Educació i TIC I ara... cap a on anem?

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Advertisements

El per què de la Tecnologia a l’Educació avui
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Ensenyar, aprendre i viure entre Alella i el Ciberespai
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
Escola Montserrat Sant Just Desvern
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Elaboració d’un projecte telemàtic de primària
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Estudi per a la identificació de
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
L’Expressió escrita.
Societat Catalana de Pedagogia
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
Autor: Samuel Lozano Alcodori
EUROMANIA A L’ESTEVE Generalitat de Catalunya
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
MODELS DIDÀCTICS d’aplicació de les TIC a l’aula
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Objectiu Educatiu Trienni
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
“El perfil de mestre i professor”
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Treball i aprenentatge en xarxa
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Les taules de multiplicar
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
El currículum a l’educació primària
al nostre centre educatiu?
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Educació i TIC I ara... cap a on anem? Jornades: Les TIC i el canvi educatiu CosmoCaixa, 12 i 13 de novembre 2010 Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM-UAB Departament de Pedagogia Aplicada http://peremarques.net

ESCOLA DEL SEGLE XXI APRENDRE ALUMNE CULTURA: valors exigències… INFRAESTRUCTURES pissarra digital, web 2.0 aules 1x1, intranet TIC a casa APRENDRE OBJECTIUS I CONTINGUTS competències (TIC i altres) METODOLOGIA buscar, entendre, aplicar en context, amb TIC centrada en l’alumne, reflexiu, crític, autònom, col.laboratiu, participa, crea avaluació contínua (no memorística) COMUNITAT EDUCATIVA pla, compromís direcció, claustre famílies, entorn ALUMNE divers, sap més, usa molt TIC, capta i processa diferent, altres valors, multitasca ORGANITZACIÓ horaris, espais agrupament flexible entorn, coord. TIC RECURSOS ciberespai, EVA mass media llibre digital PROFESSOR orienta, motiva, controla formació contínua, xarxes treball en equip i EVA Pere Marquès (2010)

ES TRACTA QUE APRENGUIN… Les persones només aprenen allò que necessiten o que volen aprendre. (Carl Rogers) L'aprenentatge es dóna quan els alumnes, perseguint els seus propis interessos han de fer front a problemes reals. (John Dewey) "El que hem d'aprendre ho aprenem fent.” (Aristòtil, -IV) “... La cooperació dels nens entre si té tanta importància com l'acció dels adults” (Jean Piaget) VEURE MÉS PRINCIPIS D’APRENENTATGE I D’ENSENYAMENT AQUÍ Pere Marquès (2010)

RAONS PER USAR LES TIC A L’EDUCACIÓ buscar informació comunicar-nos fer coses la societat exigeix… PRODUCTIVITAT personal / grupal COMPETÈNCIES DIGITALS de l’alumnat INNOVACIÓ METODOLÒGICA 30% fracàs escolar cal una millor formació facilitar l’ensenyament i l’aprenentatge innovar ús intel.ligent amb criteri usar TIC… quan aportin VALOR AFEGIT Les TIC estan a tot arreu… com no van a estar a l’escola! Pere Marquès (2010)

ESTAREM FENT QUELCOM MALAMENT, OI? Un 30% “crònic” (des de sempre) de fracàs escolar “reconegut” al final de l’ensenyament obligatori hauria de ser INACCEPTABLE per als docents, per als pedagogs, per als polítics, per a les famílies… Admetríem que els metges només curessin el 70% dels seus malalts? O que els mecànics només arreglessin el 70% dels cotxes del taller? “Si volem resultats diferents, fem coses diferents.” (Albert Einstein) “Les idees només tenen importància si serveixen per a resoldre els problemes.” (Jonh Dewey) "El futur no és un regal, és una conquesta." (Jonh F. Kenedy) Pere Marquès (2010)

CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunitat . INFRAESTRUCTURES ACTITUD del PROFESSORAT MATERIALS DIDÀCTICS COORDINACIÓ i MANTENIMENT fàcil útil i eficient amb valor afegit FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre Pere Marquès (2010)

QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE... LA CLAU DE L’ÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE... - L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de l’alumnat. - L'ús de les TIC és eficient, ajuden realment a la seva docència, sense exigir dedicar més temps ni més esforç. PD Pere Marquès (2008)

I així, amb noves eines, amb noves activitats millorarem l’ensenyament i els aprenentatges. PD Pere Marquès (2008)

a l’educació, a l’escola El nostre objectiu a l’educació, a l’escola NO és innovar PD Pere Marquès (2008)

millorar els aprenentatges (reduir el fracàs escolar) El nostre objectiu ÉS millorar els aprenentatges (reduir el fracàs escolar) PD Pere Marquès (2008)

Hem d’entrar pels camins de la innovació I per a millorar els aprenentatges dels estudiants hem de fer “coses noves” Hem d’entrar pels camins de la innovació Els camins de la innovació són diversos, no tots tenim que anar pel mateix PD Pere Marquès (2008)

El nostre objectiu no és innovar (integrar les TIC, fer coses noves amb TIC...) El nostre objectiu és millorar els aprenentatges Estarem satisfets si innovem però no reduïm el fracàs escolar? PD Pere Marquès (2008)

més enllà de la innovació Cal anar més enllà de la innovació La innovació és el camí però es tracta d’arribar al destí I el destí és la millora de l’educació PD Pere Marquès (2008)

ELS ALUMNES APRENEN MÉS AMB TIC? Les recerques acostumen a dir que SÍ (més del 90% dels professores i alumnes a les recerques DIM 2003-2010). Però ells mateixos (50%) dubten de que millorin les notes. COM S’EXPLICA AQUESTA PARADOXA? S’aprèn més (especialment competències) però desprès els exàmens són memorístics (i amb les TIC s’incideix poc en la memòria, a no ser que es facin exercicis molt específics en cada cas) Per a aprovar aquests exàmens, com sempre, cal estudiar els dies anteriors… i tenir memòria. CAL AVUI EN DIA MEMORITZAR TANT? Caldria reconsiderar el currículum. AVUI: què és necessari saber fer?, què és necessari memoritzar?

