El desenvolupament de la competència social i ciutadana: problemes socials actuals i pensament històric i social Ministerio.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
W AKING L IFE. REALITAT / SOMNI REALITAT - Tota causa que té una conseqüència. - Tot allò palpable, observable i qüestionable. - Limitada SOMNI - Estat.
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
1 Deixem el racisme fora de joc (El Periódico, pàg. 57, 26 – )‏ (El Periódico, pàg. 7, 27 – 2 – 2006)‏ Ewerthon : "Federación y prensa deben tomar.
DESCOBREIX EL TRESOR DEL NADAL CELEBREM L’ANIVERSARI DE JESÚS.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
ELS NENS SOLDAT. QUÈ SÓN? Els nens soldat són nens que els recluten per força com: segrestats d’una escola, d’un orfenat, d’un camp de refugiats o d’un.
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
PENSAMENTS O HABILITATS COGNITIVES
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
LA PLUJA ÀCIDA.
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PETITS REPORTERS Títol.
Projecte de P-3 4a Part Curs
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
DIADA DE La pau i la no violència.
A quina hora i en quin espai hi ha més soroll a l’escola?
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Mollerusa Museu del vestit de paper.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
NOTES MATRÍCULA> Bonificació de Taxes Permanent
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Seminari d’Educació Especial
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
Projecte d’educació en comunicació audiovisual.
valors humans i socials
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
les competències bàsiques
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
I tu qui dius que sóc?.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
· Tema seleccionat: Compartir.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Vulneració dels drets socials
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
La vulneració dels drets socials
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

El desenvolupament de la competència social i ciutadana: problemes socials actuals i pensament històric i social Ministerio de Ciencia e Innovación (Proyecto MICINN I+D+I - EDU )

Participants en el Projecte d’Investigació MICINN I+D+I - EDU Investigadors UAB: Antoni Bardavio, Joan Berlanga, Agnès Boixader, Roser Canals, Pilar Comes, Neus González, Gustavo A. González, Jesús Granados, Cecília Llobet, Montserrat Oller, Joan Pagès, Antoni Santisteban (investigador principal). Personal de suport, investigadors en formació de la UAB: Marta Canal, Edda Sant y Daniel Costa. Professors col·laboradors d’educació secundària: Teresa Call, Vicent Espí, Fina Ferrando, Maria Haro, Elisabet Ibáñez, Joan Llusà, Santiago Lugo, Miquel Rocasalbas.

Objectius del projecte de Recerca: - Establir un marc teòric per al desenvolupament de la competència social i ciutadana, des de l'ensenyament de les ciències socials. - Analitzar les representacions socials de l'alumnat d'educació secundària sobre els problemes socials. - Elaborar seqüències didàctiques des de la perspectiva crítica, basades en qüestions socialment vives. - Experimentar els materials curriculars elaborats i extreure conclusions i suggeriments per a la millora de l'ensenyament de les ciències socials i de la formació del professorat.

Marc teòric Problemes: 1.- Problematitzar el contingut escolar de manera que representi un interrogant a resoldre, sigui quina sigui la naturalesa d'aquest contingut (resolució de problemes, aprenentatge basat en problemes o situació-problema). 2.- Convertir problemes socials en contingut escolar (responen a aquesta concepció termes com problemes socials rellevants o qüestions socialment vives).

Marc teòric Pensament social: 1.- Pensament crític, per a la valoració de les situacions, causes i conseqüències, comportaments, etc. Per superar prejudicis i estereotips. 2.- Pensament creatiu, divergent, relativista, per aportar solucions i alternatives als problemes socials.

Eina de recollida de dades inicial Quines són les representacions de l'alumnat d'educació secundària sobre els problemes socials? - Els comentaris com a prova pilot es va passar a una mostra de 60 alumnes d'educació secundària de 4t d'ESO. - Els comentaris definitiu (4) es va passar a 600 alumnes de centres de secundària, des de 1r d'ESO a Batxillerat.

Eina de recollida de dades inicial Quines són les representacions de l'alumnat d'educació secundària sobre els problemes socials?

