CARPETA D’APRENENTATGE

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Advertisements

¿Para qué (nos) sirven las encuestas docentes? Miguel Valero.
Avaluem què han après Objectius
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
CARPETA D’APRENENTATGE
RESOLUCIÓ POSITIVA DE CONFLICTES
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
“El temps és el recurs més important; Qui no el sap administrar, no sap administrar res” Peter Drucker.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
REUNIÓ DE PARES I MARES C.P. L’HORTA Catarroja Curs Tutora: Teresa Luz Pitarch.
Página 1 Creade - LHH, Programes d´Outplacement. Página 2 Què és Creade - LHH ? Context Com ho fem Components bàsics Consultoría Visió Global Consultoría.
Tallers d’intercanvi d’experiències
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
La llengua amb les TAC…. UN NOU MODEL SOCIAL ELS DOCENTS NO ENS PODEM QUEDAR ATURATS DAVANT ELS CANVIS SOCIALS. LA TECNOLOGIA ÉS EN TOTS ELS ÀMBITS (administratiu,
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
Amb quina foto us identifiqueu el dia a dia a l’aula?
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
En el seu compromís d’adaptació constant del projecte pedagògic de Pere Vergés als últims recursos tecnològics, l’escola presenta el projecte d’introducció.
GESTIÓ D’EMOCIONS I SENTIMENTS
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
L’EQUIP DOCENT COM A ESTRATÈGIA ADAPTATIVA A L’EEES Benedí, Carles; Blanché, Cèsar; Bosch, Maria; Rovira, Ana & Simon, Joan EDBAF, Equip Docent de Botànica.
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Validació de l’experiència laboral. validació de l’experiència laboral? A qui va dirigit ? Què s’obté validant l’experiència laboral? On puc fer la sol·licitud.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
LA PROGRAMACIÓ DE LLENGUA PER COMPETÈNCIES Equip Lic de L’Hospitalet de Llobregat Febrer 2008.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
APRENENTATGE MULTINIVELL
L’Expressió escrita.
JORNADA D’INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
@sebastiani64.
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
LA CIÈNCIA A L’ESCOLA PRIMÀRIA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
Introducció i objectius
Síntesi (ordenació i unificació)
Portfoli Jordi Guim.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Les taules de multiplicar
Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
L’AVALUACIÓ A TRAVÉS DEL PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Transcripción de la presentación:

CARPETA D’APRENENTATGE PORTFOLI DE L’ALUMNE CARPETA D’APRENENTATGE

PREGUNTES: Què és un portfoli? Per a què serveix un portfoli? Contestar individualment i després en petit grup de quatre o cinc persones. Núria Alart, 2007

MAPA MENTAL INICIAL Núria Alart, 2007

PORTFOLI “Col·lecció de treball que mostren a l’alumne “com és”, quins són els seus interessos i les seves potencialitats en una o diverses àrees de contingut” Arter y Spandel 1991 Núria Alart, 2007

PORTFOLI “El ventall de tipologies de Portfoli és molt ampli” Kimball, 2002 Els més utilitzats s’identifiquen com a un “instrument que té com a objectiu comú la selecció de mostres de treballs o evidències de consecució d’objectius personals que, ordenats i presentats d’una determinada manera, compleixen la funció de potenciar la reflexió sobre cadascuna de les pràctiques” Barberà, 2005 Núria Alart, 2007

PORTFOLI com a sistema d’ensenyament i aprenentatge El portfoli el podem entendre com un sistema d’avaluació integrat en el procés d’ensenyament i aprenentatge. Consisteix en una selecció d’evidències/mostres (activitats acadèmiques) que permeten a l’alumne demostrar allò que està aprenent, i alhora possibiliten al professor un seguiment del progrés d’aquest aprenentatge. Barberà, 2005 Núria Alart, 2007

EVIDÈNCIES S’han d’acompanyar d’una justificació i una reflexió de l’alumne, posant de manifest la relació entre l’evidència i l’aprenentatge. Aquesta qualitat de reflexió constant sobre el propi aprenentatge converteix el PORTFOLI en un sistema d’avaluació coherent amb el marc de l’avaluació continuada i formativa. Coll, 2004 Núria Alart, 2007

