Jornada continuada vs jornada partida Reflexions per al debat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Advertisements

Organització d’activitats en el temps d’esbarjo “Activem el pati”
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Portada. Portada Presentació: VEIEM I ESCOLTEM ALS EXPERTS Feu clic a sota.
Podeu posar una foto del vostre centre
Toca fusta FENT DECORATS
IES PUIG DE SA FONT “NECESSITATS CENTRE”
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Reunió informativa d’inici de 2n ESO
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
APRENENTATGE MULTINIVELL
EL NEN/A AMB TDAH “ORIENTACIONS PER A LES FAMÍLIES”
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Antecedents (el context) Centre IATIC
Materialisme històric
BENVINGUTS A ESQUIROLS!
ESCOLA MARE DE DÉU DEL ROSER - AMÍLCAR
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
Què és la jornada contínua escolar
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
A quina hora i en quin espai hi ha més soroll a l’escola?
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
Com introduir les Guies Docents
III Jornada de transport sanitari
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
ESTRATÈGIES D’ÈXIT EDUCATIU GRUPS INTERACTIUS CEIP DR. ALEMANY.
Seminari d’Educació Especial
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
IMPACTE FAMILIAR I COMUNITARI DEL BANC DEL TEMPS ESCOLAR
Escola Jacint Verdaguer Castelldefels
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
“El perfil de mestre i professor”
XIII a Setmana de la solidaritat
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
II. EL PRECIO Quantitat de diners que el comprador d’un determinat producte o servei lliura al venedor a canvi de la seva adquisició. És la variable del.
Coneixements i idees previs
Interacció escola - entorn.
Millorar el rendiment escolar dels nostres fills i filles
Consum per substàncies per any (últim mes)
Concreció de la resposta educativa en el PI (II Part)
Continuació: el temps II
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
P-5 Curs
La vulneració dels drets socials
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Jornada continuada vs jornada partida Reflexions per al debat

Previa consideració: els usos del temps Previa consideració: els usos del temps. L’orígen de la jornada intensiva “La jornada intensiva y el trabajo continuado no son ni han sido nunca una necesidad ni una tendencia espontánea de los seres humanos, sino de las máquinas.” (Fernandez Enguita, juny 2000) 1. Aquesta distribució del temps ve donada per els torns a les fàbriques de la revolució industrial, per tal de fer les jornades (torns) més productives possibles, maximitzar esforç i inversions en maquinària. 2. A canvi d’aquesta distribució del temps, la humanitat ha aconseguit l’accés a un munt de béns materials, però la vida s’ha organitzat al voltant del temps del treball vs temps d’oci, el treballar per a poder viure, no es treballa i viu (disfruta) a la vegada.

Prèvia consideració: la organització del temps dintre de l’àmbit escolar (Desarrollo psicologico y educación, Coll et al., 2005) 1. La organització del temps dintre de l’àmbit escolar, és una font institucional d’influència educativa indirecta: afavoreix les millors condicions en el centre per tal que els mestres responguin de manera adequada a les necessitats educatives de l’alumnat. Conforma el Projecte del centre conjuntament amb: Agrupament de l’alumnat Organització del temps Organització dels espais Grau d’interdisplinarietat de les materies curriculars Mitjans de trànsit entre cursos i cicles 2. La influència directa del centre sobre l’aprenentatge de l’alumnat ho conformen: Les normes i models de comportament Les activitats no lectives o extraescolars (riquesa i varietat; complementarietat d’aquestes activitats amb les lectives, competència educativa dels responsables, complementarietat amb l’entorn)

RAONS QUE APORTEN ELS PARTIDARIS DE LA JORNADA CONTINUADA El rendimient de los alumnes és major. 2. El cansament és menor que en la jornada partida. 3. Las activitats extra-escolares s’extendran. 4. Aventatges organizatius: el professorat disposarà de més temps per a la formació permanent i les famílies s’atendran millor. 5. La vida familiar es veu millorada ja que els nen@s poden passar més temps amb els sus pares i mares. 6. Les famílies acostumen a tenir un alt grau de satisfacció amb la jornada continua una vegada implantada.

