DECÀLEG DE PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Advertisements

Elaboració de Plans Individualitzats
Unitat de Suport a l’Educació Especial (U.S.E.E.)
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Què és un pla Individualitzat ?
Reunió informativa d’inici de 2n ESO
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
INTERVENCIÓ DE L’EAP ALS CENTRES CONCERTATS
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Antecedents (el context) Centre IATIC
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
Eines per avaluar centres educatius
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Mesures organitzatives
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
Treball col·laboratiu
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
Com introduir les Guies Docents
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
La consciència fonològica a P-4
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Presentació de 1r d’ESO Curs
Professor de secundària, biòleg, i algunes coses més…
“EL PALIC, un model per a les illes”
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (Secundària)
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
PLA PFZ DE FORMACIÓ DE ZONA Criteris i instruccions Curs
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Cap a l’FCT en els cicles LOE
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
Pla Integral de Salut Mental
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Presentada per Joana Rosa Moreno
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
5 PROPOSTES PER AL FOMENT DE L’ÈXIT ESCOLAR
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
PLA DE TREBALL DE LA INSPECCIÓ DE L’ANOIA.
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
PLA DE TREBALL DE LA INSPECCIÓ DE L’ANOIA.
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

DECÀLEG DE PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT PROPOSTES PER AL FOMENT DE L’ÈXIT ESCOLAR Inspecció d’Educació Girona

Elements per a la lectura del decàleg És un document que contribueix a l’assoliment dels objectius del Departament d’Ensenyament. És una eina per a la reflexió en els equips docents sobre les pràctiques dels docents i l’organització del centre. Parteix de la flexibilització de les estructures curriculars i organitzatives dels centres per adaptar-se a les realitats molt canviants i diverses de l’alumnat. Suposa un canvi d’actitud col·lectiva per assumir i aplicar alguna de les propostes, adaptant-les, si convé. Fer-ho serà un exercici de responsabilitat compartida. Valora el fet diferencial i la necessitat d’adaptar-se al ritme evolutiu de l’alumnat. Es considera una proposta agosarada, trencadora en alguns aspectes i amb un punt d’innovació per “remoure” pràctiques excessivament rígides i zelosament administratives. La seva aplicació es pot realitzar de forma parcial, segons nivell i etapa, simplificant o ampliant segons acordin els equips docents.

Proposta 1. Estratègia i finalitat Vetllar perquè la cultura de centre incorpori bona part d’aquestes actuacions en la seva manera de fer i planificar. Veure la diversitat com a una oportunitat. Aquesta manera de fer ha de quedar recollida als diferents documents de gestió del centre: PEC, PdD, NOFC, PGA. Temporització -Sempre -De forma preferent a principi i final de cada curs: programació i memòria. Actuacions possibles Fer constar les actuacions d’atenció a la diversitat de manera sistemàtica i continuada al llarg de tota l’escolaritat. Donar consistència i representativitat a la CAD. Fer-la visible: actes, acords i seguiment dels mateixos. Priorització d’actuacions i seguiment sistemàtic dels acords. Aquests han de quedar ben definits.

PROPOSTA 2. Estratègia i finalitat PROPOSTA 2. Estratègia i finalitat. Adequació de les estructures organitzatives al desenvolupament cognitiu de l’alumnat, amb especial atenció als dels nivells P5, 1er i 2on de Primària, per tal de consolidar l’aplicació de mesures preventives en l’aprenentatge de la llengua oral i escrita. Intensificació i adaptació dels processos d’aprenentatge de la llengua escrita i les matemàtiques en els cursos P5, 1er i 2on, flexibilitzant la durada del cicle i mantenint el mateix equip docent i tutor. Temporització Al llarg de tota l’escolaritat. Prioritàriament a P5, 1er i 2on de Pri, moments claus en la consolidació del llenguatge escrit. Rotació/acompanyament de l’equip docent i tutor/a dels tres cursos escolars. Actuacions possibles Continuïtat pedagògica, organitzativa i curricular de P% a 2on de Pri, creant un intercicle. Observació sistemàtica de l’evolució d’aquells alumnes que mostren majors dificultats d’aprenentatge (per ex, el racó del llenguatge). Paper del mestre de suport, del MEE, del MALL. El MEE com a cotutor dels alumnes amb dictamen i PI. Paper de la CAD. Intervenció posterior de l’EAP. (...)

Proposta 3. Estratègia i finalitat Intervenció del tutor, MEE i EAP en la detecció precoç de les necessitats educatives especials que dificultin la normal adquisició del llenguatge escrit. De forma prioritària a P4 i P5. Indicadors. Pla Individualitzat. SEP. Temporització Tutor, sempre. Especial atenció a l’inici de cicle i canvis d’etapa. MEE. A partir del 2on trimestre de P3. Després EAP, a partir de la intervenció del MEE. Coordinació interna MEE-EAP. Primer trimestre de cada curs. Actuacions possibles Organitzar l’atenció a la diversitat a l’Educació Infantil i el Cicle Inicial de Primària. Adoptar els acords interns a les NOFC. Elaborar indicadors de les dificultats. (...)

