La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l´alumnat: LA PROGRAMACIÓ D´UNA U.D. CURS 12-13 MONTCADA, Gener-2013.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l´alumnat: LA PROGRAMACIÓ D´UNA U.D. CURS 12-13 MONTCADA, Gener-2013."— Transcripción de la presentación:

1 La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l´alumnat: LA PROGRAMACIÓ D´UNA U.D.
CURS 12-13 MONTCADA, Gener-2013

2 Dolors Bosch i Neus González
AVALUACIÓ

3 Activitats d’ensenya- Subcompetències a desenvolupar
D’APLICACIÓ D’ESTRUCTURACIÓ D’INTRODUCCIÓ Exercir drets i deures democràtics Analitza i interpretar fets socials Resoldre conflictes i problemes Desenvolupar. habilitats socials Competència social i ciutadana Analitzar i interp. fenòmens naturals Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l'entorn Coneixement i interacció amb el món Desenvolupar pensament crític Planificar tasques i prendre decisions Adaptar-se al canvi i noves situacion d’autononmia i iniciativa personal Identificar i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular-se Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres d’aprendre a aprendre Resoldre problemes amb estratègies d Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic matemàtica Cercar i seleccionar informació Interpretar críticament la informació Utilitzar eines TIC Tractament informació comp. digital Desenvolupar la creativitat Expressar-se llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Conservar el patrimoni artística i cultural D’EXPLORACIÓ Comunicar oralment i per escrit Comunicar amb mitjans audiov. Dialogar Construir textos de diversa tipologia Comunicativa Ling. i audiov Criteris d'avaluació Activitats d’ensenya- ment/ aprenentatge I d’avaluació Continguts (conceptes, proce- diments i actituds Objectius didàctics Subcompetències a desenvolupar Competèn. bàsiques

4 Els objectius didàctics
Els objectius didàctics expressen les intencions educatives del docent i especifiquen què ha d’aprendre l´alumnat d´un tema, U.D., projecte... L’alumne ha d’aprendre a... Es formulen a partir de VERB INFINITIU + C.D (contingut) Els verbs han de ser observables i avaluables Els objectius didàctics es poden obtenir de les activitats: L’alumnat ha d’aprendre a Distingir tipus de materials i residus L’alumnat ha d’aprendre a Posar-se d´acord amb els criteris de classificació dels residus L’alumnat ha d’aprendre a Autocorregir els propis errors L’alumnat ha d’aprendre a Comunicar els resultats a la resta de la classe

5 Objectius relacionats amb el saber.
Conèixer, comprendre, relacionar, interpretar, caracteritzar, definir, analitzar, sintetitzar, comentar, enumerar, explicar, justificar, indicar, inferir, memoritzar, recordar, relacionar, treure conclusions,... Objectius relacionats amb el saber fer: Eines per al aprenentatge: Esquematitzar, estructurar, comunicar, resumir, aplicar, classificar, comparar, debatre, demostrar, diferenciar, exposar, formular preguntes, observar, planificar, relacionar, seleccionar, Psicomotrius: Coordinar, dibuixar, construir, confeccionar, dissenyar, elaborar, dramatitzar, executar, experimentar, localitzar, manejar, manipular, ordenar, organitzar, provar, quantificar, reconstruir, representar, simular, situar, utilitzar, dibuixar... Objectius relacionats amb el saber ser, estar, actuar. Afectius i actitudinals: Valorar, apreciar, col·laborar, compartir, actuar, cooperar, criticar, ser sensible, gaudir, respectar, gaudir de, participar, responsabilitzar-se, autoavaluar-se, comprometre’s...

6 LES ACTIVITATS D’E-A: Cicle d’aprentatge:
Estructuració dels coneixements Abstracte 3 Introducció nous continguts 2 4 Aplicació del coneixement Exploració idees prèvies 1 Concret Simple Complex

7 La conservació del medi ambient
(I) Disseny de la programació d´una unitat didàctica de 4t de primària de l´àrea del medi: La conservació del medi ambient 1. Quines subcompetències activem d’acord amb el Pla Anual ? Justifiquem-ho. (Nivell I) 2. Som mestres de 4t i ens organitzem per parelles (4t A i 4t B) quines subcompetències activem d´acord amb aquesta U.D. De l’àrea del medi? Justifique-ho (Nivell II) 3. En podeu activar d’altres que creieu molt rellevants per al vostre grup d’alumnes. Justifiqueu-ho. (Nivell III) 4. Redactem els objectius didàctics. Amb quines subcompetències es relacionen? 5. Proposem activitats d’aprenentatge. Amb quines subcompetències es relacionen?

