MALL MEE Alumnat sord /GDL USEE SEEM Valoració:

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

COMUNICACIÓ I LLENGUATGE
ESTRATÈGIES PER DESESENVOLUPAR LLENGUATGE EN L’ INFANT SORD
El text expositiu.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Les varietats lingüístiques
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
ELI Escala de Llenguatge Infantil
1 u n i t a t L’educador infantil.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Estudi per a la identificació de
EVOLUTIVA DEL LLENGUATGE
Rosa Lucha Lídia Usó Departament d’espanyol EOI Barcelona-Drassanes
SINTAXI: L’oració simple
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
TIPOLOGIA TEXTUAL ELS TEXTOS INSTRUCTIUS.
1 u n i t a t La comunicació.
L’Expressió escrita.
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
LES CATEGORIES GRAMATICALS
éssers vius o de les coses.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
Morfologia Verbal.
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
BATXILLERAT ARTS ESCÈNIQUES
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
2. El materialisme històric de Marx
Orientació a centres: El CREDA i les seves funcions
Com preparar una unitat per a l’avaluació
les competències bàsiques
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Gestió participativa dels projectes de centre
El currículum a l’educació primària
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Anàlisi d’un lloc web implementant actualització del contingut
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
EL LLENGUATGE COL.LOQUIAL
COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola: Educació Infantil
TEXT I ORGANIGRAMA Variables bàsiques
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Transcripción de la presentación:

MALL MEE Alumnat sord /GDL USEE SEEM Valoració: CREDA Resposta educativa Aula Ordinària MEE SEEM SEETDIC Valoració: Comportament Lingüístic Dificultats intrínseques Recursos centre/sistema educatiu Edat

GALC

Alumnat amb greus dificultats de llenguatge: Alumnat sord: Alumnat amb greus dificultats de llenguatge: Confirmació de la pèrdua auditiva (ORL) derivació al CREDA Protocol GALC (tutor/a + EAP) atenció CREDA?

GALC

GALC 1 – Identificació (Observació tutor/a)

GALC 1 – Identificació (Observació tutor/a)

GALC 1 – Identificació (Observació tutor/a)

GALC 1 – Identificació (Observació tutor/a)

A B C D E F G H I Esquema dels comportaments lingüístics Comportament L. Aspectes implicats A Comunicació B C D E Llenguatge (discurs, sintaxi, morfologia) F G Parla (fonètica, fonologia) H Contingut (lèxic) I Ús (pragmàtica)

A No manifesta intencions comunicatives ni amb gest ni amb paraules. No interacciona No comparteix acció ni atenció. Pot fer alguna demanda però únicament per cobrir necessitats bàsiques. (Utilitza l’adult com a instrument). Pot fer ecolàlies o cantarelles sense significació comunicativa, o producció repetida d’alguna paraula sense relació amb el context comunicatiu. Comunicació

B Manifesta intencions comunicatives amb gest o amb formes lingüístiques d‘una o dues paraules. Pot mantenir l’atenció i l’acció conjunta tot i que a vegades de manera inestable i amb pocs torns. No apareix el verb en funció sintàctica. (No fa de predicat). La combinació de dues paraules, quan es dóna, no està regida per regles morfosintàctiques. (No hi ha flexió de gènere ni de nombre, concordances,…). El llenguatge està vinculat a les pròpies rutines, al present i a l’entorn immediat. Notes: En els comportaments «B» més evolucionats poden aparèixer més de dos elements, però no el verb en funció sintàctica. Tots aquests paràmetres s’han de tenir en compte en qualsevol sistema de comunicació que l’infant utilitzi. Llenguatge

