LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES: Els pobles pescadors

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

Carla Jiménez Aida Macià Guim Muñoz Mariló Rodríguez
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Escola Montserrat Sant Just Desvern
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
Estudi per a la identificació de
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – Vic – Tel
LA VIDA A LES COLÒNIES INDUSTRIALS
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Experimentam amb la ciència
L’organització territorial de Catalunya
SEMINARIS PER A LA FORMACIÓ DEL PROFESSORAT DE LES AULES OBERTES
JOCS I ESPORTS ALTERNATIUS
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
Projecte d’Itineraris Formatius
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Presentació 9: De la Introducció a la Generalització
Cicle Superior (Curs 2015 / 2016) CIM D’ÀLIGUES.
Víctor Ruiz Marquès Enginyeria en Informàtica   Juan Martínez Bolaños
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
Grups interactius a L’Esquitx
CAMP APRENENTATGE VALLS D’ÀNEU
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Com preparar una unitat per a l’avaluació
millora de la qualitat de l’ensenyament.
TECNOLOGIA.
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
El currículum a l’educació primària
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Coneixement del medi natural
Convivència i Mediació Escolar
Presentació assignatura
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES: Els pobles pescadors Victor Molina Jordi Planas Jose Manuel Serrano

ANÀLISI DE LA PRESENTACIÓ Introducció a la unitat de programació Explicació de la unitat de programació: Competències que apareixen Objectius, continguts principals i criteris d’avaluació Metodologia Seqüenciació Sessions i activitats realitzades Conclusions i valoració grupal Bibliografia requerida

INTRODUCCIÓ Temàtica Els sectors econòmics Història i tradició dels pobles pesquers La pesca i la tradició pesquera a Vilanova i la Geltrú A qui va dirigit? Alumnes de 2n Cicle (3r i 4t de Primària) Sessions 7 sessions: - 2 sessions setmanals de 1h cadascuna - 1 itinerari durant tot el matí

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS Competència d’aprendre a aprendre Competència d’autonomia i iniciativa personal Competència comunicativa lingüística i audiovisual Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic Competència social i ciutadana

COMPETÈNCIES ESPECIFIQUES DE L’ÀREA La dimensió el qual estan incloses les competències que enumerarem a continuació estan dintre de “Conviure i habitar el món”.   Conèixer i comprendre el context natural, social, cultural i tecnològic on està immers. Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn. Situar etapes i fets de la historia local en el temps i en una estructura cronològica. Plantejar preguntes investigables sobre característiques i canvis observables en el medi social, i identificar evidències i extreure conclusions que possibilitin prendre decisions per actuar. Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.

OBJECTIUS DIDÀCTICS L’objectiu general d’aquesta unitat de programació és comprendre els conceptes claus dels diferents sectors econòmics  

OBJECTIUS DIDÀCTICS Tenir clar el concepte de sector econòmic Conèixer i associar feines als diferents sectors econòmics Conèixer les interconnexions entre els diferents sectors Analitzar i extreure conclusions d’enquestes Conèixer l’evolució històrica de la tradició pesquera de Vilanova i la Geltrú Identificar un vaixell pesquer i les seves parts Conèixer les diferents infraestructures pesqueres Conèixer i diferenciar els mètodes de pesca Conèixer el procés productiu i de comercialització de productes

CONTINGUTS Fets i conceptes: - Sectors econòmics Procediments: - Procés de comercialització i producció Procediments: - Realització de debats, enquestes i murals - Recerca d’informació - Activitats reflexives - ITINERARI Actituds, valors i normes - Focalitzats en el treball cooperatiu i respecte mutu

CRITERIS D’AVALUACIÓ Tenint en compte el currículum oficial i els aspectes treballats en la unitat de programació, els criteris són els següents: Tenir clares les característiques de cada sector econòmic Saber identificar les diferencies entre els sectors. Saber associar feines a cada sector Saber les característiques bàsiques del procés productiu i la comercialització de productes

METODOLOGIA Metodologia Activa. Construció del coneixement mijançant experiencies i activitats (recerca, reflexió, anàlisis, debat,...). Professor: Motivació. Guia i ajuda a l’alumne.

Sessió 1 Sessió 2 Sessió 3 Sessió 4 Sessió 5 Sessió 6 Sessió 7 SEQÜENCIACIÓ Sessió 1 Sessió 2 Sessió 3 Sessió 4 Sessió 5 Sessió 6 Sessió 7 Activitats de coneixement dels conceptes claus. ITINERARI i reflexió. Activitats d’anàlisi i avaluació dels coneixements adquirits

SESSIONS I ACTIVITATS Sessió 1 Sessió 2 Sessió 3 Sessió 4 Debat inicial. Que en sabeu d’aquestes profesions? Fem enquestes. Sessió 2 Coneixem les feines dels familiars. Sessió 3 La pesca al llarg del temps. Sessió 4 ITINERARI

SESSIONS I ACTIVITATS Sessió 5 Sessió 6 Sessió 7 Acabar activitats del itinerari. Reflexions. Sessió 6 Els productes del supermercat. Sessió 7 El joc final

Un passeig pel barri marítim ITINERARI Un passeig pel barri marítim

Recorregut

1ª Parada: El Far de San Cristòfol (Museu del Mar) En l’actualitat a més de complir la funció per la que es va construir, el Far de San Cristòfol és la seu del Museu del Mar. En aquest recinte s’exhibeix una col·lecció d’objectes i fotografies, maquetes de barques, arts de pesca, aparells i estris d’oficis lligats al món del mar. Una mostra de la vida marinera al municipi

2ª Parada: La llotja de peix A les 8 del matí i a les 4 de la tarda de dilluns a divendres, el modern recinte de la llotja de Vilanova aplega els compradors més exigents. Els clients coneixen millor que ningú els avantatges de la subhasta automatitzada: on es posa preu als lots de peix acabats d’arribar del mar, amb un senzill comandament a distància, amb comoditat, sense aldarulls.

