UniTAT DIDÀCTICA EL PES DE LES MOTXILLES

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Eavaluado PROPOSTA D’ADAPTACIÓ DEL GAME PERFORMANCE ASSESSMENT INSTRUMENT (GPAI) PER AVALUAR LA IMPLICACIÓ I LA COOPERACIÓ EN ELS JOCS DE COL·LABORACIÓ-OPOSICIÓ.
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Què és la tecnologia?.
Elaboració d’un mapa temàtic
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
PER QUÈ LA FILOSOFIA VA AL CINEMA?
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
APRENENTATGE MULTINIVELL
Recursos Informàtics en Història
2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Antecedents (el context) Centre IATIC
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
S.xx Els trotatemps CURS
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Grups interactius a L’Esquitx
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
Les taules de multiplicar
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Interacció escola - entorn.
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Principi del canvi (immanent)
El currículum a l’educació primària
CRAI: Unitat de Docència
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
CAMP D’APRENENTATGE Els monestirs del Císter (Tarragona)
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

UniTAT DIDÀCTICA EL PES DE LES MOTXILLES Dídac Chias mateos

Títol El pes de les motxilles El pes de les motxilles Dades de la UD https://sites.google.com/a/xtec.cat/elpesdelsmotxilles/ Unitat didàctica http://www.megaupload.com/?d=UHGPCNPD

EL PES DE LES MOTXILLES Autor Dídac Chias Mateos 696705599 dchias@gmail.com Centre Escola OSCUS Barcelona Violant d’Hongria, 39-49 08028 Barcelona Dates d’aplicació Octubre de 2011 (al llarg de 3 sessions de classe consecutives).

EL PES DE LES MOTXILLES Presentació general Es tracta de fer un estudi crític i objectiu sobre el pes que els estudiants porten en les seves motxilles. Etapa educativa Segon curs d’ESO. També és aplicable a primer curs, segons les característiques del mateix. De totes maneres suposa un nivell d’abstracció que la major part d’alumnat de primer encara no ha assolit. Metodologia didàctica Es fa servir el mètode científic adaptat a la metodologia d’aprenentatge per tasques. Hi ha, per tant, una part d’aproximació a la realitat, un plantejament d’hipòtesi i l’elaboració d’un treball de camp per veure si es confirma o no la mateixa. També hi podem trobar un procés de reflexió sobre l’acció i sobre el producte de la recerca, així com el plantejament de possibles nous camps d’investigació.

EL PES DE LES MOTXILLES Objectius Reflexionar sobre un tema d’actualitat que afecti directament l’alumnat, com a punt de partida per fer un procés de recerca. Aprendre a fer aproximacions numèriques a partir de les dades obtingudes de la realitat. Comparar les dades obtingudes per aproximació amb les dades obtingudes de la medició i així fomentar la visió crítica davant la realitat. Fer un procés de selecció d’allò important envers allò prescindible. Conèixer els passos d’una recerca científica. Aplicar el mètode científic a la recerca de solucions a problemes quotidians. Aprendre a planificar un procés de treball en equip. Avaluar els processos de treball i els productes dels mateixos. Usar de forma adient eines TIC. Treballar en equip de forma eficaç. Fer un procés metacognitiu que permeti l’assoliment de les competències treballades durant la unitat didàctica.

EL PES DE LES MOTXILLES Continguts Aproximació numèrica Aplicació de fórmules senzilles al càlcul Càlcul del tant per cent Canvis de magnituds Lectura comprensiva dels diferents apartats de la unitat Selecció d’idees importants a partir d’un document en format audiovisual

EL PES DE LES MOTXILLES Competències Competència comunicativa, lingüística i audiovisual Visionat del video, lectura dels continguts, elaboració escrita de missatges Tractament de la informació i competència digital Extracció i elaboració de dades, presentació de les mateixes Ús de la PDI Ús dels ordinadors a l’aula (1x1) Ús de programari de processament de textos i de full de càlcul Competència matemàtica Aproximació numèrica Operacions matemàtiques Interpretació i aplicació de fórmules Interpretació de resultats

EL PES DE LES MOTXILLES Competència d’aprendre a aprendre Reflexió sobre el mètode científic Aplicació a nous escenaris Competència d’autonomia i iniciativa personal Organització personal i grupal Responsabilització de tasques Distribució adient del temps Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic Reflexió – acció sobre una situació real Anàlisi crítica de dades obtingudes de la realitat Ús d’eines de mesura Competència social i ciutadana Reflexió en relació a un tema d’àmbit col·lectiu Presentació de resultats a la comunitat educativa

EL PES DE LES MOTXILLES Activitats Lectura de la introducció. Es pot realitzar en gran grup i fent servir com a suport la PDI. Visionat del video de l’apartat “Descripció”. També en gran grup. Fer grups de treball de 3 persones. Aproximació del pes de les motxilles. Es pot fer en petits grups. Plantejament de la hipòtesi. Pesar les motxilles i anotar el resultats en el full adient. Fer un inventari del contingut de les pròpies motxilles i classificar les objectes en prescindibles i imprescindibles. Pesar els objectes de l’inventari Fer els càlculs del full “dades”. Reflexionar sobre els resultats obtinguts.

