La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM"— Transcripción de la presentación:

1 LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM
COMPETÈNCIES BÀSIQUES LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM Terrassa, Novembre-08

2 Continguts COMPETENCIES BÀSIQUES Capacitat d’utilitzar
coneixements i habilitats de manera transversal i interactiva en contextos i situacions diversos per exercir com a ciutadà i resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana. COMPETENCIES BÀSIQUES Continguts procediments actituds, valors i normes conceptes Les competències es desenvolupen a partir dels continguts. Els continguts canvien quan canvia el referent científic i/o cultural, en canvi les competències són més estables i possibiliten aprendre al llarg de la vida. No tots els continguts afavoreixen aprenentatges competencials (aprenentatges estratègics)

3 Estructurar un discurs coherent
Ensenyar a transferir Per al CONTINGUTS Conceptuals Procedimentals Actitudinals RESOLUCIÓ DE PROBLEMES O SITUACIONS REALS I CONTEXTUALITZADES DESENVOLUPAMENT PERSONAL SOCIAL, PROFESSIONAL SABER SABER FER SABER SER SABER CONVIURE Morfosintaxi Estructurar un discurs coherent Defensar el propi punt de vista en un debat Proporcionalitat Calcular el % Valorar si un article està realment rebaixat Proteïnes, greixos, hidrats carboni Tenir hàbits d’alimentació saludables Elaborar una dieta equilibrada

4 Estratègies i mètodes per a l´aprenentatge competencial
Ho vaig escoltar i se’m va oblidar Ho vaig fer i ho vaig entendre Ho vaig explicar i ho vaig aprendre On és el mestre? Paper del mestre evoluciona: d’ensenyar continguts a transferir estratègies per aprendre

5 La presa de decisions per al desplegament del currículum
Didàctiques i pedagògiques Selecció i seqüenciació de les CB Selecció i seqüènciació dels continguts Metodologies i estratègies d’E/A Activitats Criteris d’avaluació Organitzatives Horaris Agrupaments Espais Materials PROGRAMACIONS

6 Diferents nivells de programació
Programació d’un projecte o pla de centre b) Programació d’una àrea o matèria per a un curs o un cicle c) Programació de la unitat didàctica d) Programació d’aula (seqüència didàctica)

7 ACORDS DE CICLE / DISSENY PROGRAMACIONS
CONSELL ESCOLAR PROJECTE EDUCATIU COMISSIÓ PEDAGÒGICA > Cap d’estudis > Coordinadors de cicle PROGRAMACIÓ ANUAL CENTRE PROJECTE CURRICULAR ACORDS DE CICLE / DISSENY PROGRAMACIONS ED. INFANTIL Equip docent CICLE INCIAL Equip docent CICLE MITJÀ Equip docent CI. SUPERIOR Equip docent PROGRAMACIÓ D’AULA

8 Com pot es pot iniciar el desplegament del currículum en un centre...
MARC TEÒRIC Què entenem per C.B? Quines capacitats i habilitats caracterizen cada C.B.? Quines treballem? On? Com? MARC PRÀCTIC Quines prioritzem? Com les seqüenciem? Com ho traslladem a les nostres programacions?

9 Compartir què entenem per CB (marc teòric)
Identificar i caracteritzar les capacitats i habilitats que afavoreixen el desenvolupament de cada competència. (Document Annex I Decret) (Claustre) Identificar com des de les àrees/matèries es contribueix al desenvolupament de les CB. (Documents àrees/matèries Decret) (Departaments/cicles) Identificar les pròpies pràctiques del centre (marc pràctic) Reconèixer quines pràctiques es duen a terme en el centre d’acord amb les capacitats i habilitats identificades a cada competència per àrees/matèries i cursos. (Programacions vigents) (Departaments/Equips docents/Cicles). Sintetitzar i seqüenciar les capacitats i habilitats de les competències bàsiques segons la seva complexitat i d’acord amb la maduresa de l’alumnat (Comissió pedagògica)

10 Posar fil a l’agulla (marc pràctic)
Decidir quines competències es prioritzen a partir de la pròpia avaluació interna i les pròpies experiències i necessitats identificades. Decidir en quins marc es desenvoluparan (àrees o matèries, projectes interdisciplinaris, PAT, treball síntesi (Comissió pedagògica) Elaborar les programacions Modificar, mantenir, incorporar, suprimir... Les pràctiques identificades per àrees i cursos i elaborar les programacions didàctiques en relació amb: Els objectius didàctics La selecció i seqüenciació del continguts La selecció d’estratègies didàctiques i metodològiques des de la funcionalitat, transversalitat i autonomia de l’aprenentatge Criteris d’avaluació (Departaments/Equips docents/Cicles).

