La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Societat Catalana de Pedagogia

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Societat Catalana de Pedagogia"— Transcripción de la presentación:

1 Societat Catalana de Pedagogia
PEDAGOGIA I TECNOLOGIA: necessitats, recursos, noves possibilitats didàctiques Societat Catalana de Pedagogia Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM-UAB Departament de Pedagogia Aplicada

2 telemàtica multimèdia mass media QUÈ SÓN LES TIC? INFORMÀTICA
EDICIÓ DIGITAL FULL DE CÀLCUL ROBÒTICA BASES DE DADES telemàtica multimèdia TELEACTIVITATS TECNOLOGIES de la INFORMACIÓ i la COMUNICACIÓ REALITAT VIRTUAL VIDEOJOCS INTERNET WEB 2.0, XARXES TELECOMUNICACIONS SO - IMATGE mass media TELEFONIA MÒBIL SATÈL.LIT VÍDEO RTV Pere Marquès (2010)

3 INFORMACIÓ saber tot / transparència PROCÉS DE DADES local / on-line
QUÈ ENS APORTEN LES TIC? valor afegit INFORMACIÓ saber tot / transparència RECURSOS INFINITS “al núvol” EMMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) SÍNCRONA: mòbils, xat, videoconferència ASÍNCRONA: , SMS, fòrums LLENGUATGE: hipermedia... PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube XARXES SOCIALS, EVA, web 2.0 TELEACTIVITATS: gestions, treball, oci COMUNICACIÓ / RELACIÓ món paral.lel = ciberespai PROCÉS DE DADES local / on-line PRODUCTIVITAT: rapidesa, fiable AUTOMATITZAR TREBALLS INTERACTIVITAT Pere Marquès (2010)

4 TIC I PROCESSOS D’ APRENENTATGE I D’ENSENYAMENT
gestió de centre ACTIVITATS DIAGNÒSTIC de necessitats ACCÉS A LA INFORMACIÓ (sist. simbòlics) busca, selecciona entorn, persones recursos didàctics ciberespai APRENENTATGE PREPARAR LES CLASSES ENSENYAMENT PROCÉS DE LA INFORMACIÓ (estils cognitius) memoritza, comprèn analitza, sintetitza jutja, planifica aplica, experimenta col.labora MOTIVAR L’ALUMNAT introducció amb ?? dóna objectius organitzadors previs APRENENTATGE memòria, coneixement actitud / valors habilitat, competències GESTIONAR LES CLASSES controla, explica dóna recursos ACTIVITATS guia PRODUCTE obtingut (a vegades) AVALUACIÓ tutoritza, contacte família Pere Marquès (2010)

5 QUIN HA ESTAT L’IMPACTE DE LES TIC A L’EDUCACIÓ?
bretxa digital? COMPETÈNCIES DIGITALS al curriculum ESCOLA PARAL.LELA la gent sap més INFORMACIÓ COMUNICACIÓ presencial /on-line PROCESSAR DADES, expressió, creació ÚS EDUCATIU DE LES TIC a l’escola, a casa eina llenguatge entorn social aprenentatge ocasional: TV, ciberespai nous rols i metodologies necessitem FORMACIÓ CONTÍNUA tenim EVA RECURSOS DIDÀCTICS entorns de TREBALL COL.LABORATIU GESTIÓ DE CENTRE, tutoria, família entorns virtuals d’aprenentatge professors i tots els ciutadans Pere Marquès (2010)

6 RAONS PER USAR LES TIC A L’EDUCACIÓ
NECESSITATS: RAONS PER USAR LES TIC A L’EDUCACIÓ buscar informació comunicar-nos fer coses la societat exigeix… PRODUCTIVITAT personal / grupal COMPETÈNCIES DIGITALS de l’alumnat INNOVACIÓ METODOLÒGICA 30% fracàs escolar cal una millor formació facilitar l’ensenyament i l’aprenentatge innovar ús intel.ligent amb criteri usar TIC… quan aportin VALOR AFEGIT Les TIC estan a tot arreu… com no van a estar a l’escola! Pere Marquès (2010)

