La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències."— Transcripción de la presentación:

1 El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES
BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències

2 EL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs EL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES cal prendre decisions sobre com ensenyar i com avaluar què ensenyar i què avaluar relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a LES ESTRATÈGIES D’APRENENTATGE LES ESTRATÈGIES D’ENSENYAMENT LA GESTIÓ SOCIAL DE L’AULA L’E/A DELS CONTINGUTS DISCIPLINARIS L’E/A DE LES COMPETÈNCIES L’AVALUACIÓ Que conformen el Model didàctic

3 LA SELECCIÓ I LA SEQÜENCIACIÓ DELS CONTINGUTS ES FA...
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Què ensenyar i què avaluar relatiu a l’E/A dels continguts disciplinaris LA SELECCIÓ I LA SEQÜENCIACIÓ DELS CONTINGUTS ES FA... Aprenentatge disciplinari Aprenentatge competencial segons la importància, la presència i la utilitat en l’activitat quotidiana de l’alumnat segons la importància i la significativitat en la xarxa de continguts disciplinaris segons la lògica de l’aprenentatge de l’alumnat: del simple al complex del concret a l’abstracte del més proper al més distant del general al particular respectant la ZDP segons la lògica de la matèria

4 Estratègies d’aprenentatge
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs APRENDRE ÉS... Transmissió d’informació Construcció i comunicació del coneixement Aplicació estratègica del coneixement incorporar i retenir la informació i les habilitats que el professor ensenya interioritzar la informació i desenvolupar les habilitats per fer-ne ús. saber quan i per a què és útil un coneixement. aplicar els continguts en contextos diferents dels que s’han après analitzar críticament el procés seguit: planificar, diagnosticar, regular i avaluar resultats repetir i memoritzar mecànicament treball individual desenvolupant les tècniques d’estudi que faciliten la retenció construir socialment el coneixement a partir del diàleg, compartint significats i conclusions construir socialment el coneixement i els processos d’aprenentatge prioritzar el recordar i el comprendre la informació,... És a dir, el saber. prioritzar l’ús del coneixement per explicar, demostrar, justificar, argumentar prioritzar activitats on calgui planificar, prendre decisions, emetre opinions o judicis

5 Estratègies d’ensenyament
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Estratègies d’ensenyament Estratègies expositives Estratègies interactives L’ACTIVITAT A L’AULA... la protagonitza l’alumnat: treball individual, en grup i amb el professorat la protagonitza el professorat es basa en projectes, resolució de problemes, simulacions, estudi de casos,... en els que l’alumnat elabora, estructura i organitza informació, individualment i col·lectiva. es centra en facilitar informació, elaborada, estructurada i organitzada es basa en explicacions, preguntes/resposta, lectures, treballs individuals i en petit grup prioritza la interacció espontània i el treball cooperatiu té una estructura fix: Inici, desenvolupament (explicació o lectura), exercicis i feines per a casa condicionada al moment de la seqüència i a les oportunitats didàctiques que es presenten

6 La gestió social de l’aula és...
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs La gestió social de l’aula és... Centralitzada Autònoma quan... L’activitat del professorat s’adreça a tot el grup i la de l’alumnat és individual La intervenció del professorat és discrecional i l’alumnat gestiona el treball del grup amb certa autonomia El treball en grup és esporàdic i per aplicar mecànicament aprenentatges anteriors L’alumnat i el professorat treballa prioritàriament en el context d’un grup (cooperatiu o no). En el global de la seqüència didàctica, l’aprenentatge individual és comparteix i interactua amb l’aprenentatge dels companys L’aprenentatge d’un alumne/a és independent del dels companys. El professorat predetermina continguts, tasques, espai i temps L’estratègia didàctica i la seva dinàmica condicionen decisivament continguts, tasques, espais i temps

7 L’avaluació serà... Centrada en la funció social Centrada en
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs L’avaluació serà... Centrada en la funció social Centrada en la funció pedagògica quan... es posa l’èmfasi en la finalitat certificadora de l’avaluació (classificar i seleccionar) es posa l’èmfasi en la funció diagnòstica i reguladora. La certificació és un producte més. l’avaluació inclou aproximacions qualitatives i globals sobre els processos d’aprenentatge i sobre els resultats ha de ser objectiva i ha de mesurar els aprenentatges amb precisió l’avaluació de resultats també té una component reguladora del procés d’aprenentatge de l’alumne/a i de les estratègies d’ensenyament aplicades. l’avaluació de resultats ha de servir fonamentalment per a la certificació. les activitats d’avaluació `’orienten cap a l’apropiació d’objectius, la comunicació de criteris d’avaluació i l’autorregulació les activitats d’avaluació de resultats estan clarament orientades a la qualificació les activitats d’avaluació s’integren en el procés d’aprenentatge i no es diferencien de les activitats d’aprenentatge les activitats d’avaluació són al final del procés d’aprenentatge l’avaluació és una funció exclusiva del professorat es proposen activitats d’avaluació mútua, de coavaluació i d’autoavaluació

8 Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010

9 Pauta per a l’anàlisi de les intencions i pràctiques docents
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Pauta per a l’anàlisi de les intencions i pràctiques docents Sobre la selecció i la seqüència dels objectius i continguts Es fan connexions entre els continguts i situacions amb una certa rellevància personal, social o cultural? S’incorporen, s’usen i es treballen, instruments bàsics procedents d’altres matèries com llengua i matemàtiques? S’incorporen o s’estableixen relacions amb continguts rellevants d’altres matèries? Sobre les estratègies d’aprenentatge i la gestió de l’aula Hi ha oportunitat perquè l'alumnat treballi en parella, petit grup, grup cooperatiu...? S’estimulen les discussions entre l'alumnat per prendre decisions o per anticipar, compartir, elaborar o sintetitzar aprenentatges ? L’alumnat té ocasió de planificar algun procés, de decidir sobre algun recurs o sobre alguna de les accions que cal fer per aprendre? Es contemplen activitats en les que l’alumnat explica i comparteix amb els companys el què ha après i els processos que ha seguit per aprendre? Sobre l’estratègia didàctica S'aborden problemes i fets de la vida real, fins i tot les seves implicacions socials? Es tracten qüestions d’actualitat? A l’inici de la unitat, seqüència o bloc d’activitats, es planteja alguna pregunta, debat, cas o testimoni? L’estratègia didàctica contempla que l’alumnat elabora, estructura i organitza informació, de forma individual i/o col·lectiva?  En la unitat, seqüència o bloc d’activitats, es contempla que l’alumnat apliqui els aprenentatges desenvolupats? L’aplicació d'allò que s'aprèn es proposa en contextos i situacions noves? Sobre l’avaluació S’expliciten els criteris d’avaluació? En el seu cas, es preveu que l’alumnat es mantingui actiu en aquesta explicitació? Hi ha alguna activitat orientada a l’apropiació dels criteris d’avaluació per part de l’alumnat? Es contemplen pràctiques que afavoreixen la implicació de l’alumne en l’avaluació del seu procés d’aprenentatge, de forma individual (autorregulació), compartida amb ela companys (avaluació mútua) o amb el seu professor o professora (coavaluació)?


Descargar ppt "El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències."

Presentaciones similares


Anuncios Google