Autor: Joaquim Falo Ramon Director: Mariano Badell Serra

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
RESUM.
Advertisements

TFG – Àrea Enginyeria del programari
La Directiva 2006/118/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa a la protecció de les aigües subterrànies contra la.
objectiu de la Tecnologia
BORJA SÁNCHEZ NOGUERO JAUME UREÑA GARCÍA VICENTE FERNÁNDEZ SANZ
FONTS D’ENERGIA APROFITABLES
Marc Càliz Cuervas Alex Carruesco Llorens Ricard López Mitjà
LA INDÚSTRIA Geografia 3r ESO.
ENERGIA. COM LA FEM? Noms i cognoms: David Linero, Omayma Challouki, Anna López Professor/a: Silvia Matèria: Tecnologia Curs: 2nC.
ASSECAT IR i UV.
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
El canvi climàtic i la humanitat al segle XXI
La Placa Base Izan Sánchez 4º C.
Central solar (parque El Coronil)
AIGUA I ACTIVITAT FÍSICA
Seminari de Física i Química
Mecanismes 3er ESO.
Què és la tecnologia?.
Víctor Orellana Iván de los ríos José David carranza
Tema 10: Dinàmica.
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
Tema 6: L’ENERGIA.
Energia solar Núria.J i Alexia.
1 u n i t a t Sistemes informàtics. Treball en xarxa.
La Segona fase de la industralització
Disseny de la interfície d’un smartwatch i l’aplicació mòbil
Prova pilot sensor de control volumètric a 4 municipis de la província de Barcelona Conchita Vicaria
1. La Segona Revolució Industrial
MESCLES I DISSOLUCIONS
EL ROL DE LES EMPRESES INSTAL·LADORES EN L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
EXPLOTACIÓ D’ENERGIES RENOVABLES: SOLAR I EÒLICA
uoc-domo CONTROL DOMÒTIC AMB ARDUINO UOC-DOMO
Materialisme històric
DISSENY D’UN SENSOR DE DADES MITJANÇANT BLUETOOTH
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
El NOSTRE PROJECTE CONTRUIR UNA CENTRAL HIDROELECTRICA
Energia eòlica Juan Carlos Duran Alarcón Marcos Nieto Broceño
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Energia magnètica Judit i Marc.
Yolanda Gallego Iciar Tobarias Siham Sabri
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Ordenança de soroll de la Xarxa de ciutats i pobles cap a la Sostenibilitat Control de soroll dels vehicles de motor Montesquiu, 27 de novembre 2008 Maria.
COMENTARI DE GRÀFICS.
Tema 5. L’atmosfera. Pàg 66 La Terra està envoltada per una barreja de gasos que anomenem atmosfera. Aquesta barreja de gasos és l’aire que respirem,
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Una història de la tecnologia
ALTRES TECNOLOGIES DE BAIXA INTENSITAT EÒLICA L’ENERGIA EÒLICA MARINA
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
COGENERACIÓ AMB PILES DE COMBUSTIBLE: APLICACIÓ A EDIFICIS DE LA UPC
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
ENERGIA SOLAR Anna Sorribes Mir 2on E.S.O. C
SALUT MENTAL.
El sector terciari. Concepte de sector terciari
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
SALUT MENTAL.
Generació d’energia elèctrica
L’electricitat i el circuit elèctric
LAURA FUSTER, SUSANA MARTÍN, MARTA MARTÍNEZ
Quan penses que tot està inventat ….
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
1.2.2 Fonts d’energia renovables Energia eòlica El Sol, en escalfar la Terra, origina el vent, la força ha aprofitat l'home des de l'antiguitat.
La indústria tèxtil a Catalunya al segle XIX i avui en dia
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Gestió del coneixement
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
Pluja àcida.
Conceptes previs Lleis químiques Teoria cineticomolecular.
Transcripción de la presentación:

Autor: Joaquim Falo Ramon Director: Mariano Badell Serra L’ENERGIA EÒLICA OFFSHORE A ESPANYA, ESTAT ACTUAL, NORMATIVA I PROPOSTA DE PROJECTES. Autor: Joaquim Falo Ramon Director: Mariano Badell Serra

