La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Accés i ús de la informació.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Accés i ús de la informació."— Transcripción de la presentación:

1 Accés i ús de la informació.
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU Curs 2007/2008 Accés i ús de la informació. La competència informacional des de la biblioteca escolar.

2 Què veurem avui? El curs en l'estructura del programa “puntedu”
Els objectius, continguts i planificació El mòdul 1 Presentació del formador/a i del grup

3 El curs en l'estructura del programa “puntedu”
Formació continuada al llarg de tres cursos repartida en quatre blocs: 1r Any: 30 hores BLOC 1 Concepte de Biblioteca Escolar: puntedu Organització de la biblioteca escolar i gestió amb e-pèrgam BLOC 2: Dinamització de la Biblioteca Escolar: puntedu Relació i intercanvi amb la Biblioteca Pública 2n Any: 15 hores BLOC 3: Accés i ús de la informació. La competència informacional des de la biblioteca escolar. 3r Any: 15 hores BLOC 4: El Pla de Lectura

4 El curs en l'estructura del programa “puntedu”
Formació continuada al llarg de tres cursos repartida en quatre blocs: 1r Any: 30 hores BLOC 1 Concepte de Biblioteca Escolar: puntedu Organització de la biblioteca escolar i gestió amb epèrgam BLOC 2: Dinamització de la Biblioteca Escolar: puntedu Relació i intercanvi amb la Biblioteca Pública 2n Any: 15 hores BLOC 3: Accés i ús de la informació. La competència informacional des de la biblioteca escolar. 3r Any: 15 hores BLOC 4: El Pla de Lectura 2n Any: 15 hores BLOC 3: Accés i ús de la informació. La competència informacional des de la biblioteca escolar.

5 Què volem des de la biblioteca escolar “puntedu”?
Disposar d’un espai d’informació, coneixement i aprenentatge Potenciar un espai d’accés a tot tipus d’informació i recursos en suports diversos Dinamitzar un espai transversal en el desenvolupament de les diferents àrees curriculars Afavorir una cultura de centre que promogui la competència informacional Organitzar i desenvolupar activitats d’ensenyament i aprenentatge per a un accés a la informació òptim

6 Què pretenem des d’aquesta formació?
Conceptualitzar la competència informacional i la seva implementació en la LOE com a eix transversal integrat en totes les àrees curriculars Potenciar l’accés a la informació tenint en compte els avenços viscuts en la societat de la informació gràcies a la incorporació de noves TIC i TAC Facilitar fonts d’informació i recursos diversos útils per al professorat, l’alumnat i la comunitat educativa. Caracteritzar la seqüència documental que abasta des de la detecció d’una necessitat informativa fins a la transformació de la informació en coneixement. Proporcionar eines i estratègies didàctiques per a poder promoure l’adquisició de la competència informacional amb i des de la biblioteca escolar

7 Quin ha de ser l’objectiu final?
que l’alumnat, el professorat i la comunitat educativa sàpiga ... - Reconèixer una necessitat d'informació - Determinar l'abast de la informació requerida - Accedir a la informació amb eficiència - Avaluar la informació i les seves fonts - Incorporar la informació seleccionada al procés d’ensenyament-aprenentatge - Utilitzar la informació de manera eficaç en tasques específiques - Accedir i utilitzar la informació de forma ètica i legal - Classificar, emmagatzemar, manipular i combinar la informació reunida - Generar, comunicar i compartir nova informació

8 Continguts i planificació
Sessió 1: La competència informacional i la biblioteca escolar en el nou marc educatiu Sessió 2: El procés de cerca: De la necessitat d’informació a les eines per localitzar-la. Sessió 3: El procés de cerca: Estratègies per a recuperar i seleccionar informació. Sessió 4: Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació. La integració curricular de la biblioteca escolar. Sessió 5: Estratègies didàctiques per a afavorir l’assoliment de la competència informacional des de la biblioteca escolar

9 Materials de suport - Lectures recomanades
- Graelles per a la reflexió - Activitats i exercicis pràctics - Bibliografia - Glossari Disponible a: (web del programa Biblioteca escolar: “puntedu”)

