Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 1 BIOLOGIA I ESPORT LES FUNCIONS DE RELACIÓ EN UN CONTEXT CTS A L’EDUCACIÓ.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Advertisements

¿Para qué (nos) sirven las encuestas docentes? Miguel Valero.
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
ELS PROCESSOS DE SELECCIÓ DE PERSONAL
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
Física quotidiana: LA LLUM
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
Tallers d’intercanvi d’experiències
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
DEPARTAMENT EF JOSEP BARCELÓ ALOMAR
Jornada Intercampus Japonès I: introducció a la llengua i l’escriptura japonesa.
Proves de 2on d'ESO: Les matemàtiques tenen en conjunt un resultat baix. Al costat d'un bon domini en la interpretació de gràfics es dóna un domini menor.
La llengua amb les TAC…. UN NOU MODEL SOCIAL ELS DOCENTS NO ENS PODEM QUEDAR ATURATS DAVANT ELS CANVIS SOCIALS. LA TECNOLOGIA ÉS EN TOTS ELS ÀMBITS (administratiu,
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
El desenvolupament de la competència social i ciutadana: problemes socials actuals i pensament històric i social Ministerio.
ACS amb Maple i SPSS ©2003 Inma Sánchez Pérez Director: Miguel Martín Mateo GRAAL.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
En el seu compromís d’adaptació constant del projecte pedagògic de Pere Vergés als últims recursos tecnològics, l’escola presenta el projecte d’introducció.
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
Ens posem les ulleres de la prevenció! Proposta pedagògica en els cicles formatius.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
L’EQUIP DOCENT COM A ESTRATÈGIA ADAPTATIVA A L’EEES Benedí, Carles; Blanché, Cèsar; Bosch, Maria; Rovira, Ana & Simon, Joan EDBAF, Equip Docent de Botànica.
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
POK´ TA POK´ Sergi Díez, Marc Pujadas, David Rodriguez, Victor Gallego Educació Física Cicle Superior.
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Safe: Grup de recerca en salut, Activitat física i esport
L’ENTRENAMENT ESPORTIU
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
APRENENTATGE MULTINIVELL
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
L’Expressió escrita.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
EduCaixa Des de l’Obra Social ”la Caixa”, a través d’eduCaixa donem suport a la formació dels més joves i apostem per una educació de qualitat que els.
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Principis de l’entrenament
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Introducció Al posicionament Web.
El Treball de Recerca.
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
FUNCIÓ DE PROPORCIONALITAT I FUNCIÓ AFÍ
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Transcripción de la presentación:

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 1 BIOLOGIA I ESPORT LES FUNCIONS DE RELACIÓ EN UN CONTEXT CTS A L’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 2 BIOLOGIA I ESPORT Perspectiva CTS Situacions relacionades amb la vida quotidiana Rellevància social Conseqüències sobre hàbits de salut en els adolescents

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 3 BIOLOGIA I ESPORT ESTÀS EN FORMA? Resposta efectora músculo - esquelètica ALARMA EN EL COS Processos químics de la relació humana VEURE I PERCEBRE: CAPTA EL TEU VOLTANT Recepció CONTROL O DESCONTROL Centres nerviosos, integració la informació i elaboració de la resposta

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 4 BIOLOGIA I ESPORT

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 5 ESTÀS EN FORMA? Continguts de Ciència Els ossos i els músculs L’esquelet La funció muscular Les fractures i les lesions esquelètico - musculars Les articulacions El creixement dels ossos La reparació dels ossos El moviment

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 6 ESTÀS EN FORMA? Continguts de Tecnologia Ergonomia Aparells relacionats amb la pràctica esportiva Medecines relacionades (antinflamatoris, analgèsics, liniments, etc. Aparells de diagnosi i de cura de patologies Diagnosi per la imatge Desenvolupament muscular i esport

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 7 ESTÀS EN FORMA? Continguts de Societat La pràctica esportiva i la seva rellevància social - Salut i activitat física La pràctica esportiva aeròbica i anaeròbica Entrenaments i pautes d’entrenament L’alimentació de l’esportista Productes que l’esportista pren Les lesions i el sobreesforç Les postures i problemes derivats de les males postures i dels mals hàbits en relació amb l’esport El calçat

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 8 ESTÀS EN FORMA? EN MIQUEL FA ESPORT EN MIQUEL S’ENTRENA EN MIQUEL S’HA LESIONAT

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 9 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES ENFOC CONSTRUCTIVISTA Act. introductòries Detecció idees prèvies, introducció d’objectius, discussió inicial Act. de construcció i confrontació de coneixements Introducció de concepcions científiques, qüestionant les pròpies idees, utilitzant activitats i recursos molt diversificats Act. Aplicació i /o revisió Resolució casos o problemes pràctics utilitzant els nous coneixements o continguts; foment de la presentació de resultats a la classe...