7 ESTAREM FENT QUELCOM MALAMENT, OI?
Un 30% “crònic” (des de sempre) de fracàs escolar “reconegut” al final de l’ensenyament obligatori hauria de ser INACCEPTABLE per als docents, per als pedagogs, per als polítics, per a les famílies… Admetríem que els metges només curessin el 70% dels seus malalts? O que els mecànics només arreglessin el 70% dels cotxes del taller? “Si volem resultats diferents, fem coses diferents.” (Albert Einstein) “Les idees només tenen importància si serveixen per a resoldre els problemes.” (Jonh Dewey) "El futur no és un regal, és una conquesta." (Jonh F. Kenedy) Pere Marquès (2010)

8 CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC
RECURSOS: CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunitat . INFRAESTRUCTURES ACTITUD del PROFESSORAT MATERIALS DIDÀCTICS COORDINACIÓ i MANTENIMENT FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre Pere Marquès (2010)

9 QUÈ ENS APORTEN LES AULES 1X1?
PISSARRA DIGITAL + lector documents pissarra copiadora llapis i teclat remot mirall màgic accés des de CASA compartir INTRANET + Internet EVA col.laboratiu no hi ha parets família suport permanent 1 ORDINADOR X alumne software + CONTINGUTS EPA, llibre universal llibreta-laboratori, web 2.0 plataforma de continguts, llibre digital recursos multimèdia, orientacions, activitats interactives autocorrectives, experimentar, elaborar Pere Marquès (2010)

10 QUÈ HAURIEN FET…? Què haurien fet Francisco Giner de los Ríos, Maria Montessori, John Dewey, Célestin Freinet... amb totes aquestes eines tecnològiques? / “…Es podria fer un ensenyament actiu formidable donant-los als nens dispositius amb els que puguin experimentar i descobrir per si mateixos un munt de coses... Guiats, per descomptat.” (Jean Piaget) “Les persones s’eduquen entre sí mediatitzades pel món.” (Paulo Freire) Pere Marquès (2010)

11 L’ ACCIÓ DOCENT ABANS – SENSE TIC
CONTINGUTS i OBJECTIUS coneixements, competències, desenvolupament personal MATERIALS de suport als CONTINGUTS DIDÀCTICA específica professor-compromís ACTIVITATS ensenyament/ aprenentatge DIDÀCTICA ordre, activitats metodologies, tutoria. diversitat MATERIALS didàctics i altres recursos educatius (entorn) alumnes-motius INSTRUMENTS pissarra, llibreta, vídeo, retroprojector, laboratori poder + saber + voler = per a ensenyar i aprendre Pere Marquès (2010)

12 NOVES POSSIBILITATS DIDÀCTIQUES: ARA AMB TIC
noves COMPETÈNCIES TIC CONTINGUTS i OBJECTIUS coneixements, competències, desenvolupament personal MATERIALS de suport als CONTINGUTS DIDÀCTICA específica professor-compromís ACTIVITATS ensenyament/ aprenentatge DIDÀCTICA ordre, activitats metodologies, tutoria. diversitat MATERIALS didàctics i altres recursos educatius (entorn) noves ACTIVITATS amb suport TIC (didàctica digital) alumnes-motius nous MATERIALS i recursos TIC INSTRUMENTS pissarra, llibreta, vídeo, retroprojector, laboratori TIC Pere Marquès (2010)

13 aprenentatge informació + activitat / interacció = APRENDRE
CONTEXT aprenentatge RECURSOS TIC i altres interacció ACTIVITATS a1 FORMADOR a2 a3 a5 ESTUDIANTS a4 ESTRATÈGIES DIDÀCTIQUES (informar + orientar + motivar) CONTINGUTS OBJECTIUS avaluació planificació informar / donar recursos + guiar + motivar = ENSENYAR Pere Marquès (2010)

14 ES TRACTA QUE APRENGUIN…
Les persones només aprenen allò que necessiten o que volen aprendre. (Carl Rogers) L'aprenentatge es dóna quan els alumnes, perseguint els seus propis interessos han de fer front a problemes reals. (John Dewey) "El que hem d'aprendre ho aprenem fent.” (Aristòtil, -IV) “... La cooperació dels nens entre si té tanta importància com l'acció dels adults” (Jean Piaget) Pere Marquès (2010)

