Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM Per a ampliar.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
6 Claves para una buena integración de las TIC en los centros docentes
Advertisements

Las TIC al servicio de la Orientación Escolar
Los trabajos en grupo y el aprendizaje colaborativo
Claves del cambio educativo: Tecnología y Metodología Currículum y Evaluación Formación del profesorado ¿Por qué la Tecnología en Educación hoy? ¿Qué.
Pere Marquès (2010). UAB - grupo DIM Para ampliar la información : HACIA.
¿POR QUÉ las TIC en EDUCACIÓN?
HACIA UN MANUAL DE BUENAS PRÁCTICAS PARA “APRENDER HACIENDO “
Pedagogía en el centro de la transformación
10 recomendaciones para trabajar con las TIC en ESO
Docente 2.0 =.
¿Por qué TIC en Educación?
¿POR QUÉ las TIC en EDUCACIÓN? ¿Qué son las TIC? ¿Qué aportan a la sociedad? Su impacto en Educación. Enseñar y aprender con TIC. ¿Por qué las utilizamos?
Aulas 2.0 en el marco de un currículum bimodal
Integración de las TIC en los centros docentes
6 Claves para una buena integración de las TIC en los centros docentes Dr. Pere Marquès (UAB) PERE MARQUES 2007.
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
¿POR QUÉ las TIC en EDUCACIÓN? Pere Marquès (2010). UAB - grupo DIM Para ampliar la información :
UNIVERSITAT DE BARCELONA Última actualització, octubre 2004 Grup d’Innovació Docent GID-CAV.
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
ETC1 1er parcial Resultats enquestes Anàlisi de resultats Accions a prendre.
PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
Claves del cambio educativo: Tecnología y Metodología Currículum y Evaluación Formación del profesorado Pere Marquès (2013). UAB - grupo DIM
TECNOLOGIA EDUCATIVA Oliver Infante Lara Kristina Lee Overcast
Projecte EduCAT 1x1: Desplegament exploratori del model 1:1 i els llibres de text en format digital Xavier Kirchner – Fundació Catalana per a la Recerca.
“El temps és el recurs més important; Qui no el sap administrar, no sap administrar res” Peter Drucker.
CONTEXTUALITZACIÓ I GESTIÓ DE L’AULA DIGITAL Román Rodríguez Cap de projectes del CETEI 30 de juny de 2010.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
Tallers d’intercanvi d’experiències
Pràctica 17 Reflexions Maria Gisbert, Llorenç Godia, Mariona Kiskeri i David González.
La llengua amb les TAC…. UN NOU MODEL SOCIAL ELS DOCENTS NO ENS PODEM QUEDAR ATURATS DAVANT ELS CANVIS SOCIALS. LA TECNOLOGIA ÉS EN TOTS ELS ÀMBITS (administratiu,
ASSIGNATURES DE LLIURE ELECCIÓ EN ENTORNS VIRTUALS O SEMIPRESENCIALS (INTERCAMPUS, METACAMPUS, CAMPUS GLOBAL O INTRACAMPUS). Dos exemples: DOCUMENTACIÓN.
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
Competencia digital La competencia digital es la combinación de conocimientos, habilidades (capacidades), en conjunción con valores y actitudes, para alcanzar.
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
Cap a un currículum bimodal V.4 ”Aprendre fent, amb apunts i Internet, i retenir vocabulari” Pere Marquès (2013). grup DIM-UAB
Com aprofitar el valor afegit de la tecnologia a l’educació: pissarres digitals, aules 1x1, recursos multimèdia, web 2.0 Jornades: Les TIC i el canvi.
Recerca “LA PISSARRA DIGITAL A L’AULA DE CLASSE”
APRENENTATGE MULTINIVELL
Recursos Informàtics en Història
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Antecedents (el context) Centre IATIC
Societat Catalana de Pedagogia
PETITS REPORTERS Títol.
@sebastiani64.
Les destreses TIC que necessita un professor multilingüe... Ara i sempre! Pere Marquès (2012). Grup DIM-UAB Per a ampliar.
INSTITUT GUILLEM DE BERGUEDÀ
INSTITUT GUILLEM DE BERGUEDÀ
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Grups interactius a L’Esquitx
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
MODELS DIDÀCTICS d’aplicació de les TIC a l’aula
Seminari d’Educació Especial
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
Coneixements i idees previs
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM Per a ampliar la informació : El per què de la Tecnologia a l’Educació avui Què és el curriculum bimodal? Quina tecnologia tenim / volem a les aules? Eines TIC i el seu valor afegit: pissarra digital, aules 1x1, plataforma educativa, llibre de text digital Què podem fer amb aquests recursos? El professorat: formació i voluntat de canvi