3ª Parada: El port Entre el segle XVIII i els inicis del XX , la platja era un port cosmopolita, on les famílies de pescadors transportaven les seves mercaderies fora del país, per comerciar amb elles, als principals ports de Europa, Amèrica i Filipines. Actualment el Port de Vilanova i la Geltrú està reconegut com el segon port de Catalunya. Les instal·lacions del port estan dividides en dues parts: la dàrsena pesquera, on estan ancorats i circulen els vaixells pesquers i el Club Nàutic, on resten els vaixells de caire competitiu i els iots.

4ª Parada: La cofraria de pescadors El nou "Pòsit de Pescadors ", constituït l'any 1921 acordava, quatre anys després. La construcció de l'edifici del "Pòsit ", segons projecte de l'arquitecte municipal Miró Guivernau. Inaugurant-se el dia de San Pere de l'any 1925 Després de la guerra civil, durant la dictadura, els "Pòsits de Pescadors ", van passar a denominar-se Cofradías Sindicales de Pescadores, i en l'any 1976, amb l'inici de la democràcia, es van denominar "Confraries de Pescadors ". De l'edifici original només es conserva la façana, la resta va ser enderrocada el 1978 i es va convertir en una cafeteria.

5ª Parada: Mercat de Mar Es va inaugurar l’any 1982. Es troba situat en una dels punts més carismàtics del barri marítim de la ciutat, al costat de la plaça de l’esglèsia i el carrer comercial de la zona. Amb el pas del temps s’hi han fet remodelacions i actuacions per adaptar-se a las noves necessitats dels consumidors. L’ última remodelació, es va finalitzar l’any 2002, ha permés dotar al barri de mar d’un mercat modern preparat per oferir a diari productes frescos de totes les classes, acabats d’arribar sobretot del mar

6ª Parada: Museu de curiositats marineres Col·lecció al voltant del món de la mar, recopilada pel Sr. Francesc Roig Toquès, en la que destaquen peces emblemàtiques de vaixells de guerra i civils, mascarons de proa i tot tipus d’objectes relacionats amb el mar. Mereix una especial atenció la carpa Juanita, ensinistrada per menjar amb cullera i beure en porró

ELS PRODUCTRES DEL SUPERMERCAT Durada: 50 minuts. Descripció: Per parelles. Anàlisi i investigació del procés productiu (producte del supermecat) Treballar amb el material de recerca i fer un mural. Exposició final i debat. Video

ELS PRODUCTRES DEL SUPERMERCAT Indicacions pel mestre: Expossar l’activitat amb anterioritat. Fer parelles compensades. Presentar exemples. Donar llibertat per dotar de personalitat el treball. Ajudar i guiar els alumnes en la recerca, sintetització i reflexió de l’informació Preparar material de recerca per si hi ha alumnes que no en porten. Fer reflexionar i pensar als alumnes sobre els conceptes que treballen. Concloure i resoldre els dubtes.

ELS PRODUCTRES DEL SUPERMERCAT Indicacions per l’alumne: Saber cercar l’informació adequada. Utilitzar diversitat de fonts. Portar el material a classe. Demanar la paraula per intervenir. Respectar la paraula dels companys. Realitzar aportacions interesants.. Reflexionar i pensar sobre els conceptes treballats. Expossar correctament el treball. Treballar de manera cooperativa.

CONCLUSIONS I VALORACIÓ Valorem positivament el canvi inicial de temàtica. Ens hem posat en la pell dels professors al fer un UP: treballar envers el currículum realitzar seqüenciació (aplicant una lògica) proposta d’objectius i continguts... Estem molt contents de les activitats proposades, en especial de l’itinerari Creiem que al realitzar una UP mitjançant aprenentatges significatius del medi natural i social. Hem treballat de forma cooperativa i amb autoexigència.

BIBILIOGRAFIA EMPRADA Sectors econòmics http://es.wikipedia.org/wiki/Sector_econ%C3%B3mico http://www.slideshare.net/smerino/el-sector-primario http://enciclopedia.us.es/index.php/Sector_primario Historia i tradició dels pobles pesquers (Vilanova i la Geltrú) - http://www.escolademar.com/ESP/colonies.html http://www.llotjavilanova.com/ http://www.vilanova.cat/ La pesca a Vilanova i la Geltrú: Guía per la visita del port i la llotja de peix, Lluís del Cerro i Ramon, Josep Madaula, Flora Portas i Grau, María Angeles Puig García, Diputació, Servei del Medi Ambient, 1990

Tipus de pesca Historia de la pesca http://es.wikipedia.org/wiki/Pesca_comercial http://es.wikipedia.org/wiki/Pesca_deportiva http://www.agarraaire.com/tiposdepesca.html http://www.tinet.cat/mediterranea/ Historia de la pesca http://www.maestropescador.com/Arte_pesca/Historia_pesca.html http://www.amarre.com/html/deportes/historia/pesca/index.php http://descargas.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/hist/12922746616720495876213/026655.pdf?incr=1

Estructura de la UP Currículum Apunts i presentacions power point de l’asignatura Coneixement del Medi Social Institucions Centre de recursos pedagògics de Molí de Mar Ajuntament de Vilanova i la Geltrú