AVALUACIÓ ALTERNATIVA Basada amb la negociació i l’intercanvi comunicatiu entre el professor i l’alumne durant el desenvolupament del PORTFOLI. L’alumne té un paper fonamental com a persona ACTIVA en el procés avaluatiu, ha de ser conscient del seu progrés en l’aprenentatge, identificant quins aspectes domina i quins necessita millorar. Mateo, 2005 Núria Alart, 2007

DESTAQUEM Pràctica reflexiva. Aprenentage significatiu. Avaluació: continuada i formativa. Mostra i/o evidències d’habilitats/intel·ligències múltiples. Teoria H. Gardner. Habilitats emocionals. Núria Alart, 2007

PRÀCTICA REFLEXIVA Aquest model pedagògic s’anomena aprenentatge reflexiu-experiencial. Inicialment dissenyat a la Universitat de Harvard. Un ensenyament centrat en l’alumne i que potencia la seva capacitat d’aprendre a aprendre. Fomenta el desenvolupament de les seves habilitats de pensament crític i creatiu. Núria Alart, 2007

Crítica a la classe expositiva Com s’aprèn? Tothom igual i de la mateixa manera (auditiva) La informació és idèntica per a tothom El ritme d’aprenentatge és el mateix per a tothom S’aprèn sense discutir Núria Alart, 2007

PRINCIPIS APRENENTATGE SIGNIFICATIU ACTIU CONSTRUCTIU COL·LABORATIU CONVERSACIONAL CONTEXTUALITZAT INTENCIONAL REFLEXIU Núria Alart, 2007

Capacitat per a resoldre única en cada ésser humà TEORIA DE LES INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES Dr.HOWARD GARDNER de la Universitat de Harvard. Capacitat per a resoldre problemes i crear productes 8 INTEL·LIGÈNCIES INTEL·LIGÈNCIA Tots les tenim totes en diferents graus de desenvolupament Les necessitem totes Totes són igualment importants Es combinen de forma única en cada ésser humà Núria Alart, 2007

LA TEORIA DE LES INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES Permet conèixer els punts forts I dèbils dels alumnes Reconeix la importància d’altres aprenentatges (musical, social: inter i intra, cinestèsico… LA TEORIA DE LES INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES Proposa ensenyar les disciplines de formes diferents, com: expressió artística, experiència inter i intra personal,….. Utilitza els projectes de treball per afavorir l’aprenentatge per descobriment Fomenta tant el treball individual com el cooperatiu Núria Alart, 2007

LES 8 INTEL·LIGÈNCIES DE H. GARNER Lingüística Sensibilitat especial pel llenguatge parlat i escrit Musical Capacitat de produir i apreciar ritmes, tons, timbres… Espacial Capacitat de reconèixer i manipular espais. Lògico- matemàtica Sensibilitat als patrons lògics o numèrics. Cinètico-corporal Capacitat de controlar els moviments corporals i de manipular objectes amb habilitat. Naturalista Capacitat d’identificació del llenguatge natural. Intrapersonal Capacitat d’autoestima i automotivació. Interpersonal Capacitat de percebre i comprendre a les altres persones. Núria Alart, 2007

MAPA MENTAL Núria Alart, 2007

PORTFOLIS A DESENVOLUPAR ALUMNE DOCENT DEPARTAMENT CENTRE ESCOLAR Núria Alart, 2007

Portfoli en quatre etapes 3-7 8-12 13-18 Per a recórrer al llarg de tota la vida Núria Alart, 2007

Per a què ens serveix? Com a eina que revela a l’estudiant allò que ha après d’una forma personal i completa. Proporciona evidència d’allò que s’aprèn i del grau d’assoliment dels objectius en relació amb el pla de treball. Per incrementar la responsabilitat de l’estudiant en el seu aprenentatge. Núria Alart, 2007