10 Competència informacional i biblioteca escolar en el nou marc educatiu
Sessió 1 Mòdul 1. Competència informacional i biblioteca escolar en el nou marc educatiu

11 Objectiu: Reflexionar sobre la nova llei d’Educació i com pot afectar a les nostres concepcions sobre l’alfabetització informacional, les competències implicades i el currículum. Entendre el marc social actual: la Societat de la Informació. Identificar aspectes socials implicats en els canvis en el sistema educatiu: La LOE. Familiaritzar-se amb el concepte d’alfabetització informacional i competència informacional. Identificar els elements de la competència informacional que afecten la biblioteca escolar. Conèixer el nou marc de la LOE en relació a la biblioteca escolar. Identificar les noves competències LOE relacionades amb la competència informacional.

12 1. La societat de la Informació i el marc educatiu actual
Internet no es una energia més; és realment l’equivalent al que va ser la màquina de vapor en la revolució industrial (Castells, 2002) Amb aquest previ ens cal definir: 1.1. El nou context social. Elements i factors de la Societat de la Informació. 1.2. Demandes socials que cal afrontar des de l’educació.

13 1. La societat de la Informació i el marc educatiu actual
1.1. El nou context social. Elements i factors de la Societat de la Informació. 1.2. Demandes socials que cal afrontar des de l’educació. Activitat 1: Societat de la Informació A totes les societats conegudes històricament, el coneixement i la informació han tingut un paper central. Per què, doncs, ens referim a la nostra, com Societat de la Informació? Què en penseu ????  L’anàlisi del nou context social

14 la forma com la humanitat es relaciona amb la informació...
La Societat de la Informació es fonamenta en els canvis de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) que s’inicien en la segona meitat del segle XX. han revolucionat la microelectrònica la informàtica les telecomunicacions Durant aquest període la forma com la humanitat es relaciona amb la informació... Allò que caracteritza la Societat de la Informació no és el paper central que hi tenen el coneixement i la informació en la generació de riquesa, poder i significat. El que és nou és la tecnologia per al processament de la informació i l’impacte que té aquesta en la generació i aplicació del coneixement (Castells, 2003).

15 El pas de la cultura impresa a la cultura digital
En pocs anys hem viscut transformacions importants... El pas de la cultura impresa a la cultura digital Les nostres activitats més diverses estan passant a l’altre costat de la pantalla.

16 1. La societat de la Informació i el marc educatiu actual 1. 1
1. La societat de la Informació i el marc educatiu actual El nou context social. Elements i factors de la Societat de la Informació Demandes socials que cal afrontar des de l’educació. Internet i la nova cultura digital, ofereixen noves i diferents oportunitats per a interactuar amb nous formats i mitjans ... sense límits geogràfics ni horaris ampliant i influint en els contextos socioculturals proporcionant infinites oportunitats de col·laborar i compartir informació entre continents, cultures, i idiomes. sorgeixen... noves maneres de llegir i d’escriure noves pràctiques de lectura i d’escriptura Aquests nous condicionats de la llengua escrita obren, al seu torn, noves i inèdites possibilitats per al seu ús en múltiples i variats camps de l’activitat individual i col·lectiva. (Coll, 2005) que exigeixen del lector –i de l’escriptor– nous coneixements, habilitats i competències

17 alfabetització informacional
1. La societat de la Informació i el marc educatiu actual El nou context social. Elements i factors de la Societat de la Informació Demandes socials que cal afrontar des de l’educació. Per a poder comprendre, adaptar-se i gaudir la cultura digital, es necessiten canvis i processos nous... altres formes de pensar i de situar-se davant el text i la informació migració del lineal al radial migració de l'individual al global aprenentatges operatius en constant desenvolupament La destresa en les noves competències es convertirà en quelcom essencial per a la futura alfabetització del nostre alumnat. (Rodríguez, 2006). alfabetització informacional

18 Competències ALFIN Educació Infantil Educació Primària
1. La societat de la Informació i el marc educatiu actual El nou context social. Elements i factors de la Societat de la Informació Demandes socials que cal afrontar des de l’educació. Educació Infantil Educació Primària Educació Secundària Competències ALFIN

