Aprendre a aprendre de forma globalitzada

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
Advertisements

LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Què és la tecnologia?.
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Disseny de la interfície d’un smartwatch i l’aplicació mòbil
Tema 2. DIVISIBILITAT.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
APRENENTATGE MULTINIVELL
MAPES CONCEPTUALS.
CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Treballant de tot i treballant plegats
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
@sebastiani64.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
CEIP Mercè Rodoreda - Martorell Educació Primària
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Grups interactius a L’Esquitx
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
RACONS RECURS PEDAGÒGIC QUE PERMET CREAR ESPAIS DE JOC ORGANITZATS A L’AULA Amb els racons es simbolitza la realitat exterior i es recrea un escenari.
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
El màrqueting i els seus elements
Objectiu Educatiu Trienni
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Educació Infantil i Primària
La pràctica reflexiva Conceptes i mirades del que implica aquest tipus de modalitat formativa.
les competències bàsiques
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Les taules de multiplicar
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
PROGRAMA AL COSTAT DE QUI CUIDA
Què passa amb ’examen final?
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
El Treball de Recerca.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Convivència i Mediació Escolar
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
COLÒNIES- TREBALL DE SÍNTESI Del 15 al 19 de juny
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
L’avaluació dins el marc de les intel·ligències múltiples
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
Transcripción de la presentación:

Aprendre a aprendre de forma globalitzada Projectes de treball Aprendre a aprendre de forma globalitzada Vicent Galan i Rams

Què són els Projectes de Treball Són una estratègia d’aprenentatge en la qual és prioritari el sentit de la tasca i l'activitat dels aprenents. L'objectiu fonamental és ajudar l'alumnat a organitzar els seus desitjos d‘aprendre i aconseguir que ho facen de forma cada vegada més autònoma. Són un proposta metodològica coherent amb un enfocament constructivista de l’aprenentatge

Què es pretén amb els projectes de treball El projectes de treball intenten donar una resposta a la necessitat d’organitzar els continguts des de la perspectiva de la globalització. Aquesta perspectiva globalitzadora es fa necessària perquè s’intenta preparar l’alumnat perquè siguen capaços de resoldre els problemes que la realitat social planteja i que són de naturalesa complexa i formada per múltiples elements summament interrelacionats. Propiciar aprenentatges significatius, basats en un plantejament didàctic coherent amb el que sabem sobre com aprenen les persones. Enfocament constructivista del procés d’ensenyament-aprenentatge Implicar l’alumnat en el seu propi procés d’aprenentatge de forma que no es puga sentir com un subjecte passiu de la tasca del professorat. Per tot això, els projectes de treball parteixen de l’interès de l’alumnat en un tema concret. Tot partint dels seus coneixements previs i experiències es concreten uns objectius i continguts definits com a problemes a resoldre. La resolució d’aquests problemes promou l’activitat mental autoestructurant que permet a l’alumnat establir relacions entre el que sap i el que vol saber, cosa que confereix significat a l’aprenentatge.

Què caracteritza els projectes? Un recorregut per un tema-problema que resulte, realment, d’interés de l’alumnat Predomini d’una actitud de cooperació en la qual el mestre guia l’aprenentatge però no n’és l’expert En el recorregut es busca establir connexions entre els fenòmens i es qüestiona la idea d’una versió única de la realitat Cada recorregut és singular i es treballa amb diferents fonts d’informació Tothom aporta informació i aprén dels altres Una forma d’aprenentatge que té en compte que tots els alumnes poden aprendre si troben el lloc i la forma adequada

Els projectes, suposen un repte? NO perquè es necessiten unes condicions materials especials perquè resulte més complicada la seua posada en pràctica SÍ perquè requereix una escolta atenta dels interessos i inquietuds dels xiquets i xiquetes. perquè cal convertir les seues preguntes i accions en l’eix vertebrador de l’aprenentatge. perquè cal que els xiquets i xiquetes siguen els qui dissenyen i desenvolupen les seues estratègies d’aprenentatge i els qui arriben a conclusions perquè la intervenció del mestre no consisteix a donar per endavant les solucions als dubtes de l’alumnat. perquè suposa una actitud diferent en l’aula per part del professorat, que alimente la seua profunda necessitat d’aprendre, sense desaprofitar les moltes ocasions que l’aula ens ofereix.

