L’avaluació de les competències

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Eavaluado PROPOSTA D’ADAPTACIÓ DEL GAME PERFORMANCE ASSESSMENT INSTRUMENT (GPAI) PER AVALUAR LA IMPLICACIÓ I LA COOPERACIÓ EN ELS JOCS DE COL·LABORACIÓ-OPOSICIÓ.
Advertisements

El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Avaluació autèntica Instrument de suport: Les rúbriques
Què és un pla Individualitzat ?
AVALUACIÓ PER COMPETÈNCIES
PAC09 1a Reunió de XARXA Setembre 2010 Presentació
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
APRENENTATGE MULTINIVELL
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Antecedents (el context) Centre IATIC
Treballant de tot i treballant plegats
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Trobada de Monitors i Monitores de Catalunya 2011
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
GESTIÓ PER PROCESSOS.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
CIÈNCIES NATURALS CURS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
La consciència fonològica a P-4
Un currículum competencial per a l’educació primària
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
Introducció i objectius
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Grups interactius a L’Esquitx
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
Treball DE SÍNTESI 1r ESO
“Modelització d’un treball interdisciplinari amb la utilització de les TIC tenint com un dels elements de referència competències transversals i amb una.
Són realment paràboles? Nivell: 3r d’ESO
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
les competències bàsiques
TECNOLOGIA.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Què passa amb ’examen final?
Departamento de Pedagogia Aplicada
Explica amb detall com ho has fet per decidir el tros que pintes.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Transcripción de la presentación:

L’avaluació de les competències Trobada 9 ICE UB Maria Corominas, IES El Castell, Esparreguera. Pilar Royo, IES Montilivi, Girona

Què és avaluar?

Marc normatiu CURRÍCULUM I ORGANITZACIÓ és un portal que recull informacions i documents de caire pedagògic, normatiu i també d’organització i qualitat per al professorat d’educació infantil, educació primària, ESO, batxillerat i per a la formació de persones adultes. http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/

El rol docent

“Mesurar o aprendre: aquesta és la qüestió” (Broadgoot)

TAULA COMPARATIVA ENTRE ELS DOS MODELS D’AVALUACIÓ Avaluació per continguts Avaluació per competències Usa números Usa nivells competencials Compara persones Individual Descobreix què no saben Estableix el seu nivell No hi ha participació Hi ha participació S’avalua en un moment donat S’avalua tot un procés Persona avaluadora passiva Persona avaluadora activa Usa exercicis Observa evidències Avalua parts o resultat del programa Avalua el procés i la globalitat Restringida al programa estudiat Inclou coneixements adquirits per experiència i de fora del centre

Les competències bàsiques i l’avaluació Característiques de l’avaluació des de les competències: Elements: Situacions i contextos Coneixements Processos implicats Situacions, tècniques i instruments variats Observació (treball individual, grupal…) Portafoli Proves orals i escrites Autoregulació de l’aprenentatge dels alumnes: autoavaluació

L’avaluació de les competències Les competències s’avaluen mitjançant la resolució de tasques i l’anàlisi dels productes obtinguts. Els comportaments esperats s’expressen en Els objectius Els criteris d’avaluació: tipus i grau d’aprenentatge

Quan i com hem d’avaluar? Per a avaluar una competència hem de: Definir alguns indicadors d’assoliment en un context donat. Determinar què ha de ser capaç de fer l’alumnat amb el que ha après. Establir el context on l’alumnat haurà d’aplicar allò que ha après relacionat amb la competència que volem avaluar. Escollir els mitjans d’observació i la forma concreta de recollir les observacions. Aconseguir les dades desitjades i comparar-les amb el que esperem que sigui capaç de fer. Establir el nivell competencial de l’alumne d’acord amb els estàndards acordats.