1. Estudi realitzat (A xornada escolar de sesión única en Rendiment 1. Estudi realitzat (A xornada escolar de sesión única en Galicia. Estudio avaliativo: Conclusións xerais e criterios de actuación, Xunta de Galicia, Santiago de Compostela, 1993) al 1993 per José Antonio Caride, assenyalava que tres quartes parts del professorat deien que el rendimient és major en la continua. Tot i així, les seves dades indiquen que hi ha entre un 10% y un 20% més de fracas escolar en els centres amb continua. 2. A l’estudi de Ridao i Gil Flores (Revista de Educación, núm. 327 (2002), pp. 141-156) conclouen que a la jornada partida els alumnes obtenen millor qualificacions i que a l’escola concertada les diferències en les qualificacions s’engrandeixen en funció de l’horari i que en la pública aquestes diferències no són tan grans. 3. En l’informe Pisa del 2009 no s’observen diferències a nivell de rendiment entre les comunitats on predominantment hi ha jornada partida (Catalunya i Aragó, el Pais Valencià no apareix) i la jornada continua (Pais Basc, La Rioja, …)

Rendiment (cont.) 4. L’atenció continuada tan en infants com en adults no va molt més enllà dels 15 a 20 minuts. 5. El que fa que els alumnes aprenguin són factors com: - A la família: l’ambient familiar, el treball que fem amb ells a casa, l’estimació que reben... - A l’escola: adequar la dinàmica escolar a les necessitats reals dels nens:Pedagogies com l’aprenentatge per projectes, o aprenentatge basat en problemes, treball per centres d’interès, treball cooperatiu, treball per competències, portfolio com a eina de treball i avaluació dels alumnes,... 6. A continuació, taula on s’aprecien les distribucions per països i CCAA de la OCDE en comprensió lectora:

Cansament 1. És probablement cert que la última hora de la tarda a la partida sigui poc efectiva, pero pot succeir el mateix amb la última del matí a la continua. 2. El informe de Fernández Enguita – a partir de proves realitzades per Sánchez López y Díaz Morales- ens ensenya que no hi ha un decreixement del rendiment o de la concentració per la tarda. A més, hi ha certes activiats, como la memòria a llarg plaç, que es desenvolupen millor por la tarda que pel matí. 3. Al seu estudi sobre ritmes escolars, Testu (F. Testu, Cronopsicología y ritmos escolares, Barcelona, Masson, 1992. p. 78.) assenyalava que durant el dia el nivell de funcionamient fluctua segons la llei general següent: després d’un mínim situat a la primera hora de classe (entre les 8 h y les 9 h), puja fins el final del matí arribant a un màxim (entre les 11h i les 12h), baixa després del dinar i torna a pujar una altra vegada, més o menys segons l’edat, durant la resta de dia.

4. L’ informe de Caride va detectar un major cansament dels alumnes a la jornada continua que en la partida. Entre les 13.00 i les 14.00 el 47% dels alumnes a la jornada continua declara sentir-se cansat. Entre els de la jornada partida el pic de major percentatge de cansats s’arriba entre les 16.00 i les 17.00 (27,4%).

Extraescolars: 1. Hi ha una menor participació dintre de l’escola en els centres amb jornada continuada que amb els de jornada partida. 2. Estrategia de la classe mitjana: es basa en tenir un mínim de l’escola que no diferencia socialment (jornada continuada matinal) i així per la tarda organitzar-se una “escola paral·lela” amb les extraescolars que comprenen els continguts més valorats socialment (anglès, música,…). Aquest fenòmen es converteix, en llocs on la presència de la privada és escassa, en un element de polarització de les desigualtats socials. Quan la presència de la concertada o privada es suficient, el que es produeix és un trasvassament d’alumnes de la pública a la privada (fenòmen white flight).

Aventatges organizatius En les CCAA on hi hagut el canvi de jornada de partida a continuada no s’ha traduit en un augment ni en una disminució de la formació permanent per part dels professors ( estudi Feito). 2. Moltes famílies es trobaran que perden el contacte diari amb el professor dels seus fill@s. 3. Els alumnes que es queden al menjador probablement disminuiran, provocant un encariment o desaparició del servei.