Estructura del projecte Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Localització del parc eòlic Transport, instal·lació inspecció i manteniment

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Introducció En els últims anys el sector de l’energia eòlica offshore ha experiment un considerable desenvolupament i s’ha constituït com una de les principals alternatives de futur. Existeixen tres grans potències que es disputaran el lideratge d’aquesta tecnologia en un futur; EUA, Europa i Xina. És necessari en reflectir l’estat de la industria eòlica marina europea, per dues raons fonamentals: La distància geogràfica entre els dos altres grans mercats i el nostre limita el subministrament d’equips i materials en termes econòmics. La tecnologia europea està a la avantguarda en el sector eòlic marí, principalment pel que fa als fabricants de grans aerogeneradors .

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Avantatges Font inesgotable d’energia. Els recursos eòlics no produeix contaminació de forma directa. Afavoriment de la independència energètica. Creació d’un sector industrial propis, un teixit empresarial auxiliar, un impuls pel mercat laboral i una forta incidència en el sector marí.

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Inconvenients Les condicions climatològiques la fan una energia complementaria . Influeixen molts les condicions ambientals. La predicció de la producció molt complicada creant una incertesa en la planificació energètica. Econòmicament no són rentables avui en dia en absència de subvencions existent. Produeixen contaminació acústica i vibracions.

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Font clara d’impacte visual indesitjable. Dificultat d’assolir una acceptació per part de la societat a l’hora de construir un parc eòlic. Impacte evident sobre aus i espècies aquàtiques de la zona. El procés de tramitació d’aquestes instal·lacions i el marc regulatori és extremadament llargs (onshore 5-6 anys) La inversió inicial és elevada. És necessari que pel 2020 Europa hagi: Reduït en un 20% les emissions de gasos d’efecte hivernacle Cobert el 20% del consum energètic amb fonts renovables. Estalviat el 20% del consum energètic comunitari

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore El mercat eòlic offshore a Europa - A dates de juny de 2012, a la Unió Europea existeixen 4.336 MW de potència instal·lada offshore , - Augment 50% en comparació en el mateix període de temps respecte el 2011. - 2669 MW en construcció repartits entre Alemanya, el Regne Unit i Bèlgica. - Per 2020 es te previst assolir els 180 GW eòlics, 40 GW d’aquests offshore, (4% del consum elèctric.)

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore El mercat eòlic offshore a Espanya - Espanya és considerat un país pioner en el desenvolupament de parcs de generació d’energia eòlica onshore. - Compromís mediambiental i amb principis de seguretat i qualitat de subministrament, que es veuen traduïts en sostenibilitat, compromesa amb el desenvolupament d’energies alternatives.   - Creació d’un marc regulatori de suport, que anys enrere va ser una limitació pel desenvolupament de l’energia eòlica offshore, i que ha permès pensar en el desenvolupament d’aquest tipus d’emplaçament en diverses zones del país.

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Parcs eòlics marins en la actualitat. Amb una potència total instal·lada de 3329.3 MW, la distribució de la qual és:  

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Perspectives de futur 2012 – 2020 Potència total acumulada: 40.000 MW (40GW). Potència instal·lada des de 2012 fins 2020: 6.900 MW. Producció d’electricitat: 148 TWh. Cobertura del 3.6% - 4.3% de la demanda elèctrica de la UE. Estalvi anual de 85 milions de tones de CO2 emeses a l’atmosfera. Pressupost d’inversió anual de 8.8 billons d’€. 2021-2030 Potència total acumulada: 150.000 MW (150GW). Potència instal·lada des de 2021 fins 2030: 13.690 MW. Producció d’electricitat: 563 TWh. Cobertura del 26.2% - 34.3% de la demanda elèctrica de la UE. Estalvi anual de 292 milions de tones de CO2 emeses a l’atmosfera. Pressupost d’inversió anual de 16.5 billons d’€.

