendrive i altres recursos del dispositiu digital que els alumnes han de tenir sempre a la seva disposició. 3.- CB amb “memòria auxiliar digital a Internet”: apunts (elaborats en web, blog, wiki) i altres recursos d’Internet. Si els alumnes utilizen les TIC, desenvoluparan la competència digital. Pere Marquès (2013) MODALITATS D’APLICACIÓ I INFRAESTRUCTURES El currículum bimodal dóna molta importància a la posada en comú a l'aula del treball que realitzen els alumnes, per millorar entre tots i estimular capacitats expressives i d’argumentar, per això és imprescindible disposar de pissarra digital. També seria desitjable un lector de documents. En aquest darrer cas, serà necessari que els alumnes disposin sempre d’un ordinador o dispositiu digital connectat a Internet (aules 2.0) per tal que la seva memòria auxiliar sempre estigui al seu abast. També seria desitjable que el centre tingués una plataforma educativa amb xarxes d’alumnes per a cada classe….

Cada dia realitzaran activitats de vocabulari. Objectiu: comprendre, usar, memoritzar/saber explicar les definicions. Explicacions del professor sobre els temes (amb èmfasi en el glossari) Exercicis d’aplicació, preguntes, cerques a Internet… Fer el seu glossari-enciclopèdia (definicions, dibuixos, frases,esquemes) AVALUACIÓ : a més a més de l’avaluació contínua de les activitats de classe, hi haurà EXÀMENS de vocabulari que es faran sense suports i seran curts. Cada dia els alumnes faran activitats pràctiques (objectiu: desenvolupar competències, crear i aplicar coneixement) i aniran creant els seus apunts Exercicis, projectes col.laboratius, problemes, rols… Crear materials, investigar, avaluar… AVALUACIÓ : quan no n’hi hagi prou amb les notes de l’avaluació contínua, hi haurà EXÀMENS pràctics (on podran consultar la seva MEMORIA AUXILIAR) Al principi de curs el professor donarà a l’alumnat 2 llistes: 1. Activitats pràctiques bàsiques a realitzar amb suport de la MEMÒRIA AUXILIAR Pot incloure activitats avançades (donaran opció a l’ excel.lent) 2. Glossari de la assignatura a aprendre (només llista de vocabulari bàsic sense les definicions, que s’aniran concretant entre tots durant el curs) Pere Marquès (2013) CÓM COMENÇAR AMB EL CURRICULUM BIMODAL?

Tasques contextualitzades en situacions de vida real, aprenentatge servei Problemes i exercicis de relacionar, analitzar... Experimentar i investigar (simuladors, webquest....) Línies de temps, mapes conceptuals i geogràfics, diagrames, pòsters Fer de periodistes, crítics d’art… Fer de professors: Elaborar presentacions multimèdia dels temes i buscar recursos multimèdia per exposar-los en la pissarra digital (PD). Presentar treballs a la PD, explicar com s'han fet, les dificultats... Elaborar síntesis de les classes i notícies de premsa al seu bloc personal Elaborar entre tots el "wiki-llibre" de l'assignatura i el "diari de classe". Crear material didàctic, contes, inventar coses... i presentar-la PD Projectes (disseny,desenvolupar,avaluar), problemes divergents, analitzar casos Debats en fòrums presencials i en línia, aprenentatge dialògic Corregir / avaluar treballs d'altres, tutoria / ajuda entre companys EXEMPLES D’ACTIVITATS PRÀCTIQUES (consultant informació, sovint proyectes col.laboratius i de rol) Objectiu: Desenvolupar competències, crear coneixement (consultant informació), compartir i discutir, i aplicar-lo a situacions reals Pere Marquès (2013)

El “glossari-enciclopèdia” (tot i què és un material independent) pot formar part dels apuntes i es pot consultar al fer activitats pràctiques L'elaboració dels seus apunts (que seran el nucli de la seva "memòria auxiliar personal", MAP) és una de les principals activitats que haurà de fer cada alumne al llarg del curs. Es podrà fer en una llibreta, document digital multimèdia o espai d'Internet (wiki, blog...) Els apunts reuniran de forma organitzada tot el que l'estudiant creu que li pot ser útil (complementant la seva memòria cerebral) per realitzar les activitats pràctiques d'aprenentatge del curs: per exemple formules, glossaris, problemes tipus, esquemes.... Quan es realitzin en suport digital a Internet inclouran: Anotacions, documents, fotografies i altres recursos multimèdia Enllaços (webs, mapes, videos...), eines web 2.0 per a processar dades, buscadors… Els apunts sobretot han de ser funcionals, útils (no es persegueixen aquí objectius estètics: presentació. lletra). No hi ha límit de mida, però han de ser manejables. Estaran ben estructurats i s'hauran reorganitzar sovint en anar afegint noves informacions. No s'avaluen, però caldrà ensenyar als alumnes a fer-los i que els siguin útils. Pere Marquès (2013) ELABORACIÓ DELS APUNTS

