La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

ASSIGNATURES DE LLIURE ELECCIÓ EN ENTORNS VIRTUALS O SEMIPRESENCIALS (INTERCAMPUS, METACAMPUS, CAMPUS GLOBAL O INTRACAMPUS). Dos exemples: DOCUMENTACIÓN.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "ASSIGNATURES DE LLIURE ELECCIÓ EN ENTORNS VIRTUALS O SEMIPRESENCIALS (INTERCAMPUS, METACAMPUS, CAMPUS GLOBAL O INTRACAMPUS). Dos exemples: DOCUMENTACIÓN."— Transcripción de la presentación:

1 ASSIGNATURES DE LLIURE ELECCIÓ EN ENTORNS VIRTUALS O SEMIPRESENCIALS (INTERCAMPUS, METACAMPUS, CAMPUS GLOBAL O INTRACAMPUS). Dos exemples: DOCUMENTACIÓN APLICADA I GESTIÓ PER SONAL DE LA INFORMACIÓ. COM TREURE EL MÀXIM PARTIT DELS DOCUMENTS I DEL WEB 2.0. Dra. M. Eulàlia Fuentes i Pujol ( Catedràtica de Documentació) i Llorenç Arguimbau Vivó i Llorenç Arguimbau Vivó Àrea de Documentació. Facultat de Ciències de la Comunicació Universitat Autònoma de Barcelona (MAIG 2009)

2 Introducció Introducció 1. Les assignatures de lliure elecció 1.1 l’ús de la tecnologia 1.2 la personalització i les competències informacionals 2. Dos exemples d’assignatures d’entorns diferents que poden complementar-se 2.1 Documentació Aplicada 2.2 Gestió personal de la informació. Com treure el màxim rendiment dels documents i del web 2.0 3. Aportacions 4. Reflexió final Bibliografia

3 ASSIGNATURES DE LLIURE ELECCIÓ Assignatures anomenades d’Universitat, que ofereixen els centres integrats, adscrits o vinculats a una universitat i que normalment s’organitzen en itineraris o grans eixos i que poden ser presencials, semipresencials i virtuals, Assignatures anomenades d’Universitat, que ofereixen els centres integrats, adscrits o vinculats a una universitat i que normalment s’organitzen en itineraris o grans eixos i que poden ser presencials, semipresencials i virtuals, Assignatures de caràcter virtual, compartides amb altres universitats, que són les anomenades Intercampus, Campus Global i Metacampus, i les assignatures Intracampus per els estudiants d’una sola universitat. Assignatures de caràcter virtual, compartides amb altres universitats, que són les anomenades Intercampus, Campus Global i Metacampus, i les assignatures Intracampus per els estudiants d’una sola universitat.

4 Assignatura: Documentació Aplicada Llicenciatura: DOCUMENTACIÓ Curs acadèmic: 2008-2009 CURS: Complements de formació i Itinerari de campus.(Es va iniciar el curs 1999-00) Nombre de crèdits: 10,5 (4,5 teòrics + 6 pràctics. Assignatura virtual (75%), Classes presencials i tutories (25%) Professorat : Dra. M. Eulàlia Fuentes i Llorenç Arguimbau Assignatura anual

5 OBJECTIUS Obtenir una bona base metodològica per tal de poder realitzar correctament des d’una bona presentació personal i de la tasca realitzada, fins a la realització d’un treball de recerca d’envergadura. Obtenir una bona base metodològica per tal de poder realitzar correctament des d’una bona presentació personal i de la tasca realitzada, fins a la realització d’un treball de recerca d’envergadura. Analitzar l’estat de la qüestió de la Documentació en els cinc grans àmbits proposats pel Ministerio de Educación y Ciencia: Ciències experimentals, Ciències de la salut, Ciències socials, Ciències humanes i Tecnologia... Analitzar l’estat de la qüestió de la Documentació en els cinc grans àmbits proposats pel Ministerio de Educación y Ciencia: Ciències experimentals, Ciències de la salut, Ciències socials, Ciències humanes i Tecnologia... Aprendre a gestionar i valorar la informació personal i institucional. Aprendre a gestionar i valorar la informació personal i institucional.

