El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Advertisements

La llengua amb les TAC…. UN NOU MODEL SOCIAL ELS DOCENTS NO ENS PODEM QUEDAR ATURATS DAVANT ELS CANVIS SOCIALS. LA TECNOLOGIA ÉS EN TOTS ELS ÀMBITS (administratiu,
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Xarxa Productes de la terra
Què és un pla Individualitzat ?
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
APRENENTATGE MULTINIVELL
Recursos Informàtics en Història
CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Antecedents (el context) Centre IATIC
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Eines per avaluar centres educatius
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
La consciència fonològica a P-4
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Introducció i objectius
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
les competències bàsiques
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Presentació de resultats
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
COLÒNIES- TREBALL DE SÍNTESI Del 15 al 19 de juny
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències

Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències Objectius del sistema educatiu, projectes de millora i desenvolupament de competències (cada matèria) curs 2009-2010

Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències Objectius del sistema educatiu, projectes de millora i desenvolupament de competències per a cada projecte, quines matèries hi estan implicades? Sobre quines competències s’incideix? curs 2009-2010

Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències Model didàctic curs 2009-2010

Orientar la feina cap a les competències MODEL DIDÀCTIC Pla més o menys estructurat que guia la nostra acció a l’aula estratègies d’ensenyament estratègies d’aprenentatge gestió de l’aula continguts avaluació enfocament formal metodologies expositives retenir informació avaluació psicomètrica gestió centralitzada (treball individual, treball en grup) usar el coneixement enfocament aplicat metodologies interactives coneixement estratègic avaluació formadora gestió autònoma No és el mateix orientar la feina cap a objectius disciplinaris que enfocar l’acció docent cap a les competències Potser cagui fer algun retoc en algun elements del nostre model didàctic Un pas cap al treball de les competències

Gestió de l’aula Per exemple, canvis en la ... Gestió centralitzada Orientar la feina cap a les competències Per exemple, canvis en la ... Gestió de l’aula Gestió centralitzada (Ensenyament centrat en el professor Gestió autònoma (Ensenyament centrat en l’activitat de l’alumne) La major part de la feina se centra en activitats dirigides a tot el grup (explicacions, exemplificacions, ...) i en el treball individual (lectures, exercicis ...) El treball s’estructura en grups de 3 a 5 alumnes que s’organitzen per resoldre individual i conjuntament les tasques que es proposen. El treball en grup és esporàdic i acostuma a ser de curta durada, normalment per aplicar aprenentatges anteriors. Es treballa en el context de grup (de col·laboració, cooperatiu). Les explicacions generals són puntuals, la interacció amb el docent es fa en el marc del grup de treball S’alterna el treball individual amb el col·lectiu. Sempre hi ha una fase de comunicació on es promou la interacció i l’aprenentatge dels companys del grup L’aprenentatge d’un individu és independent del de la resta d’alumnes, el dispositiu pedagògic s’orienta cap a l’aprenentatge individual La classe és fonamentalment magistral, se centra en l’activitat del professor que controla contingut, tasques, espai i temps. Aprenentatge basat en problemes, treball per projectes, estudi de casos, debats, que requereixen treball cooperatiu. En aquestes tasques els grups decideixen sobre els recursos, els espais, les accions, ... … faciliten la interacció entre l’alumnat, el treball autònom, la contextualtzació Un pas cap al treball de les competències

1 2 3 4 Definir què és una competència bàsica Enumerar les competències bàsiques que formula el decret Explicar la idea de transversalitat Explicar la idea de funcionalitat Detallar els elements que composen el currículum Diferenciar entre desenvolupar el currículum en base a les matèries o fer-ho en base a competències 1. Deixem-ho córrer 2. Alguna cosa ... 3. Sí, potser .. 4. Jo crec que ...

El desplegament de les competències en un centre Quines són les decisions que hem de prendre? Quin fil conductor podem seguir?

El desplegament de les competències en un centre

El desplegament de les competències en un centre COMPETÈNCIA: Tractament de la informació i Competència digital Desenvolupar la capacitat de processar la informació, convertint-la en coneixement tot fent ús dels recursos digitals. I. COMPETÈNCIA (compartir significat) Procés de desplegament de la competència

II. DESGLOSSAR SUBCOMPETÈNCIES/OBJECTIUS El desplegament de les competències en un centre COMPETÈNCIA: Tractament de la informació i Competència digital Desenvolupar la capacitat de processar la informació, convertint-la en coneixement tot fent ús dels recursos digitals. OBJECTIUS (En acabar l’ESO i en relació a aquesta competència, l’alumnat haurà de:) 1. Usar entorns virtuals de treball i aprenentatge 2. Accedir amb autonomia a la informació, selecció i contextualització 3. Transmetre informació amb suports digitals 4. Usar aparells i instruments de tecnologia digital II. DESGLOSSAR SUBCOMPETÈNCIES/OBJECTIUS (anàlisi de la competència; definir 4/5 objectius) Procés de desplegament de la competència

