Biblioteca Escolar “Puntedu” un espai de coneixement i aprenentatge

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Advertisements

Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
Accés i ús de la informació.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Presentació de la Guia per a la identificació i
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Seminari d’Educació Especial
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
“EL PALIC, un model per a les illes”
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
CRAI: definició i estructura
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
CRAI: Unitat de Docència
Recursos d'informació en globalització i sostenibilitat
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
ALUMNAT ALTES CAPACITATS Pla Individualitzat
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Convivència i Mediació Escolar
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
que necessites saber de la Biblioteca
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Biblioteca Escolar “Puntedu” un espai de coneixement i aprenentatge Concepte de Biblioteca Escolar “Puntedu” Funcions del “Puntedu” Lectura i Pla de lectura de centre El “Puntedu” en el Projecte Educatiu

Biblioteca escolar “Puntedu” Concepte La Biblioteca escolar és un espai, una eina i un recurs de coneixement, aprenentatge pels alumnes, professors/es i tota la comunitat escolar amb materials seleccionats de tot tipus de suport. Recolza el currículum i incorpora noves metodologies amb un fons documental que comprèn materials i instruments per desenvolupar les diferents àrees curriculars. Promou activitats que potencien als nens, nenes i joves l’hàbit lector Promou l’autonomia per a la construcció del propi coneixement amb l’ús de diverses fonts d’informació. Potencia un ambient de reflexió i aprenentatge. Crea una motivació per continuar l’aprenentatge al llarg de tota la vida que propiciï la formació com a persona autònoma i crítica.

Biblioteca escolar “Puntedu” Concepte Dóna suport a la lectura com a eix del llenguatge de l’escola: És després de la comprensió oral, la base o instrument de tot l’ensenyament. Dóna models de qualitat (literatura) Entenent la lectura en el seu sentit més ampli. Cal aprofundir tant en la lectura de la imatge com la del text, en la impresa com en la virtual. Promou la relació de les biblioteques escolars amb les biblioteques públiques.

Biblioteca escolar “Puntedu” Concepte QUÈ NO HEM DE FER Que la Biblioteca s’assimili a la funció de lectura recreativa i oblidem la informació i la formació. Que les activitats de la Biblioteca es limitin a activitats d’animació a la lectura Que la responsabilitat de la biblioteca s’assigni exclusivament al professorat de llengua i literatura per afinitat temàtica.

Biblioteca escolar “Puntedu” Concepte Que les adquisicions es concentrin en l’àrea de literatura com una evident descompensació dels fons. Que les biblioteques quedin al marge de les TIC com instruments per a la informació i la gestió. Que les biblioteques s’assimilin només a llibres impresos

Biblioteca escolar “Puntedu” Concepte QUINS OBJECTIUS ES PROPOSA: Propiciar una metodologia per desenvolupar habilitats d’accés a la informació i a la comprensió lectora. Donar suport a tota la comunitat educativa Accedir a tot tipus de suport Gestionar el coneixement de forma crítica i autònoma. Aprendre a pensar, aprendre a conèixer. Afavorir el Pla de Lectura: L’aprenentatge de la lectura i l’escriptura El desenvolupament del gust per la lectura. Potenciar l’accés a la informació: Cerca, tractament i ús. Formació d’usuaris.

Biblioteca escolar “Puntedu” Concepte Amb quins recursos humans i materials Responsable de la Biblioteca Comissió de Biblioteca integrada en el Claustre Suport del CRP de la zona Informació i assessorament del CRP i la web del programa. Enviament de materials a les biblioteques “puntedu” Equipament informàtic (un ordinador per catalogació, dos per consulta, un escàner, una impressora, lector òptic) i programari Dotació econòmica (2000 €)

Biblioteca Escolar “Puntedu”

Funcions del Puntedu” “La biblioteca escolar és part integrant del procés educatiu”. Entre les seves tasques més importants està: Establir canals de comunicació i de difusió de la informació per a tota la comunitat educativa i amb els altres serveis de comunicació externa. Participar en el Pla de Lectura del Centre. Orientar els lectors i lectores en la cerca de les seves demandes, en les seves possibilitats lectores i en els seus interessos, en l’ús de la biblioteca i els seus recursos. Cooperar amb el claustre perquè pugui disposar de tots els llibres i documents necessaris per desenvolupar el currículum i el coneixement, entès en el seu aspecte més ampli (plaer en la lectura, habilitats d’aprenentatge, ...) Promocionar la lectura mitjançant l’elaboració de bibliografies temàtiques, novetats, revisió del fons i guies de lectura. Elaborar eines i materials que faciliten la tasca del claustre per a la millora de l’activitat educativa (llistat de llibres i documents, activitats específiques per a un llibre o tema concret, base de dades, ... Incentivar en els mestres el desig lector mitjançant activitats d’animació.

