La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES"— Transcripción de la presentación:

1 El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES
BÀSIQUES Sant Adrià del Besos Febrer de 2009 Josep Alsinet i Caballeria

2 Competències Bàsiques
Capacitat d’utilitzar coneixements i habilitats de manera transversal i interactiva en contextos i situacions diversos per exercir com a ciutadà i resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana. Competències Bàsiques Continguts actituds, valors i normes conceptes procediments Les finalitats educatives en termes competències s’assoleixen a partir dels continguts. Els continguts canvien quan canvia el referent científic i/o cultural, en canvi les competències són més estables i possibiliten aprendre al llarg de la vida. Inspecció del Vallès curs

3 SABER CONÈIXER SABER FER
Ensenyar a transferir Per al CONEIXEMENTS Conceptuals Procedimentals Actitudinals RESOLUCIÓ DE PROBLEMES O SITUACIONS REALS I CONTEXTUALITZADES DESENVOLUPAMENT PERSONAL SOCIAL, PROFESSIONAL SABER CONÈIXER SABER FER SABER SER SABER CONVIURE Morfosintaxi Estructurar un discurs coherent Defensar el propi punt de vista en un debat Diversitat cultural Actuar segons els valors democràtics: respectar, cooperar, conviure... Com són les persones del nostre entorn? Proporcionalitat Calcular el % Valorar si un article està realment rebaixat Proteïnes, greixos, hidrats carboni Elaborar una dieta equilibrada Tenir hàbits d’alimentació saludables Inspecció del Vallès curs

4 ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN
El currículum ha de garantir que en acabar l´educació obligatòria tot l’alumnat tingui un bon domini de certes competències COMPETÈNCIES COMUNICATIVES 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural COMPETÈNCIES METODOLÒGIQUES 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d’aprendre a aprendre COMPETÈNCIES PERSONALS 6. Competències d’autonomia i iniciativa personal COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana Referents clau per al desplegament del currículum per competències: TRANSVERSALITAT, FUNCIONALITAT, AUTONOMIA Inspecció del Vallès curs

5 AUTONOMIA DE L’ALUMNAT:
TRANSVERSALITAT: Entesa com el criteri per seleccionar continguts i per establir opcions metodològiques per tractar-los en contextos globals i de forma interdisciplinària entre matèries FUNCIONALITAT: Entesa com el criteri per seleccionar continguts i per establir opcions metodològiques que facilitin i fomentin l’aplicació dels aprenentatges en diferents situacions i contextos reals, concrets i propers a l’alumnat AUTONOMIA DE L’ALUMNAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin la comunicació d’objectius, el protagonisme de l’alumnat, la gestió dels errors i la coresponsabilitat en l’avaluació en les activitats d’ensenyament/aprenentatge Inspecció del Vallès curs

6 Què entenem per desplegament del currículum?
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Què entenem per desplegament del currículum? Les preguntes a les que s’ha de donar resposta per concretar el desplegament del currículum en cadascun dels nivells són: Què ensenyar? ·Com ensenyar? ·Per a què? Què? Quan? Com?... Avaluar ·Com es configuren el grup d’alumnes? ·Com es distribueixen les tasques i responsabilitats docents entre el Professorat? ·Amb quins recursos? ·Quan? On?

7 El desplegament curricular en base a les matèries
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs El desplegament curricular en base a les matèries

8 La gestió estratègica en el desplegament del currículum
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs La gestió estratègica en el desplegament del currículum PEC Decisions Curriculars de Centre Àmbit estratègic Programació Anual de Centre Programació d’àrea/matèria Àmbit activitat P er a una etapa Programació d’àrea/matèria Programació anual de Nivell per a un nivell Programació d’Aula

9 Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2008-2009
Responsables i àmbits professionals implicats en el desplegament del currículum Consell Esco lar PEC Director/a Claustre/ Decisions Director/a i Comissió Curriculars C. Pedagògic/a o Cap d’estudis Pedagògica de Centre Programació Anual de Centre Programació d’àrea/matèria Departament/ a l’etapa Equip de Nivell Programació d’àrea/matèria Programació anual de cicle o nivell al cicle o nivell Coor. De cicle/ Cap de departament Coordinador de Cicle o nivell Programació d’Aula Professor d’aula Professor d’aula Àmbit professional implicat Responsable de la gestió