SO - IMATGE INFORMÀTICA mass media multimèdia telemàtica REALITAT VIRTUAL VIDEOJOCS RTV TELEFONIA MÒBIL SATÈL.LIT ROBÒTICA BASES DE DADES EDICIÓ DIGITAL FULL DE CÀLCUL TELECOMUNICACIONS VÍDEO Pere Marquès (2014) INTERNET LES TECNOLOGIES DIGITALS (TIC) TECNOLOGIES de la INFORMACIÓ i la COMUNICACIÓ WEB 2.0, XARXES DISPOSITIUS DIGITALS XARXES SOCIALS REALITAT AUMENTADA

ciberespai món físic CIBERESPAI: UN MÓN PARAL.LEL ON TAMBÉ VIVIM sense distàncies, global accés sempre mediat JO accés immediat: els sentits l’espai estableix límits MÓNS SOCIALS canals de comunicació fonts d’informació tempsnecessitats imaginació experiència sabers MÓN PERSONAL aliments objectes Internet xarxes socials omnipresent amb dispositius mòbils

PRODUCTIVITAT: ràpid, fiable Elaborar recursos didàctics AUTOMATITZAR TREBALLS, interactivitat ENMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) PROCÉS DE DADES local / on-line FONT D’INFORMACIÓ CANAL DE COMUNICACIÓ presencial /on-line RECURSOS INFINITS “al núvol” Informació, noticies, música, pel.lícules… Activitats interactives, jocs… NOUS LLENGUATGES: hipermèdia, SMS… COMUNICAR/FORMAR: Mòbil, , xat, videoconferència, foros, xarxes socials, EVA Pissarra digital, lector de documents PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube, 2.0 Blog de centre, xarxes socials GESTIONS, TREBALL, OCI, APRENDRE Pere Marquès (2014) INSTRUMENTS DIDÀCTICS i d’esbarjo QUÈ ENS APORTEN LES TIC? (en tot moment, a tot arreu... MOLTA AUTONOMIA) dispositius mòbils CIBERESPAI xarxes socials

6 RAONS PER A USAR TIC A L’EDUCACIÓ COMPETÈNCIA DIGITAL INFORMACIONAL de l’alumnat PRODUCTIVITAT personal / grupal recurs didàctic: INNOVACIÓ METODOLÒGICA Hi ha 30% fracàs escolar COMUNICACIÓ ACTUACIÓ al ciberespai buscar informació fer coses millorar ensenyança i aprenentatge tractar la diversitat Pere Marquès (2012) la societat exigeix… usem TIC… quan aportin VALOR AFEGIT ACTUALITZACIÓ CURRICULAR TIC a les assignatures APRENENTATGE CONTINU ús intel·ligent amb criteri multipresencialitat memòria auxiliar i-person

Els dispositius digitals són instruments útils Permeten “fer més coses” Però no garanteixen els aprenentatges Els aprenentatges depenen de l’activitat mental que realitza cada alumne metodologia, activitats, materials, acció docent DISTINGIR: TECNOLOGIA i METODOLOGiA nous recursos requereixen noves metodologies Pere Marquès (2013)

