El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
Advertisements

El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Eavaluado PROPOSTA D’ADAPTACIÓ DEL GAME PERFORMANCE ASSESSMENT INSTRUMENT (GPAI) PER AVALUAR LA IMPLICACIÓ I LA COOPERACIÓ EN ELS JOCS DE COL·LABORACIÓ-OPOSICIÓ.
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
El disseny curricular d’educació primària
UniTAT DIDÀCTICA EL PES DE LES MOTXILLES
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
UNITAT DIDÀCTICA. UNITAT DIDÀCTICA Quadre: Unitat didàctica número... Títol Centre Trimestre 1r, 2n, 3r Curs acadèmic Grup Matèria Sessions.
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Avaluar per aprendre -L’avaluació de l’aprendre a aprendre- sobre document de Neus Sanmartí ICE UB grup Metodologia I Avaluació.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
APRENENTATGE MULTINIVELL
Recursos Informàtics en Història
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
RELACIONS EN L’EQUIP DE TREBALL
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Un currículum competencial per a l’educació primària
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM
Introducció i objectius
VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans
PSICOLOGIA I SOCIOLOGIA
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
les competències bàsiques
El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Cap a l’FCT en els cicles LOE
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
El currículum a l’educació primària
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
L’AVALUACIÓ A TRAVÉS DEL PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Gestió del coneixement
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
EL NOU ROL DEL PROFESSOR !
Miquel Navarro i Oriach.
L’avaluació dins el marc de les intel·ligències múltiples
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències

EL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 EL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES cal prendre decisions sobre com ensenyar i com avaluar què ensenyar i què avaluar relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a LES ESTRATÈGIES D’APRENENTATGE LES ESTRATÈGIES D’ENSENYAMENT LA GESTIÓ SOCIAL DE L’AULA L’E/A DELS CONTINGUTS DISCIPLINARIS L’E/A DE LES COMPETÈNCIES L’AVALUACIÓ Que conformen el Model didàctic

LA SELECCIÓ I LA SEQÜENCIACIÓ DELS CONTINGUTS ES FA... Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 Què ensenyar i què avaluar relatiu a l’E/A dels continguts disciplinaris LA SELECCIÓ I LA SEQÜENCIACIÓ DELS CONTINGUTS ES FA... Aprenentatge disciplinari Aprenentatge competencial segons la importància, la presència i la utilitat en l’activitat quotidiana de l’alumnat segons la importància i la significativitat en la xarxa de continguts disciplinaris segons la lògica de l’aprenentatge de l’alumnat: del simple al complex del concret a l’abstracte del més proper al més distant del general al particular respectant la ZDP segons la lògica de la matèria

Estratègies d’aprenentatge Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 APRENDRE ÉS... Transmissió d’informació Construcció i comunicació del coneixement Aplicació estratègica del coneixement incorporar i retenir la informació i les habilitats que el professor ensenya interioritzar la informació i desenvolupar les habilitats per fer-ne ús. saber quan i per a què és útil un coneixement. aplicar els continguts en contextos diferents dels que s’han après analitzar críticament el procés seguit: planificar, diagnosticar, regular i avaluar resultats repetir i memoritzar mecànicament treball individual desenvolupant les tècniques d’estudi que faciliten la retenció construir socialment el coneixement a partir del diàleg, compartint significats i conclusions construir socialment el coneixement i els processos d’aprenentatge prioritzar el recordar i el comprendre la informació,... És a dir, el saber. prioritzar l’ús del coneixement per explicar, demostrar, justificar, argumentar prioritzar activitats on calgui planificar, prendre decisions, emetre opinions o judicis

Estratègies d’ensenyament Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 Estratègies d’ensenyament Estratègies expositives Estratègies interactives L’ACTIVITAT A L’AULA... la protagonitza l’alumnat: treball individual, en grup i amb el professorat la protagonitza el professorat es basa en projectes, resolució de problemes, simulacions, estudi de casos,... en els que l’alumnat elabora, estructura i organitza informació, individualment i col·lectiva. es centra en facilitar informació, elaborada, estructurada i organitzada es basa en explicacions, preguntes/resposta, lectures, treballs individuals i en petit grup prioritza la interacció espontània i el treball cooperatiu té una estructura fix: Inici, desenvolupament (explicació o lectura), exercicis i feines per a casa condicionada al moment de la seqüència i a les oportunitats didàctiques que es presenten