11 CAPACITATS I HABILITATS A DESENVOLUPAR
COMPET. BÀSIQUES CAPACITATS I HABILITATS A DESENVOLUPAR Competència Comunicativa Lingüística i audiovisual Comprendre Comunicar idees i emocions Dialogar Utilitzar diverses tipologies textuals d’aprendre a aprendre Identificar i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular-se Gestionar els propis processos aprentatge Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres artística i cultural Desenvolupar la capacitat creadora i estètica Expressar-se a partir dels llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Contribuir a la conservació patrimoni d’autonomia i Iniciativa personal Desenvolupar un pensament crític Planificar i realitzar tasques, projectes Prendre decisions Cooperar i treballar en equip Adaptar-se al canvi i a situacions noves Tractament de la informació i competència digital Cercar i seleccionar informació Interpretar i analitzar críticament la informació Utilitzar eines TIC Coneixement i interacció amb el món físic Anàlitzar i interpretar fenòmens naturals Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l´entorn matemàtica Resoldre problemes amb diverses estratègies Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic Desenvolupar el raonament matemàtic social i ciutadana Exercir drets i deures democràticament Analitzari interpretar fets i fenòmens socials Resoldre conflictes i problemes socials Desenvolupar habilitats socials 1

12 Activitats d’ensenya-
Competèn. bàsiques Capacitats i Habilitats a Desenvolupar Objectius didàc. (saber, saber fer, saber ser i estar) Continguts (conceptes, proce- diments i actituds Activitats d’ensenya- ment/ aprenentatge I d’avaluació Criteris d'avaluació Competència Comunicativa Ling. i audiov Comprendre Comunicar Dialogar Utilitzar tipologies textuals ACTIVITATS D’EXPLORACIÓ artística i cultural Desenvolupar la creativitat Expressar-se llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Conservar el patrimoni Tractament informació comp. digital Cercar i seleccionar informació Interpretar críticament la inform. Utilitzar eines TIC ACTIVITATS D’INTRODUCCIÓ matemàtica Resoldre problemes estratègica. Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic d’aprendre a aprendre Ident i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres ACTIVITATS D’ESTRUCTURACIÓ d’autononmia i iniciativa personal Desenvolupar pensament crític Planificar i realitzar tasques, proj. Prendre decisions Adaptar-se al canvi i noves situac Coneixement i interacció amb el món Analitzar i interp. fenòmens natur Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l'entorn ACTIVITATS D’APLICACIÓ social i ciutadana Exercir drets i deures democràt. Analitza i interpretar fets socials Resoldre conflictes i problemes Desenvolup. habilitats socials 2

13 Identificar les pròpies
Competència d’aprendre a aprendre Seqüenciar les capacitats i habilitats Identificar les pròpies pràctiques Identificar i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular-se Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres 1r Curs 2n Curs 3r 4t 5è Curs 6è Curs Mates Medi Lleng E. F. 1r Curs 2n Curs 3r 4t 5è Curs 6è Curs Modificar, mantenir, incorporar, suprimir...

14 Les decisions del nostre centre
3 S’inicia el desplegament de les CB a partir de: La competència comunicativa lingüística perquè es relaciona amb l’actualització del projecte lingüístic del centre i perquè la capacitat de comunicar és fonamental per tots els processos d’aprenentatge. Específicament es prioritza la comunicació d’idees a partir de l’ús de les diverses tipologies textuals. La competència d’aprendre a aprendre perquè incorpora les estratègies que fan possible aprendre d’altres coses i són fonamentals per tots els processos d’aprenentatge. L’autoavaluació i l’autoregulació s’incorporaran a totes les àrees La identificació i resolució de problemes, plantejar-se bones preguntes i aprendre amb els altres, s’incorporarà en el treball per projectes La competència social i ciutadana es concretarà en el desenvolupament de les habilitats socials en el marc d’elaboració del projecte de convivència. Pel proper curs es preveu incorporar la competència del tractament de la informació i competència digital perquè el claustre està fent formació per incorporar les TIC/TAC en les pràctiques a l’aula.

