COMPETÈNCIA COMUNICATIVA Comprensió lectora

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Advertisements

Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EL LLENGUATGE MUSICAL.
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
APRENENTATGE MULTINIVELL
L’Expressió escrita.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PROJECTE: AUTOR/A I L.LUSTRADOR/A A L’AULA
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Taller de flotació 1.
Impress 2... Edita la teves presentacions!
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
H. EBBINGHAUS. ELS PRIMERS ESTUDIS SISTEMÀTICS SOBRE MEMÒRIA
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Tothom pot aconseguir el que es proposa !!!
Un test per pensar... Materials de
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
3. TOTS SOM DIFERENTS..
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
L’ASSUT DE L’EBRE.
Entrevista a Enric Larreula
LES Etapes DE LA VIDA.
Hi havia una vegada un nen que es deia Tomàs que volia ser mag.
d'ensenyança-aprenentatge
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
Com fer una presentació? Comunicació oral
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Educació Infantil i Primària
LA VIDA DE LES PERSONES.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
ESCOLA OCTAVIO PAZ Educació infantil – Cicle inicial
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
LLENGUA ESCRITA Participants Paki Campos Antonia Cervantes
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
Principi del canvi (immanent)
EUROFRAGANCE CAPTUREM SENSACIONS.
El currículum a l’educació primària
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
CEIP “MESTRE AGUSTÍ BARBERÀ” - AMPOSTA
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
La vulneració dels drets socials
Una noia s’esperava en una sala d’un gran aeroport.
Llengua catalana i literatura
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
(Fes clic per entrar en el quadre i poder escriure) NOM DELS PERSONATGE (Per canviar la lletra i la mida ho pots fer des de FORMATO-FUENTE) Escriviu els.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Gestió del coneixement
Estils i Plantilles Ms Word.
COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

COMPETÈNCIA COMUNICATIVA Comprensió lectora Immaculada Juncà Bassagañas Elisabet Juncà Bassagañas Curs 2008/2009

Comunicativa lingüística i audiovisual Artística cultural Comunicativa Metodològiques Personals Conviure i habitar el món Ser i actuar de manera autònoma Tractament de la informació i competència digital Matemàtica Aprendre aprendre Pensar i comunicar COMPETÈNCIES BÀSIQUES Per aprendre a Descobrir i tenir iniciativa Autonomia iniciativa personal Coneixement i interacció amb el món físic Social i ciutadana Conviure i habitar el món

Carl B.Smith i Karin L.Dahl: especialistes en la interacció de la llengua oral i escrita. ( Universitat de Columbia ). Jesús Alonso Tapia i l’anglès Joan Tough. Joaquim Dolz : Equip d’investigació de llengues de la Universitat de Ginebra. És necessari a més de practicar una llengua, observar-la

índex Canals de la competència comunicativa. Habilitats de la competència comunicativa. Competència lectora: procés d’adquisició. Activitats model Competència lectora: habilitats de comprensió. L’habilitat d’escoltar i parlar és necessària treballar-la simultàniament amb l’habilitat de llegir ja que comparteixen aspectes complementaris.

Canals de la competència comunicativa

Habilitats de la competència comunicativa

Competència lectora : PROCÉS D’ADQUISICIÓ Competència lectora – etapes d’adquisició Competència lectora : PROCÉS D’ADQUISICIÓ

PROCÉS D’ADQUISICIÓ DEL CODI ESCRIT Competència lectora – procés d’adquisició PROCÉS D’ADQUISICIÓ DEL CODI ESCRIT

A, B, C, D, E, F, ... A E I O U PROCÉS D’ADQUISICIÓ DEL CODI ESCRIT Lectura no diferenciada Lectura descriptiva Interpretació depenent de la imatge Interpretació directa del text Lectura narrativa Lectura expositiva A E I O U A, B, C, D, E, F, ...

Competència lectora – etapes d’adquisició LECTURA NO DIFERENCIADA Fa hipòtesis a partir del context. No reconeix lletres. Si es treballa, pot reconèixer el seu nom i el dels altres. Considera el text i la imatge com una unitat indissoluble. Quan imita l’acte de llegir ens explica allò que veu.

Competència lectora – etapes d’adquisició LECTURA DESCRIPTIVA Fa hipòtesis a partir de la llargada de la paraula. Reconeix alguna lletra. Situa la lectura sobre el text però en fa una interpretació que depèn totalment de la imatge.