La vida familiar es veu millorada 1. Només les famílies en que un dels membres tingui un horari favorable o hi hagi mestressa de casa gaudiran de més temps en comú amb els seus fills. Per a la resta de famílies es veure facilitat l’augment d’ hores de TV, vidoconsoles, o oci improductiu en general. Fenòmen “nen amb clau”. 2. Detecta Caride al seu estudi que els nens de centres de jornada continua tenen més deures que els de la partida, fet que reduiria el suposat augment d’hores de convivència familiar.

Graus de satisfacció 1. El professorat està clarament més satisfet per la millora del seu horari. 2. Les famílies s’adapten al nou horari. Feito explica que falten estudis i indicadors que explorin el grau de satisfacció de les famílies. Normalment qui no està content marxa del centre, afavorint el fenòmen white flight. 3. Irreversibilitat del model. Una vegada fet el pas de la jornada partida a la continuada, el professorat estaria en contra de tornar al model anterior.

Horarios en primaria: las diferentes recetas FRANCIA. Jornada partida, pero muy intensa Las clases empiezan a las ocho y media y acaban a las cuatro y media, con dos horas para comer. Los alumnos van a clase cuatro días a la semana y tienen 24 horas lectivas totales. Cada clase dura 55 minutos. ALEMANIA. Muchas horas seguidas Los escolares empiezan la jornada entre las siete y media y las ocho y acaban entre las doce y la una en función del curso. Las horas lectivas semanales varían entre las 30 y las 40. Algunos centros empiezan a dar clase por la tarde. FINLANDIA. Currículo por la mañana, tarde libre Los centros compactan las clases por la mañana y dedican las tardes a las actividades extracurriculares. Cada escuela distribuye las horas por curso según su criterio. Tienen 25 horas lectivas semanales y las clases duran 45 minutos. INGLATERRA. Cada centro decide Los alumnos tienen 30 horas lectivas semanales. Los centros disfrutan de cierta libertad para fijar la jornada, aunque por lo general empiezan las clases a las nueve de la mañana y acaban a las tres de la tarde, con una hora de almuerzo. ITALIA. Tendencia a reducir el horario En general el horario va de las ocho de la mañana a las cuatro y media de la tarde, con clases de 60 minutos, aunque la tendencia es reducir el horario semanal. Los alumnos tienen dos horas para comer.

GRECIA. Clases cortas por las mañanas Las materias se distribuyen en lecciones de 45 minutos entre las ocho y media y la una y media. En lugar de un periodo largo para el patio, los alumnos suelen disponer de diez minutos de descanso entre clase y clase. CATALUNYA. Jornadas que acaban tarde Las escuelas públicas tienen 25 horas lectivas y acaban entre las cuatro de la tarde y las cinco –la mayoría a las cuatro y media–. Las concertadas dan 30 horas de clase a la semana y siempre cierran las puertas a las cinco. Las actividades extraescolares pueden alargarse hasta las ocho Font article de la Vanguardia” Sobrecarga de horas extraescolares en los alumnos Los horarios escolares son poco eficientes; la necesidad de conectar tiempo de aprendizaje y rendimiento crece 02/10/2011 per Maite Gutierrez)

BIBLIOGRAFIA FEITO, A.: Tiempos escolares. El debate sobre la jornada escolar continua y partida. FERNANDEZ ENGUITA, M. (2000): La hora de la escuela. Análisis y valoración de los procesos, los efectos y las opciones de la implantación de la jornada continua. Ridao García, I, Gil Flores, J. La jornada escolar y el rendimiento de los alumnos. Revista de Educación 327 (2002): 141-156 Mauri, T., Martin, E. Las instituciones escolares como fuente de influencia educativa. A Desarrollo psicologico y educación, Coll et al., 2005 la Vanguardia” Sobrecarga de horas extraescolares en los alumnos Los horarios escolares son poco eficientes; la necesidad de conectar tiempo de aprendizaje y rendimiento crece 02/10/2011 per Maite Gutierrez)