Conseqüències del model de mobilitat actual

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Mobilitat sostenible Per començar a pensar-hi dades, informació, idees...
Advertisements

Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
La qualitat, garantia de millora.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
LES PLANTES.
Política ambiental El cas Balear Anna Campos Alba Lladós Ramon Nos.
L´energia.
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
Central solar (parque El Coronil)
PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
AIGUA I ACTIVITAT FÍSICA
Anàlisi cost-benefici d’implantar el tramvia en el tram central de l’avinguda Diagonal entre plaça Francesc Macià i plaça de les Glòries.
La tecnologia i la seguretat viària
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Víctor Orellana Iván de los ríos José David carranza
MANUAL NOMINAPLUS.
Jose Angel Leon Toni Marquez
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
Tema 6: L’ENERGIA.
Jornada Cloenda Esports
i el que no es pot avaluar
EFECTES DELS PEATGES DE LA C-32 (AUTOPISTA PAU CASALS) A LES ECONOMIES TERRITORIALS Frederic Lloveras Oriol Biosca
LA PLUJA ÀCIDA.
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
El canvi climàtic CURS
Aportacions de les enquestes de camp
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Tema 2. DIVISIBILITAT.
El mercat de treball a la ciutat de Girona
PÈRDUES AUDITIVES PER SOROLL
Europa aposta pel ferrocarril
Materialisme històric
Sector secundari a) Definició de sector secundari.
Objectius Disposar d’informació que ens aproximi a estimar el cost mitjà i la seva variabilitat en relació amb les diferents línies d’activitat i sobre.
2ª Qüestió: Quin tipus de mesures cal distingir
MODIFICACIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
PLA DE MOBILITAT URBANA DE GIRONA
PERQUÈ NO ENS FOTIN EL TREN La Garriga, 14 de desembre de 2015
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
III Jornada de transport sanitari
Els sous de les dones a CATALUNYA
Mobilitat 1996 S’ha elaborat una matriu de viatges 1996 entre municipis a partir de les dades de l’EMO 96, l’EMQ 96 i dels operadors. La mobilitat obligada.
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
La formació professional, una opció de futur i amb futur
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
Com preparar una unitat per a l’avaluació
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
BIODIVERSITAT A L’HORT
Les taules de multiplicar
PRESENTACIÓ DEL PROJECTE GESMOPOLI
OFICINES FACILITADORES DE LA MOBILITAT A LES COMARQUES DE GIRONA
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
L’HANBOL.
L’ ELEFANT.
TEMA 7. COMPRES, VENDES I EXISTÈNCIES
Informe Observatori Barcelona 2016
La vulneració dels drets socials
Llengua catalana i literatura
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
La Gestió dels Camps de Futbol
Gestió del coneixement
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Quines actuacions duem a terme per prevenir riscos?
Pluja àcida.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

Conseqüències del model de mobilitat actual

Accés dels treballadors i treballadores a la feina Impactes ambientals: Emissions, soroll, ineficiència energètica,.. Impactes socials: Exclusió laboral Accidentalitat in itinere Impactes econòmics: Pèrdua de competitivitat Costos de la mobilitat

Impactes ambientals Consum ineficient d’energia Els automòbils són els vehicles menys eficients en termes energètics, especialment quan es fan servir per transportar només una o dues persones

Les emissions Comparació de les emissions entre el cotxe i l’autobús (per passatger i per quilòmetre) Compost Cotxe Autobús CO2 diòxid de carboni 240 70 CO monòxid de carboni 21 1 HC hidrocarburs 2,9 0,5 NOx òxids de nitrogen 1,5 0,9 Font: Unió Internacional del Transport Públic (UITP) El nombre de morts per malalties derivades de la contaminació atmosfèrica a les ciutats d’Europa iguala actualment al nombre de morts per accidents de trànsit. El soroll La mesura de la pressió sonora Font sonora Nivell en decibels (dB) Sensació objectiva Avió comercial enlairant-se 130 Dolor Cotxe a 100 Km/h 100 Molèstia greu Motocicleta accelerant 90 Carrer amb trànsit normal 70 Molèstia Conversa normal 50 Plaer Font: “La Mobilitat Sostenible”. Ajuntament de Barcelona Un sol cotxe a 4.000 r/min fa el mateix soroll que 32 cotxes a 2.000 r/min

El cotxe, un recurs desigualment repartit Impactes socials: Exclusió laboral El cotxe, un recurs desigualment repartit No tothom pot fer servir un cotxe: Cal el permís de conduir La disponibilitat de cotxe tampoc no cobreix la totalitat de la població. Dones Joves Immigrants Col·lectius exclosos

La desigualtat d’oportunitats: el resultat de l’exclusió Un mercat laboral territorialment limitat. Les persones que no poden usar el vehicle privat es troben amb un mercat de treball territorialment limitat, i per tant l'abast per aconseguir una feina se centrarà primer en l'espai que és possible abastar sense necessitat de disposar de mitjans de transport motoritzats. b) Impossibilitat de mobilitzar els recursos humans disponibles. Els principals col·lectius afectats són els grups que presenten més dificultats d'inserció en el mercat laboral (taxes d'activitat més baixes i les d'atur més altes del conjunt de població activa). c) Feines perdudes Aquest resultat pot donar-se al llarg de tot el procés de la cerca de feina.