6 TEMARI Tema 1: Les unitats d’Informació (UI) i la Cadena Documental Tema 1: Les unitats d’Informació (UI) i la Cadena Documental Tema 2: Documentació general i aplicada a diversos àmbits Tema 2: Documentació general i aplicada a diversos àmbits Tema 3: Sortides professionals i documents de presentació Tema 3: Sortides professionals i documents de presentació Tema 4: Metodologia del treball intel·lectual i científic Tema 4: Metodologia del treball intel·lectual i científic Tema 5: Cerca i gestió de la informació bibliogràfica Tema 5: Cerca i gestió de la informació bibliogràfica Tema 6: Organització de la informació a Internet Tema 6: Organització de la informació a Internet

7 Taula 1: Evolució i procedència dels alumnes

8 Reconversió de l’assignatura: Documentació aplicada a l’assignatura: Elaboració i presentació de documents científics i acadèmics

9 Assignatura: Elaboració i presentació de documents científics i acadèmics Assignatura Intercampus i Intracampus (2 grups per cada programa amb un màxim de 40 alumnes ) Curs acadèmic: proposada pel curs 2009- 2010 Nombre de crèdits: 6 (3 teòrics + 3pràctics). Professorat : Dra. M. Eulàlia Fuentes i Llorenç Arguimbau Assignatura semestral: primer semestre

10 DESCRIPCIÓ DE L’ASSIGNATURA:  A través del circuit de la documentació científica, de les tècniques documentals, de les eines, mètodes i instruments de recerca aplicats a la investigació científica, de l’evolució de les TIC, entre d’altres elements, veure l’aplicació als diferents àmbits per tal de planificar i presentar correctament des d’un treball acadèmic a una investigació científica. Assignatura amb un marcat caràcter instrumental i transversal dirigida a qualsevol alumne que vulgui conèixer i/o millorar els aspectes metodològics de les seves tasques, tant acadèmiques com professionals i conèixer i aplicar el circuit de la Documentació científica. Assignatura amb un marcat caràcter instrumental i transversal dirigida a qualsevol alumne que vulgui conèixer i/o millorar els aspectes metodològics de les seves tasques, tant acadèmiques com professionals i conèixer i aplicar el circuit de la Documentació científica.

11 OBJECTIUS Aquesta assignatura té diversos objectius que es recullen en un de principal: Aquesta assignatura té diversos objectius que es recullen en un de principal: Aprendre a saber usar tots els recursos que ens proporciona la Documentació en el sentit més ampli, per tal d’aplicar-los a la vida acadèmica, científica i professional, sigui quin sigui l’àrea de coneixement. En definitiva portar a terme i analitzar: Aprendre a saber usar tots els recursos que ens proporciona la Documentació en el sentit més ampli, per tal d’aplicar-los a la vida acadèmica, científica i professional, sigui quin sigui l’àrea de coneixement. En definitiva portar a terme i analitzar: “ el circuit de la Documentació Científica”

12 Els quatre grans eixos que es poden subratllar són: Potenciar el fil teòric conductor de l’assignatura, relacionant al màxim els continguts amb altres assignatures de Documentació com per exemple la de Surfejar per l’allau informativa d’Internet. O com buscar informació en entorns digitals, que imparteix la Dra Àngels Jimenez. Potenciar el fil teòric conductor de l’assignatura, relacionant al màxim els continguts amb altres assignatures de Documentació com per exemple la de Surfejar per l’allau informativa d’Internet. O com buscar informació en entorns digitals, que imparteix la Dra Àngels Jimenez. Augmentar els materials de suport (exemples pràctics, notícies d’actualitat, etc.) Augmentar els materials de suport (exemples pràctics, notícies d’actualitat, etc.) Aprofitar les noves potencialitats tecnològiques a disposició de la comunitat universitària de la UAB. Aprofitar les noves potencialitats tecnològiques a disposició de la comunitat universitària de la UAB. Incrementar la retroalimentació amb els alumnes a través dels múltiples canals disponibles (assignatura multidimensional: classes i tutories virtuals i si són necessàries presencials, qüestionaris en paper o en línia, correus electrònics, tutories i fòrums virtuals, etc.) Incrementar la retroalimentació amb els alumnes a través dels múltiples canals disponibles (assignatura multidimensional: classes i tutories virtuals i si són necessàries presencials, qüestionaris en paper o en línia, correus electrònics, tutories i fòrums virtuals, etc.)

13 Assignatura: Gestió personal de la informació. Com treure el màxim rendiment dels documents i del web 2.0 Assignatura Intercampus i Intracampus (2 grups per cada programa amb un màxim de 40 alumnes ) Curs acadèmic: 2008-2009 i proposada pel proper curs 2009-2010( amb alguns retocs després de valorar els comentaris dels alumnes) Nombre de crèdits: 6 (3 teòrics + 3 pràctics). Professorat : Dra. M. Eulàlia Fuentes i Llorenç Arguimbau Assignatura semestral: segon semestre