15 ... avui i també fa 100 anys (Escola Nova)
QUÈ DIU LA PEDAGOGIA? les TIC enriqueixen l’ensenyament / aprenentatge tradicional i aporten recursos i noves activitats… l’ aprenentatge depèn de les activitats que es fan i de l’esforç en aprendre … però la seva eficàcia depèn del com i per a què s’usin: metodologia i adequació Aspectes a considerar... aprenentatge personal i en col.laboració (comunitat aprenentatge), espais i temps flexibles alumne participatiu, amb iniciativa i autonomia, tenaç i responsable, s’autoavalua professor mediador, acció centrada en l’estudiant i les competències imaginació, creativitat expressió, ètica reflexió crítica aprendre a aprendre tasques aplicatives i contextualitzades per a construir coneixement metodologies i recursos diversos, avaluació continua no memorística ... avui i també fa 100 anys (Escola Nova) Pere Marquès (2010)

16 ALGUNES PROPOSTES DIDÀCTIQUES
Noves possibilitats amb valor afegit correcció d’exercicis (PD, lector docs) blog de l’alumne portafol.li digital company tutor diari de classe wiki glossari alumnes busquen recursos i els exposen exposició magistral del professor presentació de treballs grupals, webquest alumnes professor: creen recursos, exposen, pregunten exercicis autocorrectius simuladors Les haurien aplicat AVUI Freinet, Dewey...? Pere Marquès (2010)

17 ASPECTES DIDÀCTIC-ORGANITZATIUS
Cal integrar TIC, noves metodologies i avaluació. Controlar els alumnes amb el PC, evitar distraccions, perills d’Internet… Ús de les TIC quan aporten valor afegit. 20% explicacions del professor amb PD 30 % exposicions treballs alumnes amb PD 30% treball individual/grupal amb PC 20% treball individual/grup sense PC El primer any ús mínim del PC-alumne: 30% del temps de classes Cal més temps (preparar les classes, corregir). Repartir rols a l’alumnat: corregir, company-tutor, assessor-TIC, professor… Ús del PC: llibre (font d’informació) quadern de treball (editor), per a crear, comunicar-se, treballar col.laborativament... Ús de la PD: compartir, corregir, debatre (treball col.laboratiu) Preveure plans B: avaries, virus, problemes a Internet… Pere Marquès (2010)

18 HEXÀLEG PER A L’ÚS DIDÀCTIC D’AULES 1X1
Les TIC (com el llibre o la pissarra) no asseguren els aprenentatges, que depenen de les activitats que fan els alumnes. Planificar bones activitats d’aprenentatge y començar per activitats senzilles (de poca complexitat TIC). Les TIC ens poden donar més problemes que el guix i el quadern i ens poden exigir (sobretot al principi) més temps. Usar TIC només quan ens aportin VALOR AFEGIT: aprenentatges, implicació de l’alumnat, facilitació de la docència Si no hi ha TIC adequades (p.e. Internet lent), no les usem. Abans de crear material didàctic, veure d’usar l’existent. Les TIC poden donar més autonomia i participació a l’alumnat. Que 2 alumnes siguin “assessors TIC”: per a connectar la PDI, donar suport a companys, resoldre problemes TIC a classe Que alumnes adoptin el rol de professor: ensenyar, orientar, corregir, buscar/crear materials… quan sigui possible. I comentar i compartir amb altres companys serà la millor ajuda.

19 NOVES EINES, NOVES ACTIVITATS... NOVES POSSIBILITATS
“Els mètodes són la major de totes les riqueses” (Friedrich Nietzsche ) “La tasca del professor és preparar motivacions per a activitats culturals, en un ambient prèviament organitzat...” (María Montessori) "El professor que desperta entusiasme en els seus alumnes ha aconseguit una cosa que cap suma de mètodes sistematitzats pot obtenir.” (John Dewey) Pere Marquès (2010)

