Jornada d’Ambientalització de Centre de Menorca 01-02-2010 EXPERIÈNCIES D’AMBIENTALITZACIÓ Col·legi Nostra Sra. de la Consolació Ciutadella de Menorca
Parlarem de... La pàgina web mediambiental de l’escola Treballem per eixos: Participació en el concurs Col·legis sostenibles CEMEX Termoregulació horària individual
CUIDEM EL MEDI AMBIENT: la nostra pàgina mediambiental Col·legi Nostra Senyora de la Consolació Ciutadella de Menorca
Objectius de la pàgina web Potenciar la consciència mediambiental i treballar per millorar el nostre entorn des de la tasca educativa que duem a terme. Donar a conèixer el que fem i obrir espais de participació a tota la Comunitat Educativa i altres persones que ens visiten.
Però també ha estat una eina per... Documentar totes les accions que es realitzen al llarg del curs. Ordenar el que fem. Millorar la planificació de les activitats. Cercar i conèixer recursos que trobem dins la xarxa i posar-los a l’abast de tothom.
L’enllaç és... www.mediambientconsolacio.jimdo.com
Col·legi Nostra Senyora de la Consolació Ciutadella de Menorca TREBALLEM PER EIXOS: Participació en el concurs Col·legis sostenibles CEMEX Col·legi Nostra Senyora de la Consolació Ciutadella de Menorca
Enguany participem en el Concurs Col·legis Sostenibles que organitza l’empresa CEMEX. Aquest concurs s’organitza en quatre eixos de treball que es desenvolupen al llarg del curs: L’aigua L’electricitat El paper El reciclatge
Dins del projecte ecoambiental de l‘escola es treballaven aquests eixos i la participació en el concurs ens ajuda a millorar les accions educatives i de sensibilització envers aquests. Treballar per eixos, que es desenvolupen en mesos concrets, també possibilita una major implicació dels alumnes i poder donar més ressonància a alguns aspectes del nostre treball educatiu ecoambiental.
Com a exemple del treball per eixos us presentem: Novembre: mes de l’aigua Partir del que ja fem a l’escola. Reflexionar sobre l’ús de l’aigua i com podem estalviar-ne. Visitar el Bus de l’aigua de la Cam. Posar ampolles dins les cisternes dels WC. Elaborar missatges i adhesius per ambientar el centre i enganxar als lavabos.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE Col·legi Nostra Senyora de la Consolació Ciutadella de Menorca
Presentació del Projecte Aquest projecte va sorgir fa dos cursos a la nostra escola. Gràcies a l’enginy d’un professor, les idees dels alumnes i el seu treball conjunt hem fet possible la TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL SEGON PIS, enguany els alumnes treballen per instal·lar-ho al primer pis.
Tenim un problema... La regulació de la temperatura de cada classe es feia per plantes, això donava com a resultat: aules amb molta temperatura i aules fredes, creant un consum innecessari i sense tenir confort a certes aules.
+ PROBLEMA: REGULACIÓ DE TEMPERATURA PER PLANTES AULES FREDES AULES AMB MOLTA TEMPERATURA NO CONFORT + CONSUM INNECESSARI
CONTROLAR DE MANERA INDIVIDUAL LA TEMPERATURA DE CADA AULA/ESPAI Solució CONTROLAR DE MANERA INDIVIDUAL LA TEMPERATURA DE CADA AULA/ESPAI TENINT EN COMPTE: EL SEU ÚS (LA PROGRAMACIÓ HORÀRIA DE CADA DIA DE LA SETMANA) LA TEMPERATURA EN AQUELL MOMENT DE CADA AULA
COM? Aquest va ser el repte que un professor de l’escola es va posar, i ho va resoldre amb un sistema de termoregulació individual en el qual els alumnes de 4rt d’ESO de Tecnologia col·laboren. La Conselleria de Medi Ambient ens va atorgar una subvenció per a desenvolupar el projecte.