Proposta 4. Estratègia i finalitat Revisió d’informes i dictàmens a 2on, 4rt i 6è de Primària. Actualització anual o trimestral del PI, si cal. Consens en els acords curriculars (PI) al llarg del 1er trimestre. Optimització horari SEP. Temporització Final de curs, a partir de les avaluacions. Al final de cada trimestre si el PI té durada trimestral. Actuacions possibles Elaborar un instrument únic de recollida de dades d’informes, dictàmens i Plans Individualitzats. Fixar les dates de les revisions i actualització de mesures. Participació de la CAD. Temporitzar-la. Referències: acta, acords, responsables i revisió. (...)

Proposta 5. Estratègia i finalitat Priorització del traspàs d’informació Primària-Secundària tenint com a referència les avaluacions diagnòstiques de 3er, les avaluacions de les competències bàsiques de 6è i els resultats acadèmics. Traspàs de les necessitats educatives i mesures aplicades, de Primària a 1er d’ESO. EAP. Actuacions possibles Reunió dels tutors de 6è i els de 1er d’ESO. Visita als centres per conèixer els alumnes. Intercanvi de tutors o d’especialistes entre Primària i Secundària (fer visible a Primària els professors de Secundària). Anàlisi documental: resultats escolars, competències de 3er i 6è, proves generals extraordinàries, informes individuals, Plans Individuals, dictàmens,... Fer actes de les reunions de traspàs d’informació-coordinació: acords i responsables d’aplicar-los. Sistematitzar les actuacions. Informar i intercanviar criteris d’avaluació, metodologies de treball i normes de funcionament internes (agenda, deures, maneres de corregir i avaluar,...) (...) Temporització A final de 6è. 3er Trimestre del curs i 1er del curs següent. S’aconsella una reunió prèvia a finals de 5è. Calendari: 1er Trimestre: Intercanvi de resultats. 2on Trimestre: Criteris i metodologies de treball (didàctiques). 3er Trimestre: intercanvi d’experiències entre tutors, intercanvi de tutors, resultats i criteris d’avaluació.

Proposta 6. Estratègia i finalitat Flexibilització de l’organització grupal i curricular dels 1er i 2on d’ESO (PIM) amb seguiment del tutor i estabilitat de l’equip docent. Aplicació de mesures preventives a 1er, coincidint amb el canvi de centre i el moment evolutiu de l’alumnat. Esforç compartit entre el MPT, EAP i Orientador. Temporització Previsió en la planificació del curs PGA. Final de curs a la Memòria. Actuacions possibles Decidir l’organització flexible més escaient a partir dels acords en el traspàs d’informació Primària-Secundària. Determinar els tutors i el seguiment amb el grup durant dos cursos escolars. Intervenció directa del MPT i l’Orientador/a. Assessorament puntual de l’EAP. (...)

Proposta 7. Estratègia i finalitat Anticipació de les mesures de diversificació curricular abans que els problemes es cronifiquin. Avançar, quan calgui, a 2on d’ESO les Aules Obertes, estendre el PIM, els Projectes Singulars i les UEC en casos excepcionals. Temporització 3er Trimestre del primer curs d’ESO. Darrera reunió de la CAD amb tema monogràfic. Actuacions possibles Estudi, en la CAD, dels casos particulars en que es proposa l’avançament de mesures especials de diversificació curricular. Propostes d’actuació i seguiment. Proposta documentada de mesures a 2on d’ESO. Justificació de l’excepcionalitat partint de l’historial acadèmic acumulat (Primària i Secundària). Acta de la CAD. Elaboració d’un recull de fets significatius de tota l’escolaritat RALC ( a l’estil de l’antic ERPA) obligatòria, acumulativa i sistemàtica. (...)

Proposta 8. Estratègia i finalitat Clarificació dels processos d’avaluació, promoció i acreditació sobretot respecte l’alumnat que rep alguna mesura de diversificació curricular, o té alguna adaptació amb PI o és un alumne d’USEE. Temporització - Durant tot el curs. Actuacions possibles Elaborar documents clars i compartits entre tots els Directors, Caps d’Estudis i Coordinadors Pedagògics sobre: A) què entenem per avaluar?. B) quina diferència existeix entre avaluar i acreditar?. C) com s’avaluen i acrediten els alumnes amb adaptacions significatives del currículum?. (...)

Proposta 9. Estratègia i finalitat Èmfasi en els canvis de conducta així com en les dificultats en la regulació del comportament. Departament d’Orientació i CAD Temporització - A 1er i 2on curs d’ESO. Durant tot el curs. Actuacions possibles - Prestar especial atenció als primers indicadors de conflicte en la regulació de la conducta. - Elaborar una llista d’indicadors. - Elaborar un protocol a seguir. Implicació del tutor, l’equip docent, l’Orientador i la CAD. Urgència en l’aplicació de mesures preventives en un màxim de 3 mesos. (...)

Mesura 10. Estratègia i finalitat Elaboració d’un programa de transició als ensenyaments postobligatoris i als programes de formació i inserció laboral per aplicar al darrer any dels ensenyaments obligatoris. Departament d’Orientació amb la col·laboració de tot l’equip docent, els tutors en especial, l’EAP i l’Orientador. Temporització El disseny: al 3er trimestre de 3er d’ESO. Aplicació a 4rt d’ESO. Darrer curs d’USEE. Actuacions possibles Redactar el documents amb participació de l’equip docent, l’Orientador i l’EAP. Adaptació del treball. Adaptació de continguts i activitats al Programa de Transició. Valorar la participació d’altres Departaments de la Generalitat com Benestar i Família, Salut, Treball,... (...)