19 Referències bàsiques:
ALFIN. Declaracions:  National Forum on Information Literacy (2003). Declaració de Praga. Cap a una societat alfabetitzada informacionalment Disponible a:  IFLA. UNESCO (2005). Declaración de Alejandría sobre la alfabetización informacional y el aprendizaje a lo largo de la vida.  ALFIN (2006). Bibliotecas por el aprendizaje permanente. Declaración de Toledo sobre la alfabetización informacional. [En línea]. Articles:  Cebrián, J. L. (1999). "La societat de la informació i el coneixement. Els reptes de l'educació". Barcelona Educació. Monogràfic, núm. 4, p  Coll, C. (2005). “ Lectura i alfabetisme en la societat de la informació”. UOCpapers, 1. Monografies: Castells, M. (2003). "L'educació en la societat de la informació". A: Vilarrassa, A. (ed.). L'escola i la ciutat: el repte educatiu del segle XXI. Barcelona: Institut d'Educació, Ajuntament de Barcelona/Diputació de Barcelona (Documents del Fòrum L'Escola i la Ciutat ). Monereo, C. i Pozo, J. I. (2001). ¿En qué siglo vive la escuela?. Cuadernos de Pedagogía, 298,  recopilat a la web del programa puntedu

20 2. L’alfabetització informacional i la LOE
En la societat de la informació, els ciutadans i les ciutadanes ja no en tindran prou amb el fet d’estar alfabetitzats en la cultura lletrada (Coll, 2005) . Amb aquest previ ens cal definir: 2.1. L’alfabetització informacional. 2.2. L’aparició de la LOE i les seves implicacions

21 Activitat 1: Alfabetització a la Societat de la Informació
2. L’alfabetització informacional i la LOE 2.1. L’alfabetització informacional. 2.2. L’aparició de la LOE i les seves implicacions Activitat 1: Alfabetització a la Societat de la Informació Què enteneu per alfabetització? Podem parlar de diferents tipus d’alfabetització? Què ens diu la LOE? reflexió i debat entre tots

22 competència informacional
2. L’alfabetització informacional i la LOE 2.1. L’alfabetització informacional. 2.2. L’aparició de la LOE i les seves implicacions En la societat de la informació, els ciutadans i les ciutadanes ja no en tindran prou amb el fet d’estar alfabetitzats en la cultura lletrada… també ho han d’estar en un tipus particular de cultura lletrada, la dels textos electrònics, i han d’estar alfabetitzats –ser competents– en les tecnologies digitals, en els llenguatges audiovisuals, en l’ús de la informació, etc. (Coll, 2005) alfabetitzacions múltiples bàsica tecnològica digital informacional competència informacional

23 2. L’alfabetització informacional i la LOE 2. 1
2. L’alfabetització informacional i la LOE L’alfabetització informacional L’aparició de la LOE i les seves implicacions l’Alfabetització Informacional s’entén com l'adquisició d'habilitats i destreses per localitzar, avaluar, usar- i comunicar la informació de forma efectiva

24 multialfabetitzacions competència informacional competències bàsiques
2. L’alfabetització informacional i la LOE 2.1. L’alfabetització informacional. 2.2. L’aparició de la LOE i les seves implicacions societat de la informació multialfabetitzacions competència informacional canvis necessaris en l’educació Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE) ...la finalitat de l'educació és aconseguir que els nois i les noies adquireixin les eines necessàries per entendre el món en què estan creixent i que els guiïn en el seu actuar; posar les bases perquè esdevinguin persones capaces d'intervenir activament i crítica en la societat plural, diversa, i en continu canvi, que els ha tocat viure.. (LOE/annex1) competències bàsiques

25 2. L’alfabetització informacional i la LOE
2.2. L’aparició de la LOE i les seves implicacions Per a l’educació obligatòria s’identifiquen vuit competències bàsiques i transversals1 Les competències comunicatives: 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural Les competències metodològiques: 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d'aprendre a aprendre Les competències personals: 6. Competència d'autonomia i iniciativa personal Competències específiques centrades en conviure i habitar el món: 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana 1 Decret 142/2007https:// Decret 143/2007