8 Identifiquem quines subcompetències es podrien desenvolupar
BÀSIQUES U.D. La conservació del medi ambient (Subcompetències) Objectius didàc. (saber, saber fer, saber ser i estar) Continguts (conceptes, proce- diments i actituds Activitats d’ensenya- ment/ aprenentatge I d’avaluació Criteris d'avaluació Competència comunicativa lingüística i audiovisual a) Construir i comunicar oralment i per escrit coneixements sobre el tema b) Treballar en grup cooperatiu c) Interpretar problemes del medi ambient d) Investigar problemes de l’entorn proper a partir de l’experimentació i el treball de camp e) Obtenir i interpretar informació a partir de l’observació, enquestes, webs, vídeos,llibre text... f) Utilitzar els recursos naturals de forma racional en situacions de la vida quotidiana CONCEPTUALS: - Mediambient - Canvis naturals i artificials - Deixalles - Reciclatge - Contenidors - Contaminació - Reutilització (Bloc contin. I, VI) PROCEDIMENTALS: - Elaboració d’una enquesta - Representació dades en un gràfic - Redacció de diversos tipus de textos… - Creació d´un mural i un cartell publicitari (Bloc conting. IV) ACTITUDINALS: - Responsabilitat en l’ús dels recursos naturals - Contribució al treball en grup (Bloc conting. IV,V) ACTIVITAT D’EXPLORACIÓ - Descripció làmina abocador i actuacions sobre el medi ambient. (individualment i per escrit) - Discussió grupal sobre perquè unes accions són perjudicials i altres beneficioses (p ) ACTIVITAT D’INTRODUCCIÓ - Observació tipus de deixalles de la làmina de l´abocador i classificar-les - Visita a un abocador o vídeo sobre l’ecoparc i qüestionari - Activitats sobre el reciclatge (pàg 126) l’ús de diversos tipus de contenidors -Introducció del concepte de reutilització :cerca informació pàgina web de l’associació engrunes -Taller de reciclatge de paper, o experiència de fer compost… ACTIVITAT D’ESTRUCTURACIO Activitats indiv, (pàg ) Els problemes mediambientals i autoavaluació. - Elaboració d’un mural en grup sobre problemes del medi ambient: contaminació de l’aigua,l’ aire, la producció residus... ACTIVITAT D’APLICACIÓ -Activitat per grups: enquesta al veïnat sobre la selecció i reciclatge dels residus domèstics pàgina 130, posada en comú de dades i tractament estadístic - Redacció text individual de les conclusions de l’enquesta. -Disseny d´un cartell o campanya sobre la necessitat de contribuir a la recollida selectiva a l´escola I. Redacta adequadament un text sobre la importància del reciclatge II. utilitza adequadament el vocabulari bàsic treballat en la U.D III. Anàlisi de les causes i conseqüències del problemes del mediambient IV. Obté conclusions a partir de la recollida i interpretació de dades V. Posa en pràctica accions per a un consum responsable dels recursos VI. Coopera en el treball grupal artística i cultural Tractament informació comp.digital matemàtica d’aprendre a aprendre d'autonomia i iniciativa personal Coneixement i interacció amb el món físic social i ciutadana Comunicar oralment i per escrit Comunicar amb mitjans audiov. Dialogar Construir textos de diversa tipologia Desenvolupar la creativitat Expressar-se llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Conservar el patrimoni Cercar i seleccionar informació Interpretar críticament la informació Utilitzar eines TIC Identifiquem quines subcompetències es podrien desenvolupar Resoldre problemes amb estratègies d Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic Identificar i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular-se Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres Desenvolupar pensament crític Planificar tasques i prendre decisions Adaptar-se alcanvi i noves situacion Analitzar i interp. fenòmens naturals Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l'entorn Exercir drets i deures democràtics Analitza i interpretar fets socials Resoldre conflictes i problemes Desenvolupar. habilitats socials

9 La conservació del medi ambient
(II) Disseny de la programació d´una unitat didàctica de 4t de primària de l´àrea del medi: La conservació del medi ambient Vetllar per la coherència de les nostres decisions es comprova establint correlacions entre: Subcompetències (números) Objectius didàctics (lletres) Activitats Enseny-Aprenent. Objectius didàctics (lletres) Criteris d’avaluació (romans) Objectius didàctics (lletres)

10 La conservació del medi ambient
(III) Disseny de la programació d´una unitat didàctica de 4t de primària de l´àrea del medi: La conservació del medi ambient 6. Definir els criteris d’avaluació d’acord amb els objectius didàctics. 7. Garantir que els criteris d’avaluació comproven l’alumne ha adquirit els aprenentatges fonamentals d’aquella unitat didàctica. 8. Dissenyar les activitats d’avaluació, els indicadors d’avaluació i els instruments d’avaluació.

