ORIENTACIONS PER A L’ESTUDI

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Impress 3... Posa-hi un fons!
Advertisements

Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
L’ENTRENAMENT ESPORTIU
Elaboració d’un mapa temàtic
BAUHAUS, una escola d’art
EL LLENGUATGE MUSICAL.
Salut mental i prevenció
Alimenta el teu cos.
Tema 2. DIVISIBILITAT.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
EL NEN/A AMB TDAH “ORIENTACIONS PER A LES FAMÍLIES”
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PETITS REPORTERS Títol.
Les fraccions Sisè B curs
Recordem què vol dir ser adolescent
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Tècniques d’estudi 19 novembre 2015.
Writer 5... sense faltes! Avui, aprendràs una de les eines que té el Writer: el corrector ortogràfic. Així aprendràs com el programa et pot ajudar a fer.
MAPES MENTALS TONI BUZAN
COMENTARI DE GRÀFICS.
Potències de nombres racionals
Impress 2... Edita la teves presentacions!
Tecnologia educativa ii 3r de pedagogia
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
PORFOLI. Exemples Flors Moreno i Aguilar
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
FORA POLLS ! Estudi dels polls..
a partir del llibre “escrits de presó”
Un test per pensar... Materials de
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
I tu, com estudies?.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
DIADA DE LA PAU A SJO.
Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
Són realment paràboles? Nivell: 3r d’ESO
DEPARTAMENT D’ORIENTACIÓ
Objectiu Educatiu Trienni
Com fer una presentació? Comunicació oral
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Tema 5: Nombres naturals i enters
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Les taules de multiplicar
Mapes conceptuals Jordi Guim.
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
Les fraccions Sisè B curs
LLENGUA ESCRITA Participants Paki Campos Antonia Cervantes
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
TÈCNIQUES D’ESTUDI ESCOLA LES FONTS
El programa per fer mapes conceptuals
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Propostes de millora en el GIR
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
LES MÀQUINES.
Estils i Plantilles Ms Word.
COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL
Transcripción de la presentación:

ORIENTACIONS PER A L’ESTUDI CENTRE FAMILIAR VINCLES

OBJECTIU Aquestes orientacions van dirigides a alumnes de segon i tercer cicle d’educació primària Tenen com objectiu fonamental aconseguir que els nostres fills/alumnes adquireixin els coneixements i habilitats necessàries per APRENDRE A APRENDRE

DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI TÈCNIQUES D’ESTUDI SÍNTESI

ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI LLOC D’ESTUDI Que permeti la concentració Que permeti treballar còmodament Amb una il·luminació adeqüada Tranquil i silenciós Amb una temperatura agradable Ventilat, netejat i ordenat ESTRIS Importància de tenir el material necessari per l’estudi

ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI POSTURA Peus tocant el terra Cames sense creuar L’esquena recta i recolçada al seient El cap inclinat cap endavant Les mans recolçades a la taula i subjectant el paper HORARI Importància d’estudiar cada dia per adquirir l’hàbit Sempre que sigui possible s’estudiarà al mateix lloc i a la mateixa hora

ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI S’estudiarà aproximadament una hora al dia (encara que dependrà una mica de les tasques que es tenguin) És interessant anar canviant d’activitat Mai s’ha de començar sense saber exactament el que s’ha de fer Cal començar a estudiar allò que no ens sigui massa difícil, continuar per allò que menys els agrada i més difícil els resulta, per acabar pel que és més fàcil i que més els agrada

ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI ATENCIÓ I CONCENTRACIÓ Realització d’algun exercici d’atenció abans de començar a estudiar AUGMENT DE L’INTERÉS Proposar-se petites fites ALTRES Alimentació sana Pràctica d’algun esport o activitat física Dormir bé

TÈCNIQUES D’ESTUDI SEGON CICLE D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA: COMPRENSIÓ LECTORA DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA IDEES PRINCIPALS TERCER CICLE D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA: SUBRATLLAT RESUM ESQUEMES MAPES CONCEPTUALS

TÈCNIQUES D’ESTUDI: VELOCITAT I COMPRENSIÓ LECTORA Importància de la lectura per a l’aprenentatge Tipus de lectura Prelectura Lectura comprensiva Lectura informativa Lectura recreativa Eliminar les principals dificultats alhora de llegir: Vocalitzar Seguir la lectura amb el dit Moure el cap