La gestió social de l’aula és... Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 La gestió social de l’aula és... Centralitzada Autònoma quan... L’activitat del professorat s’adreça a tot el grup i la de l’alumnat és individual La intervenció del professorat és discrecional i l’alumnat gestiona el treball del grup amb certa autonomia El treball en grup és esporàdic i per aplicar mecànicament aprenentatges anteriors L’alumnat i el professorat treballa prioritàriament en el context d’un grup (cooperatiu o no). En el global de la seqüència didàctica, l’aprenentatge individual és comparteix i interactua amb l’aprenentatge dels companys L’aprenentatge d’un alumne/a és independent del dels companys. El professorat predetermina continguts, tasques, espai i temps L’estratègia didàctica i la seva dinàmica condicionen decisivament continguts, tasques, espais i temps

L’avaluació serà... Centrada en la funció social Centrada en Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 L’avaluació serà... Centrada en la funció social Centrada en la funció pedagògica quan... es posa l’èmfasi en la finalitat certificadora de l’avaluació (classificar i seleccionar) es posa l’èmfasi en la funció diagnòstica i reguladora. La certificació és un producte més. l’avaluació inclou aproximacions qualitatives i globals sobre els processos d’aprenentatge i sobre els resultats ha de ser objectiva i ha de mesurar els aprenentatges amb precisió l’avaluació de resultats també té una component reguladora del procés d’aprenentatge de l’alumne/a i de les estratègies d’ensenyament aplicades. l’avaluació de resultats ha de servir fonamentalment per a la certificació. les activitats d’avaluació `’orienten cap a l’apropiació d’objectius, la comunicació de criteris d’avaluació i l’autorregulació les activitats d’avaluació de resultats estan clarament orientades a la qualificació les activitats d’avaluació s’integren en el procés d’aprenentatge i no es diferencien de les activitats d’aprenentatge les activitats d’avaluació són al final del procés d’aprenentatge l’avaluació és una funció exclusiva del professorat es proposen activitats d’avaluació mútua, de coavaluació i d’autoavaluació

Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010

Pauta per a l’anàlisi de les intencions i pràctiques docents Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2009-2010 Pauta per a l’anàlisi de les intencions i pràctiques docents Sobre la selecció i la seqüència dels objectius i continguts Es fan connexions entre els continguts i situacions amb una certa rellevància personal, social o cultural? S’incorporen, s’usen i es treballen, instruments bàsics procedents d’altres matèries com llengua i matemàtiques? S’incorporen o s’estableixen relacions amb continguts rellevants d’altres matèries? Sobre les estratègies d’aprenentatge i la gestió de l’aula Hi ha oportunitat perquè l'alumnat treballi en parella, petit grup, grup cooperatiu...? S’estimulen les discussions entre l'alumnat per prendre decisions o per anticipar, compartir, elaborar o sintetitzar aprenentatges ? L’alumnat té ocasió de planificar algun procés, de decidir sobre algun recurs o sobre alguna de les accions que cal fer per aprendre? Es contemplen activitats en les que l’alumnat explica i comparteix amb els companys el què ha après i els processos que ha seguit per aprendre? Sobre l’estratègia didàctica S'aborden problemes i fets de la vida real, fins i tot les seves implicacions socials? Es tracten qüestions d’actualitat? A l’inici de la unitat, seqüència o bloc d’activitats, es planteja alguna pregunta, debat, cas o testimoni? L’estratègia didàctica contempla que l’alumnat elabora, estructura i organitza informació, de forma individual i/o col·lectiva?  En la unitat, seqüència o bloc d’activitats, es contempla que l’alumnat apliqui els aprenentatges desenvolupats? L’aplicació d'allò que s'aprèn es proposa en contextos i situacions noves? Sobre l’avaluació S’expliciten els criteris d’avaluació? En el seu cas, es preveu que l’alumnat es mantingui actiu en aquesta explicitació? Hi ha alguna activitat orientada a l’apropiació dels criteris d’avaluació per part de l’alumnat? Es contemplen pràctiques que afavoreixen la implicació de l’alumne en l’avaluació del seu procés d’aprenentatge, de forma individual (autorregulació), compartida amb ela companys (avaluació mútua) o amb el seu professor o professora (coavaluació)?