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Estat de l’art de la industria eòlica offshore L’estat de la tecnologia actual es troba en una posició de transició entre aigües poc i profundes. Amb l’augment de l'experiència de la tecnologia, les noves instal·lacions són cada cop més grans i s’ubiquen a majors profunditats per assolir menors costos de producció energètica, però això fa que els costos augmentin. En una instal·lació offshore destaquen tres grans partides de despeses: costos d’operació i manteniment , el propi aerogenerador i l’estructura de suport, degut als majors costos que impliquen els treballs en el mar, les cimentacions i les connexions a terra.   Estructures eòliques en les zones poca profunditat, zona de profunditat intermitja i grans profunditats.

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Aigües poc profundes Per instal·lacions de poca profunditat (< 25 m) existeixen tres classes de cimentacions: Monopod: requereix una escassa inversió, poc desenvolupament tecnològic necessari i footprint mínim. De gravetat: acció de la gravetat sobre la seva elevada massa que fixa l’estructura al fons, la instal·lació exigeix realitzar un procés minuciós d’estudi i preparació de fons. Suction Bucket: sistema de succió a pressió, creant una pressió diferencial que fa que la cimentació penetri en el fons, presenta l’avantatge de ser una instal·lació simple, ràpida i més econòmica.  

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Aigües de profunditat mitjana Parcs eòlics situats entre 25m i 60m de profunditat. Estructures amb bases de majors dimensions i ancorades al fons per diversos punts. Per a aquestes profunditats, s’utilitzen estructures dotades d’una flexibilitat per suportar les cargues externes però amb un pes i unes inèrcies menors. Les estructures poden ser del tipus tríopode (1), en monopod atirantat (2), jacket tubular completa de la base al rotor (3), jacket amb torre intermitja entre base i rotor (4), fusió de plataforma de gravetat i de Suction Bucket (5).

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Aigües profundes Parcs eòlics situats a més de 60m de profunditat. A grans profunditats, la instal·lació i el manteniment de plataformes fixes tenen uns costos desmesurats. La solució està lligada a l’ús de plataformes flotants amb suficient força per suportar el pes del aerogenerador i la torre, estabilitat en estats agitats del mar, resistència estructural davant les condicions ambientals i pels moviments limitats. Les estructures flotants poden ser: semi-submergible Duth tri-floater (1), barcasses (2), boia Spar amb dues línies dobles de fondeixament (3), Plataforma amb Línia de Tensió (TLP) amb tres línies de fondeig (4), TLP fixada al fons amb base de gravetat de formigó (5), o una mescla entre TLP i Spar (6).

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Diferències entre aerogeneradors eòlics i terrestres Majors dimensions dels aerogeneradors marins respecte els terrestres. Menors altures en el mar que en terra per assolir les mateixes velocitats en el generador. La velocitat en la punta de la pala pot ser major en el medi marí que en el terrestre. El medi marí és molt més corrosiu, Les càrregues ambientals són realment molt més elevades que a les terrestres al estar exposades a onatge, marees, etc.

Estat de l’art i la normativa eòlica Offshore Heretades de la indústria offshore dedicada al petroli i al gas. S’aplica depenent de l’àmbit a la qual va destinada, té un ampli ventall d’aplicacions, cada una amb la seva pròpia normativa i una per cada un dels països que participen en aquesta. Especifica eòlica marina Existeixen notables diferencies entre els requisits de les plataformes de suport per grans aerogeneradors marins . Normativa IEC, Reglament GL-OW, Reglament danès, Normativa DNV(Der Norske Veritas), RECOFF. Protecció mediambiental. De Kioto a Copenhaguen. COP 15 – Copenhaguen 2009. Conclusions al acord final de la COP 15..

Localització del Parc Eòlic Introducció Externs Interns Compostos - Naturals: Batimetria, profunditat, vents onatge, corrents, subsòl. - Sociològics: Marc legislatiu, marc financer, activitat humana, infraestructures. - Aerogeneradors: Potencia, característiques. - Estacions de Mesura: boies de mesura, torres meteorològiques. - Xarxa de distribució. - Plataforma de suport. - Logística: drassanes, industria auxiliar, materials. - Avaluació econòmica: VAN, TIR, Benefici/cost, PR.