Competència lectora – etapes d’adquisició INTERPRETACIÓ DEPENENT DE LA IMATGE Fa hipòtesis a partir de les lletres que coneix. Combina algunes lletres. En aquesta etapa l’evoluciona des de fer una descripció de la imatge fins que es fa una lectura directa del text.

Competència lectora – etapes d’adquisició INTERPRETACIÓ DIRECTA DEL TEXT nivell a Llegeix lletrejant. Necessita vocalitzar. Desxifra però no interpreta: està pendent de descodificar i perd el sentit de la lectura. Lectura convergent: fan associacions entre les paraules i la imatge i fa una interpretació aproximada del text, però no exacta. nivell b Llegeix a cop d’ull. Desxifra mots no coneguts. Comprensió directe del text: compren el significat i poden explicar el que han llegit.

Competència lectora – etapes d’adquisició ETAPA NARRATIVA Adquisició de fluïdesa lectora. Auto regulació de la lectura És capaç d’entendre textos narratius sense dificultat ETAPA EXPOSITIVA Adquireix consciència que llegeix per aprendre.

Competència lectora:adquisició del codi activitats model: competència lectora Adquisició del codi

Competència lectora:adquisició del codi Explica la seqüència 1 2 3

Competència lectora:adquisició del codi El noi dorm.

Competència lectora:adquisició del codi El noi es vesteix.

Competència lectora:adquisició del codi El noi esmorza.

Competència lectora:adquisició del codi Al matí, el noi, que dorm ,es desperta. Tot mandrós es vesteix i va a la cuina a esmorzar. La seva germana li diu adéu.

PROCÉS DE COMPRENSIÓ DEL CODI ESCRIT Competència lectora – procés d’adquisició PROCÉS DE COMPRENSIÓ DEL CODI ESCRIT

Competència lectora:habilitats de comprensió Factors que incideixen en la comprensió Informació davant dels ulls Informació darrera dels ulls propòsit PROCÉS DE LA COMPRENSIÓ FORMULACIÓ HIPÒTESIS VERIFICACIÓ HIPÒTESIS INTEGRACIÓ INFORMACIÓ control

-Informació davant dels ulls Coneixements previs: -Informació davant dels ulls -Informació darrera dels ulls Estratègies en funció de l’edat i els nivells: -Discussió a partir del títol -Preguntes prèvies a la lectura ...

Propòsits de lectura : Diccionaris El nom d’una persona Fulletó de colònies Titulars de diaris Jocs / aparells Textos per extreure una informació que ens interessa Revisar estil, ortografia... poemes Per obtenir una informació precisa. Per obtenir una informació de caràcter general. Llegir per seguir unes instruccions. Llegir per aprendre. Llegir per revisar un text propi. Llegir per plaer. El propòsit de la lectura pot ser diferent de l’objectiu. L’objectiu del professorat va dirigit més al currículum: Exemple: lectura d’un poema ( propòsit lector: Plaer per llegir// objectiu del professorat : aconseguir una bona dicció i agilitat lectora

Formulació i verificació d´hipòtesis Aspectes formals del text. Estructura del text. Guiar en la identificació de detalls rellevants . Identificar la idea principal del text. Formular preguntes prèvies. Formular preguntes durant la lectura. Aportar informació directament, recordar-la, establir diàlegs.

Integració de la informació. Extreure l’idea principal del text Fer un resum de la lectura Formular preguntes Concretar el propòsit Donar models de resum Literals Interpretatives Crítiques Creatives

activitats model: competència lectora Habilitats de comprensió ( desenvolupament de l’activitat : annex 1 del material d’activitats de comprensió lectora.)

Competència lectora:habilitats de comprensió EL GAT I ...

Competència lectora:habilitats de comprensió EL RATOLÍ

Competència lectora:habilitats de comprensió EL GAT I EL RATOLÍ El ratolí anava tot sovint a la biblioteca. El ratolí volia aprendre coses noves. Al ratolí li agrava menjar-se els gats.

Faula : el gat i el ratolí. autor: Isop Competència lectora:habilitats de comprensió Faula : el gat i el ratolí. autor: Isop Em recordo d’un ratolí que vivía en una biblioteca i desitjava tant instruir-se, que es menjava dos llibres cada dia. Una vegada va trobar en un llibre la imatge del gat i ràpidament se la va cruspir. Mentre digeria tranquil·lament, convençut d’haver destruït el seu enemic, el gat de carn i ossos li va saltar al damunt i se’l va empassar en dues mossades. Entre mos i mos, però, es va aturar per dir: “ ratolinet meu, et calia estudiar també de la realitat “.