20 FORMACIÓ DEL PROFESSORAT
Considerarà els aspectes bàsics de maneig dels recursos, però serà bàsicament didàctica (metodologies). Es realitzarà al llarg de 2 anys: 6 seminaris trimestrals en el propi centre. En els seminaris: El formador introduirà models didàctics i recursos. Cada professor comentarà com ha utilitzat les AULES 1x1 durant el trimestre i exposarà preguntes y problemes. El formador veurà d’oferir solucions. Entre seminaris, els professors aplicaran els models didàctics a les seves classes. Un professor (en contacte amb el formador) assumirà el rol d’assessor-TIC per a ajudar-los. Aquesta formació presencial es complementarà amb cursos on-line d’ampliació. Abans d’iniciar aquesta formació, el professorat tindrà les competències didàctiques i digitals (escriure, navegar, ) bàsiques Pere Marquès (2010)

21 COMPETÈNCIES DOCENTS Coneixement de la matèria que imparteix, incloent l'ús de les TIC en el seu camp de coneixement, i un bon coneixement de la cultura actual. Competències pedagògiques: didàctica digital, tutoria, mantenir la disciplina, resoldre conflictes, dinamitzar grups, tractar la diversitat, tècniques de recerca-acció i treball docent en equip... Habilitats instrumentals, TIC i coneixement dels nous llenguatges: audiovisual i hipertextual. Característiques personals: maduresa i seguretat, autoestima i equilibri emocional, imaginació, empatia... Cal transmetre entusiasme i passió d'aprendre, donar afecte i confiança als alumnes en les seves capacitats, guanyar el lideratge pel tracte i l'exemple. Pere Marquès (2008)

22 COMPETÈNCIES TIC imprescindibles pel professorat (estudi del GRUP DIM-UAB 2009)
Gestió bàsica de l’ordinador-1: nocions bàsiques de hardware i del sistema operatiu utilitzat. Escriptori, arxius i carpetes. Antivirus. Gestió bàsica de perifèrics-1: canó, impressora, micròfon, fotos... Ús bàsic d’un editor de textos: negreta i colors, lletra i mida, tallar i enganxar, guardar i recuperar, imprimir, corrector, imatges… Navegar per Internet, usar un buscador, copiar/descarregar i imprimir materials. Ús segur i crític d’Internet. Ús bàsic del correu electrònic: enviar i rebre amb adjunts en un sistema webmail, agenda... Gestió bàsica de la intranet del centre: impressió, accés a materials... Coneixement i aplicació a l’aula de models didàctics d’ús de les TIC (pissarra digital, webquest...). Coneixement de repositoris de recursos sobre l’assignatura impartida, valorar-los i seleccionar-los. Conèixer sobre drets d’autor, llicències... Ús habitual de les TIC per a realitzar diverses tasques de la funció docent: buscar informació, preparar material per a la classe, comunicar-se amb professores i alumnes, gestió de tutoria, formació/xarxes docents... Pere Marquès (2008)

23 ALTRES COMPETÈNCIES TIC desitjables
Gestió bàsica de l’ordinador-2: Instal.lar i actualitzar programes i pluging Gestió bàsica de perifèrics-2: pissarra interactiva, vídeo/webcam, sistemes de votació, càmara de documents, escàner, tauleta gràfica Gestió bàsica d’imatge, vídeo i so: creació, captura, tractament Elaborar presentacions multimèdia que combinin àudio i vídeo. Elaborar i gestionar un blog. Ús bàsic d’eines de publicació col.laborativa: wikis... Coneixements bàsics d’ofimàtica: processador de textos, full de càlcul, gestor de bases de dades... Gestió bàsica de la plataforma educativa de centre: fòrums, aula virtual Conèixer i organitzar recursos didàcticos on-line per a l’assignatura. Escollir en cada moment les eines TIC més adequades a la matèria, objectivs, forma d’ensenyar: Internet, , fòrum, videoconferència Participar en espais de treball col.laboratiu amb docents d’altres centres per a investigar problemes educatius, crear continguts… Organitzar activitats amb TIC amb altres centres Altres: crear recursos interactius senzills, videoconferència,xarxes, Moodle ... Pere Marquès (2008)

