Geografia des de la perspectiva de gènere Observatori per a la Igualtat de la UAB.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
Advertisements

La Revolució Russa 1917 LENIN.
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
LES NOVES IDEOLOGIES DINS DEL MOVIMENT OBRER
Un treball de: Conxa Llinàs Carmona Anna Masó Monclús Mª. José Sánchez Quindós.
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
ACS amb Maple i SPSS ©2003 Inma Sánchez Pérez Director: Miguel Martín Mateo GRAAL.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
EL CONTRACTE DE TREBALL
Els determinants socials de la salut i el paper dels governs locals
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
El pensament d’Immanuel Kant.
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
En el seu compromís d’adaptació constant del projecte pedagògic de Pere Vergés als últims recursos tecnològics, l’escola presenta el projecte d’introducció.
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
Conceptes bàsics sobre igualtat de gènere Inma Pastor
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
POK´ TA POK´ Sergi Díez, Marc Pujadas, David Rodriguez, Victor Gallego Educació Física Cicle Superior.
PLA LOCAL D’HABITATGE D’OLOT PLHO Càtedra de Geografia i Pensament Territorial Universitat de Girona.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Gestor Integrat de Referències
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
EDUCACIÓ PER A LA IGUALTAT DE GÈNERE I LES NOVES MASCULINITATS
El pensament de Karl Marx.
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Tema 6: L’ENERGIA.
IMPLANTACIÓ DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ A LA CIUTAT DE LLEIDA Anàlisi estadística - desembre 2000 IMPLANTACIÓ DE LES TIC A LA CIUTAT.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Mercat de treball Resultats de l’Enquesta de població activa
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Promoció de la cooperació cultural mitjançant els EEA Grants ( )
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
El Trastorn Bipolar: canvis cerebrals associats amb l'estat d'ànim i el deteriorament cognitiu Silvia Alonso Lana Llicenciada en Psicologia per la Universitat.
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
El viatge de Primària a Secundària
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
5. El problema de la moral: eudemonisme
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Estat de benestar i drets socials
Quantificació econòmica del treball domèstic i de la cura de persones
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
d'ensenyança-aprenentatge
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
“El perfil de mestre i professor”
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
CULTURA I SOCIETAT.
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
PROGRAMA ELECTORAL FeSP-UGT Universitat de València
Serveis de Consultoria
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
LES MÀQUINES.
Transcripción de la presentación:

Geografia des de la perspectiva de gènere Observatori per a la Igualtat de la UAB

Esquema Presentació Conceptes bàsics: Sexe i gènere Androcentrisme i patriarcat Doble jornada Línies de treball: Epistemologia Metodologia Temàtiques

Geografia i gènere: conceptes bàsics Segons la ONU... “gènere es la forma que totes les societats del món determinen les funcions, actituds, valors i relacions que concerneixen a l’home i a la dona. Mentre el sexe fa referència als aspectes biològics que es deriven de les diferències sexuals, el gènere és una definició de les dones i dels homes, construït socialment i amb clares repercussions polítiques. El sexe d’una persona és determinat per la naturalesa, però el seu gènere ho elabora la societat”. IV Conferència Mundial de les Dones,Beijing, 1995

Patriarcat designa una formació social on els homes ostenten el poder, es a dir, és el sistema de dominació dels homes sobre les dones. (Dictionnaire critique du féminisme; 2004) L’androcentrisme és l’adopció generalitzada d’un punt de vista masculí com a punt de vista neutre i universal. ”fa referència a l’adopció d’un punt de vista central, que s’afirma hegemònicament relegant a les marges del no significatiu o insignificant, del negat, quant es considera im-pertinent per a valorar com superior la perspectiva obtinguda” (Moreno, 1986) Geografia i gènere: conceptes bàsics

La geografia feminista: - “considera de forma explícita l’estructura de gènere de la societat i alhora adopta un compromís amb l’objectiu d’atenuar a curt termini les desigualtats basades en el gènere i erradicar-les mitjançant el canvi social a llarg termini” (Women and Geography Study Group of the IBG, 1984,p.21). - “s’interessa per la comprensió de les interrelacions que existeixen entre les relacions de gènere –que son una construcció social i els diferents entorns que, en la majoria dels casos, també són construccions socials” (García Ramón, 1989, p.29) Geografia i gènere: conceptes bàsics

El sistema sexe/gènere articula les diferències entre homes i dones, que en un sistema patriarcal es transformen en desigualtats estructurals. En el procés de socialització adquirim la nostra identitat i és on es manifesten les desigualtats entre homes i dones. L’universal masculí construït en la ciència, en l’educació i en la història han ignorat, en el procés de la seva construcció a les dones.(Ballarín, 2001) Geografia i gènere: conceptes bàsics