14 DESCRIPCIÓ DE L’ASSIGNATURA: A través de l’evolució de les TIC cap a plataformes més centrades en l’usuari, podem fer ús de les aplicacions Web 2.0 per poder organitzar la informació de forma més eficient, rebre informació personalitzada a través de la sindicació de continguts, participar de forma activa en les xarxes socials, comunicar-nos a través de nous canals, etc. i organitzar i gestionar millor el nostre arxiu personal. A través de l’evolució de les TIC cap a plataformes més centrades en l’usuari, podem fer ús de les aplicacions Web 2.0 per poder organitzar la informació de forma més eficient, rebre informació personalitzada a través de la sindicació de continguts, participar de forma activa en les xarxes socials, comunicar-nos a través de nous canals, etc. i organitzar i gestionar millor el nostre arxiu personal. Aquesta assignatura té un marcat caràcter instrumental i transversal. Per tant, ha de permetre assolir les competències relacionades amb la informació bàsiques per a l’àmbit personal, acadèmic i professional. Aquesta assignatura té un marcat caràcter instrumental i transversal. Per tant, ha de permetre assolir les competències relacionades amb la informació bàsiques per a l’àmbit personal, acadèmic i professional.

15 OBJECTIUS “Tenir molta informació però desorganitzada es tan inútil com no tenir-ne cap ” L’objectiu principal d’aquesta assignatura és la d’ensenyar com gestionar, organitzar i treure el màxim rendiment de la informació personal, interna - digital i “física” (paper per ex.)-, per permetre la seva fàcil localització, fer-la més eficient i poder-la compartir utilitzant nous canals, i L’objectiu principal d’aquesta assignatura és la d’ensenyar com gestionar, organitzar i treure el màxim rendiment de la informació personal, interna - digital i “física” (paper per ex.)-, per permetre la seva fàcil localització, fer-la més eficient i poder-la compartir utilitzant nous canals, i Adquisició de competències en l’àmbit de la comunicació Adquisició de competències en l’àmbit de la comunicació Aclarir conceptes com ara: web 2.0, folcksonomies, repositoris, podcast, etc Aclarir conceptes com ara: web 2.0, folcksonomies, repositoris, podcast, etc Adquirir coneixements per a l’organització automatitzada de la documentació personal (creació i gestió de bibliografies, organització de recursos digitals favorits i disseny de bases de dades documentals). Adquirir coneixements per a l’organització automatitzada de la documentació personal (creació i gestió de bibliografies, organització de recursos digitals favorits i disseny de bases de dades documentals).

16 TEMARI 1. Les unitats d’Informació (UI) 1. Les unitats d’Informació (UI) 2. La informació bibliogràfica 2. La informació bibliogràfica 3. La Classificació documental i l’arxiu personal 3. La Classificació documental i l’arxiu personal 4. Web 2.0 4. Web 2.0 5. Preservació i conservació dels documents 5. Preservació i conservació dels documents 6. Aspectes legals. Ètica de la informació 6. Aspectes legals. Ètica de la informació

17 Taula 2: titulacions d’on provenen els alumnes

18 Taula 3: Universitats d’on provenen els alumnes

19 APORTACIONS (I) Una personalització, l’enriquiment i l’intercanvi de continguts, gràcies a les procedències diverses dels alumnes, permet major interactivitat. Una personalització, l’enriquiment i l’intercanvi de continguts, gràcies a les procedències diverses dels alumnes, permet major interactivitat. Increment de materials de suport i dels canals disponibles aprofitant totes les potencialitats que ens pot oferir la tecnologia, la xarxa,... Increment de materials de suport i dels canals disponibles aprofitant totes les potencialitats que ens pot oferir la tecnologia, la xarxa,... La transversalitat i la relació entre diverses assignatures, sobretot de l’àmbit de la Informació i la Documentació (cerca, gestió i valoració de fons d’informació general i personal, aspectes metodològics per l’elaboració i presentació de documents científics i acadèmics,...) La transversalitat i la relació entre diverses assignatures, sobretot de l’àmbit de la Informació i la Documentació (cerca, gestió i valoració de fons d’informació general i personal, aspectes metodològics per l’elaboració i presentació de documents científics i acadèmics,...) Veure i utilitzar la Documentació i les seves tècniques com a eines o instruments per a qualsevol altre àmbit. Veure i utilitzar la Documentació i les seves tècniques com a eines o instruments per a qualsevol altre àmbit.

