DISENY D’UN ITINERARI INTERDISCIPLINAR EN EL MEDI NATURAL: CASTELLITX

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

Web TFC - Un núvol més accessible Nom Estudiant Jose Alonso Martínez
Carla Jiménez Aida Macià Guim Muñoz Mariló Rodríguez
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Edició 2017 Reunió amb famílies.
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
Un projecte telemàtic per :
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
Una experiència a sisè de Primària
Recursos Informàtics en Història
INTRODUCCIÓ Educar en valors. Eix transversal En tots els àmbits Epp
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
Mètode Dalcroze La música, l’expressió corporal, la dansa i el moviment com a factors d’integració i convivència. La Autors: Mariona Farrés i Patrícia.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
VIATGE FI DE CURS A JACA CURS 2016/17 4t ESO.
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
LA CIÈNCIA A L’ESCOLA PRIMÀRIA
JOCS I ESPORTS ALTERNATIUS
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
IV Congreso de la Sociedad Científica Española de Enfermería Escolar
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA I ESPANYA
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
Tutora: Eloisa Lorente
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
les competències bàsiques
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Agent Tutor Eloi Puertas Prats 13/04/2019 Agent Tutor.
El currículum a l’educació primària
INTRODUCCIÓ INTRODUCCIÓ INTRODUCCIÓ
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
L’HANDBOL A L’ESCOLA.
El Treball de Recerca.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Coneixement del medi natural
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
CAMP D’APRENENTATGE Els monestirs del Císter (Tarragona)
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

DISENY D’UN ITINERARI INTERDISCIPLINAR EN EL MEDI NATURAL: CASTELLITX Autor: Pere Palou Garau Tutor: Joan Fuster Matute UNITAT DIDÀCTICA METODOLOGIA/ OBJECTIUS GUIA SORTIDA CONCLUSIONS OBJECTIUS. Objectius generals de la Unitat Didàctica: Iniciar l'alumne en les activitats de supervivència. - Realitzar una bona organització prèvia dels elements a utilitzar en la sortida o ruta. - Comprovar i examinar durant les sessions els coneixements adquirits. - Evitar possibles lesions de les extremitats inferiors. - Saber com utilitzar els diferents implements proposats per a la ruta. - Aprendre a tenir cura del medi ambient. - Endinsar directament i íntegrament en l'entorn natural, aprenent a valorar-lo i respectar-lo. - Adquirir les habilitats de desplaçament bàsiques per anar per la muntanya amb desimboltura, confiança i seguretat. - Apropar una de les formes d'oci actiu més accessible, saludable i integradora de totes poden practicar-se en l'entorn natural. - Desenvolupar actituds de cooperació. L'educació física ja ha demostrat ser capaç de despertar l'interés per la pràctica en els esports que en ella es tracten (Gómez et al., 2012) La base d'aquesta proposta d'unitat didàctica és el senderisme, el qual es presenta com un contingut les possibilitats educatives estan més que justificades (Casado, 2010), no obstant a continuació es mostren alguns dels seus potencials(Arribas, 2008; Martínez et al., 2001; Martínez i García, 2008): Per què el senderisme? - Perquè és la forma bàsica (la més natural i primitiva) d'accés a la naturalesa. - Perquè la marxa a peu és el sistema de locomoció més senzill i natural, accessible a tots. - Perquè serveix de base motriu (i d'accés) a la resta d'activitats a la naturalesa. - Perquè manté i millora la condició física, de manera saludable i distesa. Perquè s'acosta a altres activitats, no necessàriament esportives, però de coneixement del medi a nivell històric, social, natural i cultural. CRITÈRIS D’AVALUACIÓ - Conèixer les diferents formes de caminar segons el pendent. - Conèixer els elements a utilitzar en cada sortida o ruta. - Interpretar adequadament els mapes. - Conèixer i utilitzar correctament la brúixola - Cuidar i respectar el medi ambient. - Conèixer l'imprescindible que ha d'anar a la motxilla. - Adquirir habilitats de desplaçament bàsiques per anar per la muntanya amb desimboltura, confiança i seguretat. - Adquireix actituds de cooperació. La guia didàctica de la sortida consta de: Road book Activitats per a fer a la sortida Activitats per fer a casa després de la sortida - Aportació de coneixement tant als alumnes com al professorat. - Aportació personal sobre autors del tema. - Intenció de portar-lo a la pràctica. - No saber els resultats de la guia. Circuit circular Ermita de Castellitx. Fotografia feta per T. Gomila). (Les cases de Binicomprat. Fotografia de T. Gomila). OBJECTIUS: 1. Realitzar una guia didàctica, per al professorat dels instituts, d’una zona històrica de Mallorca. 2. Donar a conèixer una zona amb un cert valor ambiental, natural, cultural i paisatgístic. 3. Inculcar l’hàbit d’utilitzar amb respecte la natura com a font de coneixement i esplai. 4. Descobrir de manera divertida un lloc proper, però molt desconegut, a les persones que realitzaran la sortida. 5. Investigar i conèixer els diversos autors i les diverses propostes didàctiques que treballen les activitats en el medi natural com a font de desenvolupament i creixement pels alumnes. 6.Donar a conèixer un esport saludable, econòmic i familiar a la població METODOLOGIA: - Comparar legislació Illes Balears i Catalunya. - Recerca bibliogràfica i consulta de guies editades a Mallorca. - Reunir-me amb el professorat dels instituts on vull posar en pràctica la meva guia. - Treball de camp. - Redacció del TFM i la guia Tresquem per Castellitx. (Els plàtans del torrent de Castellitx. Fotografia realitzada per T. Gomila) REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES * Arribas, H. (2008). Una puerta (entre) abierta: oportunidades educativas en el medio natural. Ágora para la educación física y el deporte, 7, 7-34. * Casado, J. M. (2010). El deporte de orientación en el ámbito educativo: Posibilidades didácticas del gimnasio I. Emásf, Revista Digital de Educación Física, 2(7), 82-94. * Gómez, A., Rosa, M., Sánchez-Alcaraz, B. J. y De la Cruz, E. (2012). Análisis de las preferencias, las prácticas y la satisfacción deportiva de alumnos de ESO. Trabajo presentado en el I Seminario Científico Internacional de la Red Universitaria Euro Americana de Actividad Física, Deporte y Recreación, Murcia, España. * Martínez, F. J. y García, A. J. (2008). Itinerarios didácticos por Fuente Álamo (Murcia), una estrategia educativa de innovación en el proceso de enseñanza-aprendizaje en educación secundaria. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 1(1), 28-37.   * Martínez, L., Murillo, J., Sicilia, A., Pascual, R., Ramírez, P., Amate, M. y Santos, M. (2001). La construcción de propuestas de actividades en el medio natural para primaria: las actividades en el medio natural en la escuela. Deporte y cambio social en el umbral del siglo XXI, 2, 505-518.