PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
UniTAT DIDÀCTICA EL PES DE LES MOTXILLES
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PER QUÈ LA FILOSOFIA VA AL CINEMA?
Propietats relacionades amb l'aspecte extern Altres propietats
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Una experiència a sisè de Primària
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
APRENENTATGE MULTINIVELL
Recursos Informàtics en Història
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
Antecedents (el context) Centre IATIC
JORNADA D’INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GESTIÓ PER PROCESSOS.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Experimentam amb la ciència
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Vilafranca del Penedès Curs 2015/16
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
Mohs i l’escala de duresa dels minerals
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Formulació d’una Unitat Didàctica per estudiar la població d’Ontinyent
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
ESCOLA CERVANTES (BARCELONA) CLASSE DE P-3 MARIA JOSÉ MATA
Seminari d’Educació Especial
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
TREBALL D’INVESTIGACIÓ sobre la teoria de l’evolució actualment
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
Les taules de multiplicar
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
LLENGUA ESCRITA Participants Paki Campos Antonia Cervantes
Treball cooperatiu “Els animals”
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
MÀGIA POTÀGIA.
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
POSSIBILITATS EDUCATIVES DE LES EINES DE GOOGLE
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
CAMP D’APRENENTATGE Els monestirs del Císter (Tarragona)
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO curs 2003/04    MINErALS I ROqUES Vicent Escandell Xavier Salat Antoni Vilaseca

Fases del treball ü   Anàlisi dels plantejaments que es fan actualment d’aquests continguts al primer cicle de l’ESO, fent un recull de les activitats que es proposen en alguns llibres de text i que moltes vegades són l’eina fonamental que es fa servir a l’aula de ciències. ü  Estudi de la recerca que s’ha fet en didàctica respecte aquests continguts, tant en allò que fa referència a les idees de l’alumnat (PEDRINACI E. 1998) i a les dificultats en l’aprenentatge, com en les estratègies didàctiques referents a la gestió de l’aula i el treball de l’alumnat (PUJOLÀS P. 2003). ü Anàlisi de les habilitats cogntivo-lingüístiques que es poden treballar relacionades amb els procediments lingüístics utilitzats en el desenvolupament de les activitats, i proposta d’algunes activitats concretes per millorar aquestes habilitats (JORBA J. et alt. 1998 i SANMARTÍ N. et alt. 2003) ü   Selecció d’un bloc de continguts per dissenyar una unitat didàctica. Els continguts que han estat seleccionats són els que fan referència als minerals, els quals, segons el disseny curricular que hem analitzat, podien formar una unitat d’una durada de 8-9 de treball a la classe. ü Elaboració del material didàctic per treballar a la classe: “Minerals fashion”. Aquest és un recull d’activitats de classe, de laboratori, de l’aula d’informàtica i altres complementàries.

Estratègies didàctiques El desenvolupament de la unitat segueix el model següent: - Activitats inicials per activar les idees de l’alumnat. - Activitats pel desenvolupament de la unitat, les primeres seran simples i concretes per anar augmentant en complexitat i abstracció. - Activitats d’avaluació formativa: coavaluació / autoavaluació. - Activitat final de síntesi i aplicació. També s’ha plantejat comptar amb les habilitats cogntivo-lingüístiques de l’alumnat, per la qual cosa ens ha semblat que en la unitat es poden treballar les següents: - Descripció, definició i comparació. - Explicació i justificació Donat que aquestes habilitats cal treballar-les de forma contínua en les diferents unitats, en el treball de l’alumnat s’han inclòs com si ja haguessin estat treballades en altres moments dels currículum. S’ha intentat facilitar la utilització d’internet i d’altres eines informàtiques en el treball que els alumnes fan a la classe de ciències. Una part de la unitat està plantejada per fer un treball cooperatiu. S’han definit objectius operatius a partir de les competències que ha de desenvolupar l’alumnat (uns 10 en la unitat) i a partir d’ells s’ha elaborat un “ Pla de treball personalitzat “ i un “Pla d’equip”. La unitat es planteja a partir de presentar els minerals com un recurs per obtenir diferents materials, fent èmfasi en aquells que es poden trobar en la vida quotidiana. L’estudi de les propietats dels minerals es fa a partir d’aquelles que són importants pel seu reconeixement i per l’ús que se’n pot fer. Els continguts que es treballen en els minerals es plantegen per reforçar el model de ciències que fa referència a la teoria corpuscular de la matèria.

Minerals FASHION !! Grafit pel llapis de celles Atzurita pel color de les parpelles Talc per la crema de la pell Fluorita per la pasta de dents

Propietat relacionada amb l’ús

Objectius i pla de treball Valoració de cada objectiu, “ho sap o ho sap fer ...” 0: Gens 1: Una mica (In) 2: Bé (pocs errors) 3: Molt bé Explicar algunes propietats dels minerals a partir de la seva composició i estructura interna (model corpuscular)

No cal fer totes les activitats Objectius que es treballen a cada activitat

Seqüència didàctica - Descripció d’una mostra de granit a partir d’una pauta - És una roca o un mineral? - Redactar una definició de mineral i roca - Mescles i substàncies pures

Habilitats cognitivo-lingüístiques Què és? Com fer-ho? Una pauta per la redacció

Model corpuscular de la matèria Aplicació de la definicó de mineral

La formació del minerals Plantejar un problema concret Hipòtesi de treball Petita investigació al laboratori Conclusions

Habilitats cognitivo-lingüístiques Què és? Com fer-ho? Una pauta per la redacció

Descripció de minerals: Idees de l’alumnat Descripció de minerals: Pauta

Habilitats cognitivo-lingüístiques Què és? Com fer-ho? Una pauta per la redacció

Lectura d’un text sobre les propietats dels minerals Definició de les propietats dels minerals Observació en els minerals calcita i galena

Descripció de minerals a partir de l’observació i recollida de la informació en una fitxa Determinació a partir de claus dicotòmiques Recerca d’informació sobre els minerals i ampliació

*Descripció de conceptes relacionats amb l’explotació dels minerals: mena, ganga, procés metal·lúrgic ... *Descripció d’alguns impactes relacionats amb l’explotació dels minerals *Simulació al laboratori d’un procés per a l’obtenció de plom