Localització del Parc Eòlic Mapa eòlic marí a Espanya

Localització del Parc Eòlic Alternatives a Espanya Batimetria Activitat humana Potencial eòlic Zones de qualitat Batimetria

Localització del Parc Eòlic Dades oceanogràfiques Zona 1: Mar Cantàbric entre les zones de Bilbao i Gijón.   Zona 2: Mar Mediterrani de Màlaga i Granada, o Mar d’Alboran. Zona 3: Mar Mediterrània entre el Cap de Gata i el Cap de Palos (Almeria i Múrcia). Zona 4: Mar Mediterrani entre el Delta de l’Ebre i les aigües de Girona. Velocitat i uniformitat del vent. Descripció de l’onatge amb: - Condicions normals o règim mitja. - Condicions extremes o règim extrem.

Localització del Parc Eòlic Zona 1: Dades de la Boia de Bilbao Conjunt de dades: REDEXT Boia de Biscaia. Longitud: -3.052 E Latitud: 43.640 N Profunditat: 600m Vent V. mitjana (m/s) V. màxima (m/s) 5.3 23.6 Calma eòlica(%) 17.9 Hs mitjana (m) Hs màxima (m) 1.91 13.71 Corrents V. mitjana(cm/s) V. màxima (cm/s) 14.82 83.21

Localització del Parc Eòlic Zona 2: Dades de la Boia de Mar d’Alboràn Conjunt de dades: REDEXT Boia del Mar d’Alboran. Longitud: -5.033 E Latitud: 36.267 N Profunditat: 530m Vent V. mitjana (m/s) V. màxima (m/s) 5.20 15.28 Calma eòlica(%) 15.95 Hs mitjana (m) Hs màxima (m) 0.79 5.06 Corrents V. mitjana(cm/s) V. màxima (cm/s) 22.66 120.70

Localització del Parc Eòlic Zona 3: Dades de la Boia del Cap de Gata Conjunt de dades: REDEXT Boia del Cap de Gata. Longitud: -3.052 E Latitud: 36.570 N Profunditat: 536 m. Vent V. mitjana (m/s) V. màxima (m/s) 4.97 16.6 Calma eòlica(%) 21.1 Hs mitjana (m) Hs màxima (m) 1.05 5.32 Corrents V. mitjana(cm/s) V. màxima (cm/s) 25.74 85.50

Localització del Parc Eòlic Zona 4: Dades de la Boia de Tarragona Conjunt de dades: REDEXT Boia de Tarragona. Longitud: -1.467 E Latitud: 40.683 N Profunditat: 672 m. Vent V. mitjana (m/s) V. màxima (m/s) 5.3 23.6 Calma eòlica(%) 9.32 Hs mitjana (m) Hs màxima (m) 0.91 5.22 Corrents V. mitjana(cm/s) V. màxima (cm/s) 17.84 71.40

Localització del Parc Eòlic Anàlisis dels resultats Zona Vel. mitjana (m/s) Vel màxima (m/s) Bilbao 5.3 23.6 Mar d’Alboran 5.20 15.28 Cap de Gata 4.97 16.6 Tarragona 4.72 17.1 Calma Eòlica (%) 17.9 15.95 21.1 9.32 Zona V mitjana (cm/s) V màxima (cm/s) Bilbao 14.82 83.21 Mar d’Alboran 22.66 120.70 Cap de Gata 25.74 85.50 Tarragona 17.84 71.40 Hs mitjana (m) Hs màxima (m) 1.91 13.71 0.79 5.06 1.05 5.32 0.91 5.22 Les roses del vent de Bilbao i Tarragona: rafegues de vent d’intensitats similars en totes les direccions, indica l’heterogeneïtat del vent en qualsevol direcció.   Les roses del vent del Cap de Gata i del Mar d’Alboran: components molt més predominants que al resta i un ventall de direccions molt més tancats.

