Projecte EduCAT 1x1: Desplegament exploratori del model 1:1 i els llibres de text en format digital Xavier Kirchner – Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació
Un projecte per a un món en canvi AHIR Món jerarquitzat Coneixement estructurat i d’origen controlat Rols establerts Activitats en seqüència Vies de comunicació limitades AVUI Món pla Coneixement dispers i d’origen incontrolat Rols difosos Activitats en paral·lel Vies de comunicació obertes
? Un projecte per a un món en canvi AHIR AVUI
Desprès de descobrir l’eina, el mico ja no és el mateix Una educació per a un món en canvi Educació per a la vida en un “món connectat” Educació per a un món que desconeixem Educació per competències Educació en un entorn digital
Nova educació nous docents AHIR Limitar / organitzar el desordre “Magister” / “Oracle” AVUI Conviure / “navegar” en el desordre “Coacher” (Entrenador)
AHIR Saber “programar” Saber “trobar” Navegació en un marasme d’eines Qualitat desconeguda èxit dubtòs Molta dedicació de temps 95% dels docents no pugen l’esglaó (Dades del Departament d’educació) ? Digital = complex = “no és per a mi” AVUI
Llibre digital Qualitat “garantida” èxit assegurat Estalvi de temps 95% dels docents poden pujar l’esglaó (Hipòtesi base del projecte) Llibre digital = senzill = “dono el pas” AVUI ... i un cop pujat, el progrés és fàcil
8 Educació “sistemàtica” Construcció del coneixement Continguts fixats per el currículum oficial Guia Exercicis ... Plataformes i recursos Fonts múltiples ... Una forma de “sortir de la platja i passar els rompents sense bolcar” accessible a tothom i amb un esforç raonable Llibre digital: De què estem parlant?
9 Resultat de la convergència de tres vectors: 1.Potència del format digital - el que ens porta el “vent de la història” - format digital vol dir reduccions de preu, augment de funcionalitat, facilitat d'accés, personalització,... 2.Baixos preus dels PC portàtils: una finestra al món en el que els nostres alumnes hauran de trobar el seu camí, que s’obre per un preu molt inferior a la despesa actual 3.Els llibres de text en format digital ja disponibles i a preus per alumne molt baixos Els llibres de text, com a tals, gratuïts pels alumnes ( Cost de les llicències a càrrec del Departament d’Educació) Projecte EduCAT 1x1
10 Objectius finals del projecte : Fer el primer pas per a l’evolució de les metodologies de l’aprenentatge i l’ensenyament Convertir l’ordinador en l’eina personal de treball dels alumnes Proporcionar la gratuïtat del llibre de text a Catalunya Subministrar la base per a l’educació dels alumnes en la “vida en un món connectat” Situar Catalunya en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació Aconseguir tot això sense incrementar el pressupost que es dedica avui a llibres i equipaments Plantejaments a llarga distància
11 Objectius del pilot : Agafar experiència metodològica – Dissenyar “bones pràctiques” Avaluar costos i problemàtica reals Obtenir informació de “feed-back” consistent i fiable “Entrenar” el model operatiu per a l’escenari, en l’horitzó Llençar un clar missatge a la societat en relació a la utilització de la tecnologia en la educació i la gratuïtat del llibre digital... amb una preparació acurada...
12 Model 1:1 des del primer any Docents: segueixen la metodologia associada al llibre digital: explicacions i exercicis amb pissarra digital interactiva, etc. Alumnes: utilitzen discrecionalment el seu portàtil a classe i a casa Primer any de coexistència llibre de text en paper – llibre digital Docents: igual al cas anterior. Alumnes: combinen la utilització dels llibres de text convencionals i els llibres digitals. Fan els exercicis utilitzant els ordinadors familiars, els de l’aula d’informàtica, la biblioteca del centre,... Dues alternatives d’implantació
13 Projecte de col·laboració: Participació voluntària acordada amb Centres Docents Associacions de mares i pares Eventualment, les administracions municipals Editorials Empreses de tecnologia Transparència: tota la informació publicada en un espai “wiki” Metodologia: “beta permanent” (correcció dels problemes i posta en marxa de les millores a mida que es van detectant / proposant) Un projecte col·lectiu Som capaços de fer un pas junts el proper curs?
14 Pla d’accions
199 centres, alumnes
16 30/4/2009: “Escuela 2.0”
Projecte estatal Cofinançament Pla amb pressupost a 4 anys Ajudes per a la compra d’ordinadors d’alumnes i docents Equipament per a les aules (escoles públiques) Pissarra digital interactiva Connectivitat Wi-Fi Instal·lació elèctrica Equipament per a discapacitats Formació dels docents Exclosa: Connectivitat WAN
Projecte a gran escala Sostenibilitat Equipament personal / connectivitat mercat de consum Equitat social: cofinançament de les famílies + política de beques “Ecosistema” millorar / no destruir Continguts: Plataforma “neutra” Participació de les editorials Continguts de producció pròpia Ordinadors: Certificació “EduCAT 1x1” oberta a tots els fabricants Venda limitada als participants
Evolució Pla d’incorporació: una “generació” ( alumnes) per any Setembre 2009: alumnes Desembre 2009 – abril 2010: fins a uns alumnes Setembre 2010: fins a alumnes Setembre 2011: fins a alumnes Setembre 2012: fins a alumnes Equipament d’aules i centres Participació voluntària
Moltes mercès