La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO

Presentaciones similares


Presentación del tema: "PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO"— Transcripción de la presentación:

1 PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
curs 2003/04  MINErALS I ROqUES Vicent Escandell Xavier Salat Antoni Vilaseca

2 Fases del treball ü   Anàlisi dels plantejaments que es fan actualment d’aquests continguts al primer cicle de l’ESO, fent un recull de les activitats que es proposen en alguns llibres de text i que moltes vegades són l’eina fonamental que es fa servir a l’aula de ciències. ü  Estudi de la recerca que s’ha fet en didàctica respecte aquests continguts, tant en allò que fa referència a les idees de l’alumnat (PEDRINACI E. 1998) i a les dificultats en l’aprenentatge, com en les estratègies didàctiques referents a la gestió de l’aula i el treball de l’alumnat (PUJOLÀS P. 2003). ü Anàlisi de les habilitats cogntivo-lingüístiques que es poden treballar relacionades amb els procediments lingüístics utilitzats en el desenvolupament de les activitats, i proposta d’algunes activitats concretes per millorar aquestes habilitats (JORBA J. et alt i SANMARTÍ N. et alt. 2003) ü   Selecció d’un bloc de continguts per dissenyar una unitat didàctica. Els continguts que han estat seleccionats són els que fan referència als minerals, els quals, segons el disseny curricular que hem analitzat, podien formar una unitat d’una durada de 8-9 de treball a la classe. ü Elaboració del material didàctic per treballar a la classe: “Minerals fashion”. Aquest és un recull d’activitats de classe, de laboratori, de l’aula d’informàtica i altres complementàries.

3 Estratègies didàctiques
El desenvolupament de la unitat segueix el model següent: - Activitats inicials per activar les idees de l’alumnat. - Activitats pel desenvolupament de la unitat, les primeres seran simples i concretes per anar augmentant en complexitat i abstracció. - Activitats d’avaluació formativa: coavaluació / autoavaluació. - Activitat final de síntesi i aplicació. També s’ha plantejat comptar amb les habilitats cogntivo-lingüístiques de l’alumnat, per la qual cosa ens ha semblat que en la unitat es poden treballar les següents: - Descripció, definició i comparació. - Explicació i justificació Donat que aquestes habilitats cal treballar-les de forma contínua en les diferents unitats, en el treball de l’alumnat s’han inclòs com si ja haguessin estat treballades en altres moments dels currículum. S’ha intentat facilitar la utilització d’internet i d’altres eines informàtiques en el treball que els alumnes fan a la classe de ciències. Una part de la unitat està plantejada per fer un treball cooperatiu. S’han definit objectius operatius a partir de les competències que ha de desenvolupar l’alumnat (uns 10 en la unitat) i a partir d’ells s’ha elaborat un “ Pla de treball personalitzat “ i un “Pla d’equip”. La unitat es planteja a partir de presentar els minerals com un recurs per obtenir diferents materials, fent èmfasi en aquells que es poden trobar en la vida quotidiana. L’estudi de les propietats dels minerals es fa a partir d’aquelles que són importants pel seu reconeixement i per l’ús que se’n pot fer. Els continguts que es treballen en els minerals es plantegen per reforçar el model de ciències que fa referència a la teoria corpuscular de la matèria.

4 Minerals FASHION !! Grafit pel llapis de celles
Atzurita pel color de les parpelles Talc per la crema de la pell Fluorita per la pasta de dents

5 Propietat relacionada amb l’ús

6 Objectius i pla de treball
Valoració de cada objectiu, “ho sap o ho sap fer ...” 0: Gens 1: Una mica (In) 2: Bé (pocs errors) 3: Molt bé Explicar algunes propietats dels minerals a partir de la seva composició i estructura interna (model corpuscular)

7 No cal fer totes les activitats
Objectius que es treballen a cada activitat

8 Seqüència didàctica - Descripció d’una mostra de granit a partir d’una pauta - És una roca o un mineral? - Redactar una definició de mineral i roca - Mescles i substàncies pures

9 Habilitats cognitivo-lingüístiques
Què és? Com fer-ho? Una pauta per la redacció

10 Model corpuscular de la matèria
Aplicació de la definicó de mineral

11 La formació del minerals
Plantejar un problema concret Hipòtesi de treball Petita investigació al laboratori Conclusions

12

13 Habilitats cognitivo-lingüístiques
Què és? Com fer-ho? Una pauta per la redacció

14 Descripció de minerals: Idees de l’alumnat
Descripció de minerals: Pauta

15 Habilitats cognitivo-lingüístiques
Què és? Com fer-ho? Una pauta per la redacció

16 Lectura d’un text sobre les propietats dels minerals
Definició de les propietats dels minerals Observació en els minerals calcita i galena

17 Descripció de minerals a partir de l’observació i recollida de la informació en una fitxa
Determinació a partir de claus dicotòmiques Recerca d’informació sobre els minerals i ampliació

18 *Descripció de conceptes relacionats amb l’explotació dels minerals: mena, ganga, procés metal·lúrgic ... *Descripció d’alguns impactes relacionats amb l’explotació dels minerals *Simulació al laboratori d’un procés per a l’obtenció de plom

19


Descargar ppt "PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO"

Presentaciones similares


Anuncios Google