NOUS OBJECTIUS /CONTINGUTS conceptes, fets, idiomes competències,TIC, emocional aprenentatge continu autonomia, valors NOVES EINES TIC pissarra digital, continguts digitals aula 2.0, plataforma educativa EVA sempre Internet Nova AVALUACIÓ nous criteris, memoritzar i fer “amb la memòria auxiliar” (apunts, Internet) NOVA ORGANITZACIÓ INFRAESTRUCTURES NOVES METODOLOGIES grupal: projectes, rols entorn (local/global) individual: casa, escola Pere Marquès (2013) CANVIS A L’EDUCACIÓ A L’ERA INTERNET

FINALITATS DE L’EDUCACIÓ (ahir) 2. CONTEXT CULTURAL físic emotiu - volitiu inteligència Pere Marquès (2011) 1. JO COMUNICAR ACTUAR CONÈIXER social artístic vocabulari comprendre conviure r resoldre problemes curiositat crític alegre, optimista, perseverant moral - espiritual DESENVOLUPAMENT llenguatge INSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTS creatiu π²

FINALITATS DE L’EDUCACIÓ (avui) 2. CONTEXT CULTURAL físic emotiu - volitiu inteligència Pere Marquès (2011) 1. JO COMUNICAR ACTUAR CONÈIXER social artístic vocabulari comprendre conviure r resoldre problemes curiositat crític alegre, optimista, perseverant moral - espiritual DESENVOLUPAMENT llenguatge INSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTS creatiu π²

MEMÒRIA CEREBRAL i magatzem d’habilitats i centre de pressa de decisions INTERNET Pere Marquès (2013) Estem evolucionat a ”i-persons” sempre connectats a Internet El nostre coneixement abarca la nostra memòria i la nostra memòria auxiliar comunicar www informació xarxes els meus apunts a Internet en blog, wiki portafol.li… EVA einesTIC INSTRUMENTS AVUI SEMPRE ACCESIBLES L’experiència es pot emmagatzemar a la memòria i també a la memòria auxiliar + MEMORIA AUXILIAR PERSONAL (MAP) els meus apunts en paper els meus apunts en pendrive

Una avaluació inadequada falsejarà el rendiment acadèmic Avaluem bé? Apliques el currículum bimodal? Els dispositius digitals són útils Però no garanteixen els aprenentatges L’aprenentatge depèn de l’activitat mental que realitza cada alumne metodologia, activitats, materials, acció docent DISTINGIR : APRENENTATGE I RENDIMENT ACADÈMIC Pere Marquès (2013) avaluació: què, com… El rendiment acadèmic depèn del què se sap i de l’avaluació

+ TUTORÍA : detecta dificultats i orienta intel.múltiples, desenvolupament sociabilitat, autoestima, emocions, motivació, família ACTIVITATS PRÀCTIQUES ACTIVITATS PRÀCTIQUES COMPETENCIALS 1. SABER FER Pere Marquès (9-2014) consultant: apunts, llibres, Internet i elaborar uns “apunts`personals” VOCABULARI BÀSIC conceptes, persones, fets, dades (glossari d’assignatures) 2. MEMORITZAR + fer MOLTES ACTIVITATS amb auto/co/hetero AVALUACIÓ CONTINUADA i exàmens-control Bimodalitat metodològica i a l’avaluació i fer un “glossari personal” comprendre, usar, explicar (memorització reconstructiva) CURRICULUM BIMODAL: 2 tipus d’activitats fer exercicis, llegir, expressar-se... EXPE RIÈN CIA individuals i col.laboratives: cercar informació, investigar, aplicar, valorar, crear, projectes, problemes, rols Exàmens teòrics: 70% de les preguntes seran sobre el glossari Exàmens pràctics: es poden usar els apunts