TÈCNIQUES D’ESTUDI: VELOCITAT I COMPRENSIÓ LECTORA És important destacar que per obtenir l’eficàcia en l’estudi, la velocitat i la comprensió lectora van units Per obtenir una bona velociotat i comprensió lectora és imprescindible la pràctica Importància de llegir cada dia i pràcticar la velocitat lectora Utilització del diccionari per ampliar el vocabulari És necessari practicar la comprensió lectora, fent-se preguntes sobre el que s’ha llegit

TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA Segons el sentit que s’utilitza tenim una memòria visual, olfactiva, tàctil, auditiva o gustativa i hem de saber que recordam millor i més fàcilment quan s’utilicen tots els sentits La memòria també es pot classificar com a curt plaç i memòria a llarg plaç Segons la tècnica o procediment que utilizem per memoritzar, tendrem: Memòria mecànica: recordam a base de repetir Memòria significativa: recordam perquè comprenem

TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA Existeixen tècniques mnemòniques que ajuden a fixar dades i millorar la memorització: Tècnica de la visualització Tècnica dels “acrósticos” Tècnica de les parelles de imatges Tècnica de la cadena Tècnica numèrica Tècnica dels llocs Tècnica simbòlica Tècnica de l’historieta

TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA TÈCNICA DE LA VISUALITZACIÓ: Consisteix en imaginar o veure mentalment els conceptes que hem de memoritzar. TÈCNICA DELS “ACRÒSTICS”: Consisteix en construir paraules partint de les lletres o síl·labes inicials dels conceptes o paraules que s’han de memoritzar TÈCNICA DE LES PARELLES DE IMATGES: Consisteix en crear dues imatges mentals per cada parella de paraules i relacionar-les entre sí TÈCNICA DE LA CADENA: Consisteix en crear una imatge per cada paraula que volem memoritzar associant-les entre sí, de manera que la primera vagi unida a la segona, la segona a la tercera,...fins a la darrera

TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA TÈCNICA NUMÈRICA: Consisteix en substituir números per lletres i formar paraules amb elles. Per aplicar aquesta tècnica es substituiran els números per consonants a partir d’una taula d’equivalències establerta, llavors afagir vocals(que no tendran cap valor) per construir paraules o frases. Per acabar es memoritza la paraula o frase. TÈCNICA DELS LLOCS: Consisteix en relacionar les paraules que volem recordar en diferents llocs d’un recorregut o circuit TÈCNICA SIMBÒLICA: Consisteix en substituir els números per paraules, construir una frase i memoritzar-la

TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA TÈCNICA DE LA HISTORIETA: Consisteix en organitzar les paraules que volem retenir de tal manera que amb elles poguem inventar una historieta

TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA Importància de repassar: PRÀCTICA DEL MESTRE Passes a seguir: Lectura ràpida Lectura comprensiva Fer de mestre, escrivint totes les possibles preguntes que es poden fer sobre el que s’hagi d’estudiar Contestar les preguntes sense mirar el llibre o apunts Correcció consultant el material d’estudi Finalment, fixar-se amb els errors comesos

TÈCNIQUES D’ESTUDI: LES IDEES PRINCIPALS Les idees principals són aquelles que ens donen una visió global o general d’un llibre que hem llegit, un capítol, un tema o un pàrraf Les idees principals són molt útils per: Profunditzar en el contingut del text Ajudar a la comprensió d’allò que hem llegit Facilitar la memorització Simplificar els posteriors treballs com resumir, fer esquemes,... Fer que l’estudi sigui més actiu, agradable i eficaç

TÈCNIQUES D’ESTUDI: LES IDEES PRINCIPALS Podem trobar les idees principals: En el títol i subtítols En els petits resums, si ni hi ha En el primer pàrraf i en l’últim En els gràfics, il·lustracions, paraules o frases destacades Com es poden localitzar les idees principals? Fent una prelectura o lectura ràpida Fent-se preguntes sobre allò que s’ha llegit Fent una lectura comprensiva

TÈCNIQUES D’ESTUDI: LES IDEES PRINCIPALS Les notes al marge consisteixen en resumir i anotar al marge esquerra del text la idea principal de cada pàrraf. Això ajuda a captar la idea principal i a fer l’estudi més actiu Passes per escriure les notes al marge: Prelectura Lectura comprensiva Preguntes a cada pàrraf La resposta a la pregunta és la nota al marge i s’escriu a l’esquerra del text