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 10 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES Activitats molt diverses Nombre elevat d’activitats Possibilitat d’organitzar seqüències d’activitats diferents Més clàssiques Més cooperatives Més procedimentals Adaptació a estils docents diferents Adaptació a estils d’aprenentatge diferents

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 11 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES TIPOLOGIA DE LES ACTIVITATS (I) Interpretació de textos, gràfics, esquemes Construcció i interpretació de models Treballs pràctics amb propostes de diferents nivells d’investigació Mapes conceptuals Elaboració d’enquestes (recerques de tipus sociològic) Debats, discussions guiades en grup, etc.

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 12 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES TIPOLOGIA DE LES ACTIVITATS (II) Tècniques de dissecció Resolució de problemes Estudi de casos Miniquest resolució de problemes amb recursos d’Internet Treballs pràctics amb suport de Multilab Ús de web interactives

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 13 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES TIPOLOGIA DE LES ACTIVITATS (III) Ús de materials quotidians per obtenció i interpretació de dades Joc de rol Lectures extretes de diferents mitjans de comunicació Passatemps Vídeos

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 14 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES LES PREGUNTES CLAU En cada unitat es parteix d’una sèrie de preguntes clau, al voltant de les quals s’estructuren les activitats d’aprenentatge Relacionades amb la vida quotidiana Rellevants socialment Amb implicacions científico-tecnològiques

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 15 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES LES PREGUNTES CLAU EN MIQUEL FA ESPORT Com s’aguanta el cos? Els materials han estat ben escollits? L’esquelet és indeformable? Com es mou el cos? Per què es mou el cos?

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 16 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES LES PREGUNTES CLAU EN MIQUEL S’ENTRENA És bona l’activitat física? Què cal treballar amb l’activitat física? Quin exercici físic fem? Quins músculs treballen? Com ha de ser l’hàbit de vida d’un esportista?

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 17 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES LES PREGUNTES CLAU EN MIQUEL S’HA LESIONAT Quines lesions? Com es diagnostiquen? Com es curen?

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 18 CARACTERÍSTIQUES DE LES SEQÜÈNCIES LA GRAELLA DE PROGRAMACIÓ CONTINGUTS

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 19 EXEMPLES DE SEQÜÈNCIES ELS MATERIALS HAN ESTAT BEN ESCOLLITS? ACTIVITATS Com són els ossos? Els ossos de tots els esportistes són iguals? Diferents models per la mateixa funció T’atreveixes? PREGUNTA CLAU Estudi de les propietats dels ossos: - Ossos tous, ossos durs - Ossos massissos, ossos buits - Ossos densos o lleugers Un model d’os Construïm ossos en grup

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 20 ELS MATERIALS HAN ESTAT BEN ESCOLLITS? Per donar resposta a aquestes preguntes: ossos tous, ossos durs? ossos massissos ossos buits? Es realitzen diversos treballs pràctics amb diferents nivells d’investigació utilitzant materials frescos i models ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Estudi de les propietats dels ossos

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 21 ELS MATERIALS HAN ESTAT BEN ESCOLLITS? Activitat de síntesi dels treballs pràctics anteriors. Els alumnes ho treballen de forma individual ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Un model d’os

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 22 ELS MATERIALS HAN ESTAT BEN ESCOLLITS? Activitat d’aplicació en forma de treball pràctic on els alumnes comproven sobre diferents ossos les seves propietats. ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Com són els ossos?

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 23 ELS MATERIALS HAN ESTAT BEN ESCOLLITS? Recerca i comparació de dades sobre aspectes abans analitzats (de densitometria d’ossos) per relacionar-les amb el tipus d’esport realitzat. Activitat d’ampliació. ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Són iguals els ossos de tots els esportistes?

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 24 ELS MATERIALS HAN ESTAT BEN ESCOLLITS? Experiència on els alumnes treballen de dos en dos analitzant i comparant diferents models d’esquelets animals. Activitat d’ampliació. ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Diferents models per la mateixa funció

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 25 ELS MATERIALS HAN ESTAT BEN ESCOLLITS? Treballant en petits grups els estudiants dissenyaran i construiran, a partir de materials quotidians, estructures bípedes i quadrúpedes. Activitat lúdica i d’aplicació de conceptes. ACTIVITATS DESCRIPCIÓ T’atreveixes?

