LES IMATGES COM A FONT HISTÒRICA:

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
Advertisements

El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Eines col·laboratives que conté Google Site
Com fer una presentació de diapositives
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Què és un pla Individualitzat ?
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Una experiència a sisè de Primària
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
APRENENTATGE MULTINIVELL
Recursos Informàtics en Història
Antecedents (el context) Centre IATIC
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PROJECTE: AUTOR/A I L.LUSTRADOR/A A L’AULA
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
CEIP Mercè Rodoreda - Martorell Educació Primària
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
“Modelització d’un treball interdisciplinari amb la utilització de les TIC tenint com un dels elements de referència competències transversals i amb una.
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Com fer una presentació? Comunicació oral
TECNOLOGIA.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
TREBALL D’INVESTIGACIÓ sobre la teoria de l’evolució actualment
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Anàlisi d’un lloc web implementant actualització del contingut
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
COLÒNIES- TREBALL DE SÍNTESI Del 15 al 19 de juny
“Les Ciències de la naturalesa al Treball per Tasques”
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

LES IMATGES COM A FONT HISTÒRICA: EXPERIÈNCIES DE TREBALL COOPERATIU A LA MATÈRIA DE CI ÈNCIES SOCIALS L. FARRAN

ASPECTES GENERALS Alumnes de quart d’ESO del variable de C. Socials. Tècnica de treball cooperatiu: Investigació de Grup ( Group Investigation GI ). Realització d’un bloc sobre la Guerra Civil. Es pretén familiaritzar als alumnes en les tècniques del treball cooperatiu i dels recursos TAC . Les informacions que aporten les imatges són l’eix per a l’estudi de determinats fets històrics. Un dels objectius principals és fomentar la inclusió de l’alumnat i crear un clima de col·laboració i aprenentatge.

DESENVOLUPAMENT Explicació de la metodologia del treball cooperatiu. ( Mentalització del grup classe). Experiències prèvies de lectura d’imatges del cartellisme de la Guerra Civil. Explicació del sistema de treball Investigació de Grup. ( Es tracta d’un treball per projectes). Formació dels grups de treball. Grups heterogenis d’entre 3-4 alumnes. Els grups els forma el professor a partir del coneixement del grup classe, amb el propòsit d’una distribució equitativa. Selecció del tema. Aportació de subtemes. Tria de subtemes per part dels diferents grups. Repartiment de tasques dins del grup i selecció d’imatges. Criteris en l’organització dels grups ( com s’organitzen i com treballaran). Responsabilitat de funcions. Escollir dins de cada grup un responsable, de manera rotatòria. Autoregulació i autoavaluació del grup.

DESENVOLUPAMENT. EXEMPLE Tema marc: La Guerra Civil a Lleida Subtemes: Els bàndols de la Guerra Civil El poder polític a Lleida El Front del Segre La Batalla de Lleida La propaganda Els bombardejos L'església i la guerra El racionament Cultura en temps de guerra Records de la guerra...

ASSIGNACIÓ DE TASQUES GUERRA CIVIL A LLEIDA GRUP 1 COMPONENTS RESPONSABLE SUBTEMES A TREBALLAR LECTURA DE LA IMATGE ELS BOMBARDEJOS EL RACIONAMENT VIDA QUOTIDIANA GUERRA CIVIL A LLEIDA GRUP 2 COMPONENTS RESPONSABLE SUBTEMES A TREBALLAR LECTURA DE LA IMATGE EL PODER POLÍTIC A LLEIDA L'ESGLÉSIA I LA GUERRA LA REPRESSIÓ ELABORACIÓ D’UN PLA DE TREBALL PER PART DELS GRUPS. CONTROL: PROFESSOR I RESPONSABLE DEL GRUP

DESENVOLUPAMENT ANALISI DE LA IMATGE FORMES: -Què mostra? -Quins elements apareixen? -Com actuen entre ells? CONTINGUTS: -Quin tema tracta? -Quin missatge ens transmet? -Quins valors, idees o sentiments reflecteix? -Quines intencions té l’autor?. - En quin context històric es produeix? VALORACIÓ: -Quin valor té com a font o document històric? -Quina informació ens aporta sobre l’època?. -Quin valor té per a l’espectador d’avui? -Què comunica, quins sentiments i sensacions reflecteix?. Recerca d’informació i d’imatges a través dels recursos TAC o de material imprès. Anàlisi del cartellisme en la Guerra Civil. Tria de la imatge ( consens). La imatge esdevé el logotip del grup. Catalogació de les imatges i anàlisi de les mateixes i del context històric. Inserció de la imatge al bloc del grup, com un element referencial del grup.