Antecedents dels projectes 1896, Dewey  incorpora a l’educació la valoració de l’experiència de l’alumne, dels seus interessos personals i dels seus impulsos cap a l’acció 1918, Kilpatrick  Deixeble de Dewey, introdueix el nom de “projecte” a l’activitat espontània i coordinada d’un grup d’alumnes que executen un treball globalitzat i triat lliurement per l’alumnat. 1920, Décroly  uneix la noció de globalització dels primers aprenentatges i la noció d’interés lligada a les necessitats bàsiques, cadascuna de les quals suposa un “centre d’interés” al voltant del qual s’organitzen les activitats. (que ha derivat en un sumatori de matèries lluny de les propostes seues)

Antecedents dels projectes 1924, Freinet  fonamenta la seua didàctica en el “tempteig experimental”, segons el qual els xiquets sempre desitgen experimentar quan es troben davant algun problema o dubte que volen solucionar i ho faran utilitzant els seus coneixements anteriors de forma novedosa i creativa. Resoldre aquests problemes comportarà plantejar hipòtesis de treball que hauran de ser verificades mitjançant el seu contrast amb les dades recollides. El coneixement obtingut mitjançant aquesta investigació es comunica a altres persones de dins i fora de l’escola tot emprant diferents mitjans de comunicació: murals, maquetes, diaris, dossiers, reportatges...)

Antecedents dels projectes Totes aquestes idees han evolucionat gràcies a la influència d’altres aportacions teòriques (Vigotsky, Leontiev...) i a l’experimentació a les aules. Fins arribar al que actualment denominem projectes de treball, que entenen la globalització com una estructura psicològica de l’aprenentatge. Es considera que l’infant no aprén de forma fragmentada, sinó globalment i a partir de les situacions de la vida quotidiana.

Què aporten els projectes de treball? Desenvolupen habilitats com: l'organització de la informació, la comparació i la contrastació, l'anàlisi i l'avaluació, altres destreses bàsiques com: l'observació, la indagació, la classificació la deducció… Són estratègies que s'utilitzen constantment de forma individual o en equip i imprescindibles per a resoldre els problemes derivats de l'estudi d'una realitat complexa.

Què aporten els projectes de treball? Permeten l'atenció a la diversitat, constituïxen una proposta oberta les formes de participació tant individuals com col·lectives poden ser molt diferents permeten que cada alumne puga participar segons les seues possibilitats i interessos. Precisament s'aprofiten les diferents capacitats, experiències, procedència i referents culturals, per a afavorir les interaccions entre el grup i els coneixements que es poden adquirir.

Què aporten els projectes de treball? Perquè cal resoldre les qüestions que es van formulant al llarg del procés Provoquen l’activitat mental Permeten diferents tipus d’interaccions al si del grup, la qual cosa afavorix diferents tipus d'interaccions. Ofereixen la possibilitat d'ajustar la intervenció a les necessitats individuals i del grup treball en gran grup com el treball en xicotet grup o individual el tipus d'activitats i d'organització facilita la informació sobre el nivell de desenvolupament i les dificultats que en cada moment tenen els xiquets.

Què aporten els projectes de treball? Augmenten la motivació i l’actitud favorable Ajuden a la significativitat dels aprenentatges Aborden continguts sempre funcionals i significatius es treballa sobre un tema que realment és del seu interés. es parteix dels seus coneixements previs i relacionen el que ja saben amb els nous continguts. ja que no estan establits per necessitats alienes a la pròpia realització del projecte.

