Competències bàsiques Juan Jiménez Castillo Març 2010 Incidències sobre el curriculum.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Advertisements

¿Para qué (nos) sirven las encuestas docentes? Miguel Valero.
Avaluem què han après Objectius
El desplegament del currículum per al desenvolupament de les competències bàsiques: LA PRESA DE DECISIONS ROSER CANALS CABAU Montcada, març-08.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
Procés de Reflexió Reglament del Consell Escolar Municipal 25 de setembre 2007.
“Y para evitar la tediosa repetición de las palabras: “es igual a”, pondré, como hago frecuentemente mientras trabajo: un par de líneas paralelas o rectas.
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
REUNIÓ DE PARES I MARES C.P. L’HORTA Catarroja Curs Tutora: Teresa Luz Pitarch.
Tallers d’intercanvi d’experiències
Proves de 2on d'ESO: Les matemàtiques tenen en conjunt un resultat baix. Al costat d'un bon domini en la interpretació de gràfics es dóna un domini menor.
La llengua amb les TAC…. UN NOU MODEL SOCIAL ELS DOCENTS NO ENS PODEM QUEDAR ATURATS DAVANT ELS CANVIS SOCIALS. LA TECNOLOGIA ÉS EN TOTS ELS ÀMBITS (administratiu,
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
ACS amb Maple i SPSS ©2003 Inma Sánchez Pérez Director: Miguel Martín Mateo GRAAL.
UNITAT 4.- Organización del trabajo
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
PROCÉS DE COMPOSICIÓ ESCRITA
En el seu compromís d’adaptació constant del projecte pedagògic de Pere Vergés als últims recursos tecnològics, l’escola presenta el projecte d’introducció.
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
Grup ServetPrograma de Formació per a l’Ensenyament de les Ciències a l’ESO 1 BIOLOGIA I ESPORT LES FUNCIONS DE RELACIÓ EN UN CONTEXT CTS A L’EDUCACIÓ.
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
L’EQUIP DOCENT COM A ESTRATÈGIA ADAPTATIVA A L’EEES Benedí, Carles; Blanché, Cèsar; Bosch, Maria; Rovira, Ana & Simon, Joan EDBAF, Equip Docent de Botànica.
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
LA PROGRAMACIÓ DE LLENGUA PER COMPETÈNCIES Equip Lic de L’Hospitalet de Llobregat Febrer 2008.
Cap a un currículum bimodal V.4 ”Aprendre fent, amb apunts i Internet, i retenir vocabulari” Pere Marquès (2013). grup DIM-UAB
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
APRENENTATGE MULTINIVELL
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PROJECTE: AUTOR/A I L.LUSTRADOR/A A L’AULA
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
CURS
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Educació Infantil i Primària
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Maquetació de continguts
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
Maquetació de continguts
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
ALUMNAT ALTES CAPACITATS Pla Individualitzat
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

Competències bàsiques Juan Jiménez Castillo Març 2010 Incidències sobre el curriculum

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Guió Introducció Les competències bàsiques Definició i característiques competències bàsiques Altres dimensions de les competències bàsiques. El concepte de tasca Relació: competències bàsiques, tasques, activitats i exercicis. Exemples de tasques Implicacions en el currículum

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Introducció: nou enfocament Connectar l'escola amb la vida. Ensenyar amb un clar enfocament funcional. Consensuar aprenentatges bàsics, comuns i imprescindibles per funcionar en la vida quotidiana i en la vida escolar. Dissenyar experiències educatives rellevants que lliguin el marc escolar a l'àmbit social. Pla de tasques socials que integrin continguts i processos cognitius en contextos socials.

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Les competències bàsiques 1. Competència en comunicació lingüística. 2. Competència matemàtica. 3. Competència coneixement i interacció món físic. 4. Tractament de la informació i competència digital. 5. Competència social i ciutadana. 6. Competència cultural i artística. 7. Competència per aprendre a aprendre. 8. Autonomia i iniciativa personal.

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Definició i característiques de les CB La competència és una forma d'utilització de tots els recursos disponibles, en unes condicions concretes i per a unes tasques definides. Suposa: Consensuar aprenentatges comuns, bàsics i imprescindibles (e. inclusiva). Un tipus d'aprenentatge que se situa entre els comportaments i les capacitats. Considerar el coneixement en acció i no només el coneixement com a representació. Una utilització vinculada a les pràctiques, encara que puguin conformar- se com a sabers disciplinaris. Integrar els diferents aprenentatges: formals, informals i no formals. Tota competència s'expressa en comportament que pot actuar com a indicador del nivell de domini assolit en aquesta competència.

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Altres dimensions de les competències bàsiques Realitzar una operació per a la qual ha estat entrenat no és una competència (?). Una competència no és la simple addició de coneixements (?). Les vuit competències bàsiques estan per sobre de les famoses 3R (Reading, WRiting i NumbeRing –lectura, escriptura i càlcul-. Comporta: 1. Una major integració de tots els elements que conformen el projecte curricular de centre (globalitat, interdisciplinarietat). 2. Una modificació substancial de les tasques actuals (funcional). 3. Una millor integració de les pròpies competències en la metodologia de l'aula i el centre (autonomia, aprendre a aprendre, coaching?). 4. Una millor integració entre el currículum formal, informal i no formal. 5. Una major integració de les competències en la forma d'avaluar les tasques socials (rúbriques). Corol·lari: evitar fer que alguna cosa canviï perquè tot segueixi igual (salvar les aparences).