El desplegament de les competències en un centre

COMPETÈNCIA: Tractament de la informació i Competència digital OBJECTIUS 1r 2n 3r 4t Usar entorns virtuals de treball i aprenentatge Introducció al moodle Treball quotidià amb el moodle Accedir amb autonomia a la informació, selecció i contextualització Ús dels webquest Consulta enciclopèdies digitals Ús dels webquest/ Introducció a les recerques a internet Recerques amb autonomia a internet Transmetre informació amb suports digitals Introducció a les presentacions multimèdia Aprofundiment en les presentacions multimèdia Selecció d’informació gràfica adient Ús freqüent de les presentacions multimèdia Elaboració de reportatge audiovisual Usar aparells i instruments de tecnologia digital Introducció a l’ús de la fotografia digital Ús de la fotografia digital Introducció a l’ús del vídeo Ús i edició de la fotografia digital Ús del vídeo Ús i edició de vídeo Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències

El desplegament de les competències en un centre

Power Point Blogs Animoto IV. SEQÜENCIAR LA COMPETÈNCIA: Tècniques 1r Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 IV. SEQÜENCIAR LA COMPETÈNCIA: Tècniques (per a cada objectiu distribuir les estratègies al llarg de l’etapa) COMPETÈNCIA: Tractament de la informació i Competència digital OBJECTIU: Transmetre informació amb suports digitals ESTRATÈGIA: Les presentacions multimèdia Objectius didàctics: Què considerem que s’ha de saber o saber fer? 1r 2n 3r 4t Tècniques o habilitats que concreten l’estratègia Vídeo i so Power Point Presentacions. Diapositives Els textos i les imatges Tipus, Mides i colors Simetries Coherència Transicions Animacions simples Animacions Hipervincles Què és? Per a què serveix? Els elements L’elaboració bàsica Els textos Les imatges Els comentaris La gestió Blogs El reportatge La idea central Selecció d’imatges Els textos La música Animoto <Nº+5>

Power Point IV. SEQÜENCIAR LA COMPETÈNCIA: CRITERIS D’AVALUACIÓ 1r 2n Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 IV. SEQÜENCIAR LA COMPETÈNCIA: CRITERIS D’AVALUACIÓ (per a cada objectiu distribuir les estratègies al llarg de l’etapa) COMPETÈNCIA: Tractament de la informació i Competència digital OBJECTIU: Transmetre informació amb suports digitals ESTRATÈGIA: Les presentacions multimèdia Tècniques 1r 2n 3r 4t Power Point Criteris d’avaluació: Què volem constatar que s’ha après? El contingut s’ajusta al l’objectiu? S’aplica el criteri de senzillesa? (un color de fons, un color de lletra, text sense negretes nicursives) Hi ha una única família de font amb la mida de títols i text central adequada? El tractament dels colors facilita la lectura i destaca la informació? (complementarietat entre fons i text) Hi ha equilibri entre el text i les imatges (quantitat de text, mida de les imatges) El contingut s’ajusta al l’objectiu? Les imatges col·laboren a la transmissió del concepte? Hi ha un criteri en la disposició de textos i imatges en la diapositiva? S’aplica el criteri 6x6? (6 línies, 6 paraules per línia) Les animacions, si n’hi ha, contribueixen a mantenir l’atenció de l’auditori? (necessitat, durada) Les transicions, si n’hi ha, contribueixen a mantenir l’atenció de l’auditori? El contingut s’ajusta al l’objectiu? El vídeo funciona correctament? Col·labora en las transmissió del concepte? L’audio funciona correctament? Col·labora en la transmissió del concepte? El contingut s’ajusta al l’objectiu? Les animacions, si n’hi ha, contribueixen a mantenir l’atenció de l’auditori? (necessitat, durada) Els hipervincles, si n’hi ha, funcionen correctament i permeten la navegació global? <Nº+5>

Blogs IVd. SEQÜENCIAR LA COMPETÈNCIA: CRITERIS D’AVALUACIÓ 1r 2n 3r 4t Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 IVd. SEQÜENCIAR LA COMPETÈNCIA: CRITERIS D’AVALUACIÓ (per a cada objectiu distribuir les estratègies al llarg de l’etapa) COMPETÈNCIA: Tractament de la informació i Competència digital OBJECTIU: Transmetre informació amb suports digitals ESTRATÈGIA: Les presentacions multimèdia Criteris d’avaluació: Què volem constatar que s’ha après? Tècniques... 1r 2n 3r 4t Blogs El contingut s’ajusta a les intencions? S’usa en els textos un registre adequat? (presentació, contingut, comiat) Té una aparença cuidada? (títols, paràgrafs, imatges) El tema (colors, fonts, context) és apropiat? El contingut s’ajusta a les intencions? Els textos estan suficientment elaborats? Les imatges col·laboren a la transmissió de les idees? Es fan aportacions adequades a altres blogs? El contingut s’ajusta a les intencions? El blog està actualitzat? Es responen adequadament les contribucions d’altres persones? <Nº+5>

