Currículums competencials per a l’ensenyament obligatori

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Advertisements

BATXILLERAT 34R/1I/1P-212. EL BATXILLERAT LOE EL BATXILLERAT ÉS UNA ETAPA FORMATIVA Durada: 2 ANYS Titulació: BATXILLER SORTIDES: a)Estudis universitaris.
L’IMPULS DE LA LECTURA: UNA ESTRATÈGIA PER A L’ÈXIT ESCOLAR PLA NACIONAL DE LECTURA.
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
El desplegament del currículum per al desenvolupament de les competències bàsiques: LA PRESA DE DECISIONS ROSER CANALS CABAU Montcada, març-08.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
Tallers d’intercanvi d’experiències
Proves de 2on d'ESO: Les matemàtiques tenen en conjunt un resultat baix. Al costat d'un bon domini en la interpretació de gràfics es dóna un domini menor.
La llengua amb les TAC…. UN NOU MODEL SOCIAL ELS DOCENTS NO ENS PODEM QUEDAR ATURATS DAVANT ELS CANVIS SOCIALS. LA TECNOLOGIA ÉS EN TOTS ELS ÀMBITS (administratiu,
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
Jornada d’informació per al Saló de l’Ensenyament ESO i batxillerat
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
L’EQUIP DOCENT COM A ESTRATÈGIA ADAPTATIVA A L’EEES Benedí, Carles; Blanché, Cèsar; Bosch, Maria; Rovira, Ana & Simon, Joan EDBAF, Equip Docent de Botànica.
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
CURRICULUM DEL BATXILLERAT EN LA COMUNITAT VALENCIANA DECRET 87/ DE JUNY Institut d’Educació Secundària “COTES BAIXES” CERTIFICADA EN FORMACIÓ EN.
LA PROGRAMACIÓ DE LLENGUA PER COMPETÈNCIES Equip Lic de L’Hospitalet de Llobregat Febrer 2008.
Presentació nova organització 4t ESO 12/2/2016
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Què és un pla Individualitzat ?
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Projecte de Diversificació Curricular
SELECTIVITAT 2013.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Vilafranca del Penedès Curs 2015/16
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Un currículum competencial per a l’educació primària
Projecte d’estalvi energètic
Cada escola / col·legi / institut ha de fer el seu projecte plurilingüe
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
Distribució de les hores del currículum
Presentació de 1r d’ESO Curs
“EL PALIC, un model per a les illes”
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
les competències bàsiques
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria Ponent: Joaquim Costa Inspector.
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
SELECTIVITAT 2011.
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
El currículum a l’educació primària
RD-L 5/2016, de modificació de la LOMCE
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
NOU MODEL D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT 2010.
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

Currículums competencials per a l’ensenyament obligatori Educació primària Educació secundària obligatòria 3 de febrer de 2015

“La societat catalana aspira a proporcionar la millor educació a les noves generacions i, més enllà, a continuar donant oportunitats educatives a tothom durant tota la seva vida” Preàmbul. Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació

Currículums pensats des d’una mirada de present i de futur (I) un alumne que... Ha començat 1r d’educació primària l’any 2014 Nmre. d’alumnes 84.278 Finalitzarà l’educació primària l’any 2020 Finalitzarà l’educació secundària obligatòria l’any 2024

Currículums pensats des d’una mirada de present i de futur (II) Continguts clau continguts competències Per a què ho ha d’aprendre? Què ha d’aprendre? l’alumne Com sabem si ho ha après? Com ho ha d’aprendre? Avaluació formadora orientacions metodològiques orientacions per a l’avaluació criteris d’avaluació