10 EL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
com ensenyar i com avaluar Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs EL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES cal prendre decisions sobre com ensenyar i com avaluar què ensenyar i què avaluar relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a LES ESTRATÈGIES D’APRENENTATGE LES ESTRATÈGIES D’ENSENYAMENT LA GESTIÓ SOCIAL DE L’AULA L’E/A DELS CONTINGUTS DISCIPLINARIS L’E/A DE LES COMPETÈNCIES L’AVALUACIÓ Que conformen el Model didàctic

11 DECISIONS SOBRE EL QUÈ ENSENYAR EN L’E/A DE LES COMPETÈNCIES
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs DECISIONS SOBRE EL QUÈ ENSENYAR EN L’E/A DE LES COMPETÈNCIES Exemple: LA COMPETÈNCIA D’APRENDRE A APRENDRE Subcompetències 1.Tenir consciència de les pròpies fortaleses i debilitats 2.Ser conscient del que se sap i del que cal aprendre. 3.Tenir motivació i voluntat per superar les carències. 4. Exercir l’autoregulació i aprendre dels èxits i dels errors en les pròpies actuacions. 5.Exercir el pensament creatiu i la curiositat intel·lectual en la cerca de respostes als reptes que se li presentin. 6.Obtenir informació i construir-ne coneixement propi Habilitat de... Mantenir l’atenció. Mantenir la concentració. Memoritzar. Comprendre. Aplicar el pensament creatiu. Actuar amb curiositat Actuar amb responsabilitat Actuar reflexivament. Exercir l’autocrítica

12 Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2008-2009
Distribució de la competència d’aprendre a aprendre entre els nivells de l’etapa Subcompetències 1.Tenir consciència de les pròpies fortaleses i debilitats 2.Ser conscient del que se sap i del que cal aprendre. 3.Tenir motivació i voluntat per superar les carències. 4. Exercir l’autoregulació i aprendre dels èxits i dels errors en les pròpies actuacions. 5.Exercir el pensament creatiu i la curiositat intel·lectual en la cerca de respostes als reptes que se li presentin. 6.Obtenir informació i construir-ne coneixement propi Habilitat de... Mantenir l’atenció. Mantenir la concentració. Memoritzar. Comprendre. Aplicar el pensament creatiu. Actuar amb curiositat Actuar amb responsabilitat Actuar reflexivament. Exercir l’autocrítica CI 1r ESO CM 2n ESO CS 3r ESO 4t ESO

13 Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2008-2009
Contribució de les àrees a l’adquisició de la competència d’aprendre a aprendre a un Cicle /un nivell d’ESO Subcompetències 1.Tenir consciència de les pròpies fortaleses i debilitats 2.Ser conscient del que se sap i del que cal aprendre. 3.Tenir motivació i voluntat per superar les carències. 4. Exercir l’autoregulació i aprendre dels èxits i dels errors en les pròpies actuacions. 5.Exercir el pensament creatiu i la curiositat intel·lectual en la cerca de respostes als reptes que se li presentin. 6.Obtenir informació i construir-ne coneixement propi Habilitat de... Mantenir l’atenció. Mantenir la concentració. Memoritzar. Comprendre. Aplicar el pensament creatiu. Actuar amb curiositat Actuar amb responsabilitat Actuar reflexivament. Exercir l’autocrítica M. Natural/ C. Exper. Llengua estrangera Matemàt. Educació física...

14 El què ensenyar i el què avaluar en el desplegament del currículum per competències
CLA CLAI LLC LLE CM EA EF M AC C I ACI CLAM TID TIDI CM ACM M CLAS MI TIDM AA ACS CS AAI MM AIP TIDS AIPI AAM CIF MS CIFI AIPM SC AAS SCI LLC LLE CM EA EF M CIFM AIPS CM Àrees SCM CIFS CM SCS CS Cicles Inspecció del Vallès curs