DESENVOLUPAMENT Cerca i selecció de la informació dels subtemes assignats. El responsable controla l’assignació dels subtemes i vetlla pel treball adequat dels membres del grup. Ajuda i col·laboració mútues en les dificultats de l’organització de la informació requerida. El grup consensua el model de bloc, els aspectes estètics del bloc. Igualment comparteixen els enllaços, sindicacions.., i altres elements enriquidors del bloc. Col·laboració entre els grups per tal d’ajudar-se a resoldre problemes d’informació i informàtics. Un cop fet el bloc, es porta a terme: Exposició oral dels diferents grups , explicant les imatges i les informacions dels subtemes treballats . Posada en comú, debat i conclusions finals. Lliurament al professor del treball realitzat.

I EL PROFESSOR? Presentar el treball a realitzar: permetre que sorgeixin els dubtes, aportacions, representacions inicials dels alumnes..., i donar instruccions clares sobre la tasca a fer. Negociar el procés de treball: composicions dels grups, normes de funcionament. Utilització d’una aula d’informàtica amb suficients ordinadors per a tots els alumnes, organitzant l’espai i els materials. Ajudar en les dificultats de cerca i selecció d’informació, organització de la mateixa i plantilla de realització del bloc. Estimular l’intercanvi en la seqüència de treball entre els diferents grups. Controlar el desenvolupament del treball col·laboratiu dins del grup. Proporciona els criteris i instruments de valoració del grup. Garantir l’assoliment dels objectius i competències bàsiques.

LA FEINA FETA. ELS BLOCS http://iestorrevicens.xtec.cat/intraweb2/intranet/index.php ?module=Contingut&func=view&pid=23 http://www.lleidasotalesbombes.blogspot.com/ http://www.guerracivilalleida.blogspot.com/ http://tito-wwwguerracivilalleida.blogspot.com/ http://brogger-lleida.blogspot.com/

AVALUACIÓ: CRITERIS: AVALUACIÓ: La dinàmica de treball a nivell individual i col·lectiu. La presentació del treball L’exposició oral de defensa conjunta del subtema treballat. AVALUACIÓ: Avaluació individual de la implicació en el treball de l’equip i la feina feta. Avaluació del grup sobre el treball realitzat , el mostrari de blocs, l’exposició feta i la participació en el treball conjunt de l’aula.

REGISTRES D’AVALUACIÓ GRAELLA VALORATIVA DE L'EXPOSICIÓ ORAL REGULAR ( 2) BÉ ( 4) EXCEL·LENT ( 6) PREPARACIÓ Ha de fer rectificacions i té dubtes Exposició fluïda, pocs errors Es nota un bon domini del tema, no comet errors, no dubta INTERÈS Li costa obtenir i mantenir l’interès de l’audiència Interessa bastant al principi, però resulta monòtona Atreu l’atenció de l’audiència i manté l’interès durant tota l’exposició VEU Costa entendre alguns fragments Veu clara, bona vocalització Veu clara, bona vocalització, entonació adequada, interessa. TEMPS Excessivament llarg o insuficient per a poder desenvolupar el tema correctament Temps ajustat al previst però amb un final precipitat o excessivament llarg Temps ajustat al previst, amb un final que es relaciona amb les idees principals i tanca l’exposició. SUPORTS Suport visual adequat Suport visual adequat, interessant i a mida L’exposició s’acompanya amb suport audiovisual de diversos formats, atractius i de qualitat.

REGISTRES D’AVALUACIÓ GRAELLA VALORATIVA DE L’ORGANITZACIÓ DELS GRUPS INCORRECTE ( 1) CORRECTE ( 2) BO ( 3) EXCEL·LENT ( 4) ORGANITZACIÓ DELS GRUPS Organització lenta i dificultosa. Han necessitat ajuda Organització lenta, però no han necessitat ajuda Organització feta correctament i a un ritme normal Organització ben feta i molt ràpida CONTINGUTS Els aspectes analitzats no han estat correctes, ha faltat informació. Guió d’estudi correcte, poc raonats els aspectes analitzats. Informació molt simple Correcte treball d’investigació. Han preparat adequadament cadascun dels apartats a treballar Treball d’investigació i aspectes analitzats molt elaborats. CONTRIBUCIÓ AL GRUP Només part del grup s’ha implicat Quasi tothom s’ha implicat i completat les seves tasques Tothom ha col·laborat encara que a diferents nivells Tot el grup s’ha implicat en el treball TREBALL EN GRUP No hi ha comunicació entre els membres i el treball és molt individual El treball s’ha fet conjuntament però falta col·laboració d’una part del grup El treball s’ha fet conjuntament i ha participat tot el grup El treball s’ha fet conjuntament, ha participat tot el grup i s’ha detectat molta discussió ELABORACIÓ DELS TREBALLS Molt poc elaborada Presentació correcta però poc atractiva Presentació atractiva amb elements innovadors Presentació atractiva, innovadora i molt treballada AUTONOMIA Ajuda continuada del professor/a Poques vegades han necessitat l’ajuda del professor/a Sovint el grup ha trobat la solució ell mateix Els problemes es discutien dins del grup i es buscaven solucions conjuntes.