EL PES DE LES MOTXILLES Fer l’avaluació del producte final Fer l’avaluació del procés de treball. Fer l’avaluació de l’activitat. Proposar nous temes de recerca en relació a allò estudiat. Les activitats que s’ha de realitzar en formularis de registre de dades, es poden fer mitjançant ordinador o repartint fotocòpies dels diferents formats. En aquest darrer cas els caldrà fer servir calculadora. També hi ha l’opció que els càlculs matemàtiques es realitzin de forma automàtica amb el full de càlcul. Això dependrà del curs en què s’apliqui l’activitat i de les competències digitals de l’alumnat.

EL PES DE LES MOTXILLES Recursos Una PDI o un canó de projecció connectat a un ordinador (segons l’ús que se’n vulgui fer del material en format web) Un ordinador per grup Una còpia de l’activitat per a cada ordinador Fulls amb els formularis de respostes si s’escull l’opció de treball manual Balances que puguin pesar en fraccions de 100 grams i que suportin el pes de les motxilles (serveixen les de bany i les poden portar de casa) Balances de precisió o dinamòmetres per pesar els diferents objectes de les motxilles

EL PES DE LES MOTXILLES Criteris d’avaluació La principal eina d’avaluació es fonamenta en els processos d’autoavaluació dels diferents elements que componen un procés de recerca. En el treball hi ha un apartat específic per realitzar-la. En principi, el professorat no avalua directament la feina de l’alumnat, incloent aquesta tasca com a una part del procés de recerca. De totes maneres, si la tipologia de grup ho requereix, el professorat pot avaluar cadascuna de les parts de què consta el treball fent servir l’observació directa i l’avaluació objectiva dels fulls de treball de l’alumnat. Si el professorat considera la possibilitat de fer servir ordinadors dins l’aula, projecte 1x1 per exemple, caldrà també fer l’avaluació de l’ús d’aquestes eines.

EL PES DE LES MOTXILLES Atenció a la diversitat El treball està dividit en tot un seguit de tasques ben diferenciades i amb nivells de complexitat diversos, la qual cosa fa que les competències que es demanen al llarg de tot el procés de recerca siguin prou àmplies per poder integrar la diversitat d’alumnat. Una de les tasques del professorat durant l’activitat és comprovar com han gestionat els recursos humans per a un assoliment eficaç i eficient de la tasca. Els diferents estils cognitius dins l’aula reben estímuls apropiats que faciliten l’atenció de l’alumnat i motiven envers la realització de la tasca.

EL PES DE LES MOTXILLES Altres aspectes Es pot trobar més informació sobre aquesta unitat didàctica a https://sites.google.com/a/xtec.cat/elpesdelsmotxilles. L’activitat es pot realitzar dins l’aula ordinària i per tant interfereix poc amb el funcionament global del centre. De totes maneres podria ser molt interessant que els resultats es publiquessin en algun lloc adient a l’escola per informar la resta d’alumnat sobre aquest tema i ajudar-los a fer també una reflexió sobre el mateix. Per dur a terme l’activitat només cal un/a professor/a dins l’aula amb el grup – classe.

EL PES DE LES MOTXILLES Valoració de l’experiència Ha estat positiva. L’alumnat ha participat amb ganes I s’ha generat força expectatives davant la tasca. El fet que per a nosaltres la implantació de la PDI sigui una novetat a l’escola, també facilita l’aplicació d’activitats més col·laboratives. L’alumnat ha valorat també de forma positiva aquesta activitat. Han dit que ha estat engrescadora, que els ha agradat treballar en equip (malgrat que no sempre ha estat fàcil) i que han pogut reflexionar entorn del tema central de l’activitat. Hem observat que en iniciar cadascuna de les sessions de treball és molt positiu situar l’alumnat en el moment del procés en què es troben. Valorem positiu el treball en grup i l’aprenentatge que se’n fa en relació al mateix. En un espai de temps relativament curt, es generen prou situacions de conflicte i això obliga l’alumnat a gestionar-les. És un dels aprenentatges fonamentals per a nosaltres a l’hora de dissenyar aquesta activitat. Barcelona, 29 d’octubre de 2011