C Manifesta intencions comunicatives amb formes lingüístiques de 3 o més paraules, amb pocs elements morfosintàctics però amb presència de verb. Utilitza categories gramaticals (noms, verbs, alguns adjectius,..) amb un repertori restringit de paraules significat (lèxic), i algunes paraules relacionals («meu» per possessió, «aquí» per localització,…). El verb es limita a formes no flexionades (infinitiu, gerundi, participi), 3ª pers. sing. del present d’indicatiu, i imperatius. Es poden observar paraules gramaticals (determinants, preposicions, conjuncions,…) i flexions (nominals, verbals), encara que poc estables. Allarga els torns de paraula i manté el tòpic. Si no es comparteix el context comunicatiu, a l’interlocutor li costa comprendre el discurs. Cap al final de l’etapa s’observa un progressiu patró correcte d’ordenació de les paraules (Ex: S-V-Compl.) i comença a aparèixer l’estructura morfològica i sintàctica bàsica tot i que amb més erros i omissions que encerts. Nota: Es poden observar errors de parla propis de l’inici del desenvolupament fonològic («fals F») Llenguatge

D Manifesta intencions comunicatives amb frases de 3 o més elements, mantenint l’estructura correcta, amb presència d’elements morfosintàctics bàsics, encara que amb errors. S’expressa bàsicament amb frase simple. Inici de producció de frases coordinades i alguna subordinada, amb errors. Amplía el repertori de categories gramaticals: A més de nom, verb i adjectiu, també utilitza adverbis, preposicions i conjuncions. Més de la meitat de les produccions han de complir: Flexió nominal: Flexió de gènere i nombre en seqüències de 2 ò 3 paraules de cadascuna d’aquestes categories: nom, adjectiu i pronom. Flexió verbal: Presència de morfemes de persona, nombre i temps (present, passat, futur) amb errors. (L’imperatiu o l’ús generalitzat de la 3a persona no es considera flexió). Concordances: De nom i verb (persona i nombre). De determinant- nom-adjectiu (gènere i de nombre). Informa i explica fets de manera eficaç. Llenguatge

E Manifesta intencions comunicatives amb frases de 4 o més paraules, mantenint l’estructura sintàctica correcta en les oracions simples i amb presència d’alguns errors en les complexes. Utilitza frases coordinades i subordinades progressivament complexes (causals, de relatiu, condicionals, temporals,…), amb predomini de la correcció sobre l’error, tot i que bàsicament amb errors en els temps verbals. Utilitza els sintagmes nominal i verbal amb progressiu augment d’elements. Utilitza un repertori variat de categories gramaticals. Informa i explica fets, passats i futurs, de manera ordenada i elaborada, amb ús de frases en sentit figurat i un ús més variat de connectors discursius tot i que amb errors. Llenguatge

F Parla inintel·ligible amb processos molt retardats o desviats. Manifestació d’alguna d’aquestes característiques: Presencia sistemàtica d’un sol fonema consonàntic, i per tant, manca de contrastos. Manca de patró fonològic, amb variabilitat en la producció d’una mateixa paraula. (No hi ha estabilitat dels errors) Presència de processos inusuals o idiosincràtics, inusuals en el procés de desenvolupament normal. Habitualment els trets fonològics consonàntics són propis de l’adquisició més inicial (oclusivitat o nasalitat), i el repertori vocàlic és reduït (/a/ /o/). No necessàriament es segueix la pauta evolutiva dels punts d’articulació (anterior, dental, posterior). Alteracions de l’ordre de les síl·labes o dels fonemes. Parla molt inintel·ligible: Jargó propi que només entenen les persones properes, tot i que  pot haver-hi paraules comprensibles per tothom. És difícil determinar la presència d’elements morfològics i sintàctics tot i que pot realitzar produccions llargues. Parla

G La parla presenta força errors. Manifestació de totes aquestes característiques: Persistència de processos de simplificació més enllà de l’edat corresponent. (Tals com canvis en l'estructura sil·làbica, omissió de fonemes o de síl·labes, reducció de grups consonàntics, substitució o assimilació d'un fonema per un altre,...). Coexistència de processos de simplificació més primerencs amb d'altres més tardans. Dificultats per pronunciar correctament l'estructura sil·làbica de paraules llargues. Nota: Es tracta d’una parla molt retardada per l’edat però no desviada. Es tracta d’errades típiques dels nens/es en el procés d’adquisició. Parla

