LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Carla Jiménez Aida Macià Guim Muñoz Mariló Rodríguez
Advertisements

AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Elaboració de Plans Individualitzats
ESTRUCTURA I COMPONENTS DE LES UNITATS DIDÀCTIQUES “UUDD”
UNITAT DIDÀCTICA. UNITAT DIDÀCTICA Quadre: Unitat didàctica número... Títol Centre Trimestre 1r, 2n, 3r Curs acadèmic Grup Matèria Sessions.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
GESTIÓ PER PROCESSOS.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Eines per avaluar centres educatius
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
ICQP Decret 176/2003 de 8 de juliol de creació de l’Institut Català de les Qualificacions Professionals. Funcions: 1. Definir i actualitzar permanentment.
Auto informació Servei d’assessorament Servei de reconeixement.
1 1.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
La Direcció queda habilitada per:
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
Introducció i objectius
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
PSICOLOGIA I SOCIOLOGIA
Seminari d’Educació Especial
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
EL PROCÉS INTEGRAL DE COMPETÈNCIES
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
FORMACIÓ CONTINUADA · DAP CAMP DE TARRAGONA CURS D’AVALUACIÓ FORMATIVA
L’empresa com a sistema organitzat
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Continuació: el temps II
Cap a l’FCT en els cicles LOE
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
El Treball de Recerca.
Presentació de resultats
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
L’elaboració de l’horari
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL GUIA DE LA PROGRAMACIÓ Juliol 2012

A - PLANIFICACIÓ DEL CICLE FORMATIU B - FASES DE LA PROGRAMACIÓ DEL MÒDUL PROFESSIONAL

A - PLANIFICACIÓ DEL CICLE FORMATIU (I) Anàlisi del Títol i del Perfil Professional Anàlisi de les competències professionals, personals i socials del títol en relació als mòduls professionals Distribució de mòduls professionals al llarg del cicle Distribució de les hores de lliure disposició (HLLD)

A - PLANIFICACIÓ DEL CICLE FORMATIU (II) Establiment de criteris generals sobre la metodologia a emprar Establiment de criteris generals d’utilització d’espais, equipaments i recursos Establiment de criteris generals sobre l’avaluació i la recuperació dels mòduls Determinació de les línies generals d’organització del mòdul de Formació en centres de treball (FCT)

B - FASES DE LA PROGRAMACIÓ DEL MÒDUL PROFESSIONAL 1.- Temporalitzar les unitats formatives 2.- Definir les estratègies metodològiques i d’organització del mòdul professional 3.- Definir l’avaluació del mòdul professional 4.- Establir els espais, els equipaments i els recursos del mòdul professional 5.- Programar cada unitat formativa

5.- Programar cada unitat formativa 5.1.- Contextualització dels Resultats d’aprenentatge i Criteris d’avaluació de la Unitat formativa 5.2.- Concreció dels continguts 5.3.-Disseny de les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge 5.4.- Determinació de Nuclis formatius (NF), si escau 5.5.- Definició de l’avaluació de la unitat formativa 5.6.- Definició de la metodologia emprada en la unitat formativa 5.7.- Determinació dels espais, equipaments i recursos de la unitat formativa

Programació del mòdul professional 1.- RELACIÓ D’UNITATS FORMATIVES I NUCLIS FORMATIUS 2.- ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES I ORGANITZACIÓ DEL MP 3.- AVALUACIÓ I QUALIFICACIÓ DEL MP 4.- ESPAIS, EQUIPAMENTS I RECURSOS DEL MP 5.- PROGRAMACIÓ D’UNITATS FORMATIVES: a) Resultats d’aprenentatge, criteris d’avaluació i continguts b) Activitats d’ensenyament i aprenentatge c) Metodologia de la UF d) Instruments d’avaluació i recuperació de la UF e) Espais, equipaments i recursos de la UF

1.- Temporalitzar les unitats formatives

1.- Temporalitzar les unitats formatives

2.- Definir les estratègies metodològiques i d’organització del mòdul professional. Indicar les estratègies específiques per a l’assoliment de la unitat de competència associada al mòdul professional Determinar l’ús de l’anglès Determinar la incorporació de les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC) Concretar i justificar el desdoblament Indicar la concreció de les mesures flexibilitzadores del currículum.

3.- Definir l’avaluació del mòdul professional Exemple: Coloració capil.lar del títol Perruqueria i cosmètica capil.lar: Per a superar el Mòdul professional cal superar les 2 unitats formatives. La qualificació del Mòdul professional s’obté segons la següent ponderació: 2 1 7 . 3 UF MP Q × + =

4.- Establir els espais, els equipaments i els recursos del mòdul professional Caldrà definir els espais i els equipaments on es portarà a terme la docència, i els recursos que s’utilitzaran, així com tota aquella informació que es cregui necessària (bibliografia, material didàctic, etc.)