15 Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2008-2009
El què ensenyar i el què avaluar en el desplegament del currículum per competències Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Competències CLA CT CS ID CS CE ViP MU EF TEC MA 1r d’ESO AC CLA1 2n d’ESO CLA2 TID AC1 3r d’ESO CLA3 AC2 M CLA4 TID1 4t d’ESO 4t d’ESO AC3 TID2 AA AC4 M1 TID3 M2 AIP TID4 AA1 M3 AA2 CIF M4 AIP1 AA3 AIP2 SC AA4 CIF1 AIP3 CT CS ID CS CE ViP MU EF TEC MA CIF2 SC1 AIP4 Àrees/ Matèries 1r CIF3 SC2 2n CIF4 SC3 3r SC4 4t Nivells

16 Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2008-2009
Contribució dels altres projectes a l’adquisició de la competència d’aprendre a aprendre Subcompetències 1.Tenir consciència de les pròpies fortaleses i debilitats 2.Ser conscient del que se sap i del que cal aprendre. 3.Tenir motivació i voluntat per superar les carències. 4. Exercir l’autoregulació i aprendre dels èxits i dels errors en les pròpies actuacions. 5.Exercir el pensament creatiu i la curiositat intel·lectual en la cerca de respostes als reptes que se li presentin. 6.Obtenir informació i construir-ne coneixement propi Habilitat de... Mantenir l’atenció. Mantenir la concentració. Memoritzar. Comprendre. Aplicar el pensament creatiu. Actuar amb curiositat Actuar amb responsabilitat Actuar reflexivament. Exercir l’autocrítica PAT Projecte Lingüístic Projecte innovació Tre. Síntesi Proj. Interdisc.

17 Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs 2008-2009
Maneres d’avançar en el desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum Una via deductiva Una via inductiva Comissió Pedagògica Comissió Pedagògica Graella de centre Graella de centre Graelles de cicle/nivell Equips docents de cicle o nivell Contrast amb les programacions de les matèries i les pràctiques a l’aula Cicles/Departaments i Comissió pedagògica Comissió Pedagògica Graelles d’etapa Contrast amb les programacions de les matèries i les pràctiques a l’aula Introduir millores a les programacions de les matèries i les pràctiques a l’aula Cicles o Departaments Cicles o Departaments Introduir millores a les programacions de les matèries i les pràctiques a l’aula Cicles o Departaments Graelles de nivell/cicle i d’etapa Comissió Pedagògica

18 EL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs EL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES cal prendre decisions sobre com ensenyar i com avaluar què ensenyar i què avaluar relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a relatiu a LES ESTRATÈGIES D’APRENENTATGE LES ESTRATÈGIES D’ENSENYAMENT LA GESTIÓ SOCIAL DE L’AULA L’E/A DELS CONTINGUTS DISCIPLINARIS L’E/A DE LES COMPETÈNCIES L’AVALUACIÓ Que conformen el Model didàctic

19 LA SELECCIÓ I LA SEQÜENCIACIÓ DELS CONTINGUTS ES FA...
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Què ensenyar i què avaluar relatiu a l’E/A dels continguts disciplinaris LA SELECCIÓ I LA SEQÜENCIACIÓ DELS CONTINGUTS ES FA... Aprenentatge disciplinari Aprenentatge competencial segons la importància, la presència i la utilitat en l’activitat quotidiana de l’alumnat segons la importància i la significativitat en la xarxa de continguts disciplinaris segons la lògica de l’aprenentatge de l’alumnat: del simple al complex del concret a l’abstracte del més proper al més distant del general al particular respectant la ZDP segons la lògica de l’àrea o matèria

20 Estratègies d’aprenentatge
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs APRENDRE ÉS... Transmissió d’informació Construcció i comunicació del coneixement Aplicació estratègica del coneixement incorporar i retenir la informació i les habilitats que el professor ensenya interioritzar la informació i desenvolupar les habilitats per fer-ne ús. saber quan i per a què és útil un coneixement. aplicar els continguts en contextos diferents dels que s’han après analitzar críticament el procés seguit: planificar, diagnosticar, regular i avaluar resultats repetir i memoritzar mecànicament treball individual desenvolupant les tècniques d’estudi que faciliten la retenció construir socialment el coneixement a partir del diàleg, compartint significats i conclusions construir socialment el coneixement i els processos d’aprenentatge prioritzar el recordar i el comprendre la informació,... És a dir, el saber. prioritzar l’ús del coneixement per explicar, demostrar, justificar, argumentar prioritzar activitats on calgui planificar, prendre decisions, emetre opinions o judicis