TÈCNIQUES D’ESTUDI: EL SUBRATLLAT Amb el subratllat es preten destacar les paraules clau o més importants d’un text Abans de subratllar és necessari llegir detingudament el text El subratllat es realitza quan hem localitzat les idees principals Allò que es subratlla ha de tenir sentit per si mateix És convenient subratllar a llapis

TÈCNIQUES D’ESTUDI: EL SUBRATLLAT Avantatges del subratllat Fa la lectura més activa i entretinguda Ajuda a centrar l’atenció Facilita la comprensió d’allò que es llegeix Amplia el vocabulari Desenvolupa la capacitat per distingir les idees importants Afavoreix la capacitat d’anàlisi Desenvolupa la capacitat de síntesi Facilita la memorització

TÈCNIQUES D’ESTUDI: EL RESUM El resum consisteix en escriure les paraules subratllades, afagint-ne de necessàries perquè el text tengui sentit per si mateix L’extensió del resum dependrà del tema El resum s’ha de fer individulament i es realitza quan ja s’ha llegit el text, s’ha comprès i s’ha subratllat allò més important És important fer el resum amb paraules d’un mateix, així d’aprèn més fàcilment El resum beneficia l’expresió escrita i obliga a relacionar idees

TÈCNIQUES D’ESTUDI: ELS ESQUEMES La tècnica de l’esquema consisteix en ordenar lògicament les idees d’un tema amb el menor nombre de paraules possible Mitjançant l’esquema està constiuït per una idea general, les idees principals, les idees secundàries i les altres idees de menor importància L’esquema: Proporciona una visió global del tema de forma clara i ràpida Mostra les relacions entre les diferents parts del text És la millor tècnica per repassar Ajuda a la memorització

TÈCNIQUES D’ESTUDI: ELS ESQUEMES Els tipus d’esquema: Esquema de sangrat Esquema de barres Esquema de números Esquema de claus Esquema d’angles Esquema d’arbre

TÈCNIQUES D’ESTUDI: ELS MAPES CONCEPTUALS Un mapa conceptual és un esquema o gràfic Sol fer-se traçant línees, rectangles, quadrats, cercles,.. Dins les figures geomètriques s’escriuen conceptes . Aquests s’uneixen mitjançant línies amb altres conceptes que tenen alguna relació. Per poder deixar més clares les relacions, s’utilitzen les paraules enllaç. Els mapes conceptuals s’elaboren jeràrquicament, és a dir en la part superior s’escriuen els conceptes més generals o importants i en la part inferior els més específics

TÈCNIQUES D’ESTUDI: ELS MAPES CONCEPTUALS Així doncs direm que un mapa conceptual és un esquema o gràfic constituït per conceptes i unit per paraules enllaç per formar proposicions CONCEPTES: Paraules que s’utilitzen per anomenar la imatge d’un objecte, acció o aconteixement PARAULES ENLLAÇ: Paraules que utilitzam per construir frases PROPOSICIONS: Constituida per dos o més conceptes units per una paraula per construir una unitat de significat

SÍNTESI Importància d’APRENDRE A APRENDRE i la CONSTÀNCIA i ESFORÇ que això implica, per aconseguir un APRENENTATGE SIGNIFICATIU i una MLP Aspectes previs a l’estudi que cal conèixer: Tenir un bon lloc d’estudi (sense distraccions, amb el mobiliari necessari i a ser possible que sempre sigui el mateix lloc) Tenir preparat el material necessari (pensar amb el diccionari) Dormir bé Menjar sa Realitzar algun esport o activitat lúdica

SÍNTESI Un cop tenim els aspectes previs controlats i sempre recordant la importància de la LECTURA COMPRENSIVA per aconseguir una MEMÒRIA SIGNIFICATIVA, les passes a seguir en l’estudi poden ser les següents: Preparar tot allò que necessitarem 2) Anotar per ordre les tasques que s’han de realitzar 3) Fer algun exercici de concentració si es necessari

SÍNTESI Procedir a l’estudi a) Lectura ràpida b) Lectura comprensiva c) Identificació de les idees principals Notes al marge Subratllat d) Resum Esquema Mapa coneptual

DE TOT ESFORÇ S’OBTÉ UN BENEFICI!!!! SÍNTESI 5) Anar tatxant les feines que es van acabant i fer petits descans quan es canvia d’activitat 6) Per acabar, recordar la importància de REPASSAR (pràctica del mestre) DE TOT ESFORÇ S’OBTÉ UN BENEFICI!!!!