La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària Montcada, novembre de 2012 1.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
El disseny curricular d’educació primària
UNITAT DIDÀCTICA. UNITAT DIDÀCTICA Quadre: Unitat didàctica número... Títol Centre Trimestre 1r, 2n, 3r Curs acadèmic Grup Matèria Sessions.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l´alumnat: LA PROGRAMACIÓ D´UNA U.D. CURS MONTCADA, Gener-2013.
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS Dr. Joan Fuguet Busquets
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
APRENENTATGE MULTINIVELL
MAPES CONCEPTUALS.
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Les Llars d’Infants i/o Escoles Bressol
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
@sebastiani64.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
El viatge de Primària a Secundària
LES FUNCIONS DEL VÍDEO A L’ENSENYAMENT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
BENVINGUTS A L’ESCOLA!! 28 de febrer de 2015.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
Objectiu Educatiu Trienni
GIMCANA MATEMÀTICA AL PATI
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
les competències bàsiques
El repte d’incloure Recursos i estratègies
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Les taules de multiplicar
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
El currículum a l’educació primària
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Coneixement del medi natural
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
PLA D’ACCIÓ TUTORIAL Organitza un conjunt d'activitats educatives interrelacionades destinades a l'entrenament i l'hàbit de les competències següents:
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Transcripción de la presentación:

La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària Montcada, novembre de 2012 1

ACTIVEM LES NOSTRES IDEES PRÈVIES Què és per a nosaltres un alumne competent? Quins aspectes o subcompetències treballeu habitualment? Identifiqueu-les Trieu-ne una i penseu alguna activitat per portar-la a la pràctica.

NOSALTRES UN/A ALUMNE/A COMPETENT? QUÈ ÉS PER A NOSALTRES UN/A ALUMNE/A COMPETENT?

Què és per a nosaltres un alumne competent? - … Aquell que és capaç d'aprendre i de portar a la pràctica en diferents situacions el què ha après, amb autonomia i prenent decisions per poder-se intervenir activament i integrar-se a la societat.

Ho escolto i se m’oblida Ho faig i ho entenc Ho explico i ho aprenc On és el mestre? Paper del mestre evoluciona: d’ensenyar continguts a transferir estratègies per aprendre 5

Compartir la nostra mirada i Prendre decisions com PER DONAR COHERÈNCIA A LA NOSTRA ACCIÓ EDUCATIVA Compartir la nostra mirada i Prendre decisions com a equip de mestres PROJECTE EDUCATIU PROGRAMACIONS

Competències bàsiques Capacitats (educació infantil) Competències bàsiques (educació primària)

Competència social i ciutadana Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic Aprendre a conviure i habitar el món Competència d'aprendre a aprendre Aprendre a descobrir i tenir iniciativa Tractament de la informació i competència digital Competència matemàtica Competències artística i cultural Competència comunicativa lingüística i audiovisual Aprendre a pensar i a comunicar Competència d'autonomia i iniciativa personal Aprendre a ser i actuar d'una manera cada vegada més autònoma Competències Capacitats

Quines Cb hauria d’assolir el nostre alumnat al llarg de l’etapa? Per etapes… Per cicles… Per àrees... A partir de l’annex I del decret del currículum s’identifiquen els aspectes rellevants de cada capacitat/competència (subcompetències)

Quines capacitats/competències ens proposem que assoleixi el nostre alumnat? ELABOREM EL MAPA COMPETENCIAL verb d’acció + objecte o complement directe + finalitat Per exemple: El nen/la nena és capaç de... Fer-se responsable de la tasca assignada per contribuir al treball en grup Identificar la idea principal d´un text per comprendre’n el sentit global Participar activament a les festes organitzades a l´escola per passar-s’ho bé amb els companys i cohesionar el grup

Capacitats a desenvolupar Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes. Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i capa la integració social. 4. Aprendre a conviure i habitar el món Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals. Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificant-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència. 3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques. Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges. 2. Aprendre a pensar i a comunicar Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateix i dels altres. Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes amb seguretat i eficàcia. 1. Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma EDUCACIÓ INFANTIL Capacitats a desenvolupar

-Comunicar i expressar idees i emocions (oral i escrit) COMPET. BÀSIQUES Capacitats a desenvolupar (coneixements, habilitats, actituds) EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA (6-16) Competència Comunicativa Lingüística i audiovisual -Comunicar i expressar idees i emocions (oral i escrit) -Comunicar amb llenguatges diversos Dialogar Construir textos de diversa tipologia d’aprendre a aprendre Identificar i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular-se Gestionar els propis processos d’aprent. Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres artística i cultural Desenvolupar la capacitat creadora i estètica Expressar-se a partir dels llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Contribuir a la conservació patrimoni d’autonomia i Iniciativa personal Desenvolupar un pensament crític Planificar i realitzar tasques, projectes Prendre decisions Cooperar i treballar en equip Adaptar-se al canvi i a situacions noves Tractament de la informació i competència digital Cercar i seleccionar informació Interpretar i analitzar críticament la informació Utilitzar eines TIC Coneixement i interacció amb el món físic Anàlitzar i interpretar fenòmens naturals Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l´entorn matemàtica Resoldre problemes amb diverses estratègies Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic Desenvolupar el raonament matemàtic social i ciutadana Exercir drets i deures democràticament Analitzari interpretar fets i fenòmens socials Resoldre conflictes i problemes socials Desenvolupar habilitats socials