Glossari Àmbit   Les àrees de coneixement s’agrupen en àmbits segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari. A cada àmbit es defineixen les competències que l’alumne ha d’assolir en acabar l’etapa. Àrea de coneixement i matèries El currículum s’organitza en àrees de coneixement o matèries. Dimensió Agrupació de les competències pròpies de cada àmbit segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari. Competència Capacitat de resoldre problemes reals en contextos diversos integrant de manera transversal coneixements, habilitats pràctiques, motivacions, valors ètics, actituds, emocions i altres components socials i de comportament que es mobilitzen conjuntament per assolir una acció eficaç i satisfactòria. Continguts clau Agrupaments de continguts que contribueixen en major mesura al desenvolupament de de les competències de cada una de les dimensions. Blocs de continguts Agrupació de continguts d’una àrea de coneixement. Contingut Objectes d’aprenentatge, sabers i coneixements presentats de forma integrada (conceptes, procediments i actituds) que, combinats i contextualitzats, permeten assolir les competències bàsiques en acabar l’ensenyament obligatori. Criteris d’avaluació Enunciats que concreten grau d’aprenentatge que han d’assolir els alumnes en un moment determinat i que han de ser el referent per a les diferents avaluacions.

Objectius d’ambdós currículums (I) Acomplir les recomanacions de l’Europa 2020 i del programa Rethinking education 2012. Aprofundir en el model competencial dels currículums de l’ensenyament obligatori, per garantir l’adquisició de les competències bàsiques per part de tots els alumnes. Desenvolupar actuacions previstes a l’eix 4 de l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar: Innovació metodològica i didàctica a les aules: simplificació dels currículums, impuls del treball competencial i de l’avaluació formativa com a eina del procés d’ensenyament i aprenentatge. Currículum, competències i estratègies d’aprenentatge Inclusió educativa Innovació i recerca pedagògica

Objectius d’ambdós currículums (II) Plurilingüisme: accions escolars de dinamització lingüística i comunicativa en els àmbits acadèmics i d’interculturalitat per incrementar el domini de les llengües a Catalunya. Objectius del Marc per al plurilingüisme: Que l’alumnat sigui competent en llengua catalana i en llengua castellana. Garantir l'aprenentatge d’una llengua estrangera (prioritàriament l’anglès) a l’ensenyament obligatori. Normalitzar l’ús de la llengua anglesa com a llengua vehicular en una assignatura o part d’una assignatura. Aconseguir que al final de l’ESO el màxim d’alumnes assoleixin el nivell B1 en la primera llengua estrangera. Que el màxim d’alumnes tingui l’opció de conèixer una altra llengua estrangera en finalitzar l’educació secundària obligatòria.

Fonaments d’ambdós currículums La llarga tradició pedagògica de Catalunya és l’actiu que permet la transformació metodològica necessària. Orienta la professió docent i el treball en equip esdevé un factor imprescindible per a l’èxit personal i col·lectiu. Les competències esdevenen objectius d’aprenentatge de final d’etapa, fet que suposa consolidar un model pedagògic que prioritza la interrelació del coneixement i la seva posada en acció. La norma incorpora els aspectes nuclears dels documents d’identificació i desplegament de les competències bàsiques a primària i a l’ESO elaborats des de l’any 2011.

Marc conceptual dels currículums competencials Saber justificar-les (Why) Saber aplicar-les (What for) Saber coses (What) Nivell de COMPETÈNCIA Experimentació Incorporació a la pròpia experiència vital Creació de nou coneixement Adquisició del coneixement Comprensió Interiorització del coneixement adquirit Saber explicar-les (How) Interacció amb la realitat en diferents contextos Aplicació del coneixement

Les competències bàsiques a l'ensenyament obligatori Competència comunicativa lingüística i audiovisual. Competència matemàtica. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic. Competència artística i cultural. Competència digital. Competència social i ciutadana. Competència d’aprendre a aprendre. Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria.

Currículum dels ensenyaments de l’educació primària

Aspectes destacats del currículum a primària (I) Organització en cicles: inicial, mitjà i superior. Organització del currículum: àrees de coneixement agrupades en àmbits (afinitat o caràcter complementari). Àmbit de coneixement del medi que agrupa l’àrea de coneixement del medi natural i l’àrea de coneixement del medi social i cultural amb continguts i orientacions comunes. Incorpora orientacions metodològiques i d’avaluació amb l’objectiu de guiar el treball competencial. Consolidació del Servei Escolar Personalitzat (SEP). S’ha de cursar l’educació artística així com totes les àrees de coneixement, en tots els cursos de l’etapa. Les competències digitals han de ser presents, per tractar problemes i situacions, en totes les àrees i són responsabilitat de tots els mestres. Increment de 175 hores de matemàtiques al llarg de tota l’etapa.

