FIC MILLORA de l’ensenyament-aprenentatge EXPRESSIÓ I INTERACCIÓ ORAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Advertisements

PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
Elaboració d’un mapa temàtic
Portada. Portada Presentació: VEIEM I ESCOLTEM ALS EXPERTS Feu clic a sota.
Formació en redacció de proves i ítems fiables a l’EOI de Barcelona
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Una experiència a sisè de Primària
Tema 2. DIVISIBILITAT.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
APRENENTATGE MULTINIVELL
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Antecedents (el context) Centre IATIC
L’Expressió escrita.
JORNADA D’INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
Experimentam amb la ciència
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Potències de nombres racionals
Tècniques teatrals APLICADES A L’AULA – What ROLE do YOU play?
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PORTAFOLI AULA D’ACOLLIDA
PASSOS PER MEDIAR UN CONFLICTE
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
Reunió final de curs juny del 2018
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA I ESPANYA
Projecte d’estalvi energètic
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
DIADA DE LA PAU A SJO.
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
Treball DE SÍNTESI 1r ESO
Objectiu Educatiu Trienni
Com fer una presentació? Comunicació oral
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
“El perfil de mestre i professor”
TECNOLOGIA.
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
Coneixements i idees previs
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Resum Informe d’Enquesta d’Opinió de l’Empleat
Les taules de multiplicar
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Recurs educatiu Europa
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Assessorament de la Formació en Competències
Reunió final de curs juny del 2018
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Transcripción de la presentación:

FIC MILLORA de l’ensenyament-aprenentatge EXPRESSIÓ I INTERACCIÓ ORAL Formació interna de centre

OBJECTIUS GENERALS Elaborar un pla d’acció Reflexionar sobre la pròpia pràctica docent Canvis en l’aula i/o a nivell de centre Experimentar (recerca-acció) Durada 45 hores (50%-50%)

ESTRUCTURA DE L’ITINERARI TREBALL DE TOT L’EQUIP TREBALL AUTÒNOM I EN EQUIP TREBALL DE TOT L’EQUIP 1. FASE INICIAL 2.FASE DE PLANIFICACIÓ 3. FASE DE CONSTRUCCIÓ I EXPERIMENTACIÓ 4. FASE FINAL AVALUACIÓ I PROJECCIÓ DE FUTUR Estructura arborea que representa clarament la com implementar aquesta formació.

FASE 1 Inicial. Creences sobre el nivell esperat en la producció oral de l’alumnat Activitats Activitat 1: Quines són les nostres creences sobre el que ha d’assolir un alumne al final de cada nivell (bàsic, intermedi, avançat i C1)? Activitat 2: On se situen les nostres creences en el currículum de les EOI? Activitat 3: On rau la diferència entre un nivell i un altre en el currículum de les EOI? Activitat 4: Què afegeix cada nivell respecte de l’anterior pel que fa a l’expressió i interacció oral? Aquesta fase vol explicitar idees adquirides al llarg dels anys per part dels professors sobre la competència que els aprenents han de tenir a cada nivell La formació ens fa anar a buscar el curriculum i el marc europeu per contrastar les nostres idees preconcebudes sobre els nivells

FASE 2 Planificació: Planificació de les propostes per experimentar. Què fem en relació amb el currículum? Com ho fem? Activitats Activitat 1: Pas del currículum a l’aula. Primeres reflexions. Activitat 2: Visionat i anàlisi d’actuacions. Activitat 3: Intercanvi de propostes didàctiques. Activitat 4: Lectura i comentari d’articles. En aquesta fase, es comença per reflexionar sobre : Quin pes té el treball de l’EIO a la teva aula? Observes alguna mancança quant al treball d’aquesta destresa a l’aula? De quin tipus? Quina valoració qualitativa fas en observar el que van assolint els teus alumnes en EIO? Després es treballa per idiomes ja que cal visionar i/o escoltar actuacions dels alumnes, si és possible, actuals, de l’aula real. Tornem a reunir-nos tots els idiomes per confeccionar una llista de millores possibles a l’expressió oral dels nostres alumnes En base a aquesta llista de millores, cada professor proposa una activitat que coneix i funcionar per millorar un aspecte d’aquella llista Per últim, visitem els experts, llegim una serie de textos teòrics dels que en fem una posada en comú sobre el contingut dels mateixos i en extreiem algunes conclusions a través de les preguntes: Què m’emporto jo? Què m’aporta a la meva pràctica? Què vull incorporar, canviar o transformar?

