El mercat i els sistemes d’organització industrial Unitat 9. El mercat i els sistemes d’organització industrial
Índex Introducció. Consum, mercat i preus. Els grans sectors industrials a Catalunya. La producció organitzada. Mètodes d’organització.
Consum, mercat i preus Consum: satisfer una necessitat amb un producte Mercat: intercanvi de productes i diners Oferta: quantitat de producte que es posa a la venda Demanda: quantitat de producte que estan disposats a comprar
Classificació de mercats Segons tipus de producte: Immobiliari Ma d’obra o de treball Capitals Fruita seca, etc Segons com sigui l’oferta: Monopoli Oligopoli Competència perfecta
El preu dels productes Factors que influeixen: Producció Costos Benefici IVA Càlcul del preu de venda al públic: Cost total = Costos fixos + Costos variables Cost total unitari = Cost total / Producció Preu = Cost total unitari + Benefici PVP = Preu + IVA
Equilibri de mercat
Els grans sectors industrials a Catalunya
La Indústria Química Química de base: gasos indústrials, plàstics… Agroquímic: pesticides i plaguicides Química industrial: pintures, vernissos… Farmacèutic: medicaments, vacunes… Fibres artificials i sintètiques Química de consum: detergents, cosmètics… Altres productes
La Indústria de l´Alimentació i les Begudes Carn i derivats Llet i derivats Olis i greixos Begudes (excepte vins i caves) Vins i caves Pa, pastisseria, sucre i cacao Altres: conserves, precuinats, alimentació animal…
La Indústria Tèxtil Filatura Teixits plans Acabats Gèneres de punt Confecció
La producció organitzada Producció artesanal Una persona tot el producte Petites quantitats Poca maquinària Preu elevat Producte únic Producció industrial Cada treballador una fase del procés productiu Grans quantitats Molta maquinària Preu més baix Producte homogeni
Producció en sèrie No es perd temps en desplaçaments Operadors especialitzats Diferents peces en diferents línies
Mètodes d´organització Teoria de Taylor: Reduir el temps de producció Remuneració en funció del rendiment Tasca repetitiva i monòtona Incentiu únicament econòmic Teoria de Fayol: Sis àrees funcionals (tècnica, comercial, financera, comptable, de seguretat i administrativa) Cadena de comandament piramidal Escola de relacions humanes: Motivació dels treballadors Planificació de les necessitats materials (MRP): Reducció dels estocs Quantitat justa en el moment just (JIT): Adaptació a diferents tipus de productes Necessitat de sistema productiu ràpid i eficient