Objectiu: reconèixer les paraules en textos i veus, utilitzar-les al pensar i expressar-se (oral, escrit) i també saber explicar-les/definir-les El professor explica temes a la pissarra digital (PD) i va fent preguntes, emfatitzant el glossari de l'assignatura. Alumnes defineixen paraules del glossari a la PD escrivint les seves característiques. Entre tots es millora (consultant també RAE, wikipedia...) Cada alumne apadrina paraules del glossari: farà diapositives amb fotos i definicions i tots les han de valorar en la PD. Després farà un mural. Cada alumne elabora el seu glossari-enciclopèdia a la llibreta o wiki (definicions, dibuixos i fotos, frases, esquemes, mapes conceptuals...) Buscar i subratllar paraules del glossari en el llibre de text, articles... Exercicis test i d'aplicació: dibuixar conceptes, definició alternativa, relacionar, escriptura creativa, esquemes, línies de temps, mapa conceptual Examen de resposta ràpida: el professor dicta paraules i dóna als alumnes 1 minut a per contestar abans de continuar amb la següent. El que fallen després s’ho pregunten per parelles fins a aprendre (així recuperen) Alumnes elaboren tests de preguntes per passar als companys. Concursos i jocs: targetes amb les paraules per jugar al trivial... Lectura comprensiva, analítica, crítica: literària, de recerca, profunda. EXEMPLES D’ACTIVITATS DE VOCABULARI Pere Marquès (2013)

ELABORACIÓ DEL GLOSSARIO-ENCICLOPÈDIA Imagen: Ana Masllorens El glossari-enciclopèdia és una tasca important que haurà de fer cada estudiant al llarg del curs. Es podrà fer en una llibreta, en un document digital multimèdia o en un espai d’Internet (wiki, blog…) El glossari-enciclopèdia, s'organitzarà alfabèticament, i al final inclourà una secció d’esquemes, línies de temps i mapes conceptuals que relacionin entre sí els diferents conceptes i les altres dades factuals. Per a cada terme del glossari (que seran bàsicament conceptes, persones i fets), es posaran: - 3 definicions: una creada per l’alumne i les altres 2 procedents de diversos diccionaris i enciclopèdies. - Imatges: dibuixos, fotos… - Frases amb sentit on surti el terme - Algun esquema, mapa conceptual o línia de temps que relacioni amb sentit el terme amb altres termes del glossari. El glossari-enciclopèdia haurà de tenir bona lletra i presentació. Es revisarà periòdicament: pel professor, entre alumnes, presentació pública… El “glossari-enciclopèdia” (tot i què és un material independent) pot formar part dels apuntes i es pot consultar al fer activitats pràctiques

En assignatures como Ciències, Socials... si durant el curs s’han fet i avaluat moltes activitats pràctiques, pot resultar innecessari fer exàmens pràctics Com que el professor té un temps limitat per a corregir, implicarà a l’alumnat, que a més a més així aprendrà més. Exemples: - Realització d’exercicis autocorrectius - Autocorrecció per l’alumne segons instruccions del docent, rúbrica... - Correcció entre alumnes - Presentació, debat i correcció col.lectiva a la pissarra digital El professor corregirà les activitats de tots els estudiant en els exàmens de control sistemàtic dels aprenentatges. Els exàmens de vocabulari (memorístics) inclouran un 20% de preguntes que no estiguin al glossari (imprescindibles per a un excel.lent) Els exàmens pràctics (amb ús de la MEMORIA AUXILIAR ) proposaran diverses tasques bàsiques per a fer en un temps adequat i afegiran 2 tasques avançades. Si es fan totes les tasques bàsiques es tindrà notable. Tindran excel-lent els que també hagin fet alguna tasca avançada. Pere Marquès (2013) S’aprèn fent: els alumnes han de fer MOLTES ACTIVITATS TOTES elles han de ser corregides per a poder aprendre dels errors i convé quedi un registre (punts positius, nota) del què ha fer cada alumne. MOLTES TASQUES, AVALUACIÓ CONTINUA, EXÀMENS

El projecte de tutoria del centre considerarà objectius de nivell acadèmic, de centre (puntualitat, respecte...) i de desenvolupament personal de l'alumnat Acció tutorial de cada professor, especialment del professor-tutor: Tractament de la diversitat, detecció precoç de dificultats i orientació Ajudar l’estudiant a descobrir-se i conèixer els seus talents (Ken Robinson) i Intel-ligències múltiples: Howard Gardner (verbal, lógico- matemàtica, musical, espacial, cinestèsica, interpersonal, intrapersonal), Robert Sternberg (analítica, creativa, vida pràctica) Encausar la seva emotivitat (desenvolupar la intel-ligència emocional) Orientar la construcció de la seva autoestima, autoconfiança, optimisme Motivar i cultivar bones actituds, força de voluntat, asertivitat Fomentar la reflexió crítica i l'activitat creativa Promoure el diàleg sobre l'Ètica i els valors Desenvolupar la seva sociabilitat i solidaritat Donar exemple, s'aprèn veient el que fan les persones de referència Explicar a les famílies el nou enfocament curricular (cal el seu suport) Pere Marquès (2011) L'Educació ha d'assegurar la transmissió cultural, facilitar a cada persona el màxim desenvolupament integral de les facultats i preparar per a la vida LA IMPORTÀNCIA DE LA TUTORIA