Construcció i experimentació Blocs FASE 3 Construcció i experimentació Blocs Bloc 1: Planifiquem i dissenyem l’experimentació Bloc 2: Experimentem Bloc 3: Compartim els resultats de la indagació i formulem conclusions Passem a dissenyar de manera més individual el que volem canviar a les nostres aules. Per fer-ho fem servir una graella de planificació on és capdal la formulació de la pregunta-recerca (el tema que s’experimentarà) Es fixa el com durem a terme aquesta experimentarió, amb quines activitats concretes, a quin grup i com ho recollirem tot plegat Després de la posada en pràctica de tota aquesta planificació, ens trobem per presentar l’experimentació duta a terme i quines conclusions se’n extreuen de tot el procés.

Final. Avaluació i consolidació. Activitats FASE 4 Final. Avaluació i consolidació. Activitats Activitat 1: Formulació d’objectius de millora de l’ensenyament-aprenentatge de l’EIO Activitat 2: Què podem fer per anar més enllà? De les conclusions de cada professor se’n fa un document comú on s’analitzen els punts comuns i es formulen objectius

Una guia per als coordinadors Una activitat de la FIC EXEMPLES Una guia per als coordinadors Una activitat de la FIC Aquí teniu un exemple d’una de les activitats, i les indicacions que es donaven per poder posar-la en pràctica. Com veieu és molt guiada i no dona molta feina als coordinadors

EOI ESPLUGUES Fases   Activitats Durada Data Fase 1 (inicial) Creences sobre el nivell esperat en la producció oral de l’alumnat Què espereu de l’alumne? 4 hores 11 novembre Què diu el curriculum ? Com diferenciem els nivells? Quins objectius per nivell? Fase 2 (planificació) Planificació de les propostes per experimentar. Què fem en relació amb el currículum? Com ho fem? Què fem a l’aula en relació al currículum? 2 desembre Quines evidències tenim? (vídeos) Quines activitats fem per millorar què? 2 hores 16 desembre Lectura d’articles per “inspirar-nos” (deures) Fase 3 Planificació, experimentació i conclusions Bloc 1: Planifiquem i dissenyem l’experimentació 13 gener Bloc 2: Experimentem a l’aula A l’aula gener i febrer 10 març Bloc 3: Compartim els resultats i formulem conclusions 3 hores 28 abril Fase 4 Avaluació i consolidació Quins objectius de millora? 26 maig Què podem fer per anar més enllà? Pel que fa a Esplugues, la motivació per fer la Fic. La idea va partir de l’equip directiu després d’analitzar els resultats acadèmics dels darrers cursos i veure que s’ofertava aquest curs des del Departament d’Ensenyament. L’equip directiu ho va proposar en el claustre i tothom va estar d’acord. Pràcticament la totalitat del professorat es va apuntar a la formació Quant als coordinadors, el fet que els tres siguin de departaments diferents (anglès, francès i alemany ULLI) va ser buscat per tal de que la coordinació tingues una visió conjunta de les diferents llengües. Imatge calendari. Una dificultat va ser fixar les sessions dintre del calendari del curs escolar anterior. Hi havia altres formacions a les quals assistien alguns professors, el mes de maig quedava bloquejat per la preparació dels certificats, l’equip directiu tenia reunions a fora algun divendres matí.

FASE 1: fase inicial

FASE 2: fase planificació Primeres reflexions Corpus real (anàlisi) Llistat de millores a fer (diagnosi) La meva activitat preferida (medicació) Lectura dels experts (medicació): punts positius i negatius (abstractes, no sempre donaven solucions) Les lectures (la “veu dels experts”) potser massa abstractes i poc pràctiques: o potser hi teníem massa expectatives posades en elles

Fase 3: fase construcció i experimentació BLOC 1: PLANIFIQUEM Preguntes de recerca: dificultats inicials Graella de planificació: modificacions necessàries BLOC 2: EXPERIMENTEM Necessitat trobada durant procés experimentació BLOC 3: COMPARTIM RESULTATS Presentacions 7-8 minuts Es van assolir els objectius? Si? No? (per què?) PREGUNTES Es veu en aquest document els temes que es van experimentar. Molts professors van treballar diferents maneres de feedback amb els alumnes, autoavaluació i coavaluació. També s’ha tractat la millora de la fluÏdesa i aspectes de la pronunciació GRAELLES BLOC 2. Vam considerar la necessitat de trobar-nos tots a mitja experimentació. Així també se’ns va recomanar a la reunió de seguiment amb la Lidia i la Nuria RESULTATS ASSOLITS S’han detectat millores importants (els alumnes que es van saltar una part de l’itinerari de l’experimentació van obtenir pitjors resultats). Si bé alguns alumnes seguien tenint els mateixos problemes, també és cert que van aprendre a autoregular-se molt més ràpidament quan el professor els hi feia veure l’error Si l’objectiu només s’ha aconseguit de manera parcial, o no s’ha aconseguit, esbrinar el motiu i saber fer les modificacions pertinents forma part del procés d’aprenentatge del professor (model ALACT, comparar amb feina científics)

