Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Una experiència a sisè de Primària
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
APRENENTATGE MULTINIVELL
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
OPCIONS METODOLÒQIQUES
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
Presentació 9: De la Introducció a la Generalització
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
DINÀMICA GENERAL DE LA POBLACIÓ
ORGANITZACIÓ I PLANIFICACIÓ “Posem fil a l’agulla”
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Seminari d’Educació Especial
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
Presentació BATXILLERAT
Projecte “TALK TO ME” febrer de 2018.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
El currículum a l’educació primària
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
Convivència i Mediació Escolar
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
“Les Ciències de la naturalesa al Treball per Tasques”
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu a l’aula ordinària.

CENTRE: CEIP COLLASO I GIL ALUMNAT DE: Tercer de primària Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües: l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu a l’aula ordinària. CENTRE: CEIP COLLASO I GIL ALUMNAT DE: Tercer de primària PROFESSORES: Montse Serra i Mercè Baronet CURS: 2004 – 2005 ÀREES TREBALLADES: Ciències naturals i llengua catalana. ASSESSORAMENT LIC: Barcelona ciutat, Pilar Ugidos

Presentació Aquest treball és el fruit de la col·laboració entre el professorat de les aules ordinàries de tercer nivell de primària del CEIP Collaso i Gil i l’assessora LIC del centre. Aquestes aules acullen un total de 38 alumnes, dels quals 11 acaben d’incorporar-se al nostre sistema educatiu, i per tant, reben atenció també a l’ aula d’acollida. La diversitat lingüística i cultural s’evidencia si enumerem els països d’origen dels alumnes: Pakistan, Marroc, Equador, República Dominicana, Bolívia, Bangladesh, Romania, Índia, Colòmbia i Hondures. El 87% de l’alumnat és d’origen estranger i del 13 % restant , cap d’ells té el català com a primera llengua.

Motivacions Algunes de les principals motivacions a l’hora de plantejar-nos l’elaboració d’aquesta proposta són: facilitar al professorat de l’aula ordinària, amb alumnat compartit amb l’aula d’acollida, alguns elements necessaris per organitzar-la des d’una perspectiva inclusiva i no selectiva facilitar eines que permetin al professorat incidir tant en el com com en el què ensenyar, de manera que els alumnes puguin processar la informació i aplicar-la, al mateix temps que desenvolupen una relació dinàmica entre ells.

Finalitat de la proposta La finalitat de la proposta és intentar donar resposta -en el marc curricular de l’àrea ordinària- a les necessitats educatives que presenten tots els alumnes, tenint en compte els factors pedagògics, emocionals, cognitius i socials que influeixen en l’aprenentatge. És a dir, que cada alumne pugui arribar a assolir les metes proposades a través de diferents camins, d’acord amb les seves accions i necessitats.

Objectius de la proposta 1. Ensenyar continguts de ciències, i també la dimensió lingüística de la matèria ensenyada. 2. Crear a l’aula un espai comunicatiu on es potenciïn les dimensions socials i afectives de la llengua quan es treballa l’àrea de socials. 3. Crear ambients de treball particulars, trencant les classificacions de graus. 4. Diversificar les formes de treballar per tal de motivar a cada alumne. 5. Fomentar les interaccions en petits grups, creant un clima de treball cooperatiu a partir del que els alumnes ja saben i del que poden fer amb el coneixement que tenen de la llengua d’aprenentatge 6. Posar a l’abast dels alumnes estratègies i materials diversos, que pel seu contingut, nivell i capacitat d’estimular puguin ser treballats per tots.

Estratègies que cal desenvolupar Debatre i acordar els continguts i objectius que han de formar part del currículum comú a tots. Tots han d’assolir el domini d’allò bàsic en un grau acceptable. Utilitzar diversos mitjans i crear ambients de treball particulars per tal de motivar a cada alumne: explicacions de les professores, interaccions entre els companys, lectura de llibres, visionat de pel·lícules, utilització de les TIC. Fomentar el treball cooperatiu, de manera que faciliti les interaccions entre ells i l’atenció de les professores, en funció de les possibilitats i necessitats de cada alumne. Programar activitats que es puguin resoldre en grup per crear un espai d’exposició a la llengua en el qual l’alumnat pugui realitzar accions verbals vinculades a la interacció i augmentar el grau de consciència sobre la pròpia producció verbal.

En la proposta es pot trobar : 1 La bibliografia i els recursos TIC que hem fet servir. 2 Una planificació global del procés d’elaboració dels materials i els aspectes que s’han de tenir en compte prèviament. 3 Els nivells de referència dels nostres alumnes. 4 Els continguts procedimentals, actitudinals i conceptuals de la unitat. 5 Un pla de treball individualitzat per a cada alumne, amb la presentació dels objectius que ha d’assolir, a partir dels quals farà l’autoavaluació inicial i la final. 6 Un pla de treball personalitzat per a cada alumne, amb les activitats d’aprenentatge que han de realitzar, presentades en diferents nivells de dificultat. 7 Gràfic de mots relacionats i mapa conceptual de la unitat didàctica.

8 Llistat de les normes de funcionament bàsic dels equips de treball. 9 Full amb la distribució dels càrrecs i de les tasques pròpies dins de l’equip. 10 Un pla de treball per a l’equip, on es fan constar els objectius comuns que tenen com a equip. 11 Un full de valoració dels objectius assolits i del funcionament de l’equip, que han d’omplir els membres de l’equip i la professora. 12 Dues proves d’avaluació individual, amb diferents nivells de dificultat. 13 Un full de valoració per a les professores relacionat amb la utilitat dels diferents passos del procés. 14 Una descripció de les diferents etapes del procés metodològic: objectius, estratègies i materials.