Ens posem les ulleres de la prevenció! Proposta pedagògica en els cicles formatius.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Advertisements

ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
ELS PROCESSOS DE SELECCIÓ DE PERSONAL
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
PORTAFOLI O CARPETA DOCENT
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
REUNIÓ DE PARES I MARES C.P. L’HORTA Catarroja Curs Tutora: Teresa Luz Pitarch.
Pràctica 17 Reflexions Maria Gisbert, Llorenç Godia, Mariona Kiskeri i David González.
WEBQUEST: aprenentatge a través d’Internet Rosabel Roig Vila Universitat d’Alacant.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Validació de l’experiència laboral. validació de l’experiència laboral? A qui va dirigit ? Què s’obté validant l’experiència laboral? On puc fer la sol·licitud.
Projecte Èxit L’ÈXIT ESCOLAR PER A TOTHOM, un objectiu de la ciutat Reforç escolar Per alumnat de 5è i 6è de primària i 1r i 2n d’ESO febrer 2009.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
Ens posem les ulleres de la prevenció!
HISTÒRIA 2n BTL Presentació Professor: Miquel Caelles
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
FORMACIÓ CONTINUADA · DAP CAMP DE TARRAGONA
Concurs literari i d’instagram 2018
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Consultoria Cultura 2017 Març 2017 Wifi:.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi: 1.
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
I ARA, QUÈ PUC FER?.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Títols de la Generalitat de Catalunya sense efectes acadèmics
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Auto informació Servei d’assessorament Servei de reconeixement.
1 1.
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
RELACIONS EN L’EQUIP DE TREBALL
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Tutora: Eloisa Lorente
ECONOMIA BAT1 Presentació Professor: Miquel Caelles
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
Inici del curs setembre de 2018
Coneixements i idees previs
Interacció escola - entorn.
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Cap a l’FCT en els cicles LOE
REUNIÓ AMB FAMÍLIES ORIENTACIÓ 4T D’ESO Generalitat de Catalunya
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
Validació de l’experiència laboral
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
NOU MODEL D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT 2010.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
CICLES FORMATIUS.
L’avaluació dins el marc de les intel·ligències múltiples
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Transcripción de la presentación:

Ens posem les ulleres de la prevenció! Proposta pedagògica en els cicles formatius

OE 2: Desenvolupar el coneixement i la cultura de la prevenció Estratègia Catalana de Seguretat i Salut Laboral OP 2.1. Impulsar la integració de la prevenció en tots els nivells educatius i universitaris L14 Incorporar la prevenció en el batxillerat i la formació professional.  41 Reforçar la inclusió en els títols de formació professional dels continguts bàsics en prevenció de riscos laborals i promocionar-ne la inclusió en el batxillerat.

Finalitat: Promoure la participació dels centres educatius que imparteixen cicles formatius en els CONCURSOS DE PREVENCIÓ-FOTOTREBALL organitzat pel Departament d’Empresa i Ocupació. Bonifacio Daniel 1r premi FOTOTREBALL 2009

Participants: Alumnat que cursi la Unitat formativa 2 Prevenció de riscos laborals del Mòdul professional Formació i orientació laboral. Alumnat que cursi el CFGS Prevenció de riscos professionals. Alumnat que cursi la prevenció de riscos específics de qualsevol cicle formatiu de formació professional, a excepció dels de la Família professional d’Imatge i so i Arts gràfiques; o qualsevol cicle formatiu d’ensenyaments de règim especial d’Arts plàstiques i disseny, a excepció dels de la família professional de Disseny gràfic i de Comunicació gràfica i audiovisual.

PROPOSTA PEDAGÒGICA PER A LA UNITAT FORMATIVA 2: PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS MP FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL UF 2: PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS (33 hores) Nom i durada de l’activitat d’ensenyament-aprenentatge Resultat d’aprenentatge i criteris d’avaluació Continguts Desenvolupament Temporalització Recursos Judith Ferrer 2n premi FOTOTREBALL 2009

A1. Ens posem les ulleres de la prevenció! Considerem que la unitat formativa s’organitza en 3 activitats d’ensenyament-aprenentage d’una durada aproximada d’11 hores cadascuna. Aquesta proposta pedagògica s’emmarca dins de la primera activitat d’ensenyament- aprenentatge. Activitat d'ensenyament i aprenentatgeRACAContinguts A1. Ens posem les ulleres de la prevenció! Durada: 11 h 11a a 1h1 Descripció (...) Explicació del concurs Fototreball 2014 Pluja d’idees Realitzar 3 fotografies per lliurar al D. Empresa i Ocupació Posada en comú de totes les fotografies (opcional) (...)

A1 Ens posem les ulleres de la prevenció! Descripció de part de l’activitatRACAContinguts Participació en el concurs fototreball 11a a 1h1 Desenvolupament Explicació del concurs Fototreball 2014 Pluja d’idees Realitzar 3 fotografies per lliurar al D. Empresa i Ocupació Posada en comú de totes les fotografies (opcional) Durada 2 h (més temps fora aula)

Resultat d’aprenentatge i criteris d’avaluació: RA 1. Avalua els riscos derivats de l’activitat professional, analitzant les condicions de treball i els factors de risc presents en l’entorn laboral a. Valora la importància de la cultura preventiva en tots els àmbits i activitats de l’empresa. b. Interpreta situacions professionalitzadores amb les ulleres de la prevenció.* c. Relaciona les condicions laborals amb la salut del treballador o treballadora. d. Classifica els factors de risc en l’activitat i els danys que se’n poden derivar. e. Identifica les situacions de risc més habituals en els entorns de treball del tècnic o tècnica. f. Determina l’avaluació de riscos en l’empresa. g. Determina les condicions de treball amb significació per a la prevenció en els entorns de treball relacionats amb el perfil professional del tècnic o tècnica. h. Classifica i descriu els tipus de danys professionals, amb especial referència a accidents de treball i malalties professionals, relacionats amb el perfil professional del tècnic o tècnica.

