5 PROPOSTES PER AL FOMENT DE L’ÈXIT ESCOLAR

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Advertisements

Elaboració de Plans Individualitzats
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
i el que no es pot avaluar
Què és un pla Individualitzat ?
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Mesures organitzatives
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Treball col·laboratiu
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
Decret d’autonomia dels centres educatius
La Direcció queda habilitada per:
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (Secundària)
Elaboració de Plans Individualitzats
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Les Franqueses, setembre 2007
El currículum a l’educació primària
DECÀLEG DE PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Curs 18/19: Sessió 1 25/10/2018 Seminari de coordinació
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
Presentació assignatura
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

DECÀLEG DE PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (INFANTIL i PRIMÀRIA) 5 PROPOSTES PER AL FOMENT DE L’ÈXIT ESCOLAR Inspecció d’Educació Girona Abril 2015

QUÈ CREIEU? Creieu que en el vostre centre hi ha diversitat? Creieu en la diversitat social, intel·lectual, cultural, ètnica, …? Creieu que la diversitat genera la necessitat d’aplicar estratègies diverses?. Creieu que es poden fer les coses de manera diferent per atendre aquesta diversitat o que ja ho tenim tot fet i bé?

Si volem, podem Per fer què: Utilitzem la informació disponible: Sistema d’indicadors: Atenció a la diversitat. Rendiments acadèmics. Resultats Competències bàsiques. Clima de centre. Grau de participació Per fer què: Per entendre la realitat. Per canviar dinàmiques. Per millorar en els resultats. Per millorar expectatives. Per potenciar qualitat. Per millorar clima i benestar docent. Per donar oportunitats als alumnes.

La clau per a la lectura del decàleg (6/10) És un document que contribueix a l’assoliment dels objectius del Departament d’Ensenyament. És una eina per a la reflexió en els equips docents sobre les pràctiques dels docents i l’organització del centre. Parteix de la flexibilització de les estructures curriculars i organitzatives dels centres per adaptar-se a les realitats molt canviants i diverses de l’alumnat. Suposa un canvi d’actitud col·lectiva per assumir i aplicar alguna de les propostes, adaptant-les, si convé. És un exercici de responsabilitat compartida. Valora el fet diferencial i la necessitat d’adaptar-se al ritme evolutiu de l’alumnat. Es una proposta dinàmica, amb aspectes d’innovació que promou el canvi de pràctiques excessivament rígides i estrictament administratives. La seva aplicació es pot realitzar de forma parcial, segons nivell i etapa, simplificant, ampliant i adaptant segons acordin els equips docents.

Reflexió Flexibilització Objectius Actitud Innovació

Matrícula Pública (Blau)- Privada (Blanc) 2013-2014

NEE 2012-2013 Totals NEE Catalunya Totals Girona

Distribució NEE 2012-2013 Totals NEE Girona

Proposta 1. Estratègia i finalitat Vetllar perquè la cultura de centre incorpori bona part d’aquestes actuacions en la seva manera de fer i planificar. Veure la diversitat com a una oportunitat. Aquesta manera de fer ha de quedar recollida als diferents documents de gestió del centre: PEC, PdD, NOFC, PGA. Temporització -Sempre -De forma preferent a principi i final de cada curs: programació i memòria. Actuacions possibles Fer constar les actuacions d’atenció a la diversitat de manera sistemàtica i continuada al llarg de tota l’escolaritat. Donar consistència i representativitat a la CAD. Fer-la visible: actes, acords i seguiment dels mateixos. Priorització d’actuacions i seguiment sistemàtic dels acords. Aquests han de quedar ben definits.