11 Definir CRITERIS I INDICADORS
Valorar la informació a partir dels CRITERIS I INDICADORS Prendre decisions per a la millora dels processos d’ensenyament i dels resultats d’aprenentatge Obtenir informació ACTIVITATS I INSTRUMENTS Comprovar el grau d’assoliment dels OBJECTIUS D’APRENENTATGE AVALUAR ES…

12 L’avaluació:criteris, indicadors i instruments
Els criteris d´avaluació concreten el que es pretén avaluar i, per tant, han de ser coherents amb els objectius didàctics i han de tenir com a referent l’aprenentatge de continguts i el desenvolupament de les competències bàsiques. Els formularem amb el subjecte (l’alumne)+verb de l’objectiu amb el que es relaciona. L’alumne redacta adequadament un text argumentatiu sobre la importància del reciclatge Els criteris d’avaluació es concreten a partir d’indicadors observables i mesurables per tal de determinar el grau d’assoliment dels aprenentatges competencials. - utilitza adequadament el vocabulari bàsic treballat en la U.D. (deixalles, reciclatge, contaminació, reutilització). - utilitza adequadament les normes ortogràfiques treballades (signes puntuació). - organitza el text de forma coherent (introducció-tesi-arguments). Els instruments i tècniques d’avaluació són les eines a partir de les quals obtindrem la informació. Les proves escrites en són un exemple. S’han de diversificar perquè també són diversos els estils d’aprenentatge dels alumnes. Han d’incorporar instruments i tècniques d’autoregulació - Redacció d´una carta per a la revista de l’escola que tracti de convèncer als lectors de la importància del reciclatge

13 IV. Obté conclusions a partir de la recollida i interpretació de dades
CRITERI AVALUACIÓ ACTIVITAT AVALUACIÓ INDICADORS AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT I. Redacta adequadament un text argumentatiu sobre la importància del reciclatge Redacció d´una carta per a la revista de l’escola que tracti de convèncer als lectors de la importància del reciclatge A) utilitza adequadament el vocabulari bàsic treballat en la U.D. (deixalles, reciclatge, contaminació, reutilització). B) utilitza adequadament les normes ortogràfiques treballades (signes puntuació). C) Organitza el text de forma coherent (introducció-tesi-arguments) IV. Obté conclusions a partir de la recollida i interpretació de dades V. Posa en pràctica accions per a un consum responsable dels recursos

14 SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA SEQÜÈNCIA AVALUATIVA CRITERIS OBJECTIUS
AVALUACIÓ OBJECTIUS APRENENTATGE COMPROVAR ASSOLIMENT Avaluació formativa Complex Indicador 1 Indicador 2 Indicador ... Activitats estructuració Activitats introducció CICLE APRENENTATGE Activitats aplicació Activitats i Instruments Avaluació Activitats exploració Avaluació competencial Avaluació inicial Simple Concret Abstracte

15 Disposen dels coneixements necessaris Activen estratègies adequades
L’avaluació de les CB demana comprovar si en una davant d’un problema o situació nova els alumnes: Disposen dels coneixements necessaris Activen estratègies adequades Arriben a solucions/alternatives factibles Prenen consciència de com ho fan L’avaluació de l’aprenentatge competencial és complexa Caldrà treballar a l’aula les Estratègies d’aprendre a aprendre

16 Identificar i comprendre el problema o qüestió
Tenint en compte els indicadors establerts quines estratègies són necessàries per a resoldre l’activitat? ANÀLISI DE LA SITUACIÓ Identificar i comprendre el problema o qüestió REVISIÓ DELS ESQUEMES D'ACTUACIÓ DISPONIBLES Identificar quines habilitats, coneixements, actituds, són necessaris Escollir les estratègies més adequades APLICACIÓ DELS ESQUEMES D'ACTUACIÓ Aplicar estratègies per transferir coneixements, habilitats... Importància que la ciutadania prengui consciència de la necessitat de fer una recollida selectiva de residus Comprensió lectora, obtenir i processar informació, interpretar la informació, comunicar conclusions i propostes, reciclatge, consum responsable, respecte pel medi ambient... Llegir i comprendre l’enunciat, identificar diferents tasques a realitzar, planificar-les, prendre decisions, treballar cooperativament. Relacionar la finalitat de la tasca proposada amb els coneixements treballats a classe sobre els recursos naturals, la recollida selectiva i el consum responsable, i executar les estratègies necessàries.

17 Aprenentatge estratègic: Base d’orientació per a l’alumnat
ANÀLISI DE LA SITUACIÓ QUÈ HE DE FER? QUIN ÉS EL PROBLEMA? REVISIÓ DELS ESQUEMES D'ACTUACIÓ DISPONIBLES QUÈ HE DE SABER? QUINS PASSOS HE DE SEGUIR? APLICACIÓ DELS ESQUEMES D'ACTUACIÓ QUE HE APRÈS QUE EM POT SERVIR PER A RESOLDRE ALTRES SITUACIONS O PROBLMES?


Descargar ppt "La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l´alumnat: LA PROGRAMACIÓ D´UNA U.D. CURS 12-13 MONTCADA, Gener-2013."

Presentaciones similares


Anuncios Google