CAL MEMORITZAR TANT AVUI EN DIA? Dins de les activitats d’aprenentatge podem distingir: RECORDAR, reproduir, reconèixer… COMPRENDRE, conceptualitzar, interpretar… ANALITZAR, comparar, classificar, ordenar… SINTETITZAR, integrar, descriure, elaborar… APLICAR, experimentar, resoldre problemes (hipòtesis, deducció, inducció), calcular… VALORAR (amb criteris), jutjar, seleccionar, criticar, debatre CREAR, idees innovadores, imaginar, predir, transferir… PLANIFICAR i organitzar projectes… Implicant altres competències instrumentals: Buscar / seleccionar informació a l’entorn, Internet… Expressar / comunicar: oral, escrit, multimèdia… Altres: idiomes, ús d’eines TIC… Competències personals: treball autònom, metacognició I competències socials: treball col-laboratiu la única que exigeix memoritzar; les altres exigeixen pensar Esquema basat en la taxonomia d’activitats cognitives (Benjamin Bloom) Pere Marquès (2010)

CONCEPTUALITZEM LES COMPETÈNCIES Avui donem més importància a les competències que els estudiants adquireixen (fer) que als coneixements (memoritzar) Competència: Efectuar una tasca o afrontar una situació amb eficàcia, en un context Suposa mobilitzar coneixements, habilitats i actituds (que són com els àtoms que componen les molècules-competència) en el marc de la personalitat de cadascun (experiència, interessos..) S'adquireixen progressivament, amb experiències d'aprenentatge integradores, sobre problemes reals i propers. Però a l’escola també cal aprendre els seus components: coneixements, habilitats... Competències bàsiques: Les imprescindibles per a tots (les classifiquem en 8 blocs i s’acostumen a definir de manera descontextualitzada) Com les competències s’evidencien en l’acció, només poden a avaluar-se amb activitats d’aplicació Les manifestacions observables d’una actuació competent s’anomenen indicadors; s’usen a les pautes d’avaluació Pere Marquès (2008)

BLOCS DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES (definits per la LOE, la Unió Europea i altres disposicions educatives) Aquests blocs de competències s’organitzen en dimensions: eixos, aspectes que ens permeten estructurar les competències bàsiques de cada bloc (podríem considerar diversos criteris). Comunicació lingüística. Tractament de la informació i món digital. Aprendre a aprendre. Autonomia i iniciativa personal. Cultural i artística. Social i ciutadana. Coneixement i interacció amb el món físic. Matemàtica. “Un home no és més que el què sap” (Francis Bacon, XVI) Pere Marquès (2008)

TÈCNIQUES CONTRA EL FRACÀS ESCOLAR 1.- Realitzar activitats amb suport documental, atenció a les competències - Realitzar durant tot el curs (i també en alguns exàmens) activitats d’aprenentatge amb suport documental (”xuletes”, llibres, Internet…) En moltes activitats d’aprenentatge el què és essencial NO és memoritzar, són les altres competències, és pensar. Considerar totes les competències i els objectius educatius de Bloom, no només la “memòria” és important. VEURE MÉS AQUÍ “El què tenim que aprendre ho aprenem fent" (Aristóteles, -IV) Pere Marquès (2010)

EXEMPLES D’EXAMEN AMB SUPORTS Examen amb “xuleta” autoritzada, elaborada pel propi alumne (es pot reduir la seva grandària a mesura que avança el curs) Ex. amb apunts o llibre de text o Internet Ex. amb consulta limitada. Es reparteix l'examen i es donen 10 minuts perquè els alumnes ho llegeixin i vegin “el que no saben”. A continuació es permet consultar apunts o Internet durant uns altres 10 min. I després ja es fa l'examen sense suports MOLT IMPORTANT. Durant el curs cal fer habitualment aquestes activitats en classe perquè els alumnes aprenguin a utilitzar aquests suports. Portafol.li digital (amb objectius previs) Treball individual o en grup amb presentació pública en la pissarra digital (exposar un tema, projecte, webquest): es valora: El treball (pot haver-hi rúbrica) La presentació oral i defensa Les respostes a les preguntes que faci el professor Pere Marquès (2010)

NO N’HI HA PROU EN APLICAR BÉ TECNOLOGIA... Ens cal també elaborar un currículum adequat als nostres temps (no n’hi ha prou afegint les competències al vell currículum). Ens cal realitzar activitats d’aprenentatge (no memorístiques) amb consulta documental (apunts, llibres, Internet). I que un 50% dels exàmens també sigui així. “No necessito saber-ho tot; només necessito saber on trobar el que em faci falta, quan ho necessiti.“ (Albert Einstein) “Sóc el que he après. Seré el que sigui capaç d'aprendre” (Javier Martínez Aldanondo) Pere Marquès (2010)

Gràcies per la seva atenció PD Pere Marquès (2008)