- Des del primer dia de classe els alumnes saben el que s'espera d'ells, el que serà imprescindible aprendre. El professor els hi donarà (i explicarà una mica) la llista del glossari de l'assignatura (només els termes, no les definicions) i en la llista de les activitats pràctiques competencials. - Participen activament en la concreció de les millors definicions per als termes del glossari, i aprenen a "crear definicions" a partir dels records sobre el seu ús contextual (memorització reconstructiva, bona alternativa per a la memorització mecànica). - Fan moltíssims exercicis d'aplicació del glossari i també sobre les activitats pràctiques. L'avaluació contínua els permet aprendre dels seus errors i els exàmens-control faciliten el seguiment dels aprenentatges - L'ús dels apunts en realitzar els treballs i exàmens pràctics, els fa més autònoms, els permet concentrar-se en l'important (saber fer) i evita suspesos per manca d'informació (no recordar fórmules, processos, dades). Els alumnes amb problemes per memoritzar, poden aprovar. - Aprenen a fer apunts funcionals, que els ajuden a estructurar els coneixements i també així reforcen els seus esquemes mentals. Pere Marquès (2013) PER QUÈ AMB EL CURRICULUM BIMODAL ELS ALUMNES APRENEN MÉS I MILLOREN LES NOTES?

Pere Marquès (2013) INCONVENIENTS RESULTATS: AVANTATGES CONSTATADES Més del 90% del professorat valora positivament que els alumnes sàpiguen des del principi el vocabulari que s’espera que aprenguin “de memòria” i consideren que amb aquestes metodologies es millora la comprensió del vocabulari, augmenta la motivació i participació de l’alumnat i es faciliten l’ensenyament, l’aprenentatge i l’assoliment dels objectius educatius. Per això el 87% dels professors ho aplicaran també els propers cursos. Més del 80% dels docents considera també que els alumnes milloren la seva capacitat de memorització, integren i utilitzen més el vocabulari, desenvolupen habilitats de cerca d’informació, es potencia la reflexió i el raonament crític i s’intensifica el seu aprenentatge autònom. També aprenen a “elaborar apunts” que els siguin útils quan fan exercicis pràctics. En canvi no està clar que s’aprofiti més el temps a classe ni que millori el comportament dels estudiants. Aplicar aquestes metodologies requereix més temps (53%), a alguns alumnes els costa adaptar-se (50%), però val la pena l'esforç (95%) pels resultats que s'obtenen. AVANÇ investigació

El 94% dels professors aprecien que els alumnes milloren la comprensió i memorització del vocabulari i també (87%) en la realització de les activitats pràctiques, es a dir, milloren els seus aprenentatges. Opinió compartida pel 75% dels estudiants. I aquesta millora en els aprenentatges es tradueix també en una millora en els rendiments acadèmics: el 90% dels centres han millorat les qualificacions dels estudiants que habitualment obtenen notes entre 4 i 7; els estudiants que tot i treballant solen suspendre també han millorat, però en aquest cas només en un 77% dels centres. Els resultats a secundària són una mica millors que a primària. Ambdós casos, els millors resultats s’obtenen amb alumnes que ja van bé o que són treballadors però els hi costa aprovar. Els alumnes que malgrat a treballar suspenen, reben també un impacte positivo, tot i que menor. I el mateix passa amb els alumnes que ja van molt bé a l’assignatura. No obstant això, en el grup d’alumnes desmotivats per l’assignatura i que no treballen, el impacte d’aquestes tècniques és molt menor, especialment en el cas d’alumnes disruptius i d’actitud molt passiva. Pere Marquès (2013) RESULTATS: IMPACTE EN ELS APRENENTATGES DELS ESTUDIANTS AVANÇ investigació

AVANÇ investigació

La praxis del currículum bimodal ¿Qué es el currículum bimodal? Hacia un desarrollo curricular bimodal ¿Podemos mejorar con las TIC los resultados académicos? Recetas para reducir el fracaso escolar: pon exámenes más fácilesRecetas para reducir el fracaso escolar: pon exámenes más fáciles Recetas para reducir el fracaso escolar: yo soy yo y mi ordenadorRecetas para reducir el fracaso escolar: yo soy yo y mi ordenador Nuevas técnicas contra el fracaso escolar Principios de aprendizaje y de enseñanza Investigación DIM-Fundación Telefónica sobre currículum bimodal y contra el fracaso escolar ( )Investigación DIM-Fundación Telefónica sobre currículum bimodal y contra el fracaso escolar CHISPAS TIC Y EDUCACIÓN Tecnología educativa. Web de Pere Marquès Grupo de investigación DIM-UAB PD Pere Marquès (2012) MÉS INFORMACIÓ…