Impactes socials: Accidentalitat in itinere ACCIDENT DE TREBALL: “ Tota lesió corporal que sofreix un treballador per compte aliè amb ocasió o com a conseqüència del seu treball, tant en el trajecte del seu domicili al centre de treball i viceversa (in itinere), com dintre d’aquest”. Què s’entén per accident in itinere i accident in missió? Accident in itinere; es produeix a l’inici de la jornada laboral o durant la tornada al domicili després de la feina. Accidents en treball-missió; es produeix en un desplaçament motivat per la pròpia activitat productiva. Els accidents in itinere són el principal motiu de sinistralitat laboral amb resultat de mort.

Nombre d’accidents in itinere Accidents in itinere en el període del 2000 – 2007 a la província de Lleida Nombre d’accidents in itinere 665 accidents/any Any Font: Web Generalitat de Catalunya. Dpt. de Treball.

Accidents in itinere mortals Nombre d’accidents 8 accidents mortals/ any Any Font: Web Generalitat de Catalunya. Dpt. de Treball.

Accidents mortals dins la jornada laboral i accidents in itinere mortals Nombre d’accidents 22 accidents mortals/ any 30 28 24 23 23 21 16 13 *Hem de tenir en compte que dins dels accidents mortals en jornada laboral hi trobem inclosos els accidents mortals in missió. Font: Web Generalitat de Catalunya. Dpt. de Treball.

Impactes econòmics: Costos de la mobilitat Segons un estudi publicat per CCOO es calcula una despesa directa de 0,4 € per cada quilòmetre recorregut en cotxe. Costos directes aproximats per quilòmetre, en cotxe: Combustible 0,07 € Lubrificants 0,01 € Pneumàtics 0,01 € Manteniment i reparacions 0,02 € Propietat 0,15 € ITV 0,01 € Assegurances 0,07 € Aparcament 0,06 € ------------------------------ Total costos directes 0,4€ per quilòmetre recorregut. Costos indirectes: Temps invertit en el trajecte, inversions en infrastructures, accidents, contaminació acústica, atmosfèrica,..

COMPARACIÓ DE DESPESES ENTRE ANAR EN TRANSPORT PÚBLIC I ANAR AMB COTXE PRIVAT Si tenim en compte que de mitjana es realitza un desplaçament aproximat de 5 km per trajecte, resulta que si un treballador o treballadora realitza dos viatges al dia gastarà 968 € l’any (22 dies al mes, 11 mesos l’any). En canvi, el cost que suposa realitzar aquests desplaçaments en transport públic seria de 275,88 € anuals, tenint en compte que s’utilitzi la T-10 que té un cost de 5,70 €, i que cada trajecte té un cost de 0,57 €. D’aquesta manera l’estalvi és de 692,12 € l’any.

Utilitzant el transport públic EXEMPLE: Una persona que viu a la plaça dels Pagesos de Lleida i treballa en una empresa del polígon industrial El Segre, al carrer Josep Segura i Farré. Utilitzant el cotxe Utilitzant el transport públic Costos directes aproximats per quilòmetre, en cotxe: Total costos directes 0,4€ per quilòmetre recorregut. Aquesta persona que viu a la plaça dels Pagesos de Lleida recorre una distància de 6,5 km en cotxe fins arribar al carrer Josep Segura i Farré. Despesa diària de 2,6 € d’anada i uns altres 2,6 € de tornada, cosa que li suposa uns 5,2 € diaris per accedir al seu lloc de treball. Costos per trajecte en l’autobús dels polígons: Targeta bus T-10 5,70 € (0,57 € trajecte) Total costos per trajecte 0,57 €. Aquesta mateixa persona que viu a la plaça dels Pagesos de Lleida pot accedir al seu centre de treball amb l’autobús dels polígons. Despesa diària de 1,14 € (0,57 € d’anada i uns altres 0,57 € de tornada) per accedir al seu lloc de treball. Despeses diàries cotxe 5,2 € Despeses anuals cotxe 1258,4 € Despeses diàries bus 1,14 € Despeses anuals bus 275,88 € Estalvi 4,06 € diaris 982,52 € anuals

MOLTES GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ Laia Cuadrat Gabinet Higia Salut i Treball – CCOO Terres de Lleida