PROPOSTA 2. Estratègia i finalitat PROPOSTA 2. Estratègia i finalitat. Adequació de les estructures organitzatives al desenvolupament cognitiu de l’alumnat, amb especial atenció als dels nivells P5, 1er i 2on de Primària, per tal de consolidar l’aplicació de mesures preventives en l’aprenentatge de la llengua oral i escrita. Intensificació i adaptació dels processos d’aprenentatge de la llengua escrita i les matemàtiques en els cursos P5, 1er i 2on, flexibilitzant la durada del cicle i mantenint el mateix equip docent i tutor. Temporització Al llarg de tota l’escolaritat. Prioritàriament a P5, 1er i 2on de Pri, moments claus en la consolidació del llenguatge escrit. Rotació/acompanyament de l’equip docent i tutor/a dels tres cursos escolars. Actuacions possibles Continuïtat pedagògica, organitzativa i curricular de P5 a 2on de Pri, creant un intercicle. Observació sistemàtica de l’evolució d’aquells alumnes que mostren majors dificultats d’aprenentatge (per ex, el racó del llenguatge). Paper del mestre de suport, del MEE, del MALL. El MEE com a cotutor dels alumnes amb dictamen i PI. Paper de la CAD. Intervenció posterior de l’EAP. (...)

Proposta 3. Estratègia i finalitat Intervenció del tutor, MEE i EAP en la detecció precoç de les necessitats educatives especials que dificultin la normal adquisició del llenguatge escrit. De forma prioritària a P4 i P5. Indicadors. Pla Individualitzat. SEP. Temporització Tutor, sempre. Especial atenció a l’inici de cicle i canvis d’etapa. MEE. A partir del 2on trimestre de P3. Després EAP, a partir de la intervenció del MEE. Coordinació interna MEE-EAP. Primer trimestre de cada curs. Actuacions possibles Organitzar l’atenció a la diversitat a l’Educació Infantil i el Cicle Inicial de Primària. Adoptar els acords interns a les NOFC. Elaborar indicadors de les dificultats. (...)

Proposta 4. Estratègia i finalitat Revisió d’informes i dictàmens a 2on, 4rt i 6è de Primària. Actualització anual o trimestral del PI, si cal. Consens en els acords curriculars (PI) al llarg del 1er trimestre. Optimització horari SEP. Temporització Final de curs, a partir de les avaluacions. Al final de cada trimestre si el PI té durada trimestral. Actuacions possibles Elaborar un instrument únic de recollida de dades d’informes, dictàmens i Plans Individualitzats. Fixar les dates de les revisions i actualització de mesures. Participació de la CAD. Temporitzar-la. Referències: acta, acords, responsables i revisió. (...)

Proposta 5. Estratègia i finalitat Priorització del traspàs d’informació Primària-Secundària tenint com a referència les avaluacions diagnòstiques de 3er, les avaluacions de les competències bàsiques de 6è i els resultats acadèmics. Traspàs de les necessitats educatives i mesures aplicades, de Primària a 1er d’ESO. EAP. Actuacions possibles Reunió dels tutors de 6è i els de 1er d’ESO. Visita als centres per conèixer els alumnes. Intercanvi de tutors o d’especialistes entre Primària i Secundària (fer visible a Primària els professors de Secundària). Anàlisi documental: resultats escolars, competències de 3er i 6è, proves generals extraordinàries, informes individuals, Plans Individuals, dictàmens,... Fer actes de les reunions de traspàs d’informació-coordinació: acords i responsables d’aplicar-los. Sistematitzar les actuacions. Informar i intercanviar criteris d’avaluació, metodologies de treball i normes de funcionament internes (agenda, deures, maneres de corregir i avaluar,...) (...) Temporització A final de 6è. 3er Trimestre del curs i 1er del curs següent. S’aconsella una reunió prèvia a finals de 5è. Calendari: 1er Trimestre: Intercanvi de resultats. 2on Trimestre: Criteris i metodologies de treball (didàctiques). 3er Trimestre: intercanvi d’experiències entre tutors, intercanvi de tutors, resultats i criteris d’avaluació.

Proposta 8. Estratègia i finalitat Clarificació dels processos d’avaluació, promoció i acreditació sobretot respecte l’alumnat que rep alguna mesura de diversificació curricular, o té alguna adaptació amb PI o és un alumne d’USEE. Temporització - Durant tot el curs. Actuacions possibles Elaborar documents clars i compartits entre tots els Directors, Caps d’Estudis i Coordinadors Pedagògics sobre: A) què entenem per avaluar?. B) quina diferència existeix entre avaluar i acreditar?. C) com s’avaluen i acrediten els alumnes amb adaptacions significatives del currículum?. (...)