QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR María José Segura Lores IES De Badia del Vallès
Tercer Nivell de concreció QUÈ QUAN COM ensenyar i avaluar? Necessitats educatives de l’alumnat. Els recursos pedagògics del centre. L’opció del professorat pel que fa a metodologies didàctiques concretes.
Què farem? Unitat didàctica: Funcions quadràtiques (FQ) Objectius didàctics de la Unitat Didàctica Continguts: - Fets i conceptes - Procediments - Hàbits i actituds
Objectius didàctics Emprar el llenguatge gràfic i funcional. Reconèixer en les gràfiques les seves propietats. Saber aplicar les FQ en la resolució de problemes. Fer servir el llenguatge associat al full de càlcul per trobar resultats d’expressions algebraiques i construir taules de valor. Emprar el full de càlcul per a la representació, analitzant-ne les característiques per mitjà de comparació de diferents gràfics relacionats. Identificar el comportament del gràfic d’una paràbola segons les variacions dels seus paràmetres a través de translacions. Què farem?
Continguts Procediments: Fets i conceptes: Utilització del llenguatge gràfic i de les expressions algebraiques. Construcció de gràfiques. Identificació de les característiques de la paràbola en funció del valor dels coeficients. Fets i conceptes: Funcions quadràtiques. Representació gràfica. Característiques de la FQ: Vèrtex, eix de simetria, punts de tall, concavitat, màxim, mínim, obertura de les branques. Què farem?
Continguts Hàbits i actituds: - Reconeixement i valoració de la utilitat del llenguatge gràfic en la resolució de problemes. Sensibilització i gust per la precisió en la representació de funcions i la seva interpretació. Valorar la gran importància de les FQ en diversos àmbits: Física, Economia,... Què farem?
Quan ho farem? Nivell: 4t d’ESO Temporització: 1r trimestre. A continuació dels radicals i estudi de les funcions afins i lineals. 12 - 15 hores.
Com ho farem? Metodologia de treball Recursos didàctics Activitats d’ensenyament-aprenentatge Material de suport Tecnològic: Full de càlcul, MUD edu365 i pantalla de TV. Dossier, murals i paper mil·limetrat Criteris i activitats per a l’avaluació
Metodologia de treball Aspectes a considerar en el desenvolupament de la unitat didàctica: paper alumne-professor, coordinació, eina didàctica, gestió de l’aula Com ho farem?
Activitat d’ensenyament-aprenentatge Retall de la qüestió Resposta: 10)Anem a estudiar la variació del paràmetre q per les funcions y = a(x–q)2 següents: a)y = (x + 1)2, y = (x + 2)2, y = (x + 3)2, y = (x + 4)2, y = (x + 5)2 Com ho farem?
Criteris i activitats per a l’avaluació Conceptes: 40% Procediments 40% Hàbits i actituds 20% Seguiment diari de la tasca desenvolupada per l’alumne/a. Enregistrament del treball en disquette. Proves escrites (llapis i paper i/o full de càlcul) Com ho farem?