Localització del Parc Eòlic Procés de selecció Alçada d’onada significativa en condicions extremes de la zona Bilbao. Major exposició de l’estructura a les càrregues externes. Tarragona posseeix menors valors de la velocitat de vent i amb una rosa dels vents semblant a la de Bilbao. Tarragona és la boia amb menor percentatge de calma, implica majors càrregues d’ona, fet que també es descarti per motius de fiabilitat i seguretat. Les zones del Mar d’Alboran i el Cap de Gata, valors semblants de velocitat tant mitjana com màxima. Homogeneïtat en la direcció del vent així com les alçades de l’onatge significatives. La zona del Mar d’Alboran està relativament a prop de l’estret de Gibraltar i el port d’Algeciras Les rutes marítimes del Cap de Gata voregen molt més la costa degut a la proximitat dels ports de Cartagena, Alicant i Valencia.

Localització del Parc Eòlic Ubicació final Possible situació final: Mar d’Alboran A Espanya existeixen altres zones, però amb una situació més problemàtica. No es poden descartar per instal·lacions futures. És important tenir en conte tots els factors, tan interns, externs i compostos. Necessari un canvi de mentalitat ja que a mig i llarg termini es requeriran instal·lacions costeres. L’impacte visual com a factor a tenir en compte.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Introducció L’estratègia de transport e instal·lació és un factor de crític en el desenvolupament d’un parc eòlic, ja que el disseny i la configuració del sistema queden fortament marcats per la metodologia del procés de transport e instal·lació. És millor transportar la plataforma i l’aerogenerador per separat o l’aerogenerador muntat sobre una plataforma? Convé utilitzar llast sòlid fix o seria aconsellable evitar llastrar el sistema de per vida? - Transport en sec sobre un buc de tipus barcassa o remolc fins al destí d’instal·lació?

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Estratègies de construcció Assemblatge previ en el port. Fabricació i pre-ensemblatge en el port. Assemblatge en alta mar.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Flota auxiliar Vaixell d’investigació: investigar el sòl marí per preparar la instal·lació, dur a terme estudis i post- avaluacions del impacte ambiental. Vaixell d’instal·lació del generador: creats per aquest procediment, poden transportar varis generadors a la vegada. Vaixell suport de construcció: assistir en la construcció de parcs eòlics offshore. Poden ser barcasses, barcasses d’alçament motoritzades o no motoritzades, pantalans i plataformes. Vaixells de treball: portar a terme el treball d’altres embarcacions proporcionant subministraments i eines. Vaixells de servei: donar suport als treballs i a les altres embarcacions amb feines molt més exclusives. Vaixell d’equip de transferència: transport e instal·lació del sistema de transferència del parc eòlic.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment El port com a part de la cadena Instal·lacions amb aigües suficientment profundes. Molls reforçats amb suficient rigidesa per suportar grans masses. Grans àrees d’emmagatzematge. Espais adequats i elements d’hissar per moure cimentacions i estructures pesades. Infraestructura necessària capaç d’abastir el procés d’instal·lació i les operacions de reparació i manteniment.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Estratègia de transport i instal·lació Transport a coberta: - major velocitat d’avançament no depèn del temps. transport simultani de varies unitats Transport convencional: remolcament directe - estructura poc voluminoses condicions ambientals no adverses distancia del trajecte no sigui excessivament llarga