AVALUACIÓ ALTERNATIVA pretén Recopilar evidències sobre com els estudiants processen i completen tasques reals d’un tema particular Huerta, 1995 Núria Alart, 2007

AVALUACIÓ ALTERNATIVA permet Documentar el creixement de l’individu en un temps. No comparar els estudiants entre si. Destacar la força positiva dels estudiants, en comptes de les debilitats. 4. Considerar els estils d’aprenentatge, totes les capacitats, les experiències culturals i educatives i els nivells d’estudi. Núria Alart, 2007

AVALUACIÓ ALTERNATIVA CANVI Poden mesurar-se: Els coneixements Les habilitats Les actituds Núria Alart, 2007

AVALUACIÓ ALTERNATIVA Portfoli Debat Rúbriques Tècniques per a l’avaluació del procés Projecte Diari Mapa mental Núria Alart, 2007

PORTFOLI Modalitat d’avaluació que permet al professor i a l’estudiant seguir l’evolució del procés d’aprenentatge, de tal manera que es poden introduir canvis durant aquest procés. Núria Alart, 2007

PORTFOLI DE L’ALUMNE El portfoli és una forma de recopilar la informació que demostra les habilitats i els èxits dels estudiants pensen COM produeixen sintetitzen qüestionen creen analitzen Núria Alart, 2007

PORTFOLI DE L’ ALUMNE intel·lectual emocional social INTERACTUEN AMB ALTRES permet IDENTIFICAR APRENENTATGES CONCEPTES PROCEDIMENTS ACTITUDS Núria Alart, 2007

RECOMANACIONS PER A L’ELABORACIÓ Determinar el propòsit del portfoli Seleccionar el contingut i l’estructura Decidir com s’utilitzarà i conservarà Establir els criteris d’avaluació Avaluar el contingut. Comunicar els resultats als alumnes Medina i Verdejo, 1999 Núria Alart, 2007

AVANTATGES Promou la participació dels alumnes. Responsabilitat dels seus aprenentatges Oportunitat de conèixer actituds dels alumnes Té una estructura de llarga durada Es pot adaptar a les diverses necessitats, interessos i habilitats de cada estudiant Els professors poden examinar les seves destreses. Es pot utilitzar en tots els nivells escolar. Promou l’autoavaluació i el control de l’aprenentatge. Permet una visió més àmplia i profunda d’allò que l’alumne sap i pot fer. És un producte personalitzat, no n’hi ha dos d’iguals. Núria Alart, 2007

INCONVENIENTS Excessiu temps de dedicació tant pel professor com l’alumne, si no es seleccionen els aspectes clau o no s’estableixen mecanismes de control. Implica un nivell de responsabilitat per part de l’alumne. La utilització del portfoli significa un canvi d’estil d’ensenyament –aprenentatge. Núria Alart, 2007

CARACTERÍSTIQUES DE LA CARPETA DOCENT És un document personal. Acumulació de documentació. Es basa en dades i opinions sistemàtiques: recull d’evidències de la professió docent. Potencia l’organització personal del coneixement pedagògic: recopilació, selecció, estructuració i comunicació. Documenta un procés: des d’un punt de partida, (d’on vinc) fins a un punt d’arribada (avenços assolits) Fomenta la reflexió sobre la pràctica docent, el pensament crític i la implicació activa en el propi procés formatiu. Permet demostrar els propis mèrits i el desenvolupament professional com a docent durant un període de temps concret. Núria Alart, 2007

Núria Alart, 2007

PORTFOLI DOCENT DVD Núria Alart, 2007

QUÈ FEM A LA FIRA DE SANT PONÇ? WEBQUEST SANT PONÇ QUÈ FEM A LA FIRA DE SANT PONÇ? Una WebQuest adreçada als alumnes d'aules d’acollida de secundària. On s’aplica, PBL (aprenentatge basat en la resolució de problemes)i la teoria de les Intel·ligències Múltiples Núria Alart, 2007