24 CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC
RECURSOS: CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunitat . INFRAESTRUCTURES ACTITUD del PROFESSORAT MATERIALS DIDÀCTICS COORDINACIÓ i MANTENIMENT fàcil útil i eficient amb valor afegit FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre Pere Marquès (2010)

25 QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE...
LA CLAU DE L’ÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE... - L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de l’alumnat. - L'ús de les TIC és eficient, ajuden realment a la seva docència, sense exigir dedicar més temps ni més esforç. PD Pere Marquès (2008)

26 I així, amb noves eines, amb noves activitats millorarem l’ensenyament i els aprenentatges.
PD Pere Marquès (2008)

27 PERÒ... ELS ALUMNES APRENEN MÉS AMB TIC?
Les recerques acostumen a dir que SÍ (més del 90% dels professores i alumnes a les recerques DIM ). Però ells mateixos (50%) dubten de que millorin les notes. COM S’EXPLICA AQUESTA PARADOXA? S’aprèn més (especialment competències) però desprès els exàmens són memorístics (i amb les TIC s’incideix poc en la memòria, a no ser que es facin exercicis molt específics en cada cas) Per a aprovar aquests ex¡amens, com sempre, cal estudiar els dies anteriors… i tenir memòria. CAL AVUI EN DIA MEMORITZAR TANT? Caldria reconsiderar el currículum. AVUI: què és necessari saber fer?, què és necessari memoritzar?

28 CAL MEMORITZAR TANT AVUI EN DIA?
Dins de les activitats d’aprenentatge podem distingir: RECORDAR, reproduir, reconèixer… COMPRENDRE, conceptualitzar, interpretar… ANALITZAR, comparar, classificar, ordenar… SINTETITZAR, integrar, descriure, elaborar… APLICAR, experimentar, resoldre problemes (hipòtesis, deducció, inducció), calcular… VALORAR (amb criteris), jutjar, seleccionar, criticar, debatre CREAR, idees innovadores, imaginar, predir, transferir… PLANIFICAR i organitzar projectes… Implicant altres competències instrumentals: Buscar / seleccionar informació a l’entorn, Internet… Expressar / comunicar: oral, escrit, multimèdia… Altres: idiomes, ús d’eines TIC… Competències personals: treball autònom, metacognició I competències socials: treball col-laboratiu la única que exigeix memoritzar; les altres exigeixen pensar Esquema basat en la taxonomia d’activitats cognitives (Benjamin Bloom) Pere Marquès (2010)

29 NO N’HI HA PROU EN APLICAR BÉ TECNOLOGIA...
Ens cal també elaborar un currículum adequat als nostres temps (no n’hi ha prou afegint les competències al vell currículum). Ens cal realitzar activitats d’aprenentatge (no memorístiques) amb consulta documental (apunts, llibres, Internet). I que un 50% dels exàmens també sigui així. “No necessito saber-ho tot; només necessito saber on trobar el que em faci falta, quan ho necessiti.“ (Albert Einstein) “Sóc el que he après. Seré el que sigui capaç d'aprendre” (Javier Martínez Aldanondo) Pere Marquès (2010)

30 Gràcies per la seva atenció
PD Pere Marquès (2008)

31 ESCOLA DEL SEGLE XXI APRENDRE ALUMNE CULTURA: valors exigències…
INFRAESTRUCTURES pissarra digital aules 1x1, intranet TIC a casa APRENDRE OBJECTIUS I CONTINGUTS competències (TIC i altres) METODOLOGIA buscar, entendre, aplicar en context, amb TIC centrada en l’alumne, reflexiu, crític, autònom, col.laboratiu, participa, crea avaluació contínua (no memorística) COMUNITAT EDUCATIVA pla, compromís direcció, claustre famílies, entorn ALUMNE divers, sap més, usa molt TIC, capta i processa diferent, altres valors, multitasca ORGANITZACIÓ horaris, espais agrupament flexible entorn, coord. TIC RECURSOS ciberespai, EVA mass media llibre digital PROFESSOR orienta, motiva, controla formació contínua, xarxes treball en equip i EVA Pere Marquès (2010)


Descargar ppt "Societat Catalana de Pedagogia"

Presentaciones similares


Anuncios Google