Com podem millorar els nostres escrits?

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS Breu explicació del model d’Alcoi (País Valencià) Barcelona, 22 de juny de 2016.
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Impress 3... Posa-hi un fons!
El Modernisme i Joan Maragall
Eines col·laboratives que conté Google Site
TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
Ponència Una educació per a un nou país.
Formació en redacció de proves i ítems fiables a l’EOI de Barcelona
Avaluar per aprendre -L’avaluació de l’aprendre a aprendre- sobre document de Neus Sanmartí ICE UB grup Metodologia I Avaluació.
VIVIM AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Recursos Informàtics en Història
2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PREGUNTEM, PARLEM, EXPLIQUEM, COMPARTIM... APRENEM!
L’Expressió escrita.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Recordem què vol dir ser adolescent
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
PRESA DE DECISIONS Manuel Ortega(
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Effective Communication John Adair
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PORTAFOLI AULA D’ACOLLIDA
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
PASSOS PER MEDIAR UN CONFLICTE
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
PORFOLI. Exemples Flors Moreno i Aguilar
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA I ESPANYA
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Grups interactius a L’Esquitx
DIADA DE LA PAU A SJO.
Seminari d’Educació Especial
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
Treball DE SÍNTESI 1r ESO
CURS
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
CONCURS.
Com fer una presentació? Comunicació oral
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Educació Infantil i Primària
El repte d’incloure Recursos i estratègies
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
"Senyor, ensenya'ns a pregar"
LLENGUA ESCRITA Participants Paki Campos Antonia Cervantes
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Principi del canvi (immanent)
d’una xerrada de l’Eduard Sala que trobareu a
LES PROPIETATS TEXTUALS
Propostes de millora en el GIR
El Treball de Recerca.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
Transcripción de la presentación:

Com podem millorar els nostres escrits? Manresa, octubre-novembre de 2014

DE QUÈ PARLARÉ? 1. Presentació i objectiu de la xerrada 2. Què és escriure? 3. El procés d’escriure: 3.1 Planificació 3.2 Redacció o textualització 3.3 Revisió 3.4 L’autoregulació 4. Per acabar 5. Llibres citats

1. Presentació i objectius Presentació personal Origen de la conferència Objectius: Explicar quin és el procés d’escriure un text i com podem millorar-lo. Examinar el procés d’elaboració de textos i veure com podem millorar les diferents fases d’aquest procés. Compartir reflexions i experiències sobre com millorar l’expressió escrita. Posar en comú els problemes que tenim a l’hora d’escriure els textos escrits que ens demanen.

2. Què és escriure? Activitat lingüística que requereix un procés complex: processos cognitius superiors. Activitat situada socialment i culturalment. S’escriu per comunicar-se: intencionalitat, objectius... Eina d’expressió i de reflexió. Coneixements lingüístics previs. Escriure en una llengua estrangera: segona oportunitat.

3. El procés d’escriure Escriure és un procés: diferents etapes, amb subprocessos. Tres etapes: una de prèvia, que suposa la planificació; una de central, que anomenem textualització; i una de final, que etiquetem com a revisió. Però hi ha més coses: l’autoregulació de l’aprenentatge, la reflexió del qui escriu... Activitats metacognitives. No ho hem d’entendre de forma lineal (una etapa darrere l’altra), sinó de manera circular. Característiques personals.

3.0 Abans de començar... La meva imatge com a escriptor o escriptora: Com em veig a mi mateix com a escriptor/a? L’autoimatge condiciona la nostra manera de fer les coses. Responeu el qüestionari que trobareu a la pàgina: http://blocs.xtec.cat/enraonar4/per- escriure-millor/quina-imatge-tinc-de-mi- com-a-escriptor-o-escriptora/ I traieu-ne conclusions...