REGISTRES D’AVALUACIÓ GRAELLA VALORATIVA DEL TREBALL ESCRIT ACCEPTABLE (1) BON NIVELL ( 2) EXCEL·LENT ( 3) CONTINGUT El contingut mostra que s’ha entès el que s’ha treballat La informació és força clara i mostra una certa reflexió sobre el tema La informació és excel·lent: han entès el tema, han reflexionat i han arribat a conclusions. ORGANITZACIÓ DELS CONTINGUTS Les diferents seccions tenen continguts, però no hi ha relació ni transició entre ells. L’organització és adequada i estan relacionats entre ells. Mostra una planificació acurada que dóna una seqüenciació lògica i clara. ASPECTES LINGÜÍSTICS Adequat, malgrat alguns errors Fluid i clar malgrat alguns errors Fluid i amb bon nivell lingüístic PRESENTACIÓ La presentació és correcta però poc atractiva La presentació és acurada i visual La presentació està força treballada i és molt atractiva visualment RECURSOS TIC Us adequat dels recursos informàtics emprats Aprofitament dels recursos informàtics més idonis Excel·lent aprofitament i tractament de la informació obtinguda

AUTOAVALUACIÓ GENS POC BASTANT MOLT ANÀLISI DEL TREBALL FET Funcionament i organització dels grups Participació i col·laboració dels grups Treball realitzat o bloc Actitud i cohesió del grup-classe

ASPECTES POSITIUS I DIFICULTATS Millora del clima social a l’aula Es fomenta la col·laboració, participació i autonomia entre els components del grup i també entre els grups. Millora l’aprenentatge d’alumnes amb dificultats, afavoreix la inclusió, fomenta el sentiment de reciprocitat. Afavoreix la motivació i l’interès DIFICULTATS: Sorgeixen problemes de relació en alguns grups que cal resoldre i reconduir ( alumnes que els costa posar-se a treballar, que tenen poca paciència...) Alguns subtemes mostren deficiències per no esforçar-se suficientment, tot i l’hetereogeneïtat dels grups i l’estímul que aporta el responsable del grup. ----------------------------------------------------------------------------------- EL BALANÇ ÉS POSITIU

UNA NOVA EXPERIÈNCIA

EL PRIMER FRANQUISME EN FORMAT DIGITAL El tema del Primer Franquisme a Lleida (1939-59)es va treballar utilitzant un recurs digital diferent, vam elaborar un llibre digital. La metodologia de treball va continuar sent la mateixa, el treball cooperatiu, tot i que després de la primera experiència es van fer alguns reajustaments als equips, per tal de resoldre aquells problemes que s’havien detectat en el primer treball. Aquest és el resultat: http://phobos.xtec.cat/llibres/c5006732_2036/llibre/

LA PLENITUD DEL FRANQUISME AMB GOOGLE SITES Permet crear espais o pàgines web a internet que poden ser l’espai web de la matèria educativa o de la classe. Per als alumnes va ser tot un descobriment poder generar la seva pròpia pàgina web. Per al professor/a una nova manera d’utilitzar un recurs TIC a l’aula de socials Un exemple: http://sites.google.com/site/franquismealleidaanys60/hom e

EDITEM LA WIKIPEDIA Un Wiki és un document compartit en la web, que pot ser editat , modificat, borrat.., pels usuaris. Permet el treball col·laboratiu. Permet repartir tasques, avaluació en equip i reescriptura ¿Cómo llamarían en Hawai al informático más rápido en hacer una página web?; pues el informático más “Wiki Wiki”; efectivamente “Wiki Wiki” en Hawaiano significa rápido. Un Wiki es una herramienta que nos permite hacer páginas web de una forma fácil y rápida; además es una herramienta catalogado como Web 2.0, esto significa que las páginas web se pueden hacer (crear, ampliar, modificar,..) de forma cooperativa. ( Angel Fidalgo http://ca.wikipedia.org/wiki/Minferri http://ca.wikipedia.org/wiki/L%27escola_franquista

FEM UNA WIKI PER A TREBALLAR LA FI DEL FRANQUISME I LA TRANSICIÓ Per a explicar com es fa una wiki, en l’espai Wikispaces, hi ha un tutorial molt fàcil de seguir i d’entendre pels alumnes : http://www.slideshare.net/AnaBasterra/voy-a-hacer-un-wiki-tutorial- de-wikispaces-7895727 El wiki ens permet compartir informació i enriquir-la http://fidelfranquismegrup4.wikispaces.com/

http://recursosdidactics.wordpress.com/grups-cooperatius/ http://recursosdidactics.wordpress.com/2008/11/24/treball-en- grups-cooperatius/#Q10 http://www.xtec.es/~rgrau/treballcooperatiu/estructures.htm http://apliedu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/curriculum/ eso_btx/d200/modul_1/practica_4 http://formiga.wikispaces.com/8.- +Pautes+per+a+un+bon+treball+cooperatiu http://www.ccss2esonline.blogspot.com http://www.senderosdhistoria.blogspot.com