21 Estratègies d’ensenyament
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Estratègies d’ensenyament Estratègies expositives Estratègies interactives L’ACTIVITAT A L’AULA... la protagonitza l’alumnat: treball individual, en grup i amb el professorat la protagonitza el professorat es basa en projectes, resolució de problemes, simulacions, estudi de casos,... en els que l’alumnat elabora, estructura i organitza informació, individualment i col·lectiva. es centra en facilitar informació, elaborada, estructurada i organitzada es basa en explicacions, preguntes/resposta, lectures, treballs individuals i en petit grup prioritza la interacció espontània i el treball cooperatiu té una estructura fix: Inici, desenvolupament (explicació o lectura), exercicis i feines per a casa condicionada al moment de la seqüència i a les oportunitats didàctiques que es presenten

22 La gestió social de l’aula és...
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs La gestió social de l’aula és... Centralitzada Autònoma quan... L’activitat del professorat s’adreça a tot el grup i la de l’alumnat és individual La intervenció del professorat és discrecional i l’alumnat gestiona el treball del grup amb certa autonomia El treball en grup és esporàdic i per aplicar mecànicament aprenentatges anteriors L’alumnat i el professorat treballa prioritàriament en el context d’un grup (cooperatiu o no). En el global de la seqüència didàctica, l’aprenentatge individual es comparteix i interactua amb l’aprenentatge dels companys L’aprenentatge d’un alumne/a és independent del dels companys. El professorat predetermina continguts, tasques, espai i temps L’estratègia didàctica i la seva dinàmica condicionen decisivament continguts, tasques, espais i temps

23 L’avaluació serà... Centrada en la funció social Centrada en
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs L’avaluació serà... Centrada en la funció social Centrada en la funció pedagògica quan... es posa l’èmfasi en la finalitat certificadora de l’avaluació (classificar i seleccionar) es posa l’èmfasi en la funció diagnòstica i reguladora. La certificació és un producte més. l’avaluació inclou aproximacions qualitatives i globals sobre els processos d’aprenentatge i sobre els resultats ha de ser objectiva i ha de mesurar els aprenentatges amb precisió l’avaluació de resultats també té una component reguladora del procés d’aprenentatge de l’alumne/a i de les estratègies d’ensenyament aplicades. l’avaluació de resultats ha de servir fonamentalment per a la certificació. les activitats d’avaluació orienten cap a l’apropiació d’objectius, la comunicació de criteris d’avaluació i l’autorregulació les activitats d’avaluació de resultats estan clarament orientades a la qualificació les activitats d’avaluació s’integren en el procés d’aprenentatge i no es diferencien de les activitats d’aprenentatge les activitats d’avaluació són al final del procés d’aprenentatge l’avaluació és una funció exclusiva del professorat es proposen activitats d’avaluació mútua, de coavaluació i d’autoavaluació

24 Fases de la transposició didàctica
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Fases de la transposició didàctica Abstracte Reestructuració dels coneixements 3 Introducció de nous continguts 2 Aplicació del coneixement a situacions noves 4 Presentació d’objectius i exploració d’idees prèvies 1 Concret Simple Complex

25 Pauta per a l’anàlisi de les intencions i pràctiques docents
Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències curs Pauta per a l’anàlisi de les intencions i pràctiques docents Sobre la selecció i la seqüència dels objectius i continguts Es fan connexions entre els continguts i situacions amb una certa rellevància personal, social o cultural? S’incorporen, s’usen i es treballen, instruments bàsics procedents d’altres matèries com llengua i matemàtiques? S’incorporen o s’estableixen relacions amb continguts rellevants d’altres matèries? Sobre les estratègies d’aprenentatge i la gestió de l’aula Hi ha oportunitat perquè l'alumnat treballi en parella, petit grup, grup cooperatiu...? S’estimulen les discussions entre l'alumnat per prendre decisions o per anticipar, compartir, elaborar o sintetitzar aprenentatges ? L’alumnat té ocasió de planificar algun procés, de decidir sobre algun recurs o sobre alguna de les accions que cal fer per aprendre? Es contemplen activitats en les que l’alumnat explica i comparteix amb els companys el què ha après i els processos que ha seguit per aprendre? Sobre l’estratègia didàctica S'aborden problemes i fets de la vida real, fins i tot les seves implicacions socials? Es tracten qüestions d’actualitat? A l’inici de la unitat, seqüència o bloc d’activitats, es planteja alguna pregunta, debat, cas o testimoni? L’estratègia didàctica contempla que l’alumnat elabora, estructura i organitza informació, de forma individual i/o col·lectiva?  En la unitat, seqüència o bloc d’activitats, es contempla que l’alumnat apliqui els aprenentatges desenvolupats? L’aplicació d'allò que s'aprèn es proposa en contextos i situacions noves? Sobre l’avaluació S’expliciten els criteris d’avaluació? En el seu cas, es preveu que l’alumnat es mantingui actiu en aquesta explicitació? Hi ha alguna activitat orientada a l’apropiació dels criteris d’avaluació per part de l’alumnat? Es contemplen pràctiques que afavoreixen la implicació de l’alumne en l’avaluació del seu procés d’aprenentatge, de forma individual (autorregulació), compartida amb ela companys (avaluació mútua) o amb el seu professor o professora (coavaluació)?