En què es diferencia el treball per projectes d'una programació convencional? Els projectes són un fi en si mateixos i no pretextos per a forçar la integració de continguts. No hi ha una preocupació per “cobrir” tots els continguts en cada projecte, sinó més per desenvolupar les capacitats necessàries per a provocar aprenentatges autònoms. Així, la interrelació entre àrees es dóna de manera natural i no es busca una connexió forçada entre elles. Els temes partixen d'interessos infantils, ja siga a proposta seua o suggerida pel docent, i no d'un tema buscat artificialment per l'adult per a satisfer una necessitat curricular. Es té en compte el que ja saben els xiquets i el que volen saber, la qual cosa condiciona el desenvolupament del projecte.

En què es diferencia el treball per projectes d'una programació convencional? Per tant, podem dir que la programació inicial és provisional i varia al llarg d'un projecte. Precisa, per tant, un disseny obert que s'adapte a l'evolució dels esdeveniments i no es podrà donar per tancada fins que s'arribe al final de cada projecte. Els temps previstos són aproximats i flexibles. Es valoren els errors de forma positiva, com a passos imprescindibles per a tot aprenentatge i es defugen explícitament les seues connotacions negatives. L'avaluació no se centra únicament en el resultat final, sinó que analitza tot el procés educatiu que implica cada projecte: a l'inici, durant tot el seu desenvolupament i en la seua conclusió. Primen, per tant, els processos sobre els resultats.

En què es diferencia el paper del professorat en els projectes de treball? Organitza els interessos i canalitza les propostes que l'alumnat realitza sobre el que volen aprendre, ajudant-los a explicitar- los i a plasmar-los ordenadament. Realitza noves preguntes i oferix nous punts de vista, però no anticipa respostes que han de ser descobertes per l'alumnat en la seua investigació. Du a terme una primera previsió dels continguts i activitats, així com tracta de trobar fonts d'informació que permeten desenvolupar el projecte, complementàries a les que puguen aportar els xiquets. Crea un clima d'implicació i interés participatiu en el grup classe i en cada xiquet sobre el que s'està treballant, és a dir, reforça la consciència d'estar aprenent.

En què es diferencia el paper del professorat en els projectes de treball? Ajuda l'alumnat a processar la informació per a ajudar a obtindre aprenentatges significatius. Propicia la reflexió sobre el procés d'aprenentatge amb l'objectiu que l'alumnat siga conscient del que ha aprés i de com ho ha aprés. Potencia la lliure expressió de les idees de cada un i el seu respecte per part de tots, valorant explícitament els errors com a part inevitable del procés d'aprenentatge. Propicia el respecte a la diversitat i afavorix la busca de solucions diverses a un mateix problema.

En què es diferencia el paper de l'alumnat en els projectes de treball? Decideixen sobre el que volen saber en cada projecte i com ho van a realitzar. Expliciten els seus interessos i els argumenten davant dels companys. Dissenyen estratègies d'aprenentatge i les duen a terme. Intervenen en la planificació del temps, de les activitats i del producte final de cada projecte. Realitzen, de forma col·lectiva, índexs o mapes conceptuals que servixen com a guions de treball on assenyalar els aspectes que es van a tractar, que es volen aprendre.

En què es diferencia el paper de l'alumnat en els projectes de treball? Busquen fonts d'informació de qualsevol àmbit (fora i dins de l'escola) i aporten informació a la classe. Amb l'ajuda del professorat, processen la informació rebuda de forma cooperativa: aportant distintes visions i llenguatges. classificant i representant els continguts amb distints procediments. plantejant relacions causals i noves preguntes. Desenvolupen els apartats del guió de treball, en activitats individuals i grupals. Realitzen un producte final en què apareixen els aspectes més significatius de la seua investigació, per mitjà d'un dossier (el propi quadern de l'alumne, a vegades), una presentació, una exposició, una interpretació, un joc… Participen en l'avaluació del projecte en totes les fases del mateix.

