ESTRATÈGIES PER TREBALLAR LA DIVERSITAT: L’APRENENTATGE COOPERATIU

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Las ESCUELAS INCLUSIVAS y el APRENDIZAJE COOPERATIVO para el desarrollo de las COMPETENCIAS BÁSICAS JORNADAS DE ORIENTACIÓN Competencias Básicas y Orientación.
Advertisements

PROGRAMA CA/AC: Cooperar para Aprender / Aprender a Cooperar (I)
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Escola Montserrat Sant Just Desvern
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Projecte PAC: Programa didàctic inclusiu per a atendre a l’aula l’alumnat amb necessitats educatives diverses. Una investigació avaluativa. Ministeri de.
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
1 u n i t a t L’educador infantil.
1 CURS EL NOSTRE PROJECTE EDUCATIU. 1 CURS EL NOSTRE PROJECTE EDUCATIU.
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – Vic – Tel
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Recordem què vol dir ser adolescent
I ARA, QUÈ PUC FER?.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
EL PLA INDIVIDUALITZAT
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Presentació 9: De la Introducció a la Generalització
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Vies per avançar cap a una escola per a tothom:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
Edició 2017 Reunió amb famílies.
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
L’handbol a l’escola - Jornada de formació -
Grups interactius a L’Esquitx
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
Objectiu Educatiu Trienni
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
L’APRENENTATGE COOPERATIU. Una eina pel tractament a la diversitat
“El perfil de mestre i professor”
TECNOLOGIA.
Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
ESTRUCTURES TRIANGULARS I CIRCULARS DE TRES NIVELLS
IES CAN PUIG CURS
L’ ESPÒNSOR QUÍ QUÉ COM.
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
XERRADA PEL VOLUNTARIAT
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
Convivència i Mediació Escolar
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TEXT I ORGANIGRAMA Variables bàsiques
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

ESTRATÈGIES PER TREBALLAR LA DIVERSITAT: L’APRENENTATGE COOPERATIU Pere Pujolàs. Universitat de Vic Vilafranca del Penedès 12 de maig de 2008 Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008) Introducció: Escola inclusiva i aprenentatge cooperatiu, dos conceptes complementaris Inclusió escolar i aprenentatge cooperatiu són dos conceptes estretament relacionats. L’única manera de fer possible aules inclusives, en las quals puguin aprendre junts tots els alumnes encara que siguin molt diferents, és estructurar-hi l’aprenentatge de forma cooperativa. No pot haver-hi pròpiament cooperació –amb el desenvolupament de la solidaritat y el respecte per les diferències que la cooperació suposa– si prèviament s’han exclòs d’una aula els que són “diferents”, si l’aula no és inclusiva. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008) Introducció: Escola inclusiva i aprenentatge cooperatiu, dos conceptes complementaris L’estructuració cooperativa de l’aprenentatge (que els estudiants s’ajudin mútuament a aprendre) L’ensenyament personalitzat (que s’ajusti a les característiques personals de cadascun dels estudiants) L’autonomia dels estudiants (que sàpiguen aprendre d’una manera com més autònoma millor) Són els tres puntals d’un dispositiu pedagògic que permet atendre junts alumnes diferents. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

1. L’estructura de l’activitat d’una aula Entenem per estructura de l’activitat el conjunt d’elements i d’operacions que actuen com a “forces” que provoquen un determinat “moviment”, “efecte” o “evolució” que regula o condiciona, en una classe, tot el que hi passa, el que fan el professor i els alumnes, i com ho fan. Segons com estructurem l’activitat de la classe, aconseguirem un efecte o un altre: l’individualisme, la competitivitat, la cooperativitat. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

1. L’estructura de l’activitat d’una aula Professor/a A Professor/a B Professor/a C Tenen en comú… Un gran “carisma” i el poder d’una personalitat “magnètica” que “atrau” els estudiants, els motiva i els contagia les ganes de conèixer i d’aprendre. Que coneixen en profunditat les matèries que ensenyen. Però difereixen en… 3. Les habilitats docents que tenen i les tècniques i recursos didàctics que utilitzen: en com conceben i, per tant, com organitzen, l’activitat dels estudiants dintre de l’aula. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

1. L’estructura de l’activitat d’una aula Professor/a A Professor/a B Professor/a C Cada estudiant treballa sol, sense fixar-se en el que fan els altres Cada estudiant treballa sol, rivalitzant amb els seus companys Els estudiants formen petits equips de treball, per ajudar-se i animar-se a l’hora d’aprendre S’espera d’ell que aprengui el que el professorat li ensenya S’espera d’ell que aprengui el que el professorat li ensenya, més que els altres, i més de pressa S’espera de cada estudiant que aprengui el que se li ensenya i que contribueixi a què ho aprenguin els seus companys Assoleix aquest objectiu independentment que els altres també els assoleixin (NO HI HA interdependència de finalitats) Assoleix aquest objectiu si, i només si, els altres NO l’assoleixen (Interdependència de finalitats NEGATIVA) Assoleix aquest objectiu si, i només si, els altres TAMBÉ l’assoleixen (Interdependència de finalitats POSITIVA) Estructura de l’activitat individualista Estructura de l’activitat competitiva Estructura de l’activitat cooperativa Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