Fase 4: fase final: avaluació i consolidació Creació banc activitats Projecte de centre: implementar activitats banc FIC 2 Enguany, engeguem una segona part d’aquesta FIC per tal de perfeccionar algunes activitats. Per això hem creat un Banc d’activitats on tothom pot accedir a les experimentacions i seleccinar un mínim de dues per adaptar a un altre nivell i a un altre idioma. Per facilitar l’accés al contingut es va crear aquesta graella on el professor-autor indicat curs, idioma, pregunta recerca, i objectius-instruccions-material per a cada activitat de l’experimentació. Finalment, apareix una carpeta per aculumar el material adaptat

EOI MARESME 1. Breu descripció 2. Metodologia 3. Resultats i transferències 4. Valoració

2. Metodologia Pregunta d’indagació IDIOMA i NIVELL AN 1r AN 2n AN 3r Com millorar l’entonació ascendent en preguntes directes (tant en preguntes amb partícules interrogatives com sense). AN 2n Els diferents sons vocàlics en anglès i les seves combinacions “double vowel sounds.” ¿Quins són els sons de la llengua materna que més influència tenen en la pronunciació dels alumnes de 2n nivell? AN 3r Pronunciació del sufix de passat regular -ed. AN 4t. Fer conscients  els alumnes de la  pronunciació dels vocals, centrant-se en els grups següents: /ɪ/ + /iː/,  /ʌ/+/æ/ + /ɑː/,  /ɒ/ + /ʊ/ /ɔː/ + /uː/,  /ə/ AN 5è ¿Es pot millorar la pronúncia de forma sistemàtica, sobretot el ritme natural de la frase, insistint en el model de “connected speech” , entre altres , utilitzant el sistema de “textos anotats” ? ¿Es pot començar a millorar o corregir la pronúncia, de vegades fossilitzada, de les formes en passat del verbs regulars en anglès?   AN C1 Com fer conscient l’alumnat de C1 de la interrelació entre pronúncia i significat. AL 4t. Com millorar la pronunciació estàndar de la “r” tenint en compte la variació entre la pronúncia consonàntica i vocalitzada (sobretot al final de paraula). FR 5è Com treballar les “nasals” a 5è de francès

EOI GIRONA PERQUÈ VAM DECIDIR FER AQUESTA FIC? Particularitats de l’EIO com a habilitat Projecte Erasmus + KA2 Speaking for Yourself PARTICIPACIÓ DEL CLAUSTRE

EOI GIRONA L’ITINERARI I COM EL VAM SEGUIR Pautes Feina de les coordinadores DIFICULTATS QUE ENS VAM TROBAR

EOI GIRONA PREGUNTES D’INDAGACIÓ Com poden els alumnes entendre i saber resumir les idees rellevants d'un text escrit de manera oral? Com aconseguir que la interacció dels alumnes del NA sigui més natural? Com puc millorar la capacitat de síntesi oral a partir d’un text escrit dels alumnes de nivell intermedi (B1) ? Com podem donar eines perquè l’alumne s’adoni del seu procés? Com podem fomentar l’autoavaluació o coavaluació per prendre consciència del propi procés? Com puc ajudar als alumnes a corregir errors gramaticals freqüents en l’expressió oral? Com puc ajudar els meus alumnes a que siguin conscients de les seves fortaleses i les seves debilitats a l’hora de parlar en anglès? Com podem potenciar l'autonomia de l'alumnat a nivell avançat en l'expressió oral? Com fer que els alumnes de llengües eslaves facin servir els articles en la producció espontània? Com es pot ajudar els alumnes a argumentar amb solidesa?

EOI GIRONA RESULTATS DE LA NOSTRA EXPERIÈNCIA Valoració en general positiva Podríem destacar ... CONCLUSIONS Per a l’ensenyament Per a l’aprenentatge

conclusions ASPECTES PRÀCTICS Orientacions didàctiques: clares + marge llibertat Experimentació: fàcil integració a les classes DIFICULTATS Planificació calendari Pregunta recerca REFLEXIONS Preguntes recerca: concretes + realistes Manca temps experimentació Eines recollida dades: fiables i variades

CONCLUSIONS ASPECTES POSITIUS Cohesió professorat Oportunitat compartir experiències consultar dubtes i fer recomanacions corroborar creences Fomenta l’esperit crític i la reflexió Genera ganes de provar coses noves Focalització de l’atenció en un aspecte concret Ha engegat projectes nous: FIC 2 Monogràfics noves tecnologies Formació externa

GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