CAMP D’APRENENTATGE Els monestirs del Císter (Tarragona) Didàctica de l’art Didàctica de l ‘arquitectura Esquema orientatiu per a treballar Patrinos Autor: Josep Baluja Barreiro
Què és PATRINOS? És un programa didàctic que té la pretensió de possibilitar la investigació, el coneixement i la divulgació del patrimoni monumental més proper als alumnes
ESQUEMA DE FUNCIONAMENT Divulgació: Penjat a la Xarxa telemàtica Escola A Estudi d’un element patrimonial propi Element patrimonial A Programa Didàctic del Camp d’aprenentatge Programa PATRINOS Element patrimonial B Estudi d’un element patrimonial propi Escola B
LA LECTURA DE UN EDIFICI Objectius Activitats prèvies Activitats a l’entorn de l’edifici
1. Objectius: Aprendre a llegir Aprendre a transmetre la lectura (comunicar amb la correcció sintàctica necessària)
2.Activitats de preparació prèvies a l’estudi de l’edifici objecte d’estudi -Tots els edificis tenen els següents elements: PLANTA, ELEMENTS DE SUPORT, OBERTURES, SOSTRES I TEULADES Per tant cal...
2.1 Familiaritzar els alumnes amb els conceptes arquitectònics (Patrinos). L’entorn més proper i més “conegut” és ideal: l´escola, una casa del poble, etc
2.2 Realitzar d’exercicis d’orientació i situació 2.3Aprendre a utilitzar les fitxes d’observació sistemàtica: presa de dades, redacció correcta i ordenada de tot el contingut de l’observació (Patrinos) (de parets, de plantes, de diversos elements de suport, d’obertures, de sostres.....)
3. Activitats a l’entorn de l’edifici objecte d’ estudi 3.1 Primer pas ( Treball a l’aula): -Aproximació teòrica a l’edifici objecte d’estudi: a)Investigació de la seva història (la biografia) b)Investigació de les característiques arquitectòniques de l’època (estil) (Patrinos) c)D’acord amb les dades del punt anterior, redactar una hipòtesi sobre les característiques possibles de l’edifici en qüestió
3.2 Segon pas (Treball de camp): -Recollida de dades sobre orientacio i situació -Recollida de dades sobre els elements exteriors: parets, decoració etc.(Patrinos) -Recollida de dades de l’interior (Patrinos) -Recollida de dades mètriques
3.3 Tercer pas (Treball a l’aula): -Sistematitzar, ordenar i redactar la informació i elaborar un dossier segons l’esquema següent o un altre -Història -Orientació -Situació -L’exterior -L’interior -Les dades mètriques -Comprovar la hipòtesi elaborada en el primer pas
4. Penjar el treball en la xarxa
PATRINOS www.xtec.es/dttarragona/patrinos