1. L’estructura de l’activitat d’una aula Què passa amb els alumnes amb més dificultats a la classe del… ? Professor/a A Estructura de l’ac- tivitat individualista Professor/a B Estructura de l’ac- tivitat competitiva Professor/a C Estructura de l’ac- tivitat cooperativa Els estudiants amb problemes per aprendre han de recórrer al professor de l’aula o al professor de suport. Potser poden comptar amb l’ajuda d’un company o companya… Els estudiants amb problemes per aprendre han de recórrer al professor de l’aula o al professor de suport. Difícilment poden comptar amb l’ajuda d’un company o companya… Els estudiants amb problemes per aprendre compten, a més, amb el suport dels seus companys i companyes de l’equip… Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

2. Avantatges de l’estructura cooperativa Les experiències d’aprenentatge cooperatiu, comparades amb les de naturalesa competitiva i individualista, afavoreixen l’establiment de relacions entre els alumnes molt més positives, caracteritzades per la simpatia, l’atenció, la cortesia i el respecte mutu. Aquestes actituds positives dels alumnes, en una estructura cooperativa de l’aprenentatge, s’estenen, a més, al professorat i al conjunt de la institució escolar. L’organització cooperativa de les activitats d’aprenentatge, comparada amb organitzacions de tipus competitiu i individualista, és netament superior pel que fa al nivell de rendiment i de productivitat dels participants. Les estratègies d’aprenentatge cooperatiu afavoreixen l’aprenentatge de tots els alumnes: no només dels que tenen més problemes per aprendre, sinó també dels més capaços. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

2. Avantatges de l’estructura cooperativa Els mètodes d’ensenyança cooperatius afavoreixen l’acceptació de les diferències entre els alumnes corrents i els integrats. L’ensenyança cooperativa modifica les relacions interpersonals en quantitat i qualitat entre els alumnes corrents i els integrats. Els mètodes cooperatius aporten noves possibilitats al professor: permeten l’atenció personalitzada dels alumnes i l’entrada de nous professionals dins de l’aula. Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

3. L’aprenentatge cooperatiu L’aprenentatge cooperatiu és la utilització amb una finalitat didàctica del treball en equips reduïts d’alumnes per aprofitar al màxim la interacció entre ells, amb la finalitat que tots els membres d’un equip aprenguin els continguts escolars, cadascú fins al màxim de les seves possibilitats, i aprenguin, a més, a treballar en equip. Els membres d’un equip d’aprenentatge cooperatiu tenen una doble responsabilitat: aprendre ells el que el professorat els ensenya i contribuir a què ho aprenguin també els seus companys d’equip. I els equips d’aprenentatge cooperatiu tenen una doble finalitat: Aprendre els continguts escolars de les diferents àrees Aprendre a treballar en equip, com a un contingut escolar més. És a dir, cooperar per aprendre i aprendre a cooperar… Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

3. L’aprenentatge cooperatiu Una cosa és que els alumnes i les alumnes facin, de tant en tant, algun “treball en equip” i una altra cosa molt diferent és tenir estructurada la classe de forma més o menys permanent, en “equips de treball” en els quals s'ajudin i s'animin mutuament a l'hora d'aprendre... Treball en equip Equip de treball = Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

4. La implantació de l’aprenentatge cooperatiu Àmbits d’intervenció… … per implementar l’aprenentatge cooperatiu a l’aula Gran grup, equips reduïts, parelles… esporàdics o esta- bles A Cohesió de grup Dinàmiques de grup o d’equip per a la co- hesió, jocs de coneixement, coopera- ció, distensió i reso- lució de conflictes… B Treball en equip com a recurs per ensenyar Equips esporà- dics o estables, homogenis o heterogenis Equips estables heterogenis (Equips de Base) C Treball en equip com a contingut a ensenyar Estructures cooperati- ves simples ves complexes (Tèc- niques cooperatives) Recursos per or- ganitzar els equips, planificar el treball en equip i ensenyar les ha- bilitats socials Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

4. La implantació de l’aprenentatge cooperatiu Estructura individualista Estructura cooperativa 1 2 3 4 5 Sessions Seqüències d’una Unitat Didàctica estàndar Conèixer idees prèvies Preguntes individuals obertes Foli Giratori Lectura text introductori Lectura individual consecutiva Lectura Compartida Explicació professor/a Explicació del professor/a Explicació del professor/a Comprovació comprensió Preguntes individuals obertes Parada 3 min./Estructura 1-2-4 Exercitació dels alumnes Exercitació individual Llapis al mig Correcció en gran grup Correcció en gran grup El Número/Númer. Iguals Junts Elaboració síntesi final Elaboració individual síntesi La Substància Avaluació final Avaluació final individual Avaluació final individual Total seqüències amb inter-acció entre alum.: 0 de 8 Total seqüències amb inter-acció entre alum.: 6 de 8 Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)

Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008) A manera de conclusió Darrera d’un plantejament inclusiu de l’educació hi ha, sens dubte, un “ideal de vida”: l’opció per una determinada “forma de viure” i una determinada “forma de conviure”. És això un somni, una utopia? La nostra principal feina com a educadors (pares, mares i mestres) és justament esforçar-nos per un ideal, en lloc d’acceptar resignadament les condicions insuficients i menys desitjables del “statu quo”. No hem d’oblidar que “l’educació que donem als estudiants demà, no pot ser millor que la que somiem avui” (Marsha Forest). Pere Pujolàs. Universitat de Vic (2008)