Hi ha molt de trànsit. Explica la situació en la que viuen moltes persones el dia a dia i la d'hores que s'han d'esperar a la carretera per tots els cotxes que hi han La quantitat de cotxes que hi ha. Que contamina molt la gent amb els cotxes. Fer més autopistes i no hi hauria tan trànsit 1.Anar amb moto que pots anar colan't pels cotxes. 2. Anar amb bicicleta. 3. Queixar-te

Que son nens, no deuen tenir més de 14 anys i ja van armats. El país és un país bèlic o en poc desenvolupament, deu ser un país subdesenvolupat. Yo ho veig per una part normal perque allà es normal Que nens que no són ni majors d'edat, estiguin armats i un d'ells fuman (tot i que això no em sorprèn tan perquè amb el que es veu avui en dia…)

En un mateix lloc hi ha dos situacions. Una és la gent rica que viu en uns pisos amb piscines als balcons i amb pistes de tenis i l’altre banda els pobres vivint en chavoles. Els dos separats per una paret. Si, perquè no es molt normal que cada pis tingui una mini piscina en un racó de la terrassa ja que un nen a la mínima fent bromes pot caure pel balcó o algo i les pistes no cumpleixen el reglament (crec)

Que en la tanca hi ha roba penjada i hi ha molta vigilància. Que la gent no se sent lliure. Em crida l’atenció que hagin posat una valla per separar dos llocs, el problema és el racisme. La policia. De què la gent del país pobre passi la frontera. Perquè la immigració està molt regularitzada en aquest lloc.

Quines són les representacions de l'alumnat d'educació secundària sobre els problemes socials? Algunes conclusions - L'alumnat té una relació distant amb els problemes socials relacionats amb la desigualtat, la violència o la contaminació, fins al punt de no identificar o de descriure'ls parcialment. - Sembla que l'alumnat té dificultats per relacionar les imatges observades amb coneixements adquirits o amb experiències quotidianes conegudes. En la majoria d'ocasions es repeteixen tòpics o estereotips sense reflexió crítica sobre el procés social que ha originat aquestes situacions.

Algunes conclusions -Necessitat de tractar problemes socials rellevants. -Necessitat de reflexionar de manera crítica sobre aquests problemes i pensar solucions i actituds personals pel futur.

Seqüències didàctiques "Exiliats, desplaçats i refugiats" "Límits, fronteres i murs"

"Límits, fronteres i murs” 1) saber quines són les representacions socials dels estudiants d'educació secundària sobre els límits, fronteres i murs, així com tenir coneixement sobre com relacionen aquests elements amb problemes socials rellevants i amb quin tipus de causes i conseqüències; 2) elaborar materials de treball per a la classe de ciències socials amb l'ajuda del professorat d'educació secundària que col·labora en el projecte; 3) experimentar una seqüència didàctica de 6 sessions, en cada un dels cursos de l'educació secundària obligatòria, recollint informació oral i escrita de les classes, mitjançant registres d'observació i enregistraments.

0. Representaciones iniciales. 1. Construcción conceptual sobre los límites, fronteras y muros, como conceptos del ámbito personal y social, mental y físico, psicológico y político, positivo y negativo.

2. La evolución histórica de límites, fronteras y muros. Una realidad presente en las diferentes épocas históricas

3. Estudio de casos de muros a lo largo de la historia. ¿Cómo estudiamos un caso en cooperación? ¿Cómo lo exponemos a los demás?

4. El mapa del mundo actual de los puntos calientes y conflictos en las fronteras. ¿Dónde están los muros y por qué?

5. Los muros en el interior, el mismo Estado, la misma ciudad, muros y desigualdad. La existencia de distintas ciudadanías.

La existencia de distintas ciudadanías.

6. Nosotros y las personas del otro lado del muro. Los muros: futuros posibles, probables y deseables.

Incorporar el futur com a categoria d’aprenentatge La importància de les imatges del futur

Hi haurà una piscina L’aigua es canalitzarà per sota Quedarà molt espai pels veïns, per fer esport, etc.

L’obligació del professorat és ser optimista Construir el futur requereix creure que podem decidir com serà I ensenyar als nostres alumnes que ells i elles també podran

... recomençar cada dia … en educació tot comença cada dia … afortunadament Moltes gràcies