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 26 ELS MATERIALS HAN ESTAT BEN ESCOLLITS? Joc de cooperació on els alumnes treballen en petit grup seguint instruccions molt precises. Activitat de revisió i síntesi ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Construïm ossos en grup

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 27 EXEMPLES DE SEQÜÈNCIES L’ESQUELET ÉS INDEFOR- MABLE? ACTIVITATS Pots créixer més? El mal d’esquena Com és un peu? El peu pla PREGUNTA CLAU Les sabates ben adaptades als peus Cada esport requereix una sabata diferent La sabatilla ètica L’arxipèlag

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 28 L’ESQUELET ÉS INDEFORMABLE? Debat organitzat a partir d’un article de premsa sobre les característiques que ha de tenir una “sabatilla ètica”; es centrarà l’activitat en els temes de fabricació i comerç. Miniquest on es planteja el sentit i el significat de “comerç just” ACTIVITATS DESCRIPCIÓ La sabatilla ètica

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 29 EXEMPLES DE SEQÜÈNCIES ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? ACTIVITATS Salut i activitat física Per què hem de fer esport? L’esport millora el cor L’esport i el cruiximent d’ossos PREGUNTA CLAU L’esport i la capacitat pulmonar L’esport i el sistema respiratori I el sistema nerviós? Revisem: pros i contres de l’esport

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 30 ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? Activitat introductòria de grup (Philips 66) per introduir el tema, plantejar els objectius i explicitar els coneixements previs de l’alumnat al voltant del tema. Posada en comú posterior. ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Salut i activitat física

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 31 ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? Petita lectura reestructuradora, amb dades que requereixen la seva interpretació i resoldre un qüestionari breu on es manifesta la necessitat i els motius pels quals s’ha de fer esport. Activitat d’estructuració del coneixement ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Per què hem de fer esport?

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 32 ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? Experiència on els alumnes, treballant de dos en dos, fan una prova d’esforç, obtenen dades, les analitzen, les transformen en gràfic, els interpreten i comparen gràfics diferents. Treball pràctic ACTIVITATS DESCRIPCIÓ L’esport millora el cor

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 33 ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? Miniquest on es planteja una situació problema al voltant del dolor muscular durant un entrenament. Els alumnes han de resoldre el problema relacionat amb el cruiximent d’ossos consultant un seguit d’adreces web seleccionades. La durada del treball està prevista en dues o tres sessions i inclou la presentació d’un informe i la posada en comú col·lectiva ACTIVITATS DESCRIPCIÓ L’esport i el cruiximent d’ossos

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 34 ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? Treball pràctic on els alumnes utilitzen el sensor espiròmetre del programa Multilab per fer un estudi espiromètric i comparar gràfics d’alumnes en diferents situacions El protocol definitiu del treball no està encara elaborat. ACTIVITATS DESCRIPCIÓ L’esport i la capacitat pulmonar

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 35 ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? Es tracta d’un passatemps (sopa de lletres) on els alumnes han de buscar sis conceptes relacionats amb la respiració i al final llegir una frase que relaciona esport i respiració. Activitat de reforç ACTIVITATS DESCRIPCIÓ L’esport i el sistema respiratori

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 36 ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? Treball pràctic al voltant de la velocitat de reacció davant d’un estímul. La mateixa activitat es presenta en tres formats on el nivell d’investigació que fa l’alumne és diferent ACTIVITATS DESCRIPCIÓ I el sistema nerviós?

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 37 ÉS BONA L’ACTIVITAT FÍSICA? Ús d’una tècnica de treball en grup (grup nominal) per a revisar els continguts de la pregunta clau. Activitat de revisió ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Revisem: pros i contres de l’esport

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 38 EXEMPLES DE SEQÜÈNCIES QUINES LESIONS? ACTIVITATS En Miquel s’ha lesionat Les lesions són diferents a cada esport PREGUNTA CLAU Les lesions més freqüents que afecten els ossos Les lesions musculars La visita al metge

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 39 QUINES LESIONS? Activitat introductòria: i destinada a determinar els coneixements previs de l’alumnat: Estudi d’un cas d’un noi lesionat i treball en grup petit. Comunicació de resultats i posada en comú ACTIVITATS DESCRIPCIÓ En Miquel s’ha lesionat

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 40 QUINES LESIONS? Recerca d’informació a partir d’un curt text i utilitzant com a recurs una sèrie de pàgines web seleccionades. Elaboració d’un informe. Situar les principals lesions trobades sobre una silueta humana. Activitat d’ampliació ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Les lesions són diferents en cada esport

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 41 QUINES LESIONS? Anàlisi i interpretació d’informació (text, esquemes, pàgines web) sobre lesions òssies o articulars. Resolució d’un qüestionari. Activitat de construcció del coneixement ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Les lesions més freqüents que afecten els ossos

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 42 QUINES LESIONS? A partir de tres llistats de patologies, les seves definicions i els principals símptomes, els alumnes, treballant en grup, han de relacionar-ho tot correctament. Cal fer doncs, una primera fase de treball en petit grup i una fase de posada en comú dels resultats. Activitat de construcció del coneixement ACTIVITATS DESCRIPCIÓ Les lesions musculars

Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 43 QUINES LESIONS? Treball en grup pera la confecció d’un protocol d’exploració mèdica Activitat d’aplicació i revisió ACTIVITATS DESCRIPCIÓ La visita al metge