5.- Programar cada unitat formativa del mòdul professional. 5.1.- Contextualització dels Resultats d’aprenentatge i Criteris d’avaluació de la Unitat formativa. Per exemple, en el següent criteri d’avaluació: CA: Enregistra les dades obtingudes en la fitxa tècnica dels clients Es decideix que no només cal identificar i emplenar, sinó que l’alumnat ha de saber elaborar una ficha CA: Elabora i emplena les fitxes tècniques dels clients

5.2.- Concreció dels continguts. 1. Tallada de cabell amb tisora: 1.1 Utilització de la tisora en les diferents tècniques: tallat recte, desfilat, dentat, buidat i puntejat 1.2 Criteris de selecció de la tècnica de tallada de cabells amb tisora 1.3 Operacions prèvies a la tallada amb tisora 1.4 Protocol de realització: 1.4.1 Seccions: pautes i criteris de realització 1.4.2 Particions 1.4.3 Metxa guia 1.4.4 Angle de projecció 1.4.5 Línia de tall

5.3.- Disseny de les activitats d'ensenyament i d'aprenentatge (I) Caldrà determinar totes les activitats d'ensenyament i d'aprenentatge de la unitat formativa (o del nucli formatiu si s'escau) que portarà a l'alumnat a adquirir els resultats d'aprenentatge desitjats. El disseny de cada Activitat es concretarà en: La denominació de l'activitat La seva durada Una breu descripció de les tasques que cal realitzar en la activitat Els RA's de referència que es treballaran

5.3.- Disseny de les activitats d'ensenyament i d'aprenentatge (II)

5.4.- Determinació de Nuclis formatius (NF), si escau En cas d’unitats formatives de durada mitjana o llarga, pot resultar útil subdividir les unitats formatives en caixes més petites anomenades Nuclis Formatius, amb la finalitat de facilitar l’organització de la unitat formativa.

5.5.- Definició de l’avaluació de la unitat formativa (I) El primer pas consistirà en referenciar els criteris d’avaluació amb els instruments d’avaluació, i ubicar-los en les activitats d’ensenyament-aprenentatge corresponents.

5.5.- Definició de l’avaluació de la unitat formativa (II) El següent pas consistirà en definir els instruments d’avaluació utilitzats, així com el procés d’avaluació seguit per a determinar l’avaluació i qualificació de cada RA Hi ha moltes formes de explicitar el procés d’avaluació de les unitats formatives, però en totes elles ha de quedar clar: La denominació de l'activitat Els instruments d’avaluació utilitzats L’obtenció de l’avaluació i qualificació de cada RA L’obtenció de l’avaluació i qualificació de la UF Les estratègies de recuperació de la UF

5.6. - Definició de la metodologia emprada en la unitat formativa. El paper del professorat i de l’alumnat en el procés formatiu La tipologia general d’activitats (pràctiques de laboratori, dramatitzacions, …) El tipus d’agrupació de l’alumnat (petites, grups, parelles, grup-classe,…) Les tècniques i mètodes didàctics específics (aprenentatge basat en problemes, projectes, estudi de casos, dinàmiques de grup, el portafoli,. ..) ...

5.7.- Determinació dels espais, equipaments i recursos de la unitat formativa L’espai o els espais on es duran a terme les activitats de la unitat formativa Principals recursos (materials, eines, llibre, vídeos, webs de referència, …)

GLOSSARI (I) - Activitats d’ensenyament-aprenentatge. Entenem les activitats com el conjunt d’accions d’ensenyament i aprenentatge contextualitzades en funció de l’alumnat, els recursos i l’adaptació a l’entorn que es proposen per l’assoliment dels resultats d’aprenentatge establerts. - Nuclis formatius (NF) Els nuclis formatius són agrupacions d’activitats d’ensenyament i aprenentatge amb una lògica organitzativa sobre funcions, sobre processos de treball, sobre productes, sobre tècniques, sobre el procés tecnològic en general,… establertes en la unitat formativa.

GLOSSARI (II) - Criteris d’Avaluació (CA) Els criteris d’avaluació indiquen les accions i els continguts de l’activitat o condicions que permeten valorar si s’ha aconseguit el resultat d’aprenentatge establert. Cada RA es concreta amb diversos criteris d’avaluació (CA). Els criteris d’avaluació es redacten en 3ª persona del present (verb) més objectiu directe (continguts) - Continguts (C) Els Continguts són el conjunt de coneixements fonamentals que l’alumnat ha d’assimilar per assolir una determinada capacitat professional A cada RA li correspon un bloc de continguts que integra els continguts procedimentals (saber fer), els conceptuals (saber ) i els actitudinals (saber ser i saber estar)

GLOSSARI (III) - Resultats d’Aprenentatge (RA) El RA expressa la competència que ha d’adquirir l’alumnat, a través de l’aprenentatge per a poder desenvolupar funcions o processos i obtenir productes o resultats Cada RA descriu la capacitat que ha d’aconseguir l’alumnat, l’objecte de l’activitat i la situació d’aprenentatge. http://www.xtec.cat/web/curriculum/professionals/fp/modelcurricular/progavalua http://www.xtec.cat/web/recursos/famprof/imatgepersonal