Aspectes destacats del currículum a primària (II) L’acció tutorial, amb un seguiment i acompanyament, tant individual com col·lectiu, que ha de contribuir al creixement personal de cada alumne. Especial atenció a l'aprenentatge i a la consolidació del procés de lectura i escriptura al llarg de tota l’etapa. Tractament de les llengües: finalitzada la primària amb ple domini de les dues llengües oficials, com a mínim el coneixement d’una llengua estrangera (referència del Marc europeu de les llengües), que ha d’arribar a assolir l’A2. Educació en valors socials i cívics, on s’inclou cultura religiosa, o religió en funció de l’elecció de les famílies: àrees avaluables. Donar continuïtat al projecte interdisciplinari, a cada curs escolar, sobre un aspecte de la realitat, amb activitats que requereixin l’aplicació de coneixements de diverses àrees.

Currículum dels ensenyaments de l’educació secundària

Aspectes destacats del currículum a l’ESO (I) Titulació per a la doble opció, aplicada i acadèmica. S’agrupen les matèries entre comunes i específiques, amb voluntat de simplificació del currículum. En els dos primers cursos es garanteix la coherència amb l’educació primària, la continuïtat del procés educatiu de l’alumne per tal de garantir una transició adequada. En els dos darrers cursos de l’etapa es consolida el procés d’adquisició de les competències bàsiques i es prepara per a la continuïtat formativa. Es dóna especial rellevància a l’orientació educativa i l’atenció a l’alumnat.

Aspectes destacats del currículum a l’ESO (II) S’incorpora el servei comunitari com a espai d’implementació de la competència ciutadana de l’alumnat de l’ESO, lligat a una matèria o diverses. S’incrementen 35 hores de matemàtiques al llarg de l’etapa, concretament a 3r d’ESO. S’incrementen 35 hores de primera llengua estrangera al llarg de l’etapa. El disseny permetrà que algunes d’aquestes hores es puguin dedicar a impartir matèries no lingüístiques en llengua estrangera. S’incorpora la transversalitat de la competència digital de l’alumnat en les diferents matèries.

Aspectes destacats del currículum a l’ESO (III) Es facilita que l’alumnat que finalitza l’ESO pugui accedir a l’acreditació de la competència digital i la seva competència en llengües estrangeres: Acreditació ACTIC (Acreditació en Competències de Tecnologies de la Informació i la Comunicació). Acreditació nivells A2, B1 i B2 del Marc Europeu de Referència en Llengües Estrangeres en Francès i Alemany. Matèria alternativa a la religió, anomenada cultura i valors ètics, articulada entorn del pensament humanista i de base filosòfica. Manteniment de les matèries artístiques com a matèries comunes amb una distribució horària equilibrada. Es preserva la matèria de tecnologia com a matèria comuna de l’ESO. Es manté com a tret distintiu del currículum català el treball de síntesi de 1r a 3r i el projecte de recerca a 4t.

Estructura bàsica de doble opció (horari a 4t d’ESO) Doble matèria compactada acadèmica i aplicada (dues matèries amb dues qualificacions, però amb un sol professor). La compactació es fa entre matèries afins. Física i química + Ciències aplicades* Economia + Emprenedoria 3 h Matèries d'opció acadèmica Biologia i geologia / Física i química Llatí aplicada i específica Tecnologia + TIC** Aquest escenari és viable des de centres d'una línia. *Aquest escenari també es pot fer amb Biologia i Geologia compactada amb Ciències Aplicades. ** La matèria compactada de Tecnologia + TIC aprofita tot el bagatge de les 6 hores comunes dels tres primers cursos de l'ESO i del plantejament transversal de la competència digital.