AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
Advertisements

Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
RESOLUCIÓ POSITIVA DE CONFLICTES
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
CONTEXTUALITZACIÓ I GESTIÓ DE L’AULA DIGITAL Román Rodríguez Cap de projectes del CETEI 30 de juny de 2010.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
L’illa dels 5 Fars.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
A completar ejemplos... Textiles avanzados: (1) Técnicos (2) Inteligentes.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL / AVÍS LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
GESTIÓ D’EMOCIONS I SENTIMENTS
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
LA PROGRAMACIÓ DE LLENGUA PER COMPETÈNCIES Equip Lic de L’Hospitalet de Llobregat Febrer 2008.
LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL / AVÍS LEGAL
RESPIRACIÓ CONSCIENT INTEGRATIVA Bases neurofisiològiques
TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
T8. EL COMPORTAMENT INDIVIDUAL I SOCIAL (elements de la Psicologia Social) ELS GRUPS.
Què és un pla Individualitzat ?
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
APRENENT JUNTS.
PSICOMOTRICITAT.
@sebastiani64.
LLENGUATGE I SIMBOLISME
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Grups interactius a L’Esquitx
LES Etapes DE LA VIDA.
DIADA DE LA PAU A SJO.
El màrqueting i els seus elements
Objectiu Educatiu Trienni
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
LA VIDA DE LES PERSONES.
les competències bàsiques
SOBREEXCITABILITAT EN NENS AMB ALTES CAPACITATS
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
Una experiència lectora diferent a Cicle Mitjà
Setembre 2015 Sala de Juntes Facultat de Veterinària
Interacció escola - entorn.
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
PLA D’ACCIÓ TUTORIAL Organitza un conjunt d'activitats educatives interrelacionades destinades a l'entrenament i l'hàbit de les competències següents:
El hígado en la enfermedad sistémica: sepsis y enfermedad crítica
AL RIU NOMÉS HI HA AIGUA? UN CONTEXT PER TREBALLAR BIODIVERSITAT, ESTADÍSTICA I ÚS DE LES TIC A 1r D’ESO.
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Transcripción de la presentación:

AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase de esta presentación, el autor se acoge al artículo 32 de la Ley de Propiedad Intelectual vigente respecto del uso parcial de obras ajenas como las imágenes, gráficos u otros materiales contenidos en las diferentes diapositivas. Given the exclusive teaching nature and eminently illustrative purposes of the explanations at this kind of presentation, the author points to Article 32 of the Copyright Act current regulations regarding the partial use of third persons’ work including images, graphics and any other material contained in different slides. Atès el caràcter i la finalitat exclusivament docents i eminentment il·lustratives de les explicacions a classe d'aquesta presentació, l'autor s'acull a l‘Article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual vigent respecte de l'ús parcial d'obres alienes com les imatges, gràfics o altres materials continguts en les diferents diapositives.

Entrant amb el cap dins el nostre cap: neurociència, genètica i educació David Bueno i Torrens Departament de Genètica, Facultat de Biologia, UB Opinion Group for Integrated Neurosciences on Psychopathology and Human Conflicts (OGIN) 28 d’octubre de 2014

Unes consideracions prèvies trenquem els mites

Programa (Informe) PISA · estudi internacional comparatiu que mesura el grau de preparació per afrontar els reptes de la vida adulta

Programa (Informe) PISA · estudi internacional comparatiu que mesura el grau de preparació per afrontar els reptes de la vida adulta Diferències culturals Què és un repte? La diferència entre Corea del Sud i Catalunya Per què ha de servir l’educació?

Per ajudar a créixer en benestar i dignitat Benestar: Situació en què es troben satisfetes les necessitats de la vida; situació d’una societat en què les persones i els grups que la formen tenen cobertes les necessitats bàsiques, gaudeixen de les màximes possibilitats de desenvolupament personal i no estan subjectes a discriminació. Dignitat: Qualitat de qui mereix respecte i estima per pels seus atributs o el seu comportament; qualitat moral per la qual hom no vol rebaixar-se, no tolera d’ésser ofès, etc.; qualitat de qui és honest, noble, respectable, honorable.