3.1 La planificació Etapa o subprocés que inclou: la generació de la informació (idees sobre les quals escriuré), l’organització (de les idees), la selecció d’aquestes idees, com enllaçar-les, objectius i finalitats del text, a qui va adreçat... Diferència entre experts i aprenents. Per planificar un escrit cal fer tres coses: Generar idees Organitzar idees Fixar objectius: propòsit de l’escrit, audiència (per a qui escric), autor, missatge o escrit...

3.1 La planificació: propostes Per generar idees: Algunes tècniques: Pluja d’idees Mapa conceptual Fer associacions d’idees: analogies, contraris, causa-conseqüència, successió, problema- solució... Per explorar el tema i començar-lo a organitzar: l’estrella, el cub, mots clau... Fixar-se objectius: Guia per explorar el problema retòric. Moltes més tècniques a Cassany (1993) i a Serafini (2002)

3.2. La textualització Transformació de les idees en estructures lingüístiques i la seva execució gràfica. És un dels processos més complexos: demana molts coneixements i molt diversos (sobre el contingut; sintàctics, lèxics...; habilitats motores) i prendre més decisions: quines oracions o proposicions, com les emmarco, com les ordeno, com les enllaço...; quines paraules expressaran cada proposició, com es relacionaran... Hi ajuda parlar-ne.

3.2. La textualització: alguns consells Trobar l’estil personal d’escriure. No obsessionar-se per la gramàtica o per la puntuació o... Un text s’organitza en paràgrafs; els paràgrafs en frases... Mantenir visió global. Mirar de mantenir una unitat en cada paràgraf: intorducció, descripció, causa- efecte, problema-solució, enumeració, síntesi, conclusions... Vuit consells per escriure frases eficients. Decàleg del bon escriptor

3.3 La revisió Etapa complexa que inclou lectura i relectura del text, interpretació, avaluació de l’adequació a l’objectiu, a l’audiència, o els aspectes de revisió més formals del text fins a l’edició final. Revisar comporta tres operacions: Comparar el text final amb el que havíem planificat  desajust? Diagnosticar la causa del desajust i decidir què canviem  el text actual? / el pla inicial? Fer canvis en el text: reescriure, modificar, eliminar, ampliar... Guia de preguntes per revisar

3.3 La revisió: algunes idees Escriptors competents: més diversitat d’estratègies: revisió del pla del text, de l’adequació a la situació comunicativa, de la progressió de les idees, cohesió, coherència, sintaxi, lèxic, ortografia... És important perquè interioritzem el procés i n’adquirim la rutina. Es revisa mentre dura el procés i es van corregint diferents aspectes. Aprendre a revisar: elaborar criteris de judici sobre els textos escrits.

3.4 L’autoregulació de l’aprenentatge Autoregulació: Aprendre a fer les coses de manera més conscient i autònoma. Conèixer millor el procés d’escriure un text comporta dominar més a fons les estratègies implicades i a adquirir una autoregulació dels processos cognitius implicats en la competència d’escriure. Tres moments d’autoregulació: Planificació: anàlisi de la tasca i autocreences. Realització: autocontrol i autoobservació Revisió i procés global d’escriptura: autojudicis i autoreaccions.

4. Per acabar... No obsessionar-se amb la normativa. Reflexionar sobre què (ens) funciona i què no funciona. Compartir la reflexió amb els companys/es... Pensar que l’aprenentatge d’una llengua estrangera és una “segona oportunitat” per millorar les habilitats lingüístiques. Demanar ajuda als professors, als companys... Llegir alguns llibres per aprendre’n més... Escriure una mica cada dia...: Nulla dies sine linea.

5. Llibres citats D. Cassany (1993). La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries. També el bloc: http://www.upf.edu/pdi/daniel_cassany/ D. Cassany (1999). Construir l’escriptura. Barcelona: Empúries. M. T. Serafini (2002): Cómo se escribe. Barcelona: Paidós.

Moltes gràcies per la vostra atenció! Estic a la vostra disposició a: joan.badiap@gmail.com