26 2. L’alfabetització informacional i la LOE
2.2. L’aparició de la LOE i les seves implicacions Tres d’elles es relacionen directament amb el concepte d’alfabetització informacional presentat: Les competències comunicatives: 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural Les competències metodològiques: 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d'aprendre a aprendre Les competències personals: 6. Competència d'autonomia i iniciativa personal Competències específiques centrades en conviure i habitar el món: 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana 1 Decret 142/2007https:// Decret 143/2007

27 3. La biblioteca escolar i la competència informacional
Aprendre a investigar i informar-se no suposa únicament aprendre a localitzar informació i dades rellevants, sinó que de manera fonamental representa adquirir eines per a construir coneixement Amb aquest previ ens cal definir: 3.1. Què és la competència informacional 3.2. Noves perspectives per a la formació d’usuaris

28 3. La biblioteca escolar i la competència informacional
3.1. Què és la competència informacional 3.2. Noves perspectives per a la formació d’usuaris Activitat 2: El responsable de la biblioteca escolar i l’accés a la informació Quin creieu què és el paper de la Biblioteca escolar en relació a l’accés a la informació ? La tradicional formació d’usuaris és encara vigent? Habilitats per a investigar i informar-se. Com treballar-les des de la biblioteca escolar El responsable de la biblioteca escolar i l’accés a la informació. Què en penseu???

29 competència informacional
3. La biblioteca escolar i la competència informacional 3.1. Què és la competència informacional 3.2. Noves perspectives per a la formació d’usuaris competència informacional Una persona amb aptituds per a l'accés i ús de la informació hauria de ser capaç de: Reconèixer una necessitat d'informació. Determinar l'abast de la informació requerida. Accedir a ella amb eficiència. Avaluar la informació i les seves fonts. Incorporar la informació seleccionada a la seva pròpia base de coneixements. Utilitzar la informació de manera eficaç per a dur a terme tasques específiques.. Comprendre la problemàtica econòmica, legal i social que envolta a l'ús de la informació. Accedir a ella i utilitzar-la de forma ètica i legal. Classificar, emmagatzemar, manipular i combinar la informació reunida o generada. Generar, registrar i compartir nova informació.

30 “competència informacional”
3. La biblioteca escolar i la competència informacional 3.1. Què és la competència informacional 3.2. Noves perspectives per a la formació d’usuaris La necessitat d’integració curricular determina que l’aprenentatge d’habilitats per a investigar i informar-se no pugui abordar-se únicament al voltant de les activitats de formació d’usuaris. La “formació d’usuaris” tradicional ha d’anar més enllà de les parets de la biblioteca. Ha de passar a ser formació per a la... “competència informacional” Els nostres programes i eines han de facilitar l’accés lliure, crític i sistemàtic a les fonts d'informació, estimular i propiciar la l'aprenentatge actiu de totes les àrees mitjançant la integració en el currículum d’activitats de recerca de tota mena... (LOE).

31 4. La biblioteca escolar dins la nova ordenació curricular
Els objectius i els continguts de cadascuna de les àrees curriculars han de tenir en compte el desenvolupament integral de totes les competències bàsiques (LOE / annex 1) Amb aquest previ ens cal definir: 4.1. Un nou currículum al servei de noves competències. 4.2. Les competències relacionades amb l’alfabetització informacional. 4.3. Les TIC i la biblioteca escolar com a eines complementàries. 4.4. La integració curricular pedra angular de la LOE.

32 i per aconseguir-ho és clau
4. La biblioteca escolar dins la nova ordenació curricular 4.1. Un nou currículum al servei de noves competències. 4.2. Les competències relacionades amb l’alfabetització informacional. 4.3. Les TIC i la biblioteca escolar com a eines complementàries. 4.4. La integració curricular pedra angular de la LOE. Els objectius i els continguts de cadascuna de les àrees curriculars han de tenir en compte el desenvolupament integral de totes les competències bàsiques i per aconseguir-ho és clau l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar... (LOE)

33 4. La biblioteca escolar dins la nova ordenació curricular
4.1. Un nou currículum al servei de noves competències. 4.2. Les competències relacionades amb l’alfabetització informacional. 4.3. Les TIC i la biblioteca escolar com a eines complementàries. 4.4. La integració curricular pedra angular de la LOE.