Per on comencem? Què és prioritari? - - - - - - Resultats Proves internes CURSOS DE FORMACIÓ Planifiquem en funció de les necessitats i justifiquem-ho!! OBJECTIUS DEL PLA ANUAL Resultats Proves Externes 6è Projectes innovació

Expliqueu-nos quins objectius del pla anual d’aquest curs estan relacionats amb els aprenentatges competencials dels alumnes

Amb un retolador de colors subratllem les subcompetències que aquest curs ens proposem treballar tots a tots els nivells i a totes les àrees (parelles de mestres paral.lels més els especialistes)

Com podem incorporar l’ensenyament-aprenentatge de les Cb a les activitats que fem habitualment a l’aula? Com han de ser les activitats?

Activitats de “paper i llapis” ENSENYAR I AVALUAR CONTINGUTS ENSENYAR I AVALUAR COMPETÈNCIES Els alumnes disposen de coneixements, habilitats i actituds i els utilitzen en la realització d’activitats diverses? Els alumnes transfereixen els coneixements, habilitats, actituds... a la resolució d’altres situacions i problemes semblants als que es podran trobar a la seva vida? Activitats de “paper i llapis” Activitats que reprodueixin situacions semblants a la realitat Les qüestions que es proposa als alumnes, permeten la transferència dels aprenentatges a situacions noves a partir de problemes pràctics, quotidians, reals...?

L’ús del llibre de text Quines decisions ha de prendre el professorat per a desenvolupar aprentatges competencials a partir de l´ús del llibre de text? Decidir seguir l´índex del llibre tema per tema i fer les activitats que proposa fins que s’acabi el curs. Seleccionar els temes. Seleccionar els continguts de les U.D. i estructurar la seqüència didàctica proposant aquelles activitats que donin resposta a un aprenentatge funcional, trasnversal i autònom (competencial).

1. Escriu el nom dels elements de l’aparell respiratori Què pretenem que Aprenguin els alumnes? 1. Escriu el nom dels elements de l’aparell respiratori 2. Relaciona les columnes: > respiració > inspiració i expiració > aparell respiratori > l’oxigen passa de l’aire a la sang i el diòxid de carboni de la sang a l’aire > moviments > obtenció d’oxigen per viure i eliminació del respiratoris diòxid de carboni > intercanvi de gasos > vies respiratòries i pulmons 3. Descriu les funcions d’inspiració i expiració 4. Per què respirem més vegades per minut quan correm que quan estem asseguts? Explica-ho. 5. Fa temps es va parlar molt d’una malaltia anomenada Grip A. A molts països la gent utilitzava mascareta per anar pel carrer, en metro... Per què creus que es posaven mascareta? (interpretar)

L’aprenentatge de les Cb es produeix en contextos Quin tipus d’aprenentatge propicia? Què es proposa el/la mestre/a que aprenguin amb aquesta activitat? La mare d’en Toni el renya cada vegada que surt de la seva habitació i deixa el llum encès. Sovint l'encén encara que sigui de dia i no se’n recorda de tancar-lo. Per què creus que s’enfada la seva mare? Com convenceríeu en Toni de la importància de tancar els llums o de tancar una aixeta quan no és necessari? Hàbits ActitudsValors Argumentació Quines Cb desenvolupa? Sostenibilitat L’aprenentatge de les Cb es produeix en contextos didàctics que reprodueixen situacions i problemes el més propers possibles a la vida real Els alumnes han de veure que formen part del problema o situació d’aprenentatge

Com podem enriquir les nostres activitats coompetencialment? Presentant les activitats a partir de situacions contextualitzades que l’alumnat ha de poder identificar amb situacions semblants a la realitat S’han de poder aplicar coneixements diversos (conceptuals, procedimentals, actitudinals) de diferents àrees, matèries, disciplines... L’activitat presenta situacions properes a l´alumnat, a les seves experiències, a la seva realitat. Si afavoreix la implicació de l´alumnat: la presa de decisions, la recerca d’informació, la formulació d’opinions i punts de vista...

El seu plantejament ha de permetre que l’alumne cerqui, seleccioni, organitzi i interpreti la informació per construir coneixement. Han de ser obertes: han de permetre alternatives, interpretacions o soluciones diverses. El plantejament de les activitats ha de transferir a l’alumne les estratègies d’aprenentatge (com s´aprèn). Facilitant la construcció compartida del coneixement, el contrast de parers, l’intercanvi d’opinions... Les activitats no poden demanar únicament reproduir el que ja se sap sinó aplicar els coneixements apresos a noves situacions o problemes.

Triem una subcomptència, per exemple l’expressió escrita, formulem-la verb d’acció + objecte o complement directe + finalitat Proposeu en grupets tres activitats per treballar aquesta subcompetència a les àrees de…llengua, ,medi i música Penseu per la propera sessió quins indicadors d’avaluació podriem establir per comprovar si s’ha assolit i fins a quin punt?

Amb la feina de tots i en la mateixa direcció, aconseguirem arribar a bon port! Moltes gràcies !