Sobre les certificacions Cal disposar d’un marc de referència compartit amb l’equip de professorat Proposta, en la línia de l’avaluació de competències matemàtiques de PISA: marcar tres nivells: El nivell reproductiu, valoració numèrica 1 i 2 El nivell connectiu, valoració numèrica 3 i 4 El nivell reflexiu, valoració numèrica 5 i 6

Competència matemàtica NIVELL REPRODUCTIU 1 - 2 NIVELL CONNECTIU 3 - 4 NIVELL REFLEXIU 5 - 6 Representacions i definicions estàndards Càlculs rutinaris Procediments rutinaris Solució de problemes de rutina Construcció de models Traducció, interpretació i solució de problemes estàndard Mètodes múltiples ben definits Formulació i solució de problemes complexos Reflexió i comprensió en profunditat Aproximació matemàtica original Múltiples mètodes complexos Generalització

Els criteris d’avaluació

Els criteris d’avaluació Els criteris d’avaluació ens han de servir per crear escales a l’hora de qualificar el grau d’assoliment d’una competència. Per a cada competència específica d’àrea es poden definir tants criteris d’avaluació com es creguin pertinents. Els criteris d’avaluació poden convertir-se en la guia que ens porti a disenyar o triar les activitats d’ensenyament/aprenentatge.

3 1 4 2 Mètodes d’avaluació RELLEVÀNCIA PROXIMITAT ARTIFICIALITAT Dossiers… Simulacions… ARTIFICIALITAT REALISME Proves tradicionals… Casos de pensament… IRRELLEVÀNCIA LLUNYANIA http://www.youtube.com/watch?v=tbugPz0nMyk

Cal avaluar les competències, però .... És possible avaluar les competències? Si, però tenim un petit problema. Quin? S’han de programar i ensenyar

Tasca pobre – Tasca rica Calcula el mcm de 40 i 100 Per una parada del centre de Vilassar passen dues línies d’autobusos, la línia A i la línia B. Totes dues comencen a funcionar a les 6 del matí. La primera línia, la A, fa un recorregut curt, i torna a passar per la parada del centre al cap de 40 minuts. La línia B, en canvi, dóna una volta més llarga, i triga 1 hora i 40 minuts en tornar a la parada del centre. A quina hora es tornaran a trobar tots dos autobusos a la parada del centre? Quantes vegades es trobaran en tota una jornada, si pleguen a les 12 de la nit?

Tasca pobre – Tasca rica Busca al diccionari la paraula perseverant i escriu una frase que la inclogui. Tu, ets perseverant? Si dius que sí, per què creus que ho ets? Si dius que no, per què creus que no ho ets? Els companys i les companyes del teu grup de treball, en són, de perseverants? Parleu-vos-ho i prepareu alguns suggeriments per a qui vulgui ser més perseverant que no ho és ara. Aquests suggeriments els presentareu a tota la classe

Tasca pobre – Tasca rica Aquí tens una llista dels rius de Catalunya, amb algunes de les seves característiques. Ordena’ls segons la seva longitud. Coneixement de l’entorn treballant les competències fer grups de 4 alumnes Cada grup disposa d’ una part del mapa del barri Sortida del centre per anar situant edificis emblemàtics / centres cívics / bars / botigues/ etc. Quan ho tenen complet, unir les parts del barri en un sol mapa fet pels trossos de tots els equips. En acabar, 3 preguntes per al grup sobre ubicació / quantitat / relacions (tema treballat a classe) I un qüestionari individual sobre el treball cooperatiu realitzat Les tasques riques permeten fer una observació de desenvolupament de competències que ens portarà a poder establir el nivell competencial de cada alumne

Reflexió sobre la pràctica Comunitat de pràctiques Decisions de Centre Acordar les prioritats respecte a les competències a desenvolupar Quan es considera que s’ha d’aprovar i quan s’ha de suspendre Lleis Decrets Currículum Orientacions Reflexió sobre la pràctica Comunitat de pràctiques

REFERÈNCIES http://www.youtube.com/watch?v=tbugPz0nMyk La evaluación auténtica (Carles Monereo, UAB) http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/ Currículum i Organització és un portal que recull informacions i documents de caire pedagògic, normatiu i també d’organització i qualitat per al professorat d’educació infantil, educació primària, ESO, batxillerat i per a la formació de persones adultes. Equip Tècnic de Formació en Pràctica Reflexiva. Departament d’Educació.

Avaluar amb relació al grup Thyne

Els exàmens

Els exàmens de respostes múltiples