Lourdes Beneria (1981) Va ser pionera en assenyalar que el treball de les dones a l’interior de les llars (treball reproductiu) era necessari per a la reproducció de la força de treball. És a dir, que és necessari que algú es faci càrrec de la reproducció de les persones i això és útil pel sistema productiu. Mª Angeles Durán Des de les seves primeres obres reclama la inclusió en el càlcul del PIB el treball domèstic i reproductiu no remunerat que realitzen les dones a les llars. Geografia i gènere: conceptes bàsics

 Doble presència i doble jornada (Balbo, 1979):  Doble presència es refereix al treball simultani que fan les dones tant en el mercat de treball remunerat com a la si de la llar.  Doble jornada. A l’horari que compleix una treballadora en el mercat de treball remunerat l’hem d’afegir les hores dedicades al treball domèstic – reproductiu realitzat per les dones. Seria la càrrega total de treball. A més, l’impacte és superior entre les de les classes més desafavorides. Les classes més afavorides subcontracten, produint-se l’etnificació del treball domèstic. Geografia i gènere: conceptes bàsics

Epistemologia (Sabaté et al., 1995) : “El feminismo ha participat en la construcció teòrica i el desenvolupament metodològic dels últims “istmos” en Geografia Humana, com el postmodernisme, la nova geografia regional o l’estructuralisme realista”  Amb la relació amb el postmodernisme. Suposa la reconceptualització rigurosa de conceptes-clau en el pensament occidental, el reconeixement de la subjectivitat i el posicionament en l’adquisició de coneixements i la reivindicació de la diversitat en les relacions i experiències humanes” Geografia i gènere: conceptes bàsics

Epistemologia (Sabaté et al., 1995) :  Amb la relació amb el neomarxisme en la Nova Geografia Regional. Suposa la revalorització de le diversitat i de les diferències espacials com a objecte de la investigació geogràfica.  Amb la relació amb el realisme (basat en la filosofia estructuralista). El supòsit compartit és que la investigació és la recerca dels mecanismes causals subjacents als fets observables. Geografia i gènere: conceptes bàsics

Metodologia  McDowell(1992) proposa abandonar les construccions dualistes (tipus objectiu vs subjectiu, p. ex.) i la seva adscripció als gèneres i crear unes estructures mentals noves, no carregades de categoríes posicionals que condiciones l’elecció del mètode només al rigor científic i a la coherència amb els objectius de la tasca científica.  Utilització de metodologia qualitativa depenent del tema d’estudi i l’objectiu de la investigació. Geografia i gènere: conceptes bàsics

Metodologia  Recerca de noves fonts i dades per evitar els biaixos sexistes.  Reconsideració de les estratègies de recerca, una aproximació a allò quotidià i l’adopció d’una perspectiva contextual en els estudis.  Evitar “l’home genèric” i el sexisme en el llenguatge en l’ensenyament i la recerca. Geografia i gènere: conceptes bàsics

Segons Garcia Ramón (1989), les línies d’investigació més desenvolupades són:  reestructuració productiva, ocupació femenina i canvi regional  Diferències espacials en la construcció social del gènere  Dona, medi ambient i desenvolupament Geografia i gènere: conceptes bàsics

Geografia i gènere: línies de treball Temes: Condicions de vida i treball de les dones en els països desenvolupats. Exemple: Evolució del mercat de treball femení a Espanya. Tabla 1.Taxes d’activitat de les dones, segons edad. Espanya Any(1)Global(2) ,857,847,837, ,263,555,247, ,57063,858, ,276,969,565, ,579,475,669 (1) Taxes corresponents al 2º trimestre de cada any. (2) Taxes de dones de 16 o més anys. Font: INE, Enquestes de població activa

Temes: Dona i planejament del desenvolupament. Estudi de cas (Monsem, 1991) Empoderament. (anys 80) El feminisme del Tercer Món ha de considerar empoderar a les dones mitjançant l’autoconfiança. L’opresió no és només patriarcal, també és fruit de l’opresió colonial i postcolonial. El planejament és fet sense considerar que les necessitats pràctiques com el menjar i un sostre és prioritari per a les dones.Només posteriorment es poden assolir les necessitats estratègiques com l’empoderament. Ex. el govern australià va ignorar que les dones aborígens tenien drets a la terres. Geografia i gènere: línies de treball

Temes: Migracions i treball domèstic a l’Índia (Momsem, 1999) Les conclusions de l’estudi de cas sobre el treball domèstic a Deli apunten la importància de les xarxes socials que faciliten les migracions. La naturalesa de la unitat que migra està influenciada por les causes de la migració i les normes socials i culturals de l’area rural origen de l’immigrant. Geografia i gènere: línies de treball

Temes: Ecofeminisme (Women and Geography Study Group, 1997) L’ecofeminisme social emfatitza les aspectes polítics i socials de l’ecofeminisme. La visió de la naturalesa és més com a política que com una categoria natural. El seu argument és que el desenvolupament de la cultura dominant i la seva relació amb la naturalesa ha estat afectada pels homes i d’altres formes de dominació expressades mitjançant el dualisme entre naturalesa i raó científica. Geografia i gènere: línies de treball