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo El concepte de tasques Les tasques configuren situacions-problemes que cada alumne ha de tractar de resoldre fent un ús adequat dels continguts escolars. El concepte de tasca fa referència a la manera peculiar en què s'ordenen les activitats educatives per aconseguir que els alumnes n’obtinguin experiències útils. La tasca, quan està definida correctament, es caracteritza per: 1. La claredat dels objectius que l’orienten. 2. La possibilitat d'un control progressiu en la resolució de la tasca, que permet a qui la realitza una autoavaluació contínua. 3. L'articulació de diferents subprocedimients o operacions elementals.

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Competències bàsiques, tasques, activitats i exerc. Les competències bàsiques s'adquireixen mitjançant tasques. La TASCA és: - Rellevant (respon a una situació problema). - Finalista (obté un producte). - S’insereix en un context social (pràctica social). Les tasques es concreten en activitats i aquestes generen comportaments que inclouen exercicis. Anàlisi de: Exercici (fer un compte, copiar, fer un dictat, fer mapes, etc. Activitat (problema contextualitzat: els de sisè curs han de fer una excursió a Pamplona. L'autobús els cobra 600 euros. Si a classe són 25 alumnes, quant ha de posar cadascun per a pagar l'autobús? Tasca (decidir una festa, una excursió...). Incorpora un producte final, contextualitzat i vinculat a la vida real.

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Tasca, activitat i exercici Criteri finalista (s’adreça a..) TASCA ACTIVITAT EXERCICI . Adquisició de competències  S’adreça al comportament i a l'acció de l'alumnat  Comprovar l'adquisició del contingut

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Exemples de tasques Dissenyar un cartell amb les normes de convivència d'un grup, curs o centre, per a una campanya publicitària per conservar neta l'escola, contra la violència de gènere, el racisme,?. Fer la guia turística de la localitat. Fer el diari o la revista del centre. Preparar i emetre un programa de ràdio. Organitzar l'excursió de fi de curs, el viatge d'estudis, l'intercanvi amb alumnes francesos... Preparar l'acampada o el viatge a...?. Preparar i representar una obra de teatre. Fer el guió i la targeta d'invitació per a les famílies per al festival de Nadal. Escriure la carta als Reis Mags. El nostre llibre de refranys o endevinalles. Preparam el carnaval, disfresses i màscares. Escriure una carta a l'alcalde. Fer el llibre de classe.

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Implicacions sobre el curriculum DocumentQUI l´elabor a? QUI l´aprova? Continguts Programació didàctica (PD) Equip de cicle (EP) departam didàctic (ESO) CCP claustre  Contribució àrea/matèria a les CB.  Adequació i seqüència dels objectius.  Selecció i seqüència dels continguts.  Enfocaments metodològics: Criteris de disseny d’activitats. Criteris d’organització temps/espais. Materials i recursos didàctics.  Avaluació: Adequació/seqüència de criteris. Procediments/criteris de qualificació.  Mesures de reforç i suport.  Tractament lectura, TIC i l´educ. valors.

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Implicacions sobre el curriculum

ÀObjectiusContingutsC. B. DimensionsCriteris d’avaluació Implicacions sobre el currículum

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Metodologia Dissenyar un pla de tasques socials que integri: -continguts de les àrees curriculars. -processos cognitius. -en contextos socials. Al principi: una tasca/trimestre/àrea. Treball individual i en grup (suport entre iguals, propi dels grups cooperatius). Temps, espais i materials per a desenvolupar activitats i exercicis. Ús de rúbriques, portafolios i llibre de classe per a l'avaluació.

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Implicacions sobre el currículum Matemàtiques: -Reproducció -Connexió -Reflexió Comprensió lectora : -Extracció d'informació -Comprensió general -Interpretació -Reflexió i valoració Científica: -Descriure, explicar, predir -Interpretar les proves -Memòria -Comprensió -Aplicació -Anàlisi - Síntesi -Avaluació PISA (2003,2006,.)Formes de pensar (Moya, 08)Taxonomia de Bloom  Pensament reflexiu  Pensament analític  Pensament lògic  Pensament crític  Pensament sistèmic  Pensament analògic  Pensament creatiu  Pensament deliberatiu  Pensament pràctic

Competències Bàsiques Juan Jiménez Castillo Rúbriques Excel.lentNotableSuficientInsuficient Preparació Bona Preparació. Tracta en profunditat el tema. Presentació. Resums. Aclariments... Presenta. Resumeix. Base teòrica Domina el tema. L’explica bé. Analitza i avalua. Explica el tema. Relaciona els seus aspectes. Valora els seus components. Coneix en superfície. Explica. Avaluació pobra. Maneig discursiu Lidera. Suscita controvèrsia. Convida a la participació. És organitzat. Contesta als interrogants. Dirigeix. Ressalta insuficientment. No conclou. Participació Adequada per al desenvolupament del tema. Oportuna. Posa esment a les diferents intervencions. Està present. Presta poca atenció.