Possibles fases en el desenvolupament d'un projecte de treball Decisió del tema que articula el projecte Reflexió sobre el que ja sabem del tema Concreció del que volem saber Disseny d’estratègies per a aprendre-ho Recollida d’informació Processament de la informació i conclusions Preparació d’allò aprés per a mostrar-ho Reflexió sobre el que hem aprés

Definició del tema: QUIN ÉS EL PROJECTE? A partir de: una curiositat plantejada en l'aula, una pregunta o dubte, un esdeveniment, una notícia... A proposta del propi alumnat o a partir d'un suggeriment del professor que els xiquets facen pròpia. poden ser igual de significatius aquells projectes que el mestre, amb un tarannà negociador i democràtic, proposa amb la intenció educativa de tractar en l'aula problemes que escapen a la reflexió de l'alumnat i/o que poden ser altament significatius per a ells, sempre que ells accepten la proposta i es mostren interessats per la mateixa.

Explicitació de coneixements previs: QUÈ SABEM? El docent afavorix situacions en què els alumnes puguen expressar les seues idees prèvies sobre el mateix i reflexionen sobre el que ja saben sobre el tema. No es tracta de corregir conceptes equivocats, completar llacunes ni donar respostes als seus dubtes, encara que a vegades es pot intervindre en este sentit, a criteri del docent. Valorar positivament totes les aportacions, per equivocades que siguen, facilitant la intervenció desinhibida de la totalitat de la classe Convé prendre nota d'aquelles idees que més conflicte o interés susciten per a recordar-les en les fases següents.

Definició del contingut del projecte: QUÈ VOLEM SABER? Manifesten el que volen saber sobre el projecte, prenent-ne nota i elaborant un text que servirà com guia del projecte. Este text estarà sempre visible en classe, ja que ens servirà per a comprovar els continguts que anem resolent durant el desenvolupament del projecte i per a saber els que encara estan pendents.

Planificació del procés de treball: QUÈ FAREM PER A APRENDRE-HO? Fonts d'informació que seran útils Com accedir a la informació que es necessita Establir les previsions sobre la distribució del temps i de les tasques a realitzar per a la busca de la informació Es tracta de poder donar resposta als dubtes i preguntes plantejades sobre el que es vol saber.

Busca d'informació: REPLEGUEM INFORMACIÓ Recopilar aquells materials i documents que puguen aportar dades: llibres, revistes, fotografies, vídeos, CD, DVD, objectes, testimonis de persones que ens puguen ajudar… Per a això s'aprofitarà tant l'ajuda de les famílies com els recursos humans i materials del centre.

Tractament de la informació: INVESTIGUEM Es tracta d‘observar, explorar, manipular i realitzar experiències de qualsevol tipus Per a això, hauran d'adquirir habilitats per a treballar amb mitjans i recursos diferents Classificar i ordenar la informació Arribar a conclusions i establir processos de descontextualització per a poder generalitzar, etc. I, finalment, plantejar preguntes noves.

Plasmació de la informació seleccionada com significativa: COM MOSTREM EL QUE JA SABEM? La informació trobada que respon a les preguntes plantejades –tant en l'inici com durant el desenvolupament del projecte- es processa de manera que puga ser transmesa a altres persones: Dossier - maqueta, Murals - exposició, conferència… Posteriorment, es dóna a conéixer el treball realitzat a familiars, companys d'altres aules, professors, amics...

Avaluació: QUÈ HEM APRÉS? L'avaluació ha d'impregnar totes les fases de cada projecte Al final del projecte es produïx una reflexió sobre allò que s'ha aprés i el mode en què s'ha fet. Es tracta que l'alumnat siga conscient dels aprenentatges realitzats i dels processos que els han portat a ells, alhora que contrasten amb el que es pretenia aprendre al principi del projecte.