Continguts 1.Avaluació de riscos professionals: 1.1 L’avaluació de riscos en l’empresa com a element bàsic de l’activitat preventiva. 1.2 Importància de la cultura preventiva en totes les fases de l’activitat professional. 1.3 Efectes de les condicions de treball sobre la salut. L’accident de treball, la malaltia professional i les malalties inespecífiques. 1.4 Risc professional. Anàlisi i classificació de factors de risc. 1.5 Anàlisi de riscos relatius a les condicions de seguretat. 1.6 Anàlisi de riscos relatius a les condicions ambientals. 1.7 Anàlisi de riscos relatius a les condicions ergonòmiques i psicosocials. 1.8 Riscos genèrics en el sector de Danys per a la salut ocasionats pels riscos Determinació dels possibles danys a la salut dels treballadors que poden derivar-se de les situacions de risc detectades en el sector......

Desenvolupament de l’activitat 1/4 A la primera sessió, la professora o el professor explicarà la finalitat, modalitats de participació, els requisits de participació del concurs de Fototreball 2014 i proposarà a l’alumnat una activitat d’aprenentatge que els permeti participar-hi. Es presentaran les fotografies guanyadores d’altres edicions, per tal que vegin la contingut i el format. Es demanarà a l’alumnat que realitzi 3 fotografies sobre el tema de la importància de la seguretat i la salut laboral en el treball, seguint les indicacions següents:

Desenvolupament de l’activitat 2/4 L’original de la fotografia o fotografies, en format digital d’alta resolució (format.tif), amb unes mides de 18x13,5 cm d’alt. L’arxiu o arxius s’han d’anomenar incorporant el pseudònim, de la manera següent: 1.FOTO1_PSEUDONIMTRIAT.tif 2.FOTO2_PSEUDONIMTRIAT.tif 3.FOTO3_PSEUDONIMTRIAT.tif Cal elaborar un breu text explicatiu de la fotografia o fotografies,de 2 o 3 línies, fet amb processador de textos (arxius.doc,.txt,.odt o altres formats). Tant la fotografia o fotografies com el text i el formulari s’han d’agrupar en un únic arxiu de compressió ZIP o RAR

Desenvolupament de l’activitat 3/4 Per tal d’identificar idees que serveixin per a realitzar les fotografies, amb la possibilitar de retocar-les o no, s’utilitzarà la tècnica de la pluja d’idees o brainstorming. Primerament, es dividirà el grup-classe en petits grups de 3 alumnes. Es proposarà que pensin i escriguin situacions, moments en una empresa, en una aula taller, en situació imaginària..., en els que es pugui fotografiar sobre la seguretat i salut laboral des de la vessant preventiva durant 5 minuts. A continuació, cada dos petits grups s’ajuntaran i posaran en comú les idees que han tingut i les ordenaran (per concepte general de prevenció, mesures preventives d’un sector, EPI’s...) durant uns altres 5 minuts.

Desenvolupament de l’activitat 4/4 Finalment, cada subgrup exposarà les seves idees i s’elaborarà un llistat general, que permetrà a cada alumne/a realitzar les 3 fotografies. La primera sessió finalitzarà explicant el termini i el lloc de lliurament de les fotografies realitzades. Un cop lliurades, es pot fer una segona sessió on cada alumne/a explica a la resta de companys i companyes les seves fotografies.

Temporalització Aquesta activitat es pot realitzar durant tot el curs escolar (segons el moment d’impartició de la unitat formativa), un cop s’hagin treballat el primer bloc de continguts i s’hagin realitzat la o les activitats d’ensenyament-aprenentatge plantejades per al primer Resultat d’aprenentatge de la UF2. Es proposa realitzar-ho durant els mesos de gener-febrer-març. El lliurament de les fotografies es pot realitzar fins el dia 21 de març de 2014.

Per acabar l’activitat: Fer un muntatge de totes les fotografies per tal que es pugui visionar a la televisió de l’entrada o vestíbul de l’institut. Fer una exposició fotogràfica a l’institut, o bé a un centre col·laborador de Formació en centres de treball, o bé a un Centre de Salut i Seguretat Laboral. Realitzar una exposició oral sobre “Salut i Seguretat laboral en el treball” a partir d’una selecció de fotografies als companys i companyes de l’ESO. Organitzar un acte de celebració per al dia 28 d’abril Dia Internacional de la Seguretat i Salut Laboral en el treball i/o per la Setmana Europea per a la Seguretat i Salut Laboral en el treball.

Recursos Bases del concurs. Mostra de fotografies premiades en les darreres convocatòries. Dossier tècnic de la unitat formativa 2.

MOLTES GRÀCIES

FOTOTREBALL Modalitat 2. 1r premi Autor: Gustavo Roca-Terry Aragües Mida: 768 x 672

FOTOTREBALL Modalitat 2. 2n premi Autora: Núria Collell Agustí Mida: 2048 x 1536

FOTOTREBALL Modalitat 2. 3r premi Risc zero? Autora: Núria Calvo Fernández Mida: 358 x 456

FOTOTREBALL Modalitat 2. 1r Premi Autora: Myriam Caballero Muñoz Mida: 1937 x 1929

FOTOTREBALL Modalitat 2. 2n premi Autora: Rosa Maria Jurado Artigas Mida: 1501 x 2000

FOTOTREBALL Modalitat 2. 3r premi Autora: Carme Sangüesa Pons Mida: 1070 x 774