H Parla caracteritzada per l’ús de paraules concretes, referides a entitats observables, accions i atributs. Vocabulari restringit amb molts termes deíctics, dificultats per nomenar categories i utilitzar termes espacials i temporals. L’estructura morfològica i sintàctica bàsica és correcta. El baix nivell del llenguatge està estrictament relacionat amb el baix nivell de coneixements, experiències viscudes, baixa estimulació, etc. Dificultats en la cohesió i coherència del discurs: Omissió d’informació bàsica. Desordre en la situació de fets en el temps. Contingut

I Poques habilitats conversacionals*. Dificultats en mantenir el tòpic (el tema de la conversa), ignorant el que s’ha dit abans. Dificultats en tenir present l’interlocutor (No sap quan ha d’intervenir). No pren mai la iniciativa de torn. Pot comportar alguna dificultat per fer efectiva la comunicació. * Remet a la pragmàtica (regles que regulen l’ús intencional del llenguatge en contextos comunicatius) i no a la sintaxi (aspectes formals de les construccions lingüístiques). Pragmàtica

Programes aplicats pel/per la logopeda del CREDA Bloc 3: Programa d’estimulació global del llenguatge. Adreçat a alumnat amb habilitats comunicatives que no disposa d'un codi oral prou desenvolupat per a utilitzar-lo. Té l'objectiu de facilitar l'ús del llenguatge mitjançant la interacció qualitativa en diferents contextos.. Treballa les estructures lingüístiques de forma individual, però en planifica la seva generalització a l'entorn escolar i familiar. Bloc 6: Programa d’estimulació per al desenvolupament fonològic. Adreçat a alumnat amb parla inintel·ligible (molts errors fonològics). Basat en el sistema d'oposicions fonològiques. Aplicat a nivell individual amb l'alumne/a. Bloc 7: Programa d’estimulació articulatòria individual. Adreçat a alumnat amb dificultats neurològiques o orgàniques que li dificulten la producció de la parla. Pretén ajudar el desenvolupament fonològic a partir del treball articulatori (bàsicament pràxies). Supeditat a l'actuació des de l'àmbit mèdic.

Programes aplicats pels recursos personals de l’escola Bloc 1: Programa específic de comunicació. Adreçat a alumnat amb dificultats importants en la seva relació amb els altres. Emfasitza la facilitació de l'expressió de les intencions comunicatives mitjançant la interacció qualitativa en diferents contextos. Bloc 2: Programa d’estimulació global cognitiva i comunicativa. Adreçat a alumnat amb un coneixement limitat de l'entorn a causa d'un desenvolupament més lent o de poques experiències vitals. Emfasitza la planificació d'experiències que hi contribueixin. Bloc 4: Programa d’estimulació global del llenguatge. Adreçat a alumnat amb un desenvolupament lingüístic retardat en relació als companys. Té l'objectiu de facilitar l'ús del llenguatge mitjançant la interacció en diferents contextos. Treballa les estructures lingüístiques en l'àmbit del petit grup si les dificultats estan molt allunyades de les de la majoria de companys de l'aula, o bé dins l'aula si no ho estan tant. Bloc 5: Programa d’estimulació per al desenvolupament fonològic. Adreçat a alumnat amb una estructuració del llenguatge força correcta o amb un petit retard, però amb errors fonològics que dificulten la intel·ligibilitat de la parla. Té l'objectiu d'afavorir l'organització del sistema fonològic. D'aplicació a l'aula i/o en petit grup.

Cas concret: Nom: A.N.I. Comportament lingüístic: C Dificultats intrínseques: dif. lingüístiques específiques Entorn escolar: MEE Edat: 5a

GALC1 escola EAP

Distribució de l’atenció a l’alumnat amb GDL

Distribució de l’atenció a l’alumnat sord

Moltes gràcies!!