15 Activitats d’ensenya- Capacitats i Habilitats a
Competèn. bàsiques Capacitats i Habilitats a Desenvolupar Objectius didàc. (saber, saber fer, saber ser i estar) Continguts (conceptes, proce- diments i actituds Activitats d’ensenya- ment/ aprenentatge I d’avaluació Criteris d'avaluació Competència Comunicativa Ling. i audiov Comprendre Comunicar Dialogar Utilitzar tipologies textuals ACTIVITATS EXPLORACIÓ artística i cultural Desenvolupar la creativitat Expressar-se llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Conservar el patrimoni Tractament informació comp. digital Cercar i seleccionar informació Interpretar críticament la inform. Utilitzar eines TIC INTRODUCCIÓ matemàtica Resoldre problemes estratègica. Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic d’aprendre a aprendre Ident i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres ESTRUCTURACIÓ d'autonomia i iniciativa personal Desenvolupar pensament crític Planificar i realitzar tasques, proj. Prendre decisions Adaptar-se al canvi i noves situac Coneixement i interacció amb el món Analitzar i interp. fenòmens natur Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l'entorn APLICACIÓ social i ciutadana Exercir drets i deures democràt. Analitza i interpretar fets socials Resoldre conflictes i problemes Desenvolup. habilitats socials Capacitats i Habilitats a desenvolupar 1r CURS Comprendre Comunicar Dialogar Utilitzar tipologies textuals Desenvolupar la creativitat Expressar-se llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Conservar el patrimoni Cercar i seleccionar informació Interpretar críticament la inform. Utilitzar eines TIC Resoldre problemes estratègica. Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic Ident i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres Desenvolupar pensament crític Planificar i realitzar tasques, proj. Prendre decisions Adaptar-se al canvi i noves situac Analitzar i interp. fenòmens natur Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l'entorn Exercir drets i deures democràt. Analitza i interpretar fets socials Resoldre conflictes i problemes Desenvolup. habilitats socials 4

16 Exposa oralment el treball Domina el contingut del discurs
COMPETÈNCIES DE LA COMUNICACIÓ ORAL (IES Pla i Farreras) DEFINICIÓ Desenvolupament de la capacitat d’expressar fets, conceptes, idees, opinions, sentiments i emocions, de forma clara i entenedora, adequant-se a la intenció comunicativa, segons l´objectiu que es perseguexi (narrar, convèncer, entretenir, descriure, interessar, justificar…) i interactuant de manera adequada amb els altre. Implica també saber utilitzar diferents llenguatges i registres. INDICADORS No ho sap fer Ho sap fer Ho fa molt bé Exposa oralment el treball 1. Manté una postura adequada i mira al públic 2. Manté un to de veu adequat i ho acompanya amb el gest Estruc tura del discurs Introducc. 3. Introdueix o presenta el tema Desenvolu pament 4. Exposa ordenadament les idees (frases curtes i estructurades) 5. Justifica les idees (usa paraules pròpies i posa exemples) Desenllaç 6. Acaba amb una conclusió o síntesi 7. Manifesta la seva opinió Domina el contingut del discurs 8. Usa adequadament el vocabulari específic 9. Exposa un nombre suficient d’idees treballades Defensa les idees 10. Comprèn les preguntes i respon adequadament amb les seves paraules

17 Capacitats i Habilitats a Activitats d’ensenya-
Competèn. bàsiques Capacitats i Habilitats a Desenvolupar CICLE MITJÀ 4T. Objectius didàc. (saber, saber fer, saber ser i estar) Continguts (conceptes, proce- diments i actituds Activitats d’ensenya- ment/ aprenentatge I d’avaluació Criteris d'avaluació Competència Comunicativa Lingüística i audioviual 1- Comprendre informació 2- Dialogar: posada en comú sobre accions beneficioses i perjudicials pel medi ambient 3- Tipologia textual: text descriptiu preguntes de l’enquesta, informe de resultats de l’enquesta. a) Promoure actituds de respecte envers el medi ambient: Consum responsable d’aigua, recollida selectiva de deixalles... b) Conèixer la Influència humana en els sistemes naturals: producció de deixalles, contaminació de les aigües... c) Aplicacio del vocabulari propi del tema a la interpretació de Problemes mediambientals CONCEPTUALS: - Ecosistema - Canvis naturals i artificials - Deixalles - Reciclatge - Contenidors - Contaminació - Reutilització PROCEDIMENTALS: - Elaboració d’una enquesta - Redacció de diversos tipus de textos... ACTITUDINALS: - Responsabilitat en l’ús dels recursos naturals ACTIVITAT D’EXPLORACIÓ Làmina pàgina 123: Descripció de Les il·lustracions, individual i per escrit.(3) Discussió sobre perquè unes són perjudicials i altres beneficioses.(2) ACTIVITAT D’INTRODUCCIÓ Il·lustració pàgina 122: observar Tipus de deixalles, classificar-les (11) A més a més... - Visita a un abocador - Vídeo sobre abocadors... - Reciclatge: activitat pàgina 127, coneixement diversos tipus de Contenidors (1) -Introducció del concepte de reutilització : conèixer alguna associació com engrunes... (1) -Taller de reciclatge de paper, experiència de fer compost... (8) (9 -Activitat pàg. 131 (també potser una activitat d’avaluació) ACTIVITAT D’ESTRUCTURACIÓ - Explicació: Els problemes Mediambientals(pàg. 126,127,128) - Elaboració d’un mural en grup en Què es relacionin els contenidors amb els diversos tipus de deixalles... (4) (8) (11) ACTIVITAT D’APLICACIÓ -Activitat pàgina 130, per grups, posada en comú de dades i Tractament estadístic (5) (7) - Redacció de les conclusions de l’enquesta anterior.(3) (6) -Exposició oral a d’altres classes sobre La necessitat de contribuir a La recollida selectiva ...(12) Coherència i completesa dels textos produïts, segons pautes de correcció, aplicades en parelles, grups... Adequació en el tractament Estadístic de dades (elaboració i Interpretació de gràfics) Reconeixe- ment dels diversos tipus de deixalles i Classificació en el contenidor corresponent Incorporació d’accions per a la sostenibilitat a la vida Quotidiana artística i cultural 4-Disseny del mural Tractament informació comp. digital 5-Utilització d’un programa de tractament de dades i gràfics. 6-Utilització de processador de textos matemàtica 7.- Tractament estadístic de dades, elaboració de gràfics d’aprendre a aprendre 8- Aprendre amb els altres: treball cooperatiu 9- Gestió i control dels propis processos d’aprenentatge d'autonomia i iniciativa personal Coneixement i interacció amb el món 11- Anàlisi i interpretació de fenòmens naturals social i ciutadana 12- Consciència de viure en comunitat