PISSARRA DIGITAL + lector documents CONTINGUTS + instalacions Pere Marquès (2010) PLATAFORMA Intranet + CIBERESPAI campus EVA col.laboratiu omnipresent, no hi ha parets pissarra copiadora mirall màgic compartir/debatre llibre digital, recursos multimèdia, activitats interactives autocorrectives QUINS RECURSOS TENIM? DISPOSITIUS DIGITALS netbook, tauleta, smartphone BYOD la meva memòria externa PLE, web 2.0, apps sempre disponibles ENTORN FÍSIC accés des de casa

1.Pissarres digitals a TOTES les aules i lector de documents. 2.Recursos didàctics, llibres digitals… 3.Enfocament curricular bimodal. 4.Formació inicial indispensable de TOT el professorat. 5.Professor coordinador TIC. 6.Incloure les competències digitals al currículum. 7.Aules d’informàtica suficients (segons necessitats). FULL DE RUTA INICIAL PRIMERES ACTUACIONS 8.Ordinadors de suport a les aules i carros de portàtils o tauletes digitals. 9.Plataforma educativa de centre, portal… 10.Formació bàsica dels professors. 11.Aules 1x1 i portàtils pels professors. 12.Tècnic de manteniment. 13.Formació complementària a la carta. 14.Avaluar l’ús de les TIC i el seu impacte en els aprenentatges. I PROGRESSIVAMENT…

QUÈ ENS APORTEN LES PDI? Projectar informació de l’ordinador, Internet, DVD, lector de documents… PDI = 2º monitor de l’ordinador. Amb el punter a manera de ratolí, des de la PDI es pot controlar l’ordinador. Amb el punter a manera de llapis, fer anotacions sobre les imatges projectades i emmagatzemar-les després. Bancs d’imatges/multimèdies, fons de pantalla i altres recursos didàctics interactius. Un programa editor multimèdia que permet elaborar presentacions i materials didàctics interactius. Altres funcionalitats: gravadora de vídeo, lupa, cortines i enfocaments, captura de pantalles, conversió text manual a text imprès... PD Pere Marquès (2008)

Quin paper assignem a dispositiu digital? Quina autonomia d'ús té l'estudiant a classe? - Els dispositius digitals només els utilitzen els alumnes quan ho indica el professor. La resta del temps estan guardats. - Aquest és el model d'ús més habitual, i el que recomanem per a tota l'etapa de l'ensenyament obligatori. - D'aquesta manera podem estar atents al treball dels estudiants quan autoritzem el seu ús, i evitarem distraccions. - Els alumnes utilitzen els dispositius quan ells ho consideren oportú, doncs integra el seu "memòria auxiliar" i constitueix un recurs personal per a l'aprenentatge i la vida en general. -El dispositiu ha de ser de propietat de cada alumne, que el portarà cada dia a les classes. -Els estudiants han de ser responsables i respectar les normes Pere Marquès (2012) AULES 2.0: MODELS FUNCIONALS 1x1

Cal integrar TIC, noves metodologies i avaluació. Controlar els alumnes davant del dispositiu digital (DD), evitar distraccions, perills d’Internet… Ús de les TIC quan aporten valor afegit. Pere Marquès (2010) 20% explicacions del professor amn PD 30 % exposicions treballs alumnes amb PD 30% treball individual/grupal amb DD 20% treball individual/grupal sense DD Ús del DD: llibre (font d’informació) quadern de treball (editor), per a crear, comunicar-se, treballar col.laborativament... Ús de la PD (pissarra digital): compartir, corregir, debatre (treball col.laboratiu) Cal: més temps (preparar classes,corregir); Repartir rols als alumnes (corregir, col.lega-tutor, assessor-TIC, professor…). Preveure plans B per avaries PCs, virus, problemes d’Internet… 20% aprenentatge per recepció 50 % treball col.laboratiu (20% grup homogeni/ 30% grup heterogeni) 30% treball individual ASPECTES DIDÀCTIC-ORGANITZATIUS

