Educació Infantil i Primària

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Advertisements

JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Què és la tecnologia?.
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
PENSAMENTS O HABILITATS COGNITIVES
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
CURS DE MONITORS 2010 ANNA TORT
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
Una experiència a sisè de Primària
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
APRENENTATGE MULTINIVELL
Com podem millorar els nostres escrits?
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PREGUNTEM, PARLEM, EXPLIQUEM, COMPARTIM... APRENEM!
L’Expressió escrita.
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
Effective Communication John Adair
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
CONVERSA EXPLORATÒRIA
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
PASSOS PER MEDIAR UN CONFLICTE
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Tothom pot aconseguir el que es proposa !!!
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Un test per pensar... Materials de
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Carta d’un infant als seus pares.
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
Hi havia una vegada un nen que es deia Tomàs que volia ser mag.
DIADA DE LA PAU A SJO.
Seminari d’Educació Especial
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
ELS CONFLICTES ACTUALS Jordi Indiano
“El perfil de mestre i professor”
La pràctica reflexiva Conceptes i mirades del que implica aquest tipus de modalitat formativa.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
ESCOLA OCTAVIO PAZ Educació infantil – Cicle inicial
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Cap a l’FCT en els cicles LOE
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
Promoció de la salut i programació sanitària
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
Convivència i Mediació Escolar
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
Gestió del coneixement
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Educació Infantil i Primària Parlar per escriure adaptació de Talk for writing. The National Strategies for Primary Department for children, schools and families Educació Infantil i Primària

Parlar per escriure Índex Cita d’una mestra: repte i plantejament Els bons escriptors… Escriptors experimentats/escriptors que s’inicien Què és parlar per escriure? Seqüència didàctica en el procés d’escriptura Fases de la seqüència didàctica on cal “Parlar per escriure” Nivells de la seqüència didàctica Què cal tenir en compte per “Parlar per escriure? Estratègies per “parlar”

Parlar per escriure `Escurçar la distància entre la parla de qualitat i l’escrit de qualitat és sempre un repte. Sovint em preguntava per què a la meva classe de primer, després de donar moltes oportunitats per parlar i escoltar, els escrits no reflectien el vocabulari variat i interessant que utilitzaven en la seva conversa. La pregunta que em vaig fer va ser: "Els nens poden millorar els seus escrits de manera més eficaç si els escolten i van fent canvis fins que la conversa per escriure es converteix en l'escriptura?”´(una mestra de 1r) Repte: “Escurçar la distància entre la parla de qualitat i l’escrit de qualitat”. Plantejament: “Escoltar i parlar del que han d’escriure pot millorar els escrits de l’alumnat?”

Parlar per escriure Els bons escriptors... Gaudeixen escrivint i troben el procés creatiu i enriquidor Llegeixen molt, reconeixen un bon escrit i saben justificar-ho Reconeixen les característiques de les diferents tipologies de texts. Aprenen les estratègies d’escriptura quan llegeixen i creen el seu propi model Tenen “alguna cosa a dir” (un objectiu i una audiència) Saben com desenvolupar les seves idees Saben com planificar i preparar els seus escrits Escullen amb criteri el que escriuen quan ho fan (vocabulari, gramàtica, estructura del text, etc.) Reflexionen sobre el seu escrit i el milloren Saben respondre a les crítiques dels altres

Parlar per escriure Escriptors experimentats / escriptors que s’inicien Les persones que tenen experiència en escriure tenen interioritzats i automatitzats tots els processos involucrats en l’escriptura. Però per a l’alumnat que s’inicia en l’escriptura, és de gran ajuda explorar els processos utilitzats quan s’escriu, a través de la conversa, en un context d’aprenentatge adient. - PARLAR PER ESCRIURE-.

Parlar per escriure Què és “Parlar per escriure?” Explorar de manera oral els processos d’escriptura en un context d’aprenentatge favorable és de gran ajuda quan s’aprèn a escriure. Això implica fer visible i compartir les estratègies cognitives utilitzades en el procés d’escriptura per tal que puguin ser interioritzades i individualitzades altre cop. Aquesta exploració, a través de la parla, de les estratègies cognitives i processos creatius utilitzats en l’escriptura és el que es coneix com “Parlar per Escriure”

GUIATGE DE L’ESCRIPTURA Parlar per escriure La seqüència didàctica recomanable per al procés d’escriptura: (segons Bearne, 2002) FAMILIARITZACIÓ AMB EL TIPUS DE TEXT CAPTURAR IDEES ASSAIG ORAL DEMOSTRACIÓ DEL PROFESSORAT BASTIDA TRAÇ DEL PROFESSOR/A ESCRIPTURA PAUTADA GUIATGE DE L’ESCRIPTURA ESCRIPTURA AUTÒNOMA

Parlar per escriure Cal “Parlar per escriure” en cada fase de la seqüència didàctica: Durant la lectura (familiarització amb el tipus de text, exploració i disseny dels models) Abans d’escriure (generació d’idees, preparació i planificació de l’escrit) Durant totes les etapes de l’escriptura (eleccions preses en la creació, desenvolupament i millora dels escrits) Després d’escriure (reflexió i aprenentatge en l’experiència d’escriure)

Parlar per escriure Cal estructurar el “Parlar per escriure” en els tres nivells següents: Quan el professorat parla, demostra, modela… cal que l’alumnat pugui verbalitzar els seus propis pensaments. (“Teacher talk”) Donar oportunitats a l’alumnat perquè desenvolupi i practiqui el “parlar per escriure” a les converses i activitats de classe i en grup, amb una estructura clara i bastida necessària. (“Supported pupil talk”) Donar oportunitats perquè ho facin sense bastida o ajut del professorat, de manera més autònoma. (“Independent pupil talk”)

Parlar per escriure Per “Parlar per escriure” cal tenir en compte: El propòsit del text i l’audiència a qui va dirigit l’escrit Les característiques del gènere discursiu Els objectius de la unitat Els objectius d’aprenentatge actuals de l’alumnat (detectats a través de l’Avaluació per a l’Aprenentatge) Les implicacions en el desenvolupament social i emocional de l’alumnat Les necessitats particulars de l’alumnat o alumnat amb necessitats especials

Parlar per escriure Estratègies per “parlar”: Parlar d’un llibre (respostes de l’alumnat com a lectors del llibre) Parlar com a escriptor/a (articular els procesos cognitius i creatius presents en totes les fases de l’escriptura) Explicar contes i crear contes (aprendre i repetir narracions orals, per aconseguir seguretat i poder crear noves narracions orals com a preparació o assaig per escriure-les: imitació, innovació i invenció) Jocs de paraules i jocs lingüístics Jocs de rol i representacions