MARC CONCEPTUAL D’acord amb les teories de l’aprenentage de: Dewey (1916), Vygotsky (1978) i Bruner (1990) La interacció social és fonamental per a l’aprenentatge, perquè és a través d’una conversa interactiva com es facilita el desenvolupament de la capacitat de l’individu per a representar el món i per a donar-li significat. Núria Alart, 2007

CONCLUSIONS Insatisfacció de les formes d’avaluació amb els enfocaments quantitatius cap a enfocaments més qualitatius. Bigg,1996 Els factors en aquest canvi inclouen les noves teories sobre l’aprenentatge i els seu impacte associat sobre el currículum per a implicar als alumnes actius en l’aprenentatge. Núria Alart, 2007

CONCLUSIONS Els aprenentatges i la construcció dels coneixements dels alumnes es fan EXPLÍCITS. Núria Alart, 2007

CONCLUSIONS L’alumne construeix la resposta i mitjançant un producte, es pot observar directament el comportament de l’alumne, en tasques similars a les quals s’enfrontarà en el món. Núria Alart, 2007

EXEMPLES DE PORTFOLI: PANNELL DIDÀCTIC –DISPLAY- TÍTOL: Dades, il·lustracions, fotografies, gràfics, diagrames, explicacions. Núria Alart, 2007

CONTINGUTS PORTFOLI PERSONAL ACADÈMIC REFLEXIÓ Presentació: Visual Fotografia. Dibuix. Mapa mental Eix cronològic Autobiografia Autoretrat ACADÈMIC Currículum Llengües. (AA) Matemàtiques Naturals Socilas Tecnologia Música E. Física Crèdits variables REFLEXIÓ El meu millor treball Objectius assolits Objectius no assolits Els treballs cooperatius: WebQuest Necessito millorar Núria Alart, 2007

POSAREM per a documentar les diferents intel·ligències: I.LINGÜÍSTICA: les millors mostres d’escriptura, reproduccions de debats, discussions, interpretacions teatrals, llista d’avaluació de les habilitats de lectura I.NATURALISTA: informes de laboratori de ciències, documentació de projectes fets, investigació, col·leccions de plantes, minerals, etc. I.LÒGICO.MATEMÀTICA: els millors exemples de treballs de matemàtiques, exemples i mostres de processos de càlculs i resolució de problemes, programes d’ordinador fets. I. VISO-ESPACIAL: fotos de projectes i maquetes tridimensionals, diagrames, mapes mentals, dibuixos, collages, pintures, projectes amb DVD I.MUSICAL: cançons o ritmes escrites per l’alumne i treballades, mostra de partitures escrites per l’alumne, audicions, collages musicals, dicografies compilades. I.INTERPERSONAL: cartes escrites a altres companys/es, respostes de companys, comentaris de professors/es, informes de reunions entre el professor, els pares i l’alumne, projectes d’aprenentatge cooperatiu. I. CINÈTICO-CORPORAL: DVD de representacions, esportives, rítmiques, dansa, etc; DVD o fotografies sobre maquetes, bricolatge, mecànica, etc. I. INTRAPERSONAL: diaris de l’alumne, treballs, dibuixos, activitats d’autoavaluació, inventari d’interessos, autovaloracions sobre els seus treballs. Núria Alart, 2007

Núria Alart, 2007

Núria Alart, 2007

QUIN ASPECTE TINDRAN? CAPSA O FITXER CARPETA DISPLAY CD; DVD DIARIS; QUADERNS DE NOTES Núria Alart, 2007

MOLTES GRÀCIES! Núria Alart, 2007

PREGUNTES FINALS DE LA SESSIÓ Què hem fet en aquesta sessió? Per què ho hem fet, per a què serveix? QUÈ? PER QUÈ? Núria Alart, 2007

QUÈ? PER QUÈ? Dues preguntes Mapa mental Construir la idea de portfoli entre tots/es Punt de partida Instrument lingüístic Metodologia El treball L’escriptura Avaluació inicial Per conèixer allò què sabem. Mètode de pràctica reflexiva. L’experiència Les preguntes Preguntes + Mapes Individual, en grup. Per obrir portes a l'aprenentatge. Núria Alart, 2007