Els elements d’aquest projecte són: El capçal que obre i tanca el radiador El sensor de temperatura a cada aula/espai El mòdul central al passadís de cada planta Un sistema amb 3 programes informàtics
El capçal del radiador El capçal de cada radiador s’obre o tanca en funció de l’ordre que envia el sensor
El sensor de temperatura FUNCIONS: Controlar els radiadors en funció de la programació horària de cada dia de la setmana i de la temperatura dins l’aula. Indicar la temperatura d’aquell moment i la intensitat a la qual els radiadors funcionen.
Consta de diferents elements: L’elaboració dels sensors de temperatura la realitzen els alumnes de 4rt d’ESO a la classe de tecnologia. A més, han participat en el seu disseny en col·laboració amb el professor. Consta de diferents elements: Una placa de baquelita Una pantalla de cristall líquid Una capsa de plàstic
EL FOTOLIT AQUEST DISSENY ÉS ORIGINAL DEL TREBALL A L’AULA DE TECNOLOGIA. EL FOTOLIT ES FA EN PAPER DE TRANSPARÈNCIA
INSOLACIÓ PER MARCAR EL FOTOLIT A LA PLACA DE BAQUELITA
PLACA DE BAQUELITA REVELADA REVELAT DE LA PLACA PLACA DE BAQUELITA REVELADA
DIFERENTS FASES DEL PROCÈS D’ELABORACIÓ DE LA PLACA: PART ANTERIOR
DIFERENTS FASES DEL PROCÈS D’ELABORACIÓ DE LA PLACA: PART ANTERIOR – FENT FORATS A LA PLACA
DIFERENTS FASES DEL PROCÈS D’ELABORACIÓ DE LA PLACA: PART ANTERIOR – SOLDANT COMPONENTS
DIFERENTS FASES DEL PROCÈS D’ELABORACIÓ DE LA PLACA: PART ANTERIOR – INSTAL·LACIÓ DE LA PANTALLA DE CRISTALL LÍQUID
DIFERENTS FASES DEL PROCÈS D’ELABORACIÓ DE LA PLACA: PART POSTERIOR
MARCANT LA CAPSA PER FER ELS FORATS DE LA PANTALLA LA CAPSA DEL SENSOR MARCANT LA CAPSA PER FER ELS FORATS DE LA PANTALLA
El resultat: El sensor instal·lat a l’aula
CONNEXIÓ AMB EL MÒDUL CENTRAL DEL PASSADÍS SENSOR CAPÇAL
El mòdul central FUNCIONS Guardar tota la programació horària de funcionament de cada classe. Enviar als sensors de les aules l’activació dels radiadors.
Consta de diferents elements: Un rellotge de temps real Una bateria per mantenir l’hora en cas de manca d’alimentació. Un xip amb un programa informàtic fet en llenguatge C, gravada en una memòria no volàtil (no s’esborra si marxa el llum)
El sistema informàtic Consta de tres programes informàtics i ha estat dissenyat pel professor de l’escola.
2n: Situat dins un xip del mòdul central. Fet en llenguatge “C”. 1r: Situat dins l’ordinador que serveix per programar tot el sistema i veure el seu estat en temps real. Consta de: Una base de dades (Access) Un programa en Visual basic que extrau la informació de la base de dades i l’envia al mòdul central de cada planta. 2n: Situat dins un xip del mòdul central. Fet en llenguatge “C”. 3r: Situat dins de cada sensor de temperatura. Fet en llenguatge “C”.
XIPS PROGRAMADOR
Pantalla per veure l’estat de les aules En vermell les aules en funcionament
Programació Acces que s’envia al xip del mòdul central
Programació Acces dels dies festius
Funcionament del sistema
Envia l’hora i la programació a EL SISTEMA CENTRAL Envia informació a EL MÒDUL CENTRAL Envia l’hora i la programació a EL SENSOR DE CADA AULA Mesura la temperatura i té en compte la programació per CONNECTAR O DESCONNECTAR ELS RADIADORS INFORMA AL MÒDUL CENTRAL SI HA DE CONNECTAR O NO LA CALDERA LA SEVA TEMPERATURA
Moltes gràcies per la vostra atenció