La intel·ligència DIEC: ▪ Acció d’entendre alguna cosa amb la pensa. ▪ Capacitat major o menor de comprendre, d’aprendre, de resoldre situacions noves. ▪ Facultat de conèixer. Els tests d’intel·ligència només pronostiquen el 25% de la variació en el rendiment escolar

Heretabilitat de l’IQ ▪ 70-80% en adults ▪ 45% en nens

Gens implicats (neurotransmissors) HMGA2 (factor de transcripció) ADRB2 (receptor adrenèrgic) BDNF (factor neurotròfic) CCKAR (receptor hormonal) CHRNA7 (receptor acetilcolina) COMT (enzim que degrada la dopamina, adrenalina i noradrenalina) DBH (enzim implicat en la síntesi de dopamina i noradrenalina) DRD2 (receptor de dopamina) DRD3 (receptor de dopamina) HTR2A (receptor de serotonina) MAOA (enzim que degrada serotonina i noradrenalina) PPP1R1B (transducció de senyal de la dopamina) SLC6A4 (transportador de serotonina) SNAP25 (proteïna associada a sinapsis)

Gens implicats Malalties neurològiques = 14 gens Desenvolupament del cervell = 5 gens Metabolisme del cervell = 8 gens Interaccions amb el medi ambient = 14 gens Cap d’ells contribueix, en solitari, a més de l’1% del total de l’IQ

CREATIVITAT habilitat per qüestionar assumpcions, trencar límits intel·lectuals, reconèixer patrons ocults, observar l'entorn de manera crítica i analítica i establir relacions noves entre elements no vinculats.

llapis pantalons goma d’esborrar camisa full sabata llapis goma d’esborrar full camisa sabata pantalons L’instint creatiu

llapis sabata goma d’esborrar camisa pantalons full llapis pantalons goma d’esborrar camisa full sabata L’instint creatiu

Què, quan, com hem d’ensenyar? Què, quan, com hem d’aprendre?

Ment: conjunt de facultats intel·lectuals i funcions psíquiques d’una persona Cervell: suport fisicobiològic de la ment

EL CERVELL

Aprenentatge i cervell

Desenvolupament neural anys desenvolupament de les connexions (sinapsis) entre àrees corticals properes absorció indiscriminada d’informació permet integrar el medi ambient anys desenvolupament de les connexions (sinapsis) antre àrees corticals i subcorticals etapa de major influència sobre les destreses acadèmiques Adolescència desenvolupament de les connexions (sinapsis) entre àrees molt distants del cervell desenvolupament de les àrees motivacionals de premi i recompensa maduració del còrtex prefrontal (raonament, lògica, atenció, control emocional,...)

► Desregulació zones de control emocional ► Desig de trencar els límits establerts (relacionat a la creativitat) ► Canvis hormonals / descoberta de la sexualitat ► Més importància del vessant emocional que del racional

► Altera les connexions neuronals. ► Si és crònic, pot arribar a ser permanent

Plasticitat neural

Canvis epigenètics

Neurones mirall

llapis pantalons goma d’esborrar camisa full sabata llapis goma d’esborrar full camisa sabata pantalons Plaer, creativitat i aprenentatge

llapis sabata goma d’esborrar camisa pantalons full llapis pantalons goma d’esborrar camisa full sabata Plaer, creativitat i aprenentatge

llapis sabata goma d’esborrar camisa pantalons full llapis pantalons goma d’esborrar camisa full sabata

Què, quan, com hem d’ensenyar? Què, quan, com hem d’aprendre? L’ensenyant ha de ser el primer aprenent

El cervell: un òrgan en constant remodelació I va canviant amb l’edat, de forma “preprogramada”: P. ex. Circuits neurals implicats en la percepció, imaginació, pensament abstracte, judici i presa de decisions es “desregulen” en l’adolescència, la qual cosa provoca un increment d’impulsivitat que els condueix a intentar trencar els límits establerts

Cultura acumulativa Aquest ha de ser un dels objectius de l’educació

LA MENT

RACIONAL EMOTIU Raonament i emoció