18 Decisions organitzatives i estratègies metodològiques
L’organització horària flexible permet el desenvolupament d’espais i horaris de treball interdisciplinari tot i que cal respectar uns mínims d’hores per àrea/matèria Actualment els centres es plantetegen espais de treball interdisciplinari. Per exemple, a l´educació primària: > Racons > Tallers intercicles > Projectes de treball > Experiències i petites investigacions > Projectes de centre: - Projecte filosofia 3-18 - Projecte d’habilitats socials - Ed. Ambiental - Tallers interculturals - ...

19 Exemple d’organització horària que inclogui espais interdisciplinars a l’Educació Primària

20 Què significa un aprenentatge “competencial”?
A) FUNCIONALITAT: Es reconeix que allò que s’aprèn serveix per a: Entendre com és el món i perquè és així. Resoldre problemes i situacions pràctiques Connecta amb la realitat, amb les experiències dels alumnes Els aprenentatges es poden transferir a contextos i situacions noves? B) AUTONOMIA EN L’APRENENTATGE. L’alumnat pren consciència de com aprèn i com selecciona i aplica determinats coneixements per a resoldre un problema (metacognició)? L’alumnat és capaç de transferir els aprenentatges a la interpretació i resolució de nous problemes? Dóna lloc a aprenentatges estratègics (possibiliten aprendre i desenvolupar-ne d´altres)? C) INTEGRACIÓ DE CONTINGUTS L’activitat demana aplicar continguts de diferents àrees? L’activitat integra continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals?

21 L’ús del llibre de text Quines decisions ha de prendre el professorat per a desenvolupar aprentatges competencials a partir de l´ús del llibre de text? Decidir seguir l´índex del llibre tema per tema i fer les activitats que proposa fins que s’acabi el curs. Seleccionar els temes. Seleccionar els continguts de les U.D. i estructurar la seqüència didàctica proposant aquelles activitats que donin resposta a un aprenentatge funcional, trasnversal i autònom (competencial).

22 Per aprofundir-hi... Colecció dirigia per Álvaro Marchesi “Competencias básicas en educación”(2007). Alianza Editorial. (Hi ha un volum monogràfic per a cada competència). Zabala,A. i Arnau,L. (2007). “Como aprender y enseñar competencias”. Ed. Graó. Casas, M. (coor.) (2007) “Competencies bàsiques per parlar i escriure ciència a l’educació primària”. Editat per Rosa Sensat. Canals, R. “Un currículum per a l’adquisició de competències. De l’aula al món i del món a l’aula”. Perspectiva Escolar, 321. Gener, Pàg Cuadernos de pedagogia. Monogràfic n. 370. Conferència Nacional d’Educació. Secció VII. Proposta de gradació i avaluació de les competències bàsiques. Pàg Orientacions pel desplegament del currículum. Dep. Educació.

23 El desplegament del currículum:
Dolors Bosch i Neus González AVALUACIÓ El desplegament del currículum: UN PROJECTE EN CONSTRUCCIÓ

24


Descargar ppt "LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM"

Presentaciones similares


Anuncios Google