34 4. La biblioteca escolar dins la nova ordenació curricular
4.1. Un nou currículum al servei de noves competències. 4.2. Les competències relacionades amb l’alfabetització informacional. 4.3. Les TIC i la biblioteca escolar com a eines complementàries. 4.4. La integració curricular pedra angular de la LOE. Tractament de la informació i competència digital. Dues potes d’una mateixa competència L'ús reflexiu i competent de les TIC és clau en el desenvolupament de totes les competències, però en l'àmbit del tractament de la informació té una especial rellevància ja que ajuda a extreure el màxim rendiment a partir de la comprensió de la naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnològics.

35 LOE 4. La biblioteca escolar dins la nova ordenació curricular
4.1. Un nou currículum al servei de noves competències. 4.2. Les competències relacionades amb l’alfabetització informacional. 4.3. Les TIC i la biblioteca escolar com a eines complementàries. 4.4. La integració curricular pedra angular de la LOE. competència digital emprar les TIC com a eina ... per processar i gestionar adequadament informació abundant i complexa... BIBLIOTECA ESCOLAR cerca, captació, selecció, registre i processament de la informació... amb l'ús de tècniques i estratègies diverses segons la font i els suports que s'utilitzin. Gestionar la informació emprant recursos que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació competència en el tractament de la informació TRANSFORMAR INFORMACIÓ EN CONEIXEMENT LOE

36 4. La biblioteca escolar dins la nova ordenació curricular
4.1. Un nou currículum al servei de noves competències. 4.2. Les competències relacionades amb l’alfabetització informacional. 4.3. Les TIC i la biblioteca escolar com a eines complementàries. 4.4. La integració curricular pedra angular de la LOE. LOE La finalitat central de cadascuna de les àrees curriculars és el desenvolupament de les competències bàsiques. Els objectius i els continguts de cadascuna de les àrees curriculars han de tenir en compte el desenvolupament integral de totes les competències bàsiques. Per tant l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. I per aconseguir-ho és clau l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar.

37 Biblioteca escolar Transformar la informació en coneixement
4. La biblioteca escolar dins la nova ordenació curricular 4.1. Un nou currículum al servei de noves competències. 4.2. Les competències relacionades amb l’alfabetització informacional. 4.3. Les TIC i la biblioteca escolar com a eines complementàries. 4.4. La integració curricular pedra angular de la LOE. Competencia comunicativa Tractament de la informació i competència digital Competència d’aprendre a aprendre Biblioteca escolar Centre recursos per l’ensenyament-aprenentatge ALFABETITZACIÓ INFORMACIONAL Transformar la informació en coneixement

38 Activitat 3. Currículum i competències sobre l’accés a la informació
4. La biblioteca escolar dins la nova ordenació curricular 4.1. Un nou currículum al servei de noves competències. 4.2. Les competències relacionades amb l’alfabetització informacional. 4.3. Les TIC i la biblioteca escolar com a eines complementàries. 4.4. La integració curricular pedra angular de la LOE. Activitat 3. Currículum i competències sobre l’accés a la informació Seleccionar les competències i continguts relacionats amb la competència informacional per etapes i matèries. Cal accedir als exercicis del mòdul 1 i triar un bloc entre els 3 proposats: Primària-Llengua: pràctica1 (competències) i pràctica 2 (continguts) Primària-Medi: pràctica1 (competències) i pràctica 2 (continguts) ESO-Llengua: pràctica1 (competències) i pràctica 2 (continguts)  Obrim els documents de referència (LOE, Decrets 142/2007 i 143/2007) i completem les graelles

39 Ser competent en l’accés a la informació
A la propera sessió ... Ser competent en l’accés a la informació El procés de cerca


Descargar ppt "Accés i ús de la informació."

Presentaciones similares


Anuncios Google