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Estratègia de muntatge i construcció Transport i muntatge de l’aerogenerador. Construcció de la plataforma i flotació.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Cronologia del procés d’instal·lació Fase de construcció: es construeixen per separat la plataforma, els ancoratges i les parts del aerogenerador. L’aerogenerador es monta mitjançant medis terrestres d’izat Fase de transport: el conjunt plataforma- llast- tendons es remolca fins el emplaçament final. Les ancores són traslladades, i l’aerogenerador es izat en grua i transportat al emplaçament. 3) Muntatge: es posicionar la plataforma per rebre l’aerogenerador, que és muntat i fixat en aquesta. 4) Connexions: es procedeix a connectar els tendons i els cables elèctrics de transmissió d’energia. 5) La grua issa els morts i el sistema de pre-instal·lació. 6) Proves i posada en marxa.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Equips motoritzats: - Aerogenerador: sensors de temperatura, multiplicadora, i fluids. Paràmetres de revolucions, producció energètica. Sistema de llast: nivell dels tancs, bombes de llast i achic, alarmes d’inundació, vàlvules d’accionament remot. Manteniment predictiu: - Canvi de coixinets i frens de l’aerogenerador. - Renovació de les botelles de CO2 contra incendis. - Manteniment dels segells de les bombes de llast i vàlvules dels tancs de llast. Filtres d’aigua salada. Manteniment correctiu: - Estructura general de la plataforma: estat de l’acer, soldadura, corrosió... - Connexió del fondeix: eslavons de la connexió. - Armament a bord: línia de llast, bombes, vàlvules, pèrdues en la línia, etc. - Estat de les pales, rotor, carcassa de l’aerogenerador i altres components de subministre.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Caracterització dels bucs involucrats Buc cabler per la instal·lació dels cables elèctrics. bucs dissenyats i utilitzats per estendre cables de telecomunicacions o transmissió d’energia elèctrica; es distingeixen per les grans politges i per les guies dels cables. Vaixell grua de construcció: aquests bucs posseeixen una grua especialitzada en l’aixecament de càrregues pesades, que pot girar per tal de maniobrar per col·locar les càrregues. Buc SSHL (Semi Submersible Heavy Lift): un dels avantatges més importants d’aquests bucs és que ajuda a moure cargues aparentment grans, on poden transportar varis generadors a la vegada. Poden dur a terme les funcions necessàries en alta mar en mig del constant moviment de les onades.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Caracterització dels bucs involucrats Buc instal·lador de pilars: instal·lar el pilars dels aerogeneradors en la localització final del parc eòlic, sent una feina molt específica on és necessari l’ús de grues que carreguin estructures de gran pes. Vaixell d’investigació: vaixells dissenyats i equipats per dur a terme investigacions en el mar. En aquest cas són utilitzats per investigar el sòl marí per preparar la instal·lació de granges eòliques offshore. Buc Cadena-ancora (AHTS Anchor Handling Tug Vessel): aquests bucs serveixen per manejar els ancoratges de les plataformes offshore, remolcar-les fins a la seva ubicació, ancorar-les i en certs casos serveix com a bucs de rescats d’emergència i de recuperació.

Transport, instal·lació, inspecció i manteniment Caracterització dels bucs involucrats Buc de suport i operacions offshore (PSV platform supply vessel): consisteix en un buc d’abastament de la plataforma, la seva funció principal és el transport de béns i persones cap a les plataformes petrolíferes marines i altres estructures costa en fora. Remolcadors: vaixell que ajuda a maniobra a altres embarcacions empenyent-les o arrossegant-les. Són embarcacions potents per les seves dimensions, i de constitució forta, i alguns són d’alta mar. Bucs reparador de cables: encarregats de localitzar i reparar els cables submergits sota el mar que es van deteriorant o trencant fins al punt de tornar-se inoperables. Altres embarcacions: “bucs hotel”: per parcs molt allunyats de la costa en emplaçaments on hi ha una potència molt elevada instal·lada i no compensa anar i tornar a terra ferma. En la actualitat existeixen bucs supply que a més de ser bucs de treball ofereixen totes les comoditats.

Conclusions L’energia eòlica offshore és una industria en desenvolupament però amb molt camí per endavant. És necessari que Espanya comenci a interessar-se i a involucrar-se en aquest sector en particular i aprofiti l’energia eòlica marina. Necessitat d’un canvi de mentalitat respecte l’energia eòlica per part de la societat. Creació d’un nou sector i la seva importància amb el mon naval i el seu desenvolupament.

Gracies per la vostra atenció