Pla de Lectura El Pla de Lectura del Centre és el conjunt d’objectius, metodologies i estratègies que ens ajuden a l’alfabetització del nostre alumnat i que presuposa el domini de: La comunicació oral (escoltar i parlar) La lectura L’escriptura com a acció reversible de la lectura La construcció del coneixement. L’ensenyament-aprenentatge de totes les vessants de la lectura (codi escrit, imatge, so, ...) contribueix a: L’adquisició de l’autonomia El desenvolupament de la capacitat de relació amb la societat. El descobriment del plaer lector. El gust pel coneixement.

Pla de Lectura Desenvolupa: Té en compte: La lectura d’imaginació i ficció La lectura com a coneixement La lectura com a plaer L’aprenentatge de l’ús de la biblioteca Té en compte: Documents en tot tipus de suport per fornir un conjunt divers atenent tots els camps i que el “Puntedu” estigui ben organitzat. Les possibilitats lectores i les capacitats del lector Les TIC

Pla de Lectura La lectura no és la tasca d’un sol mestre o professor sinó de tot el claustre i cal que formi part del Projecte Educatiu de Centre i del Currículum. És important: La implicació de tots els docents en l’ensenyament-aprenentatge de totes les vessants de la lectura. Planificació conjunta dels objectius a assolir Estratègies comunes orientades a facilitar la competència lectora de l’alumnat. Estratègies d’aprenentatge amb actuacions avaluatives que ajudin a reconduir les activitats.

Aprendre a utilitzar la informació LA BIBLIOTECA S’HA DE CONFIGURAR COM UN CENTRE INFORMATIU ON ELS ALUMNES ACOMPANYATS AMB ELS SEUS PROFESSORS PUGUIN REALITZAR ACTIVITATS D’INVESTIGACIÓ O DE RESOLUCIÓ DE PROBELEMES DE MANERA CONTINUADA DES DE LES DIFEERENTS ÀREES CURRICULARS. SERÀ NECESSARI DISPOSAR D’UNA BIBLIOTECA ESTRUCTURADA COM A CENTRE INFORMATIU QUE INCORPORI ELS RECURSOS DIGITALS DE MANERA COMPLEMENTÀRIA ALS RECURSOS BIBLIOGRÀFICS I QUE ES CONFIGURI COM UN PORTAL D’ACCÉS A LA INFORMACIÓ EN TOTS ELS FORMATS I EN TOTS ELS SUPORTS.

Preguntes clau per analitzar el “Puntedu” del centre Quina Biblioteca tenim? Quina Biblioteca volem? Què hem de fer? Com hem d’actuar?

Biblioteca Escolar “Puntedu” Projecte al PEC Justificació Descripció i història del centre Objectius: Generals Canvi metodològic Suport als mestres Accés a recursos i serveis Atenció individualitzada Objectius específics: Aprenentatge de la lectura i l’escriptura Desenvolupament del gust per la lectura Recerca i tractament de la informació Aprenentatge de l’ús de la biblioteca

Biblioteca Escolar “Puntedu” Projecte al PEC 4. Recursos. 1. Recursos materials: local, mobiliari, equipament, fons documental (bibliogràfic, electrònic, ...) 2. Recursos humans: responsable i comissió de biblioteca 3. Recursos pedagògics : Pla de Lectura, activitats, elaboració de materials, relació externa. 5. Funcions 1. Gestió: Adquisició de fons, organització i catalogació, coordinació amb el claustre, CRP, zona, Ajuntament, entitats, ... 2. Dinamització: Pedagògica. Adreçada als alumnes i professorat. Donar a conèixer el fons. Exposicions, guies de lectura, jocs, dossiers... Vehicular la informació que arriba al centre

Biblioteca Escolar “Puntedu” Projecte al PEC 6. Temporalització: Curt, mitjà i llarg termini. 7. Avaluació: Del procés, de la metodologia i del fons i així ... Integrar la biblioteca al Projecte Educatiu del Centre

    Integrada plenament en els processos pedagògics del centre escolar Espai per a l’aprenentatge autònom: atenció a la diversitat i als diferents ritmes d’aprenentatge Espai per a la interdisciplinarietat i la transversalitat Documents impresos: llibres i publicacions periòdiques Centre de recursos   NOU LLOC D’APRENENETATGE OBERTA A L’ENTORN Documents audiovisuals DIVERSITAT DE MATERIALS I FONTS D’INFORMACIÓ Servei d’informació del Centre GESTIÓ CANTRALITZADA Nous suports d’informació Jocs didàctics, objectes tàctils, materials adaptats als alumnes amb necessitats educatives especials Ús òptim dels recursos Col·laboració amb biblioteques públiques, museus, ... Integrada en una xarxa de documents educatius. Accés a bases de dades en línia Relacionada amb el seu entorn