Animoto IVd. SEQÜENCIAR LA COMPETÈNCIA: CRITERIS D’AVALUACIÓ 1r 2n 3r Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 IVd. SEQÜENCIAR LA COMPETÈNCIA: CRITERIS D’AVALUACIÓ (per a cada objectiu distribuir les estratègies al llarg de l’etapa) COMPETÈNCIA: Tractament de la informació i Competència digital OBJECTIU: Transmetre informació amb suports digitals ESTRATÈGIA: Les presentacions multimèdia Criteris d’avaluació: Què volem constatar que s’ha après? Tècniques... 1r 2n 3r 4t Animoto El contingut s’ajusta a les intencions? S’identifica un patró comú en totes les imatges? (pla, presència de motius comuns, …) Es transmet el concepte? El contingut s’ajusta a les intencions? Les fotografies es presenten en una seqüència coherent? El número de fotografies és adequat? Els textos són apropiats? (coherència, extensió) La música col·labora a la transmissió del concepte? <Nº+5>

El desplegament de les competències en un centre

El desplegament de les competències en un centre

El desplegament de les competències en un centre

Competència Objectiu (subcompetència, habilitat) El desplegament de les competències en un centre Competència Objectiu (subcompetència, habilitat) Estratègia (línia d’actuació compartida) Acció (activitat a l’aula) Criteris d’avaluació

Objectiu 1 Estratègia 1.1 Acció 1.1.1 Acció 1.1.2 Estratègia 1.2 Acció 1.2.1 Acció 1.2.2 Acció 1.2.3 Objectiu 2 Estratègia 2.1 Acció 2.1.1 Acció 2.1.2 Estratègia 2.2 Acció 2.2.1 Acció 2.2.2 Acció 2.2.3 Estratègia 2.3 Acció 2.3.1

Procés de desplegament de la competència Objectiu Estratègia Acció 1. Millorar la comprensió lectora 1.1 Activitats de lectura a cada matèria 1.1.1 Introducció de “l’hora de lectura silenciosa” (tots els nivells). 1.1.2 Activitat de lectura de textos propis de cada matèria a cada classe (tots els nivells). 1.1.3 Elaboració mensual d’una revista –cada alumne reelabora un article-. A Naturals (Revista de ciències), a Socials (Què passa al món?), a Llengua (Què podem llegir?) (4t ESO) 1.2 Resolució d’activitats de reforç de la comprensió lligades a la lectura 1.2.1 Introducció i explotació del mapa conceptual (primer cicle d’ESO) 1.2.2 Introducció i explotació del resum (segon cicle d’ESO) 1.2.3 Treball d’activitats de comprensió literal i inferencial després de les lectures 1.2.4 Llegim i parlem de la notícia de la quinzena (segon cicle, àrea de llengua) Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències Procés de desplegament de la competència

Procés de desplegament de la competència Objectiu Estratègia Acció CCNN CCSS TECNO 1. Millorar la comprensió lectora 1.1 Activitats de lectura a cada matèria 1.1.1 Introducció de “l’hora de lectura silenciosa” (tots els nivells). 1.1.2 Activitat de lectura de textos propis de cada matèria a cada classe (tots els nivells). 1.1.3 Elaboració mensual d’una revista –cada alumne reelabora un article-. A Naturals (Revista de ciències), a Socials (Què passa al món?), a Llengua (Què podem llegir?) (4t ESO) 1.2 Resolució d’activitats de reforç de la comprensió lligades a la lectura 1.2.1 Introducció i explotació del mapa conceptual (primer cicle d’ESO) 1.2.2 Introducció i explotació del resum (segon cicle d’ESO) 1.2.3 Treball d’activitats de comprensió literal i inferencial després de les lectures 1.2.4 Llegim i parlem de la notícia de la quinzena (segon cicle, àrea de llengua) (...) Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències Procés de desplegament de la competència

1. Millorar la comprensió lectora Objectiu 1. Millorar la comprensió lectora Criteris d’avaluació Identificar la idea principal d’un paràgraf. (4) Correctament (3) Ho fa correctament però no acaba de precisar amb exactitud (2) La identifica però hi barreja d’altres aspectes (1) No ho fa correctament Exposar el significat global d’un text (2) L‘identifica però hi barreja d’altres aspectes Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències Procés de desplegament de la competència

El desplegament de les competències en un centre

Agents implicats en la presa de decisions El desplegament de les competències en un centre Agents implicats en la presa de decisions (Qui) (decisions sobre l’organització del procés, sobre la seva temporització, sobre els objectius, les estratègies, les accions) Equip directiu Comissió pedagògica o òrgan equivalent Departaments Equips educatius o de nivell Claustre Altres òrgans ad hoc Procés estratègic i participatiu d’acord amb l’organització pròpia de cada centre

El desplegament de les competències en un centre

El desplegament de les competències en un centre