20 APORTACIONS (II) Per cada un dels temes: la Guia docent o d’estudi amb la presentació, els objectius la metodologia docent, el calendari i la bibliografia i fonts d’informació. la Guia docent o d’estudi amb la presentació, els objectius la metodologia docent, el calendari i la bibliografia i fonts d’informació. els continguts teòrics amb la planificació de l’aprenentage, els objectius i els continguts teòrics. els continguts teòrics amb la planificació de l’aprenentage, els objectius i els continguts teòrics. l’exercici o exercicis proposats, i l’exercici o exercicis proposats, i les qualificacions amb els criteris generals en relació a la correcció i comentaris individuals i col·lectius. les qualificacions amb els criteris generals en relació a la correcció i comentaris individuals i col·lectius. Les aportacions personals dels alumnes respecte a cada un dels temes Les aportacions personals dels alumnes respecte a cada un dels temes

21 APORTACIONS (III) Realització de diversos tipus de Fòrums: 1.Fòrum de presentació 1.Fòrum de presentació Debat virtual obligatori per a què els alumnes es presentin de manera individual: estudis universitaris acabats o en curs; coneixements previs sobre Documentació; expectatives inicials respecte a l'assignatura, etc. 2. Fòrum de l’assignatura 2. Fòrum de l’assignatura Debat virtual on els alumne poden plantejar permanentment els seus comentaris, dubtes i preguntes. Aquest fòrum permet que moltes vegades les respostes les donin els propis alumnes. 3. Fòrum de valoració 3. Fòrum de valoració Fòrum obligatori per valorar el desenvolupament dels diversos temes (un per cada un d’ells). A més del còmput aproximat de les hores treballades per l’alumne, cal comentar les competències assolides i els aspectes més detacats.

22 REFLEXIÓ FINAL Hi ha diverses assignatures entre les que es troba l’Estadística, les Llengües, i evidentment la Documentació o la Gestió de la Informació, que són necessàries i imprescindibles per a qualsevol àmbit i per a qualsevol persona, tant si s’ha de convertir en un professional de la Documentació, com si ho ha d’utilitzar per a desenvolupar o enriquir la seva feina, així doncs es parla de Documentació Mèdica, de la Comunicació, Jurídica, Química, Econòmica, etc. Aquí només he presentat una petita mostra d’aquestes matèries transversals, multidisciplinaries, virtuals o no, que poden ser útils per a tots els estudis i altament beneficioses. Hi ha diverses assignatures entre les que es troba l’Estadística, les Llengües, i evidentment la Documentació o la Gestió de la Informació, que són necessàries i imprescindibles per a qualsevol àmbit i per a qualsevol persona, tant si s’ha de convertir en un professional de la Documentació, com si ho ha d’utilitzar per a desenvolupar o enriquir la seva feina, així doncs es parla de Documentació Mèdica, de la Comunicació, Jurídica, Química, Econòmica, etc. Aquí només he presentat una petita mostra d’aquestes matèries transversals, multidisciplinaries, virtuals o no, que poden ser útils per a tots els estudis i altament beneficioses.

23 REFLEXIÓ FINAL (cont) Cal tenir present que es funciona una mica diferent si l’assignatura és totalment virtual o si és semipresencial, ja que aquests darrer sistema et permet tenir una aproximació més propera a l’alumne, encara que només sigui un cop de tant en tant, que pot enriquir a ambdós, professors i alumnes i alumnes amb alumnes. Això cal valorar-ho en el moment d’estructurar l’assignatura. Cal tenir present que es funciona una mica diferent si l’assignatura és totalment virtual o si és semipresencial, ja que aquests darrer sistema et permet tenir una aproximació més propera a l’alumne, encara que només sigui un cop de tant en tant, que pot enriquir a ambdós, professors i alumnes i alumnes amb alumnes. Això cal valorar-ho en el moment d’estructurar l’assignatura. El fet de tenir alumnes de diverses titulacions és molt enriquidor però requereix o implica una revisió de la metodologia docent a usar, per tal d’adaptar les dinàmiques formatives i d’aprenentatge a les exigències de les titulacions. El fet de tenir alumnes de diverses titulacions és molt enriquidor però requereix o implica una revisió de la metodologia docent a usar, per tal d’adaptar les dinàmiques formatives i d’aprenentatge a les exigències de les titulacions.

24 ASSIGNATURES DE LLIURE ELECCIÓ EN ENTORNS VIRTUALS O SEMIPRESENCIALS (INTERCAMPUS, METACAMPUS, CAMPUS GLOBAL O INTRACAMPUS). Dos exemples: DOCUMENTACIÓN APLICADA I GESTIÓ PERSONAL DE LA INFORMACIÓ. COM TREURE EL MÀXIM PARTIT DELS DOCUMENTS I DEL WEB 2.0. UAB MOLTES GRÀCIES PER LA SEVA ATENCIÓ


Descargar ppt "ASSIGNATURES DE LLIURE ELECCIÓ EN ENTORNS VIRTUALS O SEMIPRESENCIALS (INTERCAMPUS, METACAMPUS, CAMPUS GLOBAL O INTRACAMPUS). Dos exemples: DOCUMENTACIÓN."

Presentaciones similares


Anuncios Google