26

27 Recull de preguntes sobre “Currículum i competències”
SE Sant Adrià del Besos Seminari de Caps d’estudis d’EI i EP Educació Infantil En quins aspectes canvia la manera de treballar a les aules? A Educ. Infantil sempre s’ha treballat de forma globalitzada i transversal, per tant, la metodologia emprada serà la mateixa? Abans els diferents tipus de llenguatge (plàstic, musical, verbal i matemàtic) s’especificaven en l’àrea de’ Intercomunicació i llenguatges. Ara, amb el nou currículum, queden reflectits a una àrea concreta? A quina? Com es marquen a l’horari de classe? El llenguatge musical ,en el cas que hi hagi especialista de Música, qui el programa i l’avalua? El tutor, l’especialista o conjuntament? Educació Primària Si l’àrea d’Artística l’imparteixen el tutor(Plàstica) i l’especialista de música (Música), s’ha de programar i avaluar conjuntament ja que pertanyen a una mateixa àrea, o bé per separat? De cara al curs vinent, respecte a l’ensenyament de les llengües, és convenient que un mestre tutor faci el català i el castellà, per tal de no aïllar les llengües? No es troben continguts conceptuals, vol dir això que tots són de caire procedimental i actitudinal. A les unitat didàctiques hi poden constar continguts de caire conceptual? Es podria fer una temporització de les 8 competències bàsiques al llarg de tota la Primària? O bé s’han de poder treballar totes al llarg de cada curs?

28 Generals per ambdues etapes
Al Decret no es concreten, per a cada àrea, els objectius específics de cada cicle. En l’elaboració de la programació general d’àrea, cal especificar els objectius de cada cicle? Si es que sí, d’on s’extreuen aquest objectius? Dels objectius generals d’àrea? Dels continguts? Quin nom reben els objectius : didàctics, d’aprenentatge...?  I a l’hora de programar que es té en compte primer les competències, el continguts, l’objectiu...?   En les unitat didàctiques, cal relacionar cada àrea amb les diferents capacitats que es treballen? I els continguts amb les capacitats? Cal que surtin sempre totes les competències?   Cal especificar a cada activitat la competència o competències que es desenvolupen o pot ser mes genèric?  Els eixos transversals formen part de les competències o bé són aliens i encara s’han d’especificar a cada programació?  Els anteriors ACI que ara són Plans d’Atenció Individualitzada.. com funcionen? Avaluació A la programació general d’àrea, cal concretar els criteris d’avaluació que es defineixen per a cada cicle? Quins tipus d’avaluació haurà de quedar reflectida a les programacions (inicial, sumativa, final...)? Com s’han d’elaborar els informes, tenint en compte que les programacions són per competències? Si la voluntat del nou Currículum és integrar la transversalitat dels aprenentatges, l’avaluació de les diferents àrees es farà de manera conjunta amb tots els mestres que hi estiguin implicats? Generals Arribarà a les escoles en format paper el nou currículum amb un exemple de segon nivell de concreció i orientacions metodològiques? (semblant al pistatxo) Hi haurà formació de mestres en referència a aquest tema, de la mateixa manera que hi va haver quan es va implantar la LOGSE?


Descargar ppt "El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES"

Presentaciones similares


Anuncios Google