Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Advertisements

Escola Montserrat Sant Just Desvern
PENSAMENTS O HABILITATS COGNITIVES
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Projecte PAC: Programa didàctic inclusiu per a atendre a l’aula l’alumnat amb necessitats educatives diverses. Una investigació avaluativa. Ministeri de.
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
1 u n i t a t L’educador infantil.
APRENENTATGE MULTINIVELL
INTRODUCCIÓ Educar en valors. Eix transversal En tots els àmbits Epp
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
Coneixem el que estudien i ens hi impliquem
Recordem què vol dir ser adolescent
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
L´entusiasMat ens entusiasma!!!.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
CONVERSA EXPLORATÒRIA
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
DIADA DE La pau i la no violència.
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
LA TUTORIA DE PROFESSORAT NOVELL QUÈ ÉS. PER A QUÈ SERVEIX
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
LA INCLUSIÓ A L’ESCOLA: LA HISTÒRIA D’EN DAVID
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
KARAOKE a CLASSE Activitat desenvolupada a: Educació Infantil
L’handbol a l’escola - Jornada de formació -
Grups interactius a L’Esquitx
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
Objectiu Educatiu Trienni
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
4. El problema de la moral: eudemonisme
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
L’APRENENTATGE COOPERATIU. Una eina pel tractament a la diversitat
“El perfil de mestre i professor”
TECNOLOGIA.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Millorar el rendiment escolar dels nostres fills i filles
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Desitjo a tothom un any de pau en el món!
Organització i creixement
“SALUT MENTAL I EDUCACIÓ”
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
La vulneració dels drets socials
EL QUADRAT LES MARIETES.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
ESTRATÈGIES PER TREBALLAR LA DIVERSITAT: L’APRENENTATGE COOPERATIU
Tallers 2n. Trimestre
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom Pere Pujolàs i Maset Montblanc, 10 d’octubre de 2006 Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

Introducció: Un nom per cada cosa, i cada cosa pel seu nom... Quan parlem d’una escola per a tothom ens referim a una escola inclusiva, que no exclou ningú. Una escola inclusiva és una escola on poden aprendre junts alumnes diferents: Alumnes diferents, malgrat siguin molt “diferents” Junts, no només en un mateix centre, sinó també en una mateixa aula. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

1. Tres raons a favor d’una escola per a tothom Aprendre junts alumnes diferents és just La inclusió, una qüestió de justícia Les raons a favor de la inclusió són fonamentalment ètiques La inclusió escolar –com la inclusió social- és un valor Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

1. Tres raons a favor d’una escola per a tothom Aprendre junts alumnes diferents és necessari, per a tothom Per als alumnes amb discapacitats Per als alumnes més corrents Per a la societat en general (per a la comunitat de la qual uns i altres formen part) Si aconseguim que aprenguin junts, aconseguim quelcom encara més important: que aprenguin que poden aprendre junts, que poden estar junts, que poden viure junts –que poden CONVIURE-, malgrat les seves diferències. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

1. Tres raons a favor d’una escola per a tothom 3. Aprendre junts alumnes diferents és possible Difícil, però possible. L’educació inclusiva com a repte: És normal que els alumnes siguin diferents; per tant, més que preocupar-nos per com podem aconseguir grups homogenis (per reduir o per “anul·lar” les diferències), és més lògic preocupar-nos per com podem gestionar l’heterogeneïtat, com podem ensenyar-los junts, malgrat siguin diferents. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

1. Tres raons a favor d’una escola per a tothom Si aprendre junts alumnes diferents és just i és necessari, també HA DE SER POSSIBLE! “Un món que disposa dels recursos econòmics i tecnològics que permeten la comunicació global instantània, així com dur persones a l’espai, difícilment pot dir que és impossible educar tots els seus nens” S. Hegarty: Educación de niños y jóvenes con discapacidades. Principios y prácticas. Publicaciones de la UNESCO, 1994. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006) 2. Què podem fer? 2.1 Programes específics 2.2 Tres línies de treball per fer possible que puguin aprendre junts alumnes diferents 2.3 L’aprenentatge cooperatiu, un marc ideal perquè puguin aprendre junts alumnes diferents Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006) 2.1 Programes específics Programes per ensenyar i desenvolupar les habilitats socials apropiades als alumnes amb discapacitat Programes per ensenyar i motivar els alumnes corrents a participar activament en la integració dels seus companys amb discapacitat Programes per facilitar, promoure i optimitzar la interacció entre iguals dels alumnes amb discapacitat i els alumnes corrents Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006) 2.2 Tres línies de treball per fer possible que puguin aprendre junts alumnes diferents en una mateixa aula L’estructuració cooperativa de l’aprenentatge (que els estudiants s’ajudin mútuament a aprendre) L’ensenyament personalitzat (que s’ajusti a les característiques personals de cadascun dels estudiants) L’autonomia dels estudiants (que sàpiguen aprendre d’una manera com més autònoma millor) Són els tres puntals d’un dispositiu pedagògic que permet atendre junts alumnes diferents. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006) 2.3 L’aprenentatge cooperatiu, un marc ideal perquè puguin aprendre junts alumnes diferents Què és l’aprenentatge cooperatiu. Tres formes diferents d’estructurar l’activitat dels alumnes a l’aula. Individualista Competitiva Cooperativa L’aprenentatge cooperatiu és beneficiós per a tots els alumnes, tinguin o no alguna discapacitat: Perquè aprenen millor els continguts escolars Perquè aprenen a treballar en equip Perquè, a més, aprenen a dialogar Perquè, a més, aprenen a conviure, a viure en comunitat Perquè, a més, aprenen a ser solidaris I perquè, a més, seran més feliços Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)

Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006) A manera de conclusió Darrera d’un plantejament inclusiu de l’educació hi ha, sens dubte, un “ideal de vida”: l’opció per una determinada “forma de viure” i una determinada “forma de conviure”. És això un somni, una utopia? La nostra principal feina com a educadors (pares, mares i mestres) és justament esforçar-nos per un ideal, en lloc d’acceptar resignadament les condicions insuficients i menys desitjables del “statu quo”. No hem d’oblidar que “l’educació que donem als estudiants demà, no pot ser millor que la que somiem avui” (Marsha Forest). Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2006)