ALGUNES PROPOSTES DIDÀCTIQUES PLE blog de l’alumne portafol.li digital memòria auxiliar alumnes busquen recursos i els exposen exposició magistral del professor alumnes professor: creen recursos, exposen, pregunten presentació de treballs grupals, webquest correcció d’exercicis (PD, lector docs) exercicis autocorrectius simuladors (llibre digital) amb valor afegit Pere Marquès (2010) diari de classe wiki glossari company tutor Noves possibilitats

MÉS PROPOSTES... AMB LLIBRES DIGITALS fer síntesis del LLD al blog personal exposició magistral del professor amb LLD a la PD alumnes preparen una bateria de preguntes amb LLD alumnes amb LLD fan una presentació multimèdia a la PD estudiar i fer els exercicis del LLD fer una wiki glossari entre tots amb el LLD Pere Marquès (2010) fer exercicis del LLD entre tots a la PD examen o contestar preguntes amb LLD exposició magistral dels alumnes amb LLD a la PD

HEXÀLEG PER A L’ÚS DIDÀCTIC D’AULES 1X1 Les TIC (com el llibre o la pissarra) no asseguren els aprenentatges, que depenen de les activitats que fan els alumnes. 1.Planificar bones activitats d’aprenentatge y començar per activitats senzilles (de poca complexitat TIC). Les TIC ens poden donar més problemes que el guix i el quadern i ens poden exigir (sobretot al principi) més temps. 2.Usar TIC només quan ens aportin VALOR AFEGIT: aprenentatges, implicació de l’alumnat, facilitació de la docència 3.Si no hi ha TIC adequades (p.e. Internet lent), no les usem. 4.Abans de crear material didàctic, veure d’usar l’existent. Les TIC poden donar més autonomia i participació a l’alumnat. 5.Que 2 alumnes siguin “assessors TIC”: per a connectar la PDI, donar suport a companys, resoldre problemes TIC a classe 6.Que alumnes adoptin el rol de professor: ensenyar, orientar, corregir, buscar/crear materials… quan sigui possible. I comentar i compartir amb altres companys serà la millor ajuda.

Pere Marquès (2010) QUÈ DIU LA PEDAGOGIA? l’ aprenentatge depèn de les activitats que es fan (s’aprèn fent) i de l’esforç en aprendre … però la seva eficàcia depèn del com i per a què s’usin: metodologia i adequació les TIC enriqueixen l’ensenyament / aprenentatge tradicional i aporten recursos i noves activitats… professor mediador, acció centrada en l’estudiant i les competències alumne participatiu, amb iniciativa i autonomia, tenaç i responsable, s’autoavalua aprenentatge personal i en col.laboració (comunitat aprenentatge), espais i temps flexibles tasques aplicatives i contextualitzades per a construir coneixement imaginació, creativitat expressió, ètica reflexió crítica aprendre a aprendre metodologies i recursos diversos, avaluació continua no memorística Aspectes a considerar avui i també fa 100 anys (Escola Nova)

Considerarà els aspectes bàsics de maneig dels recursos, però serà bàsicament didàctica (metodologies). Es realitzarà al llarg de 2 anys: 6 seminaris trimestrals en el propi centre. En els seminaris: –El formador introduirà models didàctics i recursos. –Cada professor comentarà com ha utilitzat les AULES 1x1 durant el trimestre i exposarà preguntes y problemes. –El formador veurà d’oferir solucions. Entre seminaris, els professors aplicaran els models didàctics a les seves classes. Un professor (en contacte amb el formador) assumirà el rol d’assessor-TIC per a ajudar-los. Aquesta formació presencial es complementarà amb cursos on-line d’ampliació. Abans d’iniciar aquesta formació, el professorat tindrà les competències didàctiques i digitals (escriure, navegar, ) bàsiques Pere Marquès (2010) FORMACIÓ DEL PROFESSORAT

COMPETÈNCIES TIC imprescindibles COMPETÈNCIES TIC imprescindibles pel professorat (estudi del GRUP DIM-UAB 2009)GRUP DIM-UAB 2009 Gestió bàsica de l’ordinador-1: nocions bàsiques de hardware i del sistema operatiu utilitzat. Escriptori, arxius i carpetes. Antivirus. Gestió bàsica de perifèrics-1: canó, impressora, micròfon, fotos... Ús bàsic d’un editor de textos: negreta i colors, lletra i mida, tallar i enganxar, guardar i recuperar, imprimir, corrector, imatges… Navegar per Internet, usar un buscador, copiar/descarregar i imprimir materials. Ús segur i crític d’Internet. Ús bàsic del correu electrònic: enviar i rebre amb adjunts en un sistema webmail, agenda... Gestió bàsica de la intranet del centre: impressió, accés a materials... Coneixement i aplicació a l’aula de models didàctics d’ús de les TIC (pissarra digital, webquest...). Coneixement de repositoris de recursos sobre l’assignatura impartida, valorar-los i seleccionar-los. Conèixer sobre drets d’autor, llicències... Ús habitual de les TIC per a realitzar diverses tasques de la funció docent: buscar informació, preparar material per a la classe, comunicar-se amb professores i alumnes, gestió de tutoria, formació/xarxes docents... Pere Marquès (2008)

ALTRES COMPETÈNCIES TIC desitjables Gestió bàsica de l’ordinador-2: Instal.lar i actualitzar programes i pluging Gestió bàsica de perifèrics-2: pissarra interactiva, vídeo/webcam, sistemes de votació, càmara de documents, escàner, tauleta gràfica Gestió bàsica d’imatge, vídeo i so: creació, captura, tractament Elaborar presentacions multimèdia que combinin àudio i vídeo. Elaborar i gestionar un blog. Ús bàsic d’eines de publicació col.laborativa: wikis... Coneixements bàsics d’ofimàtica: processador de textos, full de càlcul, gestor de bases de dades... Gestió bàsica de la plataforma educativa de centre: fòrums, aula virtual Conèixer i organitzar recursos didàcticos on-line per a l’assignatura. Escollir en cada moment les eines TIC més adequades a la matèria, objectivs, forma d’ensenyar: Internet, , fòrum, videoconferència Participar en espais de treball col.laboratiu amb docents d’altres centres per a investigar problemes educatius, crear continguts… Organitzar activitats amb TIC amb altres centres Altres: crear recursos interactius senzills, videoconferència,xarxes, Moodle... Pere Marquès (2008)

Coneixement de la matèria que imparteix, incloent l'ús de les TIC en el seu camp de coneixement, i un bon coneixement de la cultura actual. Competències pedagògiques: controlar la classe, saber motivar els alumnes, tutoria, resoldre conflictes, tenir clars els objectius a assolir, organitzar bones activitats/entorns d’aprenentatge, tractar la diversitat, dinamitzar grups, tècniques de recerca-acció i treball docent en equip, didàctica digital... Habilitats instrumentals, TIC i coneixement dels nous llenguatges: audiovisual i hipertextual. Característiques personals: maduresa i seguretat, autoestima i equilibri emocional, imaginació, empatia... Cal transmetre entusiasme i passió d'aprendre, donar afecte i confiança als alumnes en les seves capacitats, guanyar el lideratge pel tracte i l'exemple. Pere Marquès (2008) COMPETÈNCIES DOCENTS

. COORDINACIÓ i MANTENIMENT INFRAESTRUCTURES FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunita t Pere Marquès (2010) CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC amb valor afegit MATERIALS DIDÀCTICS fàcil útil i eficient ACTITUD del PROFESSORAT competencias productivitat innovació currículum bimodal

- L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de l’alumnat. - L'ús de les TIC és eficient, ajuden realment a la seva docència, sense exigir dedicar més